AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #1 Del Skrevet 11. februar 2015 Veilederen min er positiv til et lengre kurs jeg ønsker å ta, men hun må visst ha bedriftsnummeret til skolen. Når jeg kontaktet skolen fikk jeg beskjed om at de ikke har registrert noe bedriftsnummer fordi de ikke har faste ansatte og er et enkeltmannsforetak og ikke AS. I følge disse er det bare de som har faste ansatte som får bedriftsnummer og det er ikke det samme som organisasjonsnummer. Må legge til at det er en seriøs skole som har holdt på i mange år. Jeg kjenner noen som har gått på en annen skole som også ikke er AS og som fikk støtte fra NAV. Nå sier veilederen min at jeg ikke kan få støtte hvis bedriften ikke har dette nummeret. Er det noe som har vært borte i dette før? Anonymous poster hash: 0439a...9b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 11. februar 2015 #2 Del Skrevet 11. februar 2015 Du kan jeg jo prøve og søke opp bedriften på Brønnøysundregisteret (http://www.brreg.no/), hvis du finner dem der så har de et organisasjonsnummer. De aller fleste enkeltpersonforetak har et organisasjonsnummer, også selv om de faller utenfor registreringsplikten (de som faller utenfor er enkeltpersonforetak og foreninger som ikke driver næringsvirksomhet), da de fleste banker forlanger organisasjonsnummer for å kunne opprette bankkonto. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #3 Del Skrevet 11. februar 2015 Du kan jeg jo prøve og søke opp bedriften på Brønnøysundregisteret (http://www.brreg.no/), hvis du finner dem der så har de et organisasjonsnummer. De aller fleste enkeltpersonforetak har et organisasjonsnummer, også selv om de faller utenfor registreringsplikten (de som faller utenfor er enkeltpersonforetak og foreninger som ikke driver næringsvirksomhet), da de fleste banker forlanger organisasjonsnummer for å kunne opprette bankkonto. Mvh Yvonne Jada de har organisasjonsnummer. Registrert i 1999 og som sagt holdt på lenge. Bedriftsnummer er visst noe annet. Noe man får bare om man har faste ansatte og det har ikke denne bedriften. Den er liten og de har gjesteforelesere, så jeg regner med de er innleid på timebasis eller noe. Men jeg visste ikke at dette var viktig for NAV? TS Anonymous poster hash: 0439a...9b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 11. februar 2015 #4 Del Skrevet 11. februar 2015 (endret) Jada de har organisasjonsnummer. Registrert i 1999 og som sagt holdt på lenge. Bedriftsnummer er visst noe annet. Noe man får bare om man har faste ansatte og det har ikke denne bedriften. Den er liten og de har gjesteforelesere, så jeg regner med de er innleid på timebasis eller noe. Men jeg visste ikke at dette var viktig for NAV? TS Anonymous poster hash: 0439a...9b1 Har sjekket litt rundt. Det kan se ut som at organisasjonsnummer og bedriftsnummer ofte kan være det samme. Organisasjonsnummeret gjelder for hele foretaket som sådan, og hvis det er egne underavdelinger har disse bedriftsnummer (som igjen ofte er organisasjonsnummer). Fant blant annet dette. Jeg ville dog kontaktet nav og hørt med dem angående dette. Hvis det ikke er flere underavdelinger så har de kun organisasjonsnummer som da blir bedriftsnummer (tipper jeg, men det kan jeg ikke si helt sikkert). UiO har jeg blant annet sett har dette, her ser man at organisasjonsnummer er det samme som bedriftsnummer. Mvh Yvonne Endret 11. februar 2015 av Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet 11. februar 2015 #5 Del Skrevet 11. februar 2015 Stemmer det Yvonne sier, organisasjonsnummer og bedriftsnummer brukes litt om hverandre. Bare oppgi organisasjonsnummeret, du, så går det nok fint Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #6 Del Skrevet 11. februar 2015 Ja jeg foreslo det men veileder sa det ikke gikk og man må ha eget bedriftsnummer... Hun jeg snakket med på skolen var veldig hyggelig og forklarte at hun ikke kunne oppgi noe hun ikke hadde og ikke kan få uten om hvis hun ansetter noen fast. Kan jeg be en annen på NAV kontoret om å se på dette? Veilederen min er helt "låst" ihvertfall. Her er mailen jeg fikk i ettermiddag: Hei! Viser til telefonsamtale. Nav xxxxx får ikke registrert tiltakene og refundert utgiftene for kurset xxxxx, før du har et bedriftsnummer på firmaet. Vennligst gi beskjed når du får ordnet dette. Denne fikk jeg enda hun har både snakket med meg, jeg har snakket med skolen, og hun har også snakket med skolen. Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg TS Anonymous poster hash: 0439a...9b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 11. februar 2015 #7 Del Skrevet 11. februar 2015 (endret) Det kan jo hende at din veileder snakker om organisasjonsnummer? Som jeg skriver over her så er ofte bedriftsnummer og organisasjonsnummer det samme. Mvh Yvonne Endret 11. februar 2015 av Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #8 Del Skrevet 11. februar 2015 Det kan jo hende at din veileder snakker om organisasjonsnummer? Som jeg skriver over her så er ofte bedriftsnummer og organisasjonsnummer det samme. Mvh Yvonne Nei hun insisterer på at det er et annet nummer. Organisasjonsnummeret har hun fått og sjekket. Anonymous poster hash: 0439a...9b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 11. februar 2015 #9 Del Skrevet 11. februar 2015 (endret) Nei hun insisterer på at det er et annet nummer. Organisasjonsnummeret har hun fått og sjekket. Anonymous poster hash: 0439a...9b1 Vel, kanskje det går an å høre med Brønnøysundregisteret eller annen instans. Prøve å forklare henne at det ofte er det samme? Mvh Yvonne Endret 11. februar 2015 av Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #10 Del Skrevet 11. februar 2015 Det kan Rett og slett være så enkelt at NAV kun gir støtte til kurs/studier ved skoler som har bedriftsnummer. Har ikke skolen et slikt nummer vil du da ikke få støtte til det kurset du ønsker. Da må du enten betale selv eller finne en skole som oppfyller kravene NAV har.Anonymous poster hash: a0088...b0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #11 Del Skrevet 11. februar 2015 Det kan Rett og slett være så enkelt at NAV kun gir støtte til kurs/studier ved skoler som har bedriftsnummer. Har ikke skolen et slikt nummer vil du da ikke få støtte til det kurset du ønsker. Da må du enten betale selv eller finne en skole som oppfyller kravene NAV har.Anonymous poster hash: a0088...b0c Nei, som nevnt tidligere så stemmer ikke det. Jeg vet om flere skoler hvor NAV har gitt støtte og de er samme type enkeltmannsforetak. Har gjort litt mer undersøkelser nå, og ser absolutt ikke noen relevans i hvorfor dette i så fall skulle være en regel. Om firmaet har faste ansatte eller ikke er jo ikke relevant, og dessuten kan man ha et AS med bare eier som ansatt. Da får man bedriftsnummer fordi eier har på en måte ansatt seg selv. Så må nok være noe min veileder dessverre ikke helt forstår. TS Anonymous poster hash: 0439a...9b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #12 Del Skrevet 11. februar 2015 Har sjekket litt rundt. Det kan se ut som at organisasjonsnummer og bedriftsnummer ofte kan være det samme. Organisasjonsnummeret gjelder for hele foretaket som sådan, og hvis det er egne underavdelinger har disse bedriftsnummer (som igjen ofte er organisasjonsnummer). Fant blant annet dette. Jeg ville dog kontaktet nav og hørt med dem angående dette. Hvis det ikke er flere underavdelinger så har de kun organisasjonsnummer som da blir bedriftsnummer (tipper jeg, men det kan jeg ikke si helt sikkert). UiO har jeg blant annet sett har dette, her ser man at organisasjonsnummer er det samme som bedriftsnummer. Mvh Yvonne Har du noen eksempler på at org.nr. og bedriftsnummer er det samme? Fant ikke det på UiO linken? TS Anonymous poster hash: 0439a...9b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 11. februar 2015 #13 Del Skrevet 11. februar 2015 (endret) Har du noen eksempler på at org.nr. og bedriftsnummer er det samme? Fant ikke det på UiO linken? TS Anonymous poster hash: 0439a...9b1 Det står jo der? Bedriftsnummer: 974 716 860 Organisasjonsnummeret erstatter tidligere arbeidsgivernummer og foretaksnummer. Bedriftsnummeret er et internt organisasjonsnummer. Bedriftsnummeret benyttes ved: kontakt med NAV, for eksempel angående fødselspenger