Gå til innhold

Ekstreme smerter etter forstoppelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager detaljene i dette innlegget, men det får gå siden jeg trenger hjelp.. Skrev for noen dager siden ett innlegg her der jeg trengte hjelp ang. en forstoppelse fra _helvete_.. Omsider fikk jeg ut "proppen" og det kjentes ut som rene fødselen.. Blodet spruta og ja.. I ettertid har det kommet 5-6 harde og store klumper, men nå har jeg bare diaré..

Problemet mitt er at jeg har ekstremt vondt i rumpa nå.. Det svir, blør og er helt grusomt.. går ofte på do siden jeg har diaré, og gruer meg like mye hver gang..

Hva kan jeg gjøre med dette?

En annen ting er at det kjennes ut som om jeg har avføring der som er hard, som ikke er diaré, er dette normalt etter forstoppelse? Kommer veldig lite avføring hver gang jeg er på do nå..

Noen som har vært i samme situasjon som vet hva jeg burde gjøre? Noe jeg kan spise, få fra lege eller lignende? Har det helt grusomt nå og har angst for å både spise, gå på do og få forstoppelse eller hard avføring igjen siden jeg har så utrolig vondt..

Jente 18

Anonymous poster hash: fdee7...19c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg husker den andre tråden din, og det som er viktig nå er at du er påpasselig med å forebygge en ny forstoppelse. Selv om du har diare så kan det også forstsatt være at du har avføring som er hardere i tarmen.

For å være helt sikker på at du har tømt deg så kan du kjøpe laxoberal-dråper på apoteket (reseptfritt). Ta 20 dråper i litt vann om morgenen. Gjør det på en dag du har helt fri og ikke noen planer. Etter noen timer kommer du til å gå endel ganger på do. Dette er ikke farlig å gjøre. Datteren min på 11 gjorde det samme nettopp pga hun måtte tømme tarmen i forkant av en undersøkelse på sykehuset.

Når det er gjort så er det viktig at du forebygger. Du kan i en periode ta dulphalac. Dulpalack er en klissete sukkersmak-drikke som smører tarmene sånn at du ikke blir forstoppet. Det står på flasken hvilken vedlikeholdsdose du skal ta. Dulpalac er ufarlig og kan f.eks gis til både barn, gravide og eldre. Tarmen blir ikke avhengig av den sånn som den kan bli av regelmessig bruk av avføringstabletter. Dulpalac kalles også laktuolose, og du får kjøpt det på apoteket reseptfritt.

Det er også viktig at du får i deg fiber. Knuste eller hele linfrø er f.eks fin å ha i havregrøt, brødbakst o.l. Men det er veldig viktig at du drikker mye vann når du spiser et fiberrikt kosthold, hvis ikke vil fiber virke mot sin hensikt og du blir forstoppet igjen. Vann er viktig!

Mtp at du er sår nå så er jo det naturlig etter den "fødselen" du hadde. Kjøp deg salve som man bruker til babyer som er sår i stumpen. Den aller beste salven heter Inotynol og fås på apotek. Men du kan og forsøke zinksalve som du får kjøpt på dagligvarehandel. Bruk også mykt dopapir. Er det veldig veldig sårt så kan du skylle deg ren med vann og klappe forsiktig tørt. Bruk salve etter hvert dobesøk.

• Liker 3
Skrevet

Jeg husker den andre tråden din, og det som er viktig nå er at du er påpasselig med å forebygge en ny forstoppelse. Selv om du har diare så kan det også forstsatt være at du har avføring som er hardere i tarmen.

For å være helt sikker på at du har tømt deg så kan du kjøpe laxoberal-dråper på apoteket (reseptfritt). Ta 20 dråper i litt vann om morgenen. Gjør det på en dag du har helt fri og ikke noen planer. Etter noen timer kommer du til å gå endel ganger på do. Dette er ikke farlig å gjøre. Datteren min på 11 gjorde det samme nettopp pga hun måtte tømme tarmen i forkant av en undersøkelse på sykehuset.

