AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #1 Skrevet 12. februar 2015 Jeg har nettopp begynt å jobbe i barnehage, og er gravid. I går fikk barna vite det, og de stilte naturligvis en haug med spørsmål om hvorfor babyen lå inne i magen osv, men heldigvis var det ingen som spurte hvordan den kom dit. Men jeg regner med at det er et spørsmål som snart kommer til å dukke opp, og hva svarer jeg da? Dette er barn mellom 3-6år. Anonymous poster hash: 7cfbf...4df
Ahava Skrevet 12. februar 2015 #2 Skrevet 12. februar 2015 Jeg er også gravid og jobber i barnehage. Men jeg føler ganske sterkt at det ikke er vår sak å fortelle andres barn om hvordan babyer havner i, og/eller kommer seg ut av, magen. Vi vet aldri hvordan barn reagerer på slike ting, så jeg føler det er best å la foreldre styre det. Kanskje fortelle foreldrene til de barna som spør mest at de kan tenke på å ta praten med de hjemme? 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #3 Skrevet 12. februar 2015 Jeg jobber som lærer på barneskole. Jeg tror personlig at barn ikke har vondt av å få vite hvordan ting skjer...vel og merke hvis man tilpasser hvordan man sier det til aldersgruppen... (...ville ikke utbrodert sexlivet mitt til en 1.klassing for å si det slik...) Min erfaring er at de yngste elevene er fornøyd med svar som at: "Det er et baby-frø inni magen til mamma'n og pappa'n hjelper til slik at det kan gro frem en baby fra frøet." (...jeg ser jo at dette er veldig enkelt forklart.... 😜 ) Ut fra denne enkle forklaringen lurer et lite fåtall av elevene på ting videre... I tillegg hender det ofte at noen av elevene har småsøsken og allerede sitter med en forklaring på det hele fra foreldre... Du kan jo spørre gruppen om noen vet hvordan det skjer og dermed la en av barna forklare... (...mulig en her må inn å korrigere litt på forklaringen...siden barnehjerner av og til oppfatter ting på sin helt særegne måte...hehe...) Videre kan det jo nevnes at når elevene går i 5.klasse forklares alt nøye med evt. plansjer, bilder og