Gå til innhold

Fra toro til hjemmelaget.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes toro har mye som er godt, men jeg skal prøve å gå ned i vekt så da er ikke toro det beste å spise.

Derfor lurer jeg på om noen har oppskrifter som er ganske like disse fra toro

- spagettisaus

- lasagne

- bretagne kylling saus

Og en som ikke er toro, men Santa Maria chicken tikka, noen som har en oppskrift lik den ? Eller er de fleste tikka oppskriftene ganske likt denne kanskje ?

Anonymous poster hash: 1531d...734
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil også vite, synes spagettien og lasagnen til Toro er fantastisk gode, hadde vært enda bedre om det var hjemmelaget :)

Anonymous poster hash: 5a4fd...c1c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spaghettisaus:

Hakk tomater, paprika, løk, purre i småbiter. Brun løken og purret, tilsett resten og hakk opp med stavmixer. Kok opp og viola! Tilsett salt, pepper osv som du ønsker.

Anonymous poster hash: 1dc01...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomatsaus (passer både til lasagne og pasta):

Finhakk en liten/mellomstor løk, par, tre fedd hvitløk og blank dette i olivenolje. Hell dette over i en skål, brun kjøttet, ha i en boks hermetiske tomater, en - to ss. tomatpure, par dl. vann, pepper, en ts grønnsaksbuljong, paprikapulver, ett laubærblad, en dæsj sitron, en liten gulrot i små biter, en halv/hel rød paprika. Ha oppi løken(e) igjen. En ts soyasaus eller helst skogsopp-saus. La det surre i par, tre timer under lokk. Tilsett basilikum når det er ca ett minutt igjen av koketiden.

Denne kan du lage også uten kjøtt og fryse ned i porsjoner.

Har dessverre ingen erfaring med sauser til kylling siden jeg omtrent ikke spiser kylling selv.

Endret av Atea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spaghettisaus:

Hakk tomater, paprika, løk, purre i småbiter. Brun løken og purret, tilsett resten og hakk opp med stavmixer. Kok opp og viola! Tilsett salt, pepper osv som du ønsker.

Anonymous poster hash: 1dc01...8a6

Takk, denne skal prøves :)

Tomatsaus (passer både til lasagne og pasta):

Finhakk en liten/mellomstor løk, par, tre fedd hvitløk og blank dette i olivenolje. Hell dette over i en skål, brun kjøttet, ha i en boks hermetiske tomater, en - to ss. tomatpure, par dl. vann, pepper, en ts grønnsaksbuljong, paprikapulver, ett laubærblad, en dæsj sitron, en liten gulrot i små biter, en halv/hel rød paprika. Ha oppi løken(e) igjen. En ts soyasaus eller helst skogsopp-saus. La det surre i par, tre timer under lokk. Tilsett basilikum når det er ca ett minutt igjen av koketiden.

Denne kan du lage også uten kjøtt og fryse ned i porsjoner.

Har dessverre ingen erfaring med sauser til kylling siden jeg omtrent ikke spiser kylling selv.

Denne vil vel ikke smake som Toro sine ? Spagettisausen og lasagnen til Toro smaker ikke likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Toros mat smaker ekstremt salt. Tilsett en haug med salt, og en skje sukker, så kommer du langt.

Anonymous poster hash: 33a2a...b9d

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror litt av utfordringen her er at den delen av befolkningen som gidder å skrive og poste oppskrifter på matforum er den delen av befolkningen som ikke aner hvordan Torolasagne og Torosaus smaker.

Jeg kan godt gi deg oppskrift på ulike sauser jeg, men hvis du har spesifikke ønsker til smak, da trenger jeg en bedre beskrivelse av hva du ønsker enn å sammenligne med en posesaus jeg aldri har smakt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror litt av utfordringen her er at den delen av befolkningen som gidder å skrive og poste oppskrifter på matforum er den delen av befolkningen som ikke aner hvordan Torolasagne og Torosaus smaker.

Jeg kan godt gi deg oppskrift på ulike sauser jeg, men hvis du har spesifikke ønsker til smak, da trenger jeg en bedre beskrivelse av hva du ønsker enn å sammenligne med en posesaus jeg aldri har smakt.

Du har helt sikkert rett.

Det som er at jeg synes ikke bolognes(?) sausen er noe god. For det er vel den som er vanlig på spagetti? Så noe som ligner men mildere kanskje, men ligner?

Hvis det gir noe mening. Jeg synes toro sin er veldig god. Men jeg synes den er for salt, siden jeg bruker veldig lite salt ellers når jeg lager mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan få til noe lignende, altså en mild utspedd tomatsaus som ikke har noe smak av ferske tomater ved å bruke tomatpuré?

