Gå til innhold

Er din familie fysisk aktiv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det middagsbord, sofa og hjemlig tusling fra 16 til leggetid? ... jeg har lyst til å få til mer utetid og frisk luft, men det er tungt å endre vaner.

Hva gjør dere?

Anonymous poster hash: 6e9e0...f71
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er alt for lite aktive. Spesielt på vinteren. Barna går på fotball/håndball trening 1 gang i uka på vinteren, og på vår/høst inkl. kamper 2-3 ganger i uka. Men de besøker/ har besøk av venner 1-2 ganger i uka. Også går de til/fra skolen hver dag(20-30 minutter i løpet av en dag). Men vi som foreldre er ikke aktive desverre.

Anonymous poster hash: 56f92...c3b

Skrevet

Nei, det er vi ikke. Vi går søndagstur, da. Og så er vi jo mye ute i den lyse årstiden, ellers er vi noen stuegriser hele gjengen. Koser oss hjemme med forskjellige sysler, spiller kort og legger puslespill og denslags.

Anonymous poster hash: c34e4...512
Gjest Magdalene
Skrevet

Har to barn under skolealder.

På vår-sommer og høst er vi som regel ute etter middag, frem til ungene skal legge seg.

På vinteren blir det så mørkt så tidlig, så da går det mye i puzzling, brettspill og andre inneaktiviteter etter jobb (med unntak av en dag, hvor eldste er på aktivitet).

Skrevet

Tips til å bli mer fysisk aktiv med hele familien uten at det krever masse forberedelser eller koster masse penger:

Begynn med geocaching. Geocaching er, for å si det kort og enkelt, skattejakt med GPS. Man får GPS-koordinatene til en gjemt cache som man skal finne. En cache er en beholder i ulik størrelse. De minste inneholder bare en logg (alle cacher inneholder en papirlogg hvor man signerer at man har funnet den, og registrerer også funnet på www.geocaching.com).

Men veldig mange cacher er bokser på størrelse med typisk lunsjbokser. De inneholder ofte små ting til barn - klistermerker, små lekefigurer osv. De kan man ta med seg fra boksen forutsatt at man legger noe annet oppi - bytting, rett og slett.

Da får man en god motivasjon for å komme seg ut i skog og mark, man kan planlegge hvilken cache man skal finne med barna, også kan barne være med og lete og se gjennom det gøye som er i boksen.

Dette har gjort meg, som voksen uten barn, mye mer fysisk aktiv. Og turene med hund får en ekstra dimensjon når jeg i tillegg skal lete etter en cache. :)

• Liker 4
Skrevet

Vi er vel det som kan kalles en aktiv familie. Er ute på ettermiddagen når det er lyst. Skal innrømme at vi i november, desember og januar ikke er like mye ute. Helgene går med på skiturer, bassenger etc.

Som brukeren før meg her driver vi med geocatching. Oppdaget denne fantastiske sysselen mens jeg var i foreldrepermisjon. Kjempeflott for å oppdage nye steder i lokalområdet.

Anonymous poster hash: 6ea7e...e01

Skrevet

Vi er heller ikke flinke til å være aktive. Koser oss i stua etter barnehage, med bøker, puslespill og tv etter middag. Barna bader i badekaret. Leker med lego. Det er slikt ettermiddagene våre består av.

Her hvor jeg bor har det vært en vinter som ikke har egnet seg for noe særlig uteliv. Hard, klumpete is over alt, og kald vind.

Jeg gleder meg til våren og sommeren. At det går an å rusle en tur ut, dra til lekeplassen, rusle langs elva i byen og mate ender. Normale aktiviteter i frisk luft, der man kan røre på seg bittelitt :)

Anonymous poster hash: d0357...b4f
  • Liker 1
Skrevet

Vi prøver å komme oss ut hver dag så fremst det er vær til det. Vinteren har vært en liten tragedie og ikke så veldig passende for en ettåring alltid, men vi tar de øyeblikkene vi får. Mellom barnehage og leggetid (kl 18) er det ikke mange timene, men å rusle en tur gjennom gatene med akebrettet eller å ta han med i bæresele når hundene skal luftes krever minimalt. En sliten barnehagefyr får som regel litt mer futt i seg av frisk luft :)

I helgene er det litt lettere å få til, da er det som regel tur med enten vogn eller bæremeis, legger det gjerne opp til at han får sove og at vi spiser mens vi er ute. Er han våken synes han det er himla stas å se på alt rundt seg, peke og "fortelle" om ditt og datt. Sjekker ofte om barnas turlag har aktiviteter og drar på det som kan passe for hans del. Etter hvert som han blir eldre og mer aktiv selv øker nok aktivitetsnivået, vi har alle godt av å komme oss ut, trenger ikke være så svært for at det skal oppleves som noe positivt. Bruk nærmiljøet slik at terskelen for å dra ut ikke blir så høy, ta kveldsmaten ute en dag f.eks? Stikk på lekeplassen og ta med kakao og noen skiver/boller, tipptopp en helt vanlig tirsdags ettermiddag.

Anbefaler å sjekke bloggen utetid.net for inspirasjon ;)

• Liker 1
Skrevet

Vi er nok ikke så aktive som vi burde, men jeg "unnskylder" meg med at barna er i naturbarnehage og er ute hele dagen året rundt. Mannen min sykler til jobb og jogger en del, så det er nok jeg som er syndebukken i hverdagen, jeg går tur med hunden men kunne sikkert gjort mer.

Også blir det litt styrt av være og årstid.

