Gå til innhold

Besvimte under 1. blodgivning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ga blod for første gang i dag! Var litt spent, men hadde drukket masse vann og spist nokså greit i løpet av dagen. Ser i ettertid at jeg kanskje kunne spist litt mer, selv om jeg ikke var så sulten. Var derimot litt sliten idag...

Det gikk veldig greit med en gang, men plutselig ble jeg uvel, svimmel. Sa ifra. Så ble jeg kvalm. Også var alt helt svart. Da jeg kom til meg selv, forstod jeg verken hvor jeg var eller hva som hadde skjedd. Følte at jeg var "låst" noen sekunder, mens synet mitt hakket av bilder av noe jeg ikke husker nå. Fikk synet tilbake gradvis, og da var jeg kjempe redd. Følte nesten at jeg skulle dø. Var ikke borte mer enn kanskje 30 sek.

Jeg har besvimt tidligere ved et par andre anledninger, men da har jeg ikke følt det slik når jeg våknet igjen... Ikke den angsten, også den rare "hakkingen" i blikket. Det kan sammenlignes med hvis man våkner fra en drøm, men man tror man fortsatt er i drømmen. Da tar det litt tid før man innser "oj, jeg pratet i søvne, det var bare en drøm". Veldig vanskelig å forklare situasjonen. Følte meg trygg igjen etter en liten stund, pleierne der tok godt vare på meg 😄

Noen som har opplevd det samme?

Jeg er i begynnelsen av 20 årene og kvinne, så er vel "mest utsatt" for komplikasjoner ut i fra statistikker, hehe.

Vil fortsette å gi blod, så håper neste gang blir vellykket..

Skrevet

Først: Kjempebra at du gir blod!!!

Jeg har ikke opplevd det du beskriver, menjeg har opplevd flere forskjellige måter å våkne opp på igjen, etter besvimelse. Tenker derfor at dette du beskriver ikke høres så unormalt ut.

Skrevet

Ut i fra det jeg vet så er det ganske normalt og derfor anbefaler de at du skal sitte (helst ligge) helt stille en stund etterpå. Skjønner at det var ekkelt, men mest sannsynlig helt ufarlig :)

Står selv oppført som blodgiver, men kan dessverre ikke gi blod før øyeblikket pga helsetilstanden :glare:

Skrevet

Først: Kjempebra at du gir blod!!!

Jeg har ikke opplevd det du beskriver, menjeg har opplevd flere forskjellige måter å våkne opp på igjen, etter besvimelse. Tenker derfor at dette du beskriver ikke høres så unormalt ut.

Ja, blodgivning er viktig!

Det er bra det høres "normalt" ut.. Alle opplever sikkert besvimelse forskjellig, også kanskje forskjellig fra tilfelle til tilfelle. Synes bare det var en så merkelig opplevelse...

Skrevet

Ut i fra det jeg vet så er det ganske normalt og derfor anbefaler de at du skal sitte (helst ligge) helt stille en stund etterpå. Skjønner at det var ekkelt, men mest sannsynlig helt ufarlig :)

Står selv oppført som blodgiver, men kan dessverre ikke gi blod før øyeblikket pga helsetilstanden :glare:

Ja, ikkesant.. De tapper jo endel blod, så det er ikke så rart at kroppen kan reagere! :)

Så bra, det er jo så viktig!

Skrevet

Jeg besvimte også en gang etter blodgiving, og da drømte jeg faktisk mens jeg var borte (noe rart om mamma). Jeg kan ikke ha vært borte lenge, for jeg merket at sykepleierene la meg ned på gulvet, men det tok en stund til synet kom tilbake. Før det så jeg bare glødende flekker der jeg hørte eller kjente at det var noen. Det tok enda lengre tid før jeg husket hvor jeg var og forsto hvorfor jeg lå på gulvet.

Din historie er derfor ikke så overraskende for meg. Synet blir ganske lett påvirket ved blodtrykksfall, fordi det er en funksjon i hodet som trenger en del blod men ikke skades om blodtilførselen reduseres en stund.

Neste gang bør du passe på å ligge lenge nok i stolen, og reise deg sakte. Dersom du føler deg svimmel når du reiser deg opp må du sette deg ned igjen. Det går sikkert bedre neste gang, men dersom du er nervøs er det bare å snakke med sykepleierene som jobber der. De har mye erfaring med folk som har gitt blod.

Anonymous poster hash: 44026...e47
Skrevet

Jeg besvimte også en gang etter blodgiving, og da drømte jeg faktisk mens jeg var borte (noe rart om mamma). Jeg kan ikke ha vært borte lenge, for jeg merket at sykepleierene la meg ned på gulvet, men det tok en stund til synet kom tilbake. Før det så jeg bare glødende flekker der jeg hørte eller kjente at det var noen. Det tok enda lengre tid før jeg husket hvor jeg var og forsto hvorfor jeg lå på gulvet.

Din historie er derfor ikke så overraskende for meg. Synet blir ganske lett påvirket ved blodtrykksfall, fordi det er en funksjon i hodet som trenger en del blod men ikke skades om blodtilførselen reduseres en stund.

Neste gang bør du passe på å ligge lenge nok i stolen, og reise deg sakte. Dersom du føler deg svimmel når du reiser deg opp må du sette deg ned igjen. Det går sikkert bedre neste gang, men dersom du er nervøs er det bare å snakke med sykepleierene som jobber der. De har mye erfaring med folk som har gitt blod.

Anonymous poster hash: 44026...e47

Det hørtes veldig likt ut som meg. Det med synet ble ganske logisk nå, hehe :)

Jeg besvimte jo mens jeg satt i stolen og ga blod, så ble ikke helt ferdig. Fikk også kramper i armene i det jeg besvimte, men det er vel ganske vanlig når hjernen ikke får nok oksygen!

Satser på at det går bra neste gang. Vil jo gjerne kunne gi blod!

Skrevet

Hakkingen du beskriver kan høres ut som de symptomene jeg av og til har når blodsukkeret er lavt.

Anonymous poster hash: db7b0...aca
Skrevet

Helt normalt, og det er flere enn du tror som besvimer förste gangen de gir blod. Hos oss er det minst fire i uka som besvimer av förste tapningen. Det er kroppen som rett og slett ikke takler eller forstår hvorfor 4.5 dl blod plutselig blir borte. Dette vil nok bli borte 2 eller 3. gangen du gir blod.

KJEMPE FLOTT DU ER BLODGIVER, VI TRENGER FLERE :)

Anonymous poster hash: 1d7f3...03e
  • Liker 2
Skrevet

Jeg besvimer hvis ikke jeg ligger under tappingen. Jeg må også jevnlig spise sukker hele dagen, og ha med en flaske med eplejuice og noen småsjokolader som jeg tar når jeg er ferdig :)

Det som også er lurt er å ligge så lenge som mulig etterpå, og så kangsomt sette seg opp, og reise seg når man ikke lenger er svimmel.

Anonymous poster hash: b8dff...027
Skrevet

Jeg har aldri besvimt når jeg har gitt blod, men jeg henger meg på det Crobern skriver. Opplevelsen din når du våknet var nok ubehagelig, men høres ikke unormal ut.

Anonymous poster hash: 61ea8...b52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...