Gå til innhold

Skjelving i kroppen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en datter på 8 år som er aktiv og frisk jente. Er operert hjertebarn, men frisk som en fisk. Problemet er at nå i løpet av de 3 siste mnd har hun hatt 3 "anfall" med skjelvinger. Hun er ved bevisthet hele tiden mens dette pågår i alt fra 1-15 min. Hun har da verk i armer, bein og bryst. Når dette er over er hun 100 % igjen. Både før og etter. Ingen feber eller noe. Har vært hos doktoren med henne, med tanke på hjerte. Alle prøver er fine. Fikk da beskjed om at vi skulle la dette "gå" for nå, for finnurlige ting kunne skje uten at de hadde svar, men hvis hun fikk det igjen skulle vi ta kontakt igjen. Nå har hun hatt et igjen i dag på skolen. Men i dag uten verk.Skal til legen i morgen. ER der noen som har opplevd dette med sine barn eller noe lignende hendelser.

Takk for alle svar :D :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekket han bare hjertet eller tok han blodprøver? Kan evt være nerver som ligger i klem?

Skrevet

Sjekket han bare hjertet eller tok han blodprøver? Kan evt være nerver som ligger i klem?

Han tok blodprøver ja. Sjekket det meste! Alt var fint.

Skrevet

Ville hørt om han kunne henvise virdre til mr/ct av ryggen

Skrevet

Ville hørt om han kunne henvise virdre til mr/ct av ryggen

Idiotisk, det vil ikke vise noen ting.

Mest sannsynlig noe med det parasympatiske nervesystemet. Spør legen om henvisning til nevrolog for utredning

Anonymous poster hash: 0e738...da7

• Liker 1
Skrevet

Ikke epilepsi eller noe? Om du er bekymret syntes jeg du bør be om henvisning videre. Det kan jo godt hende det ikke er noe/det ikke finnes noen forklaring på det, men det kan ikke være kjekt som forelder å oppleve det.

Skrevet (endret)

Idiotisk, det vil ikke vise noen ting.

Mest sannsynlig noe med det parasympatiske nervesystemet. Spør legen om henvisning til nevrolog for utredning

Det er da vel ikke idiotisk? Snakker da selvfølgelig om hele ryggen, med ryggsøylen osv. Hvis det er nerver i klem, som det godt kan være, vil en mr/ct avdekke dette. Dette kan bla skyldes prolaps. Ikke uttal deg at dette er idiotisk når det åpenbart ikke er det!

Edit: sa heller ikke at dette var en fasit, men det var et forslag til noe hun burde utredes for

Endret av veraa94
  • Liker 1
Skrevet

Det er da vel ikke idiotisk? Snakker da selvfølgelig om hele ryggen, med ryggsøylen osv. Hvis det er nerver i klem, som det godt kan være, vil en mr/ct avdekke dette. Dette kan bla skyldes prolaps. Ikke uttal deg at dette er idiotisk når det åpenbart ikke er det!

Jo, det er idiotisk å anbefale MR/CT når det er nevrologiske utfall, som oftest starter i nettopp hjernen! Et barn på 8 år har MEST sannsynlig ingen prolaps el. Så anbefale prosedyrer som barnet mest sannsynlig må sederes (MR) for å få tatt, og CT (ekstremt mye stråling for en liten, ung kropp) og som i tillegg ikke vil vise noe er idiotisk.

• Liker 1
Skrevet

Jo, det er idiotisk å anbefale MR/CT når det er nevrologiske utfall, som oftest starter i nettopp hjernen! Et barn på 8 år har MEST sannsynlig ingen prolaps el. Så anbefale prosedyrer som barnet mest sannsynlig må sederes (MR) for å få tatt, og CT (ekstremt mye stråling for en liten, ung kropp) og som i tillegg ikke vil vise noe er idiotisk.

Tror du jeg hadde foreslått dette hvis jeg mente det var helt på jordet? Neppe!

En nær bekjent av meg ble henvist til MR på bakgrunn av lignende symptomer og fikk påvist prolaps og nerver i klem.

Si at det var idiotisk!?

Skrevet

Tror du jeg hadde foreslått dette hvis jeg mente det var helt på jordet? Neppe!