meldinger til AA-registeret rapportering til Statistisk Sentralbyrå Søker man opp dette nummeret på brreg.no kommer dette opp: Organisasjonsnummer: 974 716 860 Søker man opp bedriftsnummeret som er oppgitt så er det det samme som organisasjonsnummeret. Mvh Yvonne Endret 11. februar 2015 av Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #14 Del Skrevet 11. februar 2015 Bedriftsnr og orgnr er ikke det samme. De ble brukt omhverandre tidligere, men skilles nå. Anonymous poster hash: 350f1...6f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #15 Del Skrevet 11. februar 2015 Å ja, der ser jeg det! Takk. Anonymous poster hash: 0439a...9b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #16 Del Skrevet 11. februar 2015 Bedriftsnr og orgnr er ikke det samme. De ble brukt omhverandre tidligere, men skilles nå.Anonymous poster hash: 350f1...6f4 Det var dumt. Det hjelper jo ikke akkurat meg. Kan jeg be om å få snakke med overordnet på kontoret siden veileder er så påståelig tro? TS Anonymous poster hash: 0439a...9b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #17 Del Skrevet 11. februar 2015 Det står jo der? Søker man opp dette nummeret på brreg.no kommer dette opp: Organisasjonsnummer: 974 716 860 Søker man opp bedriftsnummeret som er oppgitt så er det det samme som organisasjonsnummeret. Mvh Yvonne Nei, nå ble jeg forvirret igjen. Det var derfor jeg ikke forstod det første gangen heller. For det står at det nummeret du viser til er til en underenhet (som forklart andre steder). Om jeg slår opp UiO så får jeg et annet foretaksnummer: http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=971035854 Anonymous poster hash: 0439a...9b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 11. februar 2015 #18 Del Skrevet 11. februar 2015 (endret) Nei, nå ble jeg forvirret igjen. Det var derfor jeg ikke forstod det første gangen heller. For det står at det nummeret du viser til er til en underenhet (som forklart andre steder). Om jeg slår opp UiO så får jeg et annet foretaksnummer: http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=971035854 Anonymous poster hash: 0439a...9b1 Ja, men det er et organisasjonsnummer også. Det var det jeg skrev over her ift underenheter med bedriftsnummer og organisasjonsnummer. Brønnøysundregisteret må jo uansett ha svar på dette. For meg virker det som det kan være både og, men vanskelig å si. Vanskelig å finne gode kilder på dette på nettet. Det jeg fant over her var fra altinn/brønnøysundregisteret i 2011, mye mulig det har forandret seg siden den gang. Mvh Yvonne Endret 11. februar 2015 av Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #19 Del Skrevet 11. februar 2015 Ja, men det er et organisasjonsnummer også. Det var det jeg skrev over her ift underenheter med bedriftsnummer og organisasjonsnummer. Brønnøysundregisteret må jo uansett ha svar på dette. For meg virker det som det kan være både og, men vanskelig å si. Vanskelig å finne gode kilder på dette på nettet. Det jeg fant over her var fra altinn/brønnøysundregisteret i 2011, mye mulig det har forandret seg siden den gang. Mvh Yvonne Ja i følge skolen er det Brønnøysund som ordner dette og har oversikten. Derfor sa hun at hun hadde forklart dette for NAV veileder også og henvist til Brønnøysund. Men det hjelper ikke! Det er det som er så håpløst - at veileder virkelig ikke vil tro på det. Og derfor sitter jeg i saksa på en måte. Jeg får ringe Brønnøysund selv og få det skriftlig til veileder da. Anonymous poster hash: 0439a...9b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 11. februar 2015 #20 Del Skrevet 11. februar 2015 Ja i følge skolen er det Brønnøysund som ordner dette og har oversikten. Derfor sa hun at hun hadde forklart dette for NAV veileder også og henvist til Brønnøysund. Men det hjelper ikke! Det er det som er så håpløst - at veileder virkelig ikke vil tro på det. Og derfor sitter jeg i saksa på en måte. Jeg får ringe Brønnøysund selv og få det skriftlig til veileder da. Anonymous poster hash: 0439a...9b1 Ja, det ville jeg nok ha gjort da, de burde jo ha god kunnskap om dette. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå