Gå til innhold

For varmt på kontoret - arbeidsmiljøloven

Nelle

Anbefalte innlegg

Inne på kontoret mitt er det nå 33 grader. Har kjøpt en liten bordvifte selv, men det hjelper ikke så mye når det blir så varmt. Jeg har dundrende hodepine, noe samtlige av de øvrige ansatte her på huset også sliter med i disse enromt hete dagene.

Hva kan vi egentlig gjøre med dette? Dersom vi sier i fra og henviser til arbeidsmiljøloven blir vi bare ledd av, og får til svar at: "Det er like varmt inne hos meg".

Leste litt i arbeidsmiljøloven nå, men finner ikke noe konkret om temperatur der annet enn at den skal være forsvarlig. Men hva er forsvarlig temperatur??

Skal vi virkelig sitte her og arbeide i dette heite helvetet?

Nelle *tørker svette*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På jobb hos oss var det to dager etter nyttårsaften 16 grader, og umulig å få opp varmen. Vi var nødt til å gå hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

"Forsvarlig" er nok det mest håndfaste du finner i Arbeidsmiljøloven. Hvis du vil ha mer håndfaste svar, tror jeg du må kontakte Arbeidstilsynet, evt be verneombud om å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veronal: Takk skal du ha! Det står at temperaturen ikke skal overstige 26 grader, her er det nå 33. Men allikevel kan jeg ikke gå hjem i følge arbeidstilsynet. *sukk*

Nelle :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veronal: Takk skal du ha! Det står at temperaturen ikke skal overstige 26 grader, her er det nå 33. Men allikevel kan jeg ikke gå hjem i følge arbeidstilsynet. *sukk*

Nelle  :wink:

Du får gå hjem hvis du blir syk. Du får jo selv vurdere om vondt i hodet er så ille at du føler du bør gå hjem, på lik linje med annen vondt i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes reglene skulle vært mye striksere! Jeg jobber i matbutikk der airkonditionsanlegget ikke funker godt nok. Det er 31 grader i butikken - tror dere ikke sjokoladen smelter? Og frukt og grønt har også mye kortere levetid...

Jeg sitter i kassen med vifte mot meg, men svetten pipler likevel... Drikker vann som en elefant! Merker at jeg blir gretten til kundene mine, jeg forstår ikke at butikken ikke bør stenge?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo ikke forlate pasientene mine (Nattsykepleier)

men det skal sies at det er uutholdelig å skulle jobbe i omgivelser som holder over 30 grader! De skrur av ventilasjonsanlegget klokka ti om kvelden...og starter det igjen kvart over syv...det vil si hele den tiden jeg har på jobb!! :roll:

Blir ganske oppgitt! jeg kan jo ikke ta ut frustrasjon og sinne på pasientene, og jobbe må jeg jo!! Kjipt...Drømmer om vinter og kuldegrader..greit at det er fint vær altså..men det finnes visse grenser også for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nelle :wink:

Du kan jo gå nedom om butikken og kjøpe litt arbeidsmoral? Så heldig din arbeidsgiver må være med deg som sitter å finleser arbeidsmiljøloven etter unnskyldninger til å gå hjem.

På mitt kontor er det 35 grader og jeg ville aldri drømt om å be om fri. Det er i slike situasjoner du viser sjefen din hva du er laget av.

Slike puddinger som deg hører hjemme i offentlig sektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva om alle skulle gå hjem? Bakeri, vaskeri, kjøkken, veivesenet,sykehus, hotell ol. dette er personer som må være aktiv i tillegg.

Du kan ikke gå hjem pga av varmen med mindre du er syk.

Arb.giver må tåle at jobben går saktere, folk må lufte seg , ha nok drikke tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hos oss kan ikke jobben gå saktere! pasientene må ha hjelp uansett hvordan varmen er! Er enig i at om du sitter bak en kontorpult eller har lettere fysisk arbeid der behovet for effektivitet ikke er presserende så kan en ta det mer med ro, men ikke alle er så heldige!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva  om alle skulle gå hjem? Bakeri, vaskeri, kjøkken, veivesenet,sykehus, hotell ol. dette er personer som må være aktiv i tillegg.

Du kan ikke gå hjem pga av varmen med mindre du er syk.

Arb.giver må tåle at jobben går saktere, folk må lufte seg , ha nok drikke tilgjengelig.

:roll::roll:

Hva om de gjorde arbeidsplassen mer levelig istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Artig! :ler:

I den delen av offentlig sektor der jeg jobber består husene naturlig nok av mur...som blir relativt god og varm etter en stunds soloppvarming.

I tillegg er det, uvisst av hvilken grunn, ikke praktisk mulig med ordentlig gjennomtrekk på beboelsesrommene...

:sjarmor:

Vi gleder oss til høsten, i hvert fall i arbeidstiden. Puddinger som deg, gjest, hører hjemme i ledighetskøen!

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber et sted det også er vedlig varmt. Over 34 grader for tiden, på det jevne. Og jeg er bare servitør, kokkene har det enda værre (runder 40 grader der de står). Kan ikke lufte, for da kommer fluene inn på kjøkkenet. Jeg kan heller ikke slappe av og jobbe saktere, gjestene skal jo ha sin service og sin mat. Har også varm uniform, og skal liksom vere frisk, velduftende, kjølig og smilende. Yeah, right!!!

Men går ikke hjem for den grunn!

Så vidt jeg vet er det ingen reglement når det gjelder varme, bare kulde....

Sender en is til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Be om at de må få inn vifter på slike dager. det er da heller sjelden vi har slikt vær.

Vet om et vaskeri som hadde opp mot 50 grader.

Arb.giver få heller sette inn flere folk. Det er helsefarlig å ha samme tempo.

Men man må si i fra selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo gå nedom om butikken og kjøpe litt arbeidsmoral? Så heldig din arbeidsgiver må være med deg som sitter å finleser arbeidsmiljøloven etter unnskyldninger til å gå hjem.

På mitt kontor er det 35 grader og jeg ville aldri drømt om å be om fri. Det er i slike situasjoner du viser sjefen din hva du er laget av.

Du bør slett ikke uttale deg om saker som du overhodet ikke har peiling på. Du vet ingenting om min arbeidsmoral -som forøvrig overgår svært mange andres. Jeg elsker arbeidsplassen min, elsker arbeidsoppgavene mine, bedriften hvor jeg jobber -og jeg synes sjefen min er en av de flotteste sjefer man kan ha. Allikevel har jeg opplevd en del tungrodde saker her på jobb nå det siste halve året hvor ledelsen reglerett latterliggjør folk som tar opp ulike problemstillinger som er til hinder for bedriften i sin videre utvikling. DET er ikke akkurat med på å gjøre arbeidsmoralen større blant de ansatte! De fleste kollegaene mine har i skrivende stund godt over 30 varmegrader på kontorene sine. Det finnes ikke en vifte her på huset (folk reiser til byen og kjøper for sine egne penger -for INGEN blir sure og går hjem, ALLE sitter her og jobber til tross for uutholdelige forhold, inkludert meg) -og dersom vi sier noe blir vi bare ledd av.

Jævla gjest: Kom faen ikke en fordømt gang til og fortell meg at jeg ikke har arbeidsmoral, og kall meg for faen ikke noen jævla pudding.

Vaniljesaus kan du helle over ditt eget legeme, og gjerne spise det opp til middag for hva jeg bryr meg.

Nelle :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det er da ikke dårlig arbeidsmoral å lese arbeidsmiljøloven når miljøet på jobben gir vondt i hodet.

Poirot: Takk :kysse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...