Når det er gjort så er det viktig at du forebygger. Du kan i en periode ta dulphalac. Dulpalack er en klissete sukkersmak-drikke som smører tarmene sånn at du ikke blir forstoppet. Det står på flasken hvilken vedlikeholdsdose du skal ta. Dulpalac er ufarlig og kan f.eks gis til både barn, gravide og eldre. Tarmen blir ikke avhengig av den sånn som den kan bli av regelmessig bruk av avføringstabletter. Dulpalac kalles også laktuolose, og du får kjøpt det på apoteket reseptfritt.

Det er også viktig at du får i deg fiber. Knuste eller hele linfrø er f.eks fin å ha i havregrøt, brødbakst o.l. Men det er veldig viktig at du drikker mye vann når du spiser et fiberrikt kosthold, hvis ikke vil fiber virke mot sin hensikt og du blir forstoppet igjen. Vann er viktig!

Mtp at du er sår nå så er jo det naturlig etter den "fødselen" du hadde. Kjøp deg salve som man bruker til babyer som er sår i stumpen. Den aller beste salven heter Inotynol og fås på apotek. Men du kan og forsøke zinksalve som du får kjøpt på dagligvarehandel. Bruk også mykt dopapir. Er det veldig veldig sårt så kan du skylle deg ren med vann og klappe forsiktig tørt. Bruk salve etter hvert dobesøk.

Tusen takk for langt og utfyllende svar! Jeg har litt vanskeligheter med å spise ordentlig siden jeg har smerter i halsen etter mandeloperasjon.. Ellers spiser jeg nesten aldri fiber, men har en slik flytende fibergreie jeg kan drikke hvis du skjønner hva jeg prater om?

Den sukkerolja drakk jeg mens jeg hadde forstoppelse og den ga meg helt syk diaré.. For å si det rett frem gjorde jeg i buksa en gang i kvarteret..

Jeg bor alene og er kjemperedd.. Tror jeg har fått ut alt det harde, men alikevel kjennes det ikke helt sånn ut..

Har kjøpt slik sinksalve, men skal jeg smøre den inni? Tørker meg med våtservietter og bruker smertestillende krem, men den hjelper ikke stort..

Ts

Skrevet

Tusen takk for langt og utfyllende svar! Jeg har litt vanskeligheter med å spise ordentlig siden jeg har smerter i halsen etter mandeloperasjon.. Ellers spiser jeg nesten aldri fiber, men har en slik flytende fibergreie jeg kan drikke hvis du skjønner hva jeg prater om?

Den sukkerolja drakk jeg mens jeg hadde forstoppelse og den ga meg helt syk diaré.. For å si det rett frem gjorde jeg i buksa en gang i kvarteret..

Jeg bor alene og er kjemperedd.. Tror jeg har fått ut alt det harde, men alikevel kjennes det ikke helt sånn ut..

Har kjøpt slik sinksalve, men skal jeg smøre den inni? Tørker meg med våtservietter og bruker smertestillende krem, men den hjelper ikke stort..

Ts

Bare hyggelig å kunne være til hjelp :)

Hvis du fikk diare av dulpalac så tok du nok den største dosen. Vedlikeholdsdosen er veldig lav, hvis jeg ikke husker helt feil nå så er den på bare 10-15ml. Du trenger heller ikke ta den to ganger om dagen, men f.eks hver kveld før du legger deg.

Flytende fibertilskudd har jeg dessverre ikke erfaring med, men når du blir bedre i halsen så er det viktig at du spiser fiberrike matvarer daglig. Og drikk masse vann!!

Salve smører du godt inn rundt åpningen etter hvert toalettbesøk, det er sårt nå siden det ikke er så lenge siden du hadde problem med avføringen, men heldigvis så vil det bedre seg raskt :) Hvis du kommer deg til et apotek så bør du kjøpe Inotynol, den er knallbra!

