Gå til innhold

Bor i hus med 4 leiligheter, bare jeg som gjør noe på fellesareal.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er 4 leiligheter i huset jeg bor. Har bodd der siden 1.7.2014. Til nå er det bare jeg som har vasket fellesareal, måkket gårdsplassen og jeg som har kjøpt inn 16 spottepærer og 4 lysrør til fellesareal og byttet de da alle pærene var gått før jul. Jeg er student og lever på studielån, mens de de 3 andre som bor her alle er eldre mennesker med fast jobb. Synes det er fælt at det bare er jeg som gjør noe og jeg har prøvd å banke på dørene deres uten hell, enten har de vært på jobb eller så orker de ikke åpne.

De bor der fast, mens jeg bor der 2 uker i måneden.

Dro bort 8. Desember og måkket hele plassen, kom tilbake 26. Desember og det så ikke ut! Ingen hadde gjort noen ting og det var masse sny som var nesten umulig å måke bort da det hadde vært varierende temperaturer mellom mildvær og frost slik at det var steinhardt under nysnøen og jeg brukte over 4 timer i snøstorm på å få måkket utfor huset. Men det var tydelig at noen var hjemme for vedkommende hadde vasset i snyen til og fra huset.

I desember ble jeg så lei at jeg hengte opp en liste i gangen der det står vasking av fellesareal og snømåkking. Hittill siden 26. Desember er det bare mitt navn som står på listen og jeg har måkket 5 ganger og vasket alle fellesarealene i 3 etasjer 3 ganger. Samt at jeg brukte over 800kr av egne penger på lyspærer til fellesarealene.

Nå begynner det å bli veldig skitten i gangen, men jeg har bestemt meg for å på trass ikke vaske fellesarealene igjen før noen andre gjør det!

Like før jeg begynner å sende regning til dem. Noe tips til hva jeg kan gjøre?

Anonymous poster hash: bc563...714

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi meg tlfnr deres så skal jeg snakke med dem for deg? :fnise:

La nå vær å ta del i fellesarbeidet, da! Kanskje de tar hintet. Så lenge noen gjør det, er det lettere å gi F.

Anonymous poster hash: 5e21b...e32
  • Liker 1
Skrevet

Ikke gidd å gjør noe da. De ser vel ikke nødvendigheten av å måke, og synes det er ok at det knapt fins lys i fellesarealene.

Anonymous poster hash: 56d78...b48
  • Liker 1
Skrevet

Kjenner igjen den der. Vil faktisk anbefale å ikke kjøpe leilighet i slike små sameier. Som ikke har vaktmester. Som ikke er pliktig å ha regnskapsfører og har egne avtaler med inkassobyrå.

Ja, du kan være heldig å flytte inn i et sameie hvor de andre eierne gidder å bry seg. Men i mange andre tilfeller er det alltid 1 eller 2 som jobber og står i, mens resten ikke gidder.

Det er bare å selge ts..

Anonymous poster hash: 79949...304
Skrevet

Hvem eier huset? Eller er det selveierleiligheter? Det må vel uansett være noe styre der av noe slag, eller en huseier som leier ut leilighetene?

Er det huseier så ringer du han. Er det selveier så legger du lapp i postkassa til hver enkelt om at alle må ta del i fellesarbeide, evt innkaller til møte.

Anonymous poster hash: de435...cf8
  • Liker 2
Skrevet

Ja det er selveierleiligheter i et sameie. vi har regnskapsfører.

Tror jeg skal lage en facebookgruppe og legge alle beboerne til der. ser de har facebook. Så informerer jeg om at jeg har betalt fra egen lomme for alle lyspærene i fellesareal + at jeg synes det er tungvindt at det bare er jeg som skal måkke sny og vaske rundt på fellesareal, så skal jeg foreslå at om de ikke gidder å gjøre noe, kan vi da eventuelt ansette en vaktmester, så kan de få punge ut i dyre dommer selv!

Skrevet

Vi leier og deler oppgang med en leilighet. Har hatt to forskjellige leieboere i den andre leiligheten, men ingen av de har vasket/måket snø en eneste gang. Så jævla irriterende.

Skrevet

TS her.. fikk endelig tak i han ene som bor over gangen og han informerte om at han hadde flyttet inn 5. januar og at eieren av leiligheten var flyttet til oslo for et år, så han skulle leie der i mellomtiden og han sa da at mente det ikke var rett at han som leietaker skulle ta de i måkking, innkjøp og vasking av fellesareal siden han "bare leier" og at han synes at det burde vi andre selveiere ta oss av og ikke plage han 35 åringen "som bare leier", så jeg sa til han at "neivel, men da får du ta kontakt med den kompisen din du leier hos og be han reise hit fra oslo da, slik at han kan måkke og ta del i vaskingen og innkjøp til fellesarealer, for her er fire hybler i et hus og alle må ta del i fellesinnsatsen" men han mente fortsatt at han som leieboer ikke skulle være nødt til å gjøre slikt arbeid.

herre gud at det går an, enn hvis alle fire eiere her i huset skulle leie ut til 4 leieboere da... skulle ingen av de gjøre en mannskit da siden de bare er leieboere.... skulle de bare snø inne da og aldri vaske fellesareal og bo i mørket....

Skrevet

TS her.. fikk endelig tak i han ene som bor over gangen og han informerte om at han hadde flyttet inn 5. januar og at eieren av leiligheten var flyttet til oslo for et år, så han skulle leie der i mellomtiden og han sa da at mente det ikke var rett at han som leietaker skulle ta de i måkking, innkjøp og vasking av fellesareal siden han "bare leier" og at han synes at det burde vi andre selveiere ta oss av og ikke plage han 35 åringen "som bare leier", så jeg sa til han at "neivel, men da får du ta kontakt med den kompisen din du leier hos og be han reise hit fra oslo da, slik at han kan måkke og ta del i vaskingen og innkjøp til fellesarealer, for her er fire hybler i et hus og alle må ta del i fellesinnsatsen" men han mente fortsatt at han som leieboer ikke skulle være nødt til å gjøre slikt arbeid.

herre gud at det går an, enn hvis alle fire eiere her i huset skulle leie ut til 4 leieboere da... skulle ingen av de gjøre en mannskit da siden de bare er leieboere.... skulle de bare snø inne da og aldri vaske fellesareal og bo i mørket....

Haha! For en dust! Ville tatt kontakt med han som leier ut til denne fyren og krevd at han gav beskjed til sin leieboer om at han må delta.

Anonymous poster hash: 4a949...d3d

Skrevet

Det du har lagt ut kan du kreve tilbake via forretningsfører.

Et sameie må ha et styre. Det slkal bestemme hvor mye felleskostnadene skal være bl.a. Jeg ville foreslåttat dere kjøper tjenester som brøyting og strøing, og heller betaler noen kroner for dette over felleskostnadene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...