Ser for meg å surre en dæsj tomatpuré i litt olje, evt sammen med litt finhakket løk og så tilsette hvetemel for jevning. Så sper du med kraft/vann+buljong og krydrer? For å få ferdigpakke-smaken må du ha msg, sukker og salt i merkelig store mengder da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvordan Toro sin lasagne smaker, men jeg har ihvertfall laget "lasagne" etter denne oppskriften, og synes den er veldig god! I tillegg er den lett å lage for oss som ikke er racere på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere :-) jeg skal prøve meg litt fram med forslagene deres :-) kanskje kombinere flere oppskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror en av grunnene til at mange tomatsauser ikke smaker som vi "vil" de skal smake er fordi de ikke inneholder kjøttkraft. Det blir altfor masse tomat, tomat og enda mer tomat. Lag enten av buljong eller kjøp aller helst Jacobs kjøttfond og tilsett litt. Mener jeg har funnet en ganske god oppskrift på nettet som inneholder kjøttkraft. Skal se om jeg finner.

Anonymous poster hash: 17028...678
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en av grunnene til at mange tomatsauser ikke smaker som vi "vil" de skal smake er fordi de ikke inneholder kjøttkraft. Det blir altfor masse tomat, tomat og enda mer tomat. Lag enten av buljong eller kjøp aller helst Jacobs kjøttfond og tilsett litt. Mener jeg har funnet en ganske god oppskrift på nettet som inneholder kjøttkraft. Skal se om jeg finner.

Det hørtes ganske fornuftig ut egentlig, for er ikke så glad i tomatsmaken.

Så håper du finner den oppskriften :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ganske fornuftig ut egentlig, for er ikke så glad i tomatsmaken.

Så håper du finner den oppskriften :-)

Jeg mener denne skal være ganske bra :) Du ikke ha med alt som står i oppskriften om du ikke har alt tilgjengelig, men prøv om du har anledning. Gulrøtter eller sukker trengs for å balansere syren fra tomatene (etter min mening) og (urøkt) bacon tar det hele til nye høyder :) Har du i gulrøtter og stangselleri så bruker du en stavmikser eller en foodprosessor for å få bort alle klumper :)

Jeg lager den nok også litt feil, for jeg lager hele tomatsausen og lar den helst koke lenge, og så steker jeg først bacon og heller oppi og deretter kjøttdeig som jeg heller oppi. Når jeg har latt alt i tomatsausen koke så bruker jeg stavmikseren slik at den blir helt glatt.

Jeg liker også sausen litt mer rennende så mulig jeg har hatt oppi litt mer kjøttbuljong enn hva som sto på oppskriften. Husker ikke helt. men prøv deg frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener denne skal være ganske bra :) Du ikke ha med alt som står i oppskriften om du ikke har alt tilgjengelig, men prøv om du har anledning. Gulrøtter eller sukker trengs for å balansere syren fra tomatene (etter min mening) og (urøkt) bacon tar det hele til nye høyder :) Har du i gulrøtter og stangselleri så bruker du en stavmikser eller en foodprosessor for å få bort alle klumper :)

Jeg lager den nok også litt feil, for jeg lager hele tomatsausen og lar den helst koke lenge, og så steker jeg først bacon og heller oppi og deretter kjøttdeig som jeg heller oppi. Når jeg har latt alt i tomatsausen koke så bruker jeg stavmikseren slik at den blir helt glatt.

Jeg liker også sausen litt mer rennende så mulig jeg har hatt oppi litt mer kjøttbuljong enn hva som sto på oppskriften. Husker ikke helt. men prøv deg frem :)

Denne såg også bra ut, den var med mer kjøttkraft: http://edelsmatvin.blogspot.no/2014/08/spaghetti-bolognese.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppskriftene. Det blir spennende å prøve :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Tenkte på det samme.

Du har helt sikkert rett.

Det som er at jeg synes ikke bolognes(?) sausen er noe god. For det er vel den som er vanlig på spagetti? Så noe som ligner men mildere kanskje, men ligner?

Hvis det gir noe mening. Jeg synes toro sin er veldig god. Men jeg synes den er for salt, siden jeg bruker veldig lite salt ellers når jeg lager mat.

Den oppskrifta jeg la ut her, har jeg ikke fra noen oppskriftsbok, men bruker få skryt for den. Den trenger heller ikke så lang koketid, holder med 25-60 min. Prøv deg frem.

Det er billigere å lage egen saus, sunnere, og kan du noen sauser - da kan du egentlig lage det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...