Skrevet

Vann, vann, og mere vann er superviktig! :)

Anonymous poster hash: 2b988...22d
Skrevet

Hei! Syntes synd litt syn på deg her :)

Noen tåler ikke duphalac så godt og får diare. Biola er veldig bra for magen, regulerer både diare og forstoppelse. Er det benefiber du tar som du kaller flytende fiber? Klarer du å få mere fiber i den normale kosten så vil det være det beste, grøvere brød, grønnsaker, frukt.. Å være ugrei i magen fra tid til tid er ganske normalt, å regulere med mest mulige normale produkter synes jeg personlig er det beste, men om noe annet hjelper deg bedre så er jo det og like greit. Håper det ordner seg ganske fort! At det svir når man har diare er forde det er mye syre i væsken i diareen. Hvis du stadig blir plaget med forstoppelse og diare så oppsøk lege for råd og veiledning, da får du utelukke at noe er galt og kan evt få hjelp av en ernæringsfysiolog til å rette opp kostholdet hvis det er problemet! Lykke til!

Skrevet

Synes tiden er moden for en tur til legen!

Anonymous poster hash: 520a1...86c

Skrevet

Tusen takk for alle svar dere! :)

Skrevet

Ikke anbefalt å bruke våtservietter, om du vil unngå sårhet. Skyld med rent vann og klapp tørt. Det viktigste er at det blir tørt og rent, når det er sårt.

Siden jeg er stomi-operert (utlagt tarm) har jeg fått slike instruksjoner, om hvordan forholde seg til sårhet..

Synes du bør ta deg en tur til legen.

Anonymous poster hash: 230a1...241
Skrevet

Minner meg om da jeg selv var forstoppet etter en opprasjon.. tok avføringspille.. ALDRI IGJEN. aldri hatt så vondt

Anonymous poster hash: b3968...09f
Skrevet

Du kan koke opp svisker og mose det med en stavmikser for å få fart på magen :) smaker godt gjør det og. Er kanskje litt lettere og få ned med tanke på halsen din :)

Anonymous poster hash: cdadc...7c3

Skrevet

20 dråper Laxoberal er det dobbelte av det som står anbefalt på flasken, og absolutt ikke å anbefale om man aldri har tatt det før. På flasken står det 5-10 dråper.

For det første så kan du få noen helt syke magekramper som gjør noe latterlig vondt. Å da snakker vi svette anfall og parkert på gulvet forran do resten av dagen vondt.

Å du kan ende opp me sprutdiare i flere dager.

Skrevet

20 dråper Laxoberal er det dobbelte av det som står anbefalt på flasken, og absolutt ikke å anbefale om man aldri har tatt det før. På flasken står det 5-10 dråper.

For det første så kan du få noen helt syke magekramper som gjør noe latterlig vondt. Å da snakker vi svette anfall og parkert på gulvet forran do resten av dagen vondt.

Å du kan ende opp me sprutdiare i flere dager.

Jeg bare videreforteller hva datteren min fikk beskjed om da hun skulle ha tømmeregime ifm en undersøkelse. Dette var da for å tømme tarmen helt

Tviler på det er farlig når en barnelege sier at en 11-åring skal gjøre det. Hun hadde heller aldri tatt det før. Det gikk helt fint også, hun var endel ganger på do, men absolutt ikke syke magekramper med svetteanfall. Men ja, legen sa hun skulle ta dråpene på morgenen og ikke ha planer for resten av dagen. Magen ble tømt den, og undersøkelsen gikk helt fint.

Skrevet

Du ble nok forstoppet pga av smertestillende du fikk ved mandeloperasjonen. Har opplevd tilsvarende selv. Du kan også kjøpe klyx på apoteket for å få ut klumpene. Men laxoberaldråper kan også virke. Du kan med fordel bruke Laktulose inntil endetarmen er mindre sår.

Man kan ha diare samtidig med forstoppelse. Det kalles obstipasjonsdiare. Da er det forstoppet ytterst i. Tarmen, mens mer flytende avføring legre opp i tarmen klarer å trenge seg forbi disse klumpene med avføring, men du må få ut de klumpene.

Om du ikke får til bedring, burde det vurderes innleggelse for tømmingsregime på sykehus. Jeg ville kontaktet lege om jeg var deg, så du ikke får varige skader av dette. I hvert fall om det ikke bedrer seg med avføringsmidler. Det er farlig å være så forstoppet, i verste fall kan man få tarmslyng eller skader på tarmen.

