Gå til innhold

Kjøp/salg av bolig - muligheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bestemor som har et hus jeg og mannen kunne tenkt oss å overta. Hun har nå bestemt seg for å flytte på leilighet, og denne er ordnet og hun får den 1.april.

I den forbindelse ønsker hun å selge boligen sin. Hun har snakket om at det godt kan være at vi kan få overta, men hun må få tilstandsrapport og takst. Hun er usikker på om hun vil ha kontakt med megler, av den grunn at hun er 76 år og ikke har overskudd og energi til alt av papir osv.

Men dersom hun går gjennom megler, betyr det at hun samtidig legger huset ut på det åpne markedet? Jeg er redd det skal bli flere interesserte og ende opp i en budrunde skyhøy som vi kanskje da taper. Jeg har vokst opp her, og jeg ønsker så inderlig å kjøpe huset for å fikse det opp og leve resten av livet mitt her.

Finnes det andre måter å gjøre det på? Hun er så redd for å skulle favorisere noen av barnebarna, og ønsker derfor å høre om det er andre i familien som er interessert - noe jeg har skjønt at det ikke er.

På hvilke måter kan vi gjøre dette?

Hilsen ny i gamet 😊

Anonymous poster hash: 336d4...415

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I slike tilfelle er det vanlig å få en verdivurdering av megler eller takst av takstmannen og la dette være prisen som tilbys familie.

Man kan ikke forvente høyere enn takst.

Anonymous poster hash: 34b3e...d23

• Liker 2
Skrevet

Du kan godt bruke en megler eller advokat kun til å bistå med kontrakt og oppgjør. Du må ikke gå ut på markedet selv om bruker en megler. Fagpersonen vil da gjøre alle formaliteter som hører til overdragelse. Et slikt oppdrag koster gjerne et sted mellom 10 - 20 000 kroner.

• Liker 2
Skrevet

Siden meglere tilbyr gratis verdivurdering ville jeg hatt et par innom i tillegg til skikkelig takstmann som gir teknisk verdi på boligen. Dette fordi det kanskje blir mindre tvil i arverekken om forfordeling

Anonymous poster hash: d4266...b6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...