Her vi bor har de familie-idrett to ganger i måneden som vi av ogtil er på. Da er det stafett, natursti og den type ting. Men somregel er ungene slitne etter en lang dag i barnehagen, og jeg føler helt ærlig ikke for å dra de med ut på for mye da. Så da blir det oftere til at de leker inne eller ute (sykler, leker med naboungene osv) til det er barnetv.

Anonymous poster hash: 743b4...9a8

Skrevet

Her går alle med skritteller. Målet er å komme opp i 50 000 steg i uken. Satt det der, da unger sitter en del på skolen. Men vi prøver å komme opp i 70 000. Så langt ligger vi bra an. Sommerferie blir å gå på Hardangervidden, på to turer. Og så skal vi padle kajakkturer her i området, med overnatting.

Mann og minstemann spiller fotball. De to andre barna trener hjemme. Jeg går turer.

Anonymous poster hash: ea661...1e8
  • Liker 1
Skrevet

Her går alle med skritteller. Målet er å komme opp i 50 000 steg i uken. Satt det der, da unger sitter en del på skolen. Men vi prøver å komme opp i 70 000. Så langt ligger vi bra an. Sommerferie blir å gå på Hardangervidden, på to turer. Og så skal vi padle kajakkturer her i området, med overnatting.

Mann og minstemann spiller fotball. De to andre barna trener hjemme. Jeg går turer.

Anonymous poster hash: ea661...1e8

Hvor gamle er barna?

Anonymous poster hash: 6e9e0...f71

Skrevet

Vi voksne bytter på at annehver dag står den ene opp med ungene og gir dem frokost osv, mens den andre får tatt seg en joggetur og så en dusj.

Vi har kettlebells i 4 størrelser samt boksesekk i garasjen, de dagene jeg ikke jogger liker jeg å gå ut der for en kjapp økt på si 20 intensive minutter (når ungene har lagt seg. Så passer han på inne i mellomtiden, eller jeg tar med babycallen ut i garasjen).

Ungene er så små at de ikke driver med noen sport eller noe sånt enda, men vi er mye på lekeplassen, i svømmehallen, går en tur i skogen (vi er så heldige å bo rett ved et flott turområde) osv.

Som i de fleste andre familier er det stort rom for forbedringer. Vi har stillesittende jobber, og burde nok vært i mer aktivitet enn vi er.

Anonymous poster hash: 0b2c0...9b9

• Liker 1
Skrevet

mamma er ganske lat mens pappa alltid har vært sånn idrettsmenneske. har en feit søster og ganske skral bror... så det går nok i familien.

Selv er jeg ganske lat, men ikke feit.

Skrevet

Oppvokst i en aktiv familie, savner turer ut både i skog og rett utfor døren. Jeg synes det er trist så lite aktive vi er nå. Bor i by, fantasien og kreativiteten forsvant etter flytting til by for min del.

• Liker 3
Skrevet

Oppvokst med en aktiv familie. Har alltid blitt tatt med ut i skogen på lavvo-turer, kano-turer, camping i fjellet osv av min far, mens min mor har alltid tatt oss med opp på fjellet for fjellturer når det ikke er snø, og skiturer når det er snø. Ellers har vi gått turer hjemme også. Der jeg vokste opp var det ca 30 min å gå til stranda, så vi gikk eller syklet ofte, i stedet for å kjøre når vi skulle bade. Ellers har vi alltid benyttet skiløypene som blir kjørt opp på jordene rundt der vi bodde, osv osv.

Hvordan vil du bli mer aktiv da? Hva vil du gjøre? F.eks. har jeg mye enklere for å gå 3-9 timers turer når jeg er i fjellet (vi går toppturer og er på hytta ellers, eller så går vi fra hytte til hytte), enn om jeg sitter hjemme. Det er så mye mer å se i fjellet enn der jeg bor, og med nydelig utsikt, et mål (nå toppen), og skikkelig frisk luft, går tiden mye fortere når du er ute enn om du går en tur i skogen på lavlandet. - synes jeg, da.

• Liker 2
Skrevet

Vi er sånn halvveis aktive. Vi er veldig flinke på vår, sommer og høst, men veldig dårlige på vinteren. Unnskyldningen er at det er mørkt når vi er ferdige med middagen. :lol: Når det er snø er vi alltid ute, men her jeg bor er det så og si aldri akebrettføre på vinteren, bare regn og sludd.

Som regel er vi ute og sykler eller graver i sanden eller hopper på trampolinen. Vi går eller sykler også korte turer. I helgene er vi av og til i svømmehallen, eller så drar vi på tur med niste.

Eldstejenta på 3,5 går på dans en gang i uken, og ellers går ungene i idrettsbarnehage og er aktive dagen lang, både ute og i gymsalen.

Skrevet

Ja faren min på 68 og mammaen min på 62 er fortsatt spreke , de tar med meg og ungene på tur😄 og pappa jogger hver morgen kl 5.00 med hundene😄

• Liker 2
Skrevet

Vi er veldig aktive. Men må innrømme at det blir jo mindre i de mørkeste vintermånedene. Jeg trener 5-6 ganger i uken, kondisjon og styrke. Datteren min går på ski, fotball og turn. Ikke noe særlig fotball nå på vinteren. Vi er ute noen ettermiddager i uken, og i helgene er vi på skitur, i svømmehallen, går tur, o.l.

Anonymous poster hash: 35c29...1d7
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hater faktumet at jeg må trene :fnise: Men jeg prøver å få til 2-4 ganger i uka, helst joggetur og litt styrke(har faktisk frivekter), men noen ganger blir det bare en spasertur eller intervalltrening med hoppetau inne(så jeg er sikker på at jeg plager vettet av naboene, hehe).

Anonymous poster hash: 551a8...c1c
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...