Anonymous poster hash: c231e...a6e

Skrevet (endret)

Jeg bare videreforteller hva datteren min fikk beskjed om da hun skulle ha tømmeregime ifm en undersøkelse. Dette var da for å tømme tarmen helt

Tviler på det er farlig når en barnelege sier at en 11-åring skal gjøre det. Hun hadde heller aldri tatt det før. Det gikk helt fint også, hun var endel ganger på do, men absolutt ikke syke magekramper med svetteanfall. Men ja, legen sa hun skulle ta dråpene på morgenen og ikke ha planer for resten av dagen. Magen ble tømt den, og undersøkelsen gikk helt fint.

Godt det gikk fint med datteren din :)

Men jeg fikk beskjed på apoteket om å ikke ta mer enn anbefalt dose. Da veldig mange reagerer på virkestoffer i dette. Å kan få en mindre hyggelig opplevelse vist man tar for mye.

Jeg fikk ganske vondt av 10, så vil ikke en gang tenke på hva 20 ville ha gjort... Grøøss

Men om TS vil prøve det, så er det jo opp til henne.

Dosering: 10 dråper tilsvarer 5 mg natriumpikosulfat. Dosen bør tilpasses individuelt. Bør tas om kvelden for å oppnå avføring påfølgende morgen.

Voksne Normaldosering: 10 dråper daglig. Anbefalt doseringsprogram: 5-10 dråper den 1. dagen, unntaksvis 15 dråper. Deretter økes (opptil maks. høyeste anbefalte dose) eller minskes antall dråper til man oppnår regelmessig avføring og ønsket konsistens. Etter 1 ukes behandling bør doseringen trappes ned til hver 2. eller hver 3. dag i ca. 2 uker, før full seponering. Det anbefales å starte med laveste dose. Maks. daglig dose bør ikke overskrides.

Barn under 12år: Skal ikke gis uten leges forskrivning.

Administrering: Kan blandes med ulike drikker eller mat.

Kontraindikasjoner: Overfølsomhet for noen av innholdsstoffene. Ileus, intestinal obstruksjon, sterke, smertefulle og/eller akutte abdominale tilstander med feber (f.eks. appendisitt) som potensielt er assosiert med kvalme og oppkast, akutte inflammatoriske tarmsykdommer, alvorlig dehydrering.

Endret av MissPierce
Skrevet

Godt det gikk fint med datteren din :)

Men jeg fikk beskjed på apoteket om å ikke ta mer enn anbefalt dose. Da veldig mange reagerer på virkestoffer i dette. Å kan få en mindre hyggelig opplevelse vist man tar for mye.

Jeg fikk ganske vondt av 10, så vil ikke en gang tenke på hva 20 ville ha gjort... Grøøss

Men om TS vil prøve det, så er det jo opp til henne.

Dosering: 10 dråper tilsvarer 5 mg natriumpikosulfat. Dosen bør tilpasses individuelt. Bør tas om kvelden for å oppnå avføring påfølgende morgen.

Voksne Normaldosering: 10 dråper daglig. Anbefalt doseringsprogram: 5-10 dråper den 1. dagen, unntaksvis 15 dråper. Deretter økes (opptil maks. høyeste anbefalte dose) eller minskes antall dråper til man oppnår regelmessig avføring og ønsket konsistens. Etter 1 ukes behandling bør doseringen trappes ned til hver 2. eller hver 3. dag i ca. 2 uker, før full seponering. Det anbefales å starte med laveste dose. Maks. daglig dose bør ikke overskrides.

Barn under 12år: Skal ikke gis uten leges forskrivning.

Administrering: Kan blandes med ulike drikker eller mat.

Kontraindikasjoner: Overfølsomhet for noen av innholdsstoffene. Ileus, intestinal obstruksjon, sterke, smertefulle og/eller akutte abdominale tilstander med feber (f.eks. appendisitt) som potensielt er assosiert med kvalme og oppkast, akutte inflammatoriske tarmsykdommer, alvorlig dehydrering.

Mulig det som står på pakken er det som er innafor hvis man ikke har fagkunnskapen om det, mens leger kan anbefale andre doseringer :) Jeg har ikke lest bakpå pakken med laxoberaldråper, da jeg bare puttet anbefalt dose oppi glasset. Jobbet en periode på "gamlehjem", og nesten alle beboerene sto fast på laxoberal...

Uansett så bør Ts nå ha fokus på forebygging sånn at hun ikke havner i samme smertefulle situasjonen en gang til.

Skrevet

Smør deg med noe, kanskje sinksalve? :)

Skrevet

Mulig det som står på pakken er det som er innafor hvis man ikke har fagkunnskapen om det, mens leger kan anbefale andre doseringer :) Jeg har ikke lest bakpå pakken med laxoberaldråper, da jeg bare puttet anbefalt dose oppi glasset. Jobbet en periode på "gamlehjem", og nesten alle beboerene sto fast på laxoberal...

Uansett så bør Ts nå ha fokus på forebygging sånn at hun ikke havner i samme smertefulle situasjonen en gang til.

Det bør hun absolutt, men det kan skje den beste.

Har selv slitt med forstoppelse i alle år. Helt til jeg fikk vite at jeg har cøliaki, og at det er grunnen.

Så har brukt en god del blandt annet Laxoberal opp igjennom årene.

Laxoberal er kjempe bra for hard mage, og vet mange gamle bruker det daglig. Selv om det absolutt ikke er anbefalt over lengre perioder. Men de har som regel ikke så mye valg, da det er eneste måten de får tømt seg på.

Ville bare advare om hva som kan skje om man er en av de mange som får en reaksjon. For det er absolutt ikke morro.

Skrevet

Minner meg om da jeg selv var forstoppet etter en opprasjon.. tok avføringspille.. ALDRI IGJEN. aldri hatt så vondt

Anonymous poster hash: b3968...09f

Det er faktisk helt utrolig grusomt.. Høres ikke så ille ut, men det er så vondt at du begynner å tro du har sett solen stå opp for siste gang..

• Liker 1
Skrevet

Du ble nok forstoppet pga av smertestillende du fikk ved mandeloperasjonen. Har opplevd tilsvarende selv. Du kan også kjøpe klyx på apoteket for å få ut klumpene. Men laxoberaldråper kan også virke. Du kan med fordel bruke Laktulose inntil endetarmen er mindre sår.

Man kan ha diare samtidig med forstoppelse. Det kalles obstipasjonsdiare. Da er det forstoppet ytterst i. Tarmen, mens mer flytende avføring legre opp i tarmen klarer å trenge seg forbi disse klumpene med avføring, men du må få ut de klumpene.

Om du ikke får til bedring, burde det vurderes innleggelse for tømmingsregime på sykehus. Jeg ville kontaktet lege om jeg var deg, så du ikke får varige skader av dette. I hvert fall om det ikke bedrer seg med avføringsmidler. Det er farlig å være så forstoppet, i verste fall kan man få tarmslyng eller skader på tarmen.

Anonymous poster hash: c231e...a6e

Tusen takk for svar! Nå tror jeg altså at jeg er kvitt disse harde klumpene selv om jeg ikke skal si noe med sikkerhet. Hver gang jeg var på do med diaré begynte den harde klumpen å presse på også, og denne viste seg å være på størrelse med en stor appelsin, og var STEINhard.. :(

Jeg hadde det slik i 4 døgn, jeg ringte legevakten, hylte og gråt sa at jeg trengte virkelig hjelp og at jeg ikke holdt ut lengre.. Dette var på fjerde dagen da jeg hadde hyppige smerteanfall(press) med 40 i feber og jeg besvimte flere ganger. Men fortsatt fikk jeg beskjed om å ta klyster, som ikke funket på meg..

De smertestillende jeg fikk fikk jeg i en konvolutt uten pakningsvedlegg. Dette var altså sterke smertestillende som går under kategorien narkotika som jeg rett og slett ble helt rusa av.. Jeg fikk ingen beskjed om bivirkninger, ingen beskjed om å forebygge den garanterte bivirkningen som var forstoppelse og når jeg møter opp på legevakta får jeg ikke hjelp..

Å ha diaré med vondt i ræva skal jeg ikke klage på, det er rene drømmen iforhold til forstoppelsen jeg hadde!

Men iallefall, takk for svar og gode tips! :-

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...