En nær bekjent av meg ble henvist til MR på bakgrunn av lignende symptomer og fikk påvist prolaps og nerver i klem.

Si at det var idiotisk!?

Er du lege? Om ikke burde du ikke uttale deg om sånt. Ett barn er ikke en voksen

Anonymous poster hash: 63754...fdb

• Liker 2
Skrevet

Er du lege? Om ikke burde du ikke uttale deg om sånt. Ett barn er ikke en voksen

Er du lege? Du kan uansett ikke still en diagnose over en debatt på KG. TS spurte om innspill og jeg sa heller aldri at mitt var riktig, det var et FORSLAG.

Hun jeg refererte til var forøvrig 17år, altså barn.

Skrevet

Ikke epilepsi eller noe? Om du er bekymret syntes jeg du bør be om henvisning videre. Det kan jo godt hende det ikke er noe/det ikke finnes noen forklaring på det, men det kan ikke være kjekt som forelder å oppleve det.

Epilepsi da faller du vel "vekk". Forstå meg rett. Jeg skal be om henvisning videre ja. :D

Skrevet

Går fint ann å være bevisst under et epilepsi anfall.

Skrevet

Er du lege? Du kan uansett ikke still en diagnose over en debatt på KG. TS spurte om innspill og jeg sa heller aldri at mitt var riktig, det var et FORSLAG.

Hun jeg refererte til var forøvrig 17år, altså barn.

Temmelig stor forskjell på en 17 åring og en 8 åring altså.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Svar til slettet innhold fjernet. Daenerys, mod.

Når hun har vært til legen med datteren sin uten resultater bør alle muligheter vurderes og ikke bare det ene eller det andre.

Endret av Daenerys
Skrevet

Prøv å få filmer anfallene, med mobil el. Da har dere mer å gå på når dere kontakter lege igjen. (Vis filmen til legen.)

Ellers er hjertebarn mer følsomme for dårlig inneklima i form av fukt mugg og bakterievekst. Dette vil kunne gi symptomer som beskrevet uten at man finner noe som helst galt med personen. Man må da gå i gang med å undersøke innemiljøet.

Enkelte muggsopper kan gi påleiringer på hjerteklaffer, og er der byttet eller dørlige hjerteklaffer fra før vil disse lettere bli angrepet. Dette er noe man vet lite om i Norge, men er flinke med i USA.

Anonymous poster hash: c08e3...a3a

Skrevet (endret)

Svar til slettet innhold fjernet. Daenerys, mod.

Når hun har vært til legen med datteren sin uten resultater bør alle muligheter vurderes og ikke bare det ene eller det andre.

Det er jeg fullstendig enig med deg i. Men det er ikke bra å foreslå behandling som voksne har gått igjennom på små barn. Det er ikke bra for barn å få i seg beroligende og bedøvende medisiner bare for å ta en test som egentlig ikke er relevant kun for å være på sikre siden. Voksne klarer å ligge i ro lenge under undersøkelser som krever det, barn derimot må som den andre brukeren sa ofte sederes og det er noe man burde unngå om det ikke er strengt nødvendig har jeg fått med meg.

Endret av Daenerys
Gjest Daenerys
Skrevet

Tråden er ryddet for hets mot anonym bruker.

Daenerys, mod.

Skrevet

Går fint ann å være bevisst under et epilepsi anfall.

Har lest meg til det i dag :D :D

• Liker 1
Skrevet

Prøv å få filmer anfallene, med mobil el. Da har dere mer å gå på når dere kontakter lege igjen. (Vis filmen til legen.)

Ellers er hjertebarn mer følsomme for dårlig inneklima i form av fukt mugg og bakterievekst. Dette vil kunne gi symptomer som beskrevet uten at man finner noe som helst galt med personen. Man må da gå i gang med å undersøke innemiljøet.

Enkelte muggsopper kan gi påleiringer på hjerteklaffer, og er der byttet eller dørlige hjerteklaffer fra før vil disse lettere bli angrepet. Dette er noe man vet lite om i Norge, men er flinke med i USA.

Anonymous poster hash: c08e3...a3a

Har gitt beskjed til skolen ang filming, da hun kun har hatt skjelvingene på skolen. Jeg vet at det ikke er verdens beste inneklima på skolen til tider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...