Gå til innhold

1 t og 45 min på å lage mat som tar 15 min å spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøp hvitløkshjul på Enklere Liv.

Kan du linke til det? Finner det ikke på Enklere liv.

Anonymous poster hash: a7d57...4b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må lære deg å multitaske litt, du er treg.

• Liker 2
Skrevet

Du får prøve å få opp farten litt, nesten to timer på det der er fryktelig lang tid. Det er heller ikke viktig å kutte ditten i strimler og datten i terninger, bare kutt i vei å prøv å lære deg en god teknikk med kniven. Øvelse gjør mester!

Anonymous poster hash: a7d57...4b2

Det var noen som sa at å se på meg lage mat var som å meditere - vet ikke hva de mente med de, men de syns det var behagelig å se på iallfall.

Jeg er veldig flink med kniven, og veldig nøye med hvordan jeg skjærer. Jeg er ikke den tasmanske djevelen akkurat...

Anonymous poster hash: db1d9...ab8

Skrevet

Høres ut som en 30-40 minutters rett. Som de andre sier. Jeg kutter opp ting mens kjøtt steker og gryte koker.

Anonymous poster hash: e613d...ecd

• Liker 2
Skrevet

Kjøp hvitløkshjul på Enklere Liv. Det bruker du til hvitløk og ingefær. Hvitløk tar jo heller ikke mer enn 30 sekunder å gjøre klar heller. Samme med ingefær. Gjort i en fei. Skjær av riktig mengde, og skrap skallet av med skje.

Og paprika og det andre får man i terninger ved hjelp av en grønnsakskutter. Da er det også gjort på få minutter.

Jeg trenger ikke hvitløkpresse, for jeg putter hele hvitløk rett i retten, den gode smaken går ut retten og jeg slipper å kutte hvitløk i småbiter.

Jeg putter også hel rød chili rett oppi, men må dele den på langs i to så jeg kan fjerne steinene først.

Så sånn sett sparer jeg masse tid!

Skrevet

Kjøp deg ein ordentleg kniv og skjerefjøl.

Dersom du skal lage ei gryte som skal koke litt, slik som den du nemnte i teksten, så er det betre å lage salaten medan den putrar i veg.

Eg ville gjort det slik: satt på steikepanna og vatnet til risen, kutta opp kjøttet. Vaska kniv og fjøl, kutta opp grønnsakene medan kjøttet brunar seg. Ha alt i gryta og la det putre. Lag salaten. Det skal seiast at komfyren min er over 20 år gamal og derfor treig med å varme opp. Du får tilpasse deg din komfyr ;)

Lukke til!

Liker å gjøre en og en ting om gangen, blir så stressa av når det skjer for mye på en.

Husker en gang jeg måtte lage mat under press, fordi maten måtte bli ferdig på under 1 t, og da ble jeg ferdig i rekordfart, men herregud så sliten jeg var. Måtte legge meg å hvile etterpå...

Skrevet

Jeg tror dette bare er tull...

Anonymous poster hash: f527c...02f
  • Liker 1
Skrevet

Det var noen som sa at å se på meg lage mat var som å meditere - vet ikke hva de mente med de, men de syns det var behagelig å se på iallfall.

Jeg er veldig flink med kniven, og veldig nøye med hvordan jeg skjærer. Jeg er ikke den tasmanske djevelen akkurat...

Tvilsomt at det var et kompliment :P

Anonymous poster hash: a35a0...982

Skrevet

Liker å gjøre en og en ting om gangen, blir så stressa av når det skjer for mye på en.

Husker en gang jeg måtte lage mat under press, fordi maten måtte bli ferdig på under 1 t, og da ble jeg ferdig i rekordfart, men herregud så sliten jeg var. Måtte legge meg å hvile etterpå...

Men da vet du jo egentlig hva problemet er, da - det tar lang tid rett og slett fordi du ikke forsøker å gjøre det fortere. Så enten må du bare godta at ting tar tid, eller så må du gå over til de enkleste, raskeste oppskriftene du kan finne (type pasta med smør og pepper).

Anonymous poster hash: faefc...5a7

• Liker 2
Skrevet

Du er min rake motsetning. Jeg blir stressa av at folk ikke klarer å få opp farten :ler:

• Liker 1
Skrevet

Hvor mange laget du mat til?

Tar jo lengre tid hvis man lager til en stor familie.

Anonymous poster hash: de638...2c5
Skrevet

Då må du nesten velje; vil du lage mat effektivt eller utan å verte sliten.

Du kan alltids preppe maten kvelden før, om du har betre tid då enn rett etter jobb. Då får du iallefall middagen kjapt (vel, kjappare) på bordet når ein er svolta og sliten.

Skrevet

Dessuten må jeg kutte paprikaen i terninger, og tomatene, og agurken,

og salaten må jeg nesten ta for hånd.

Ingefæren må jeg skrelle og raspe for hånd, det samme gjelder hvitløken og chillien

For å prøve å finne rasjonaliseringspotensiale: Hvordan skjærer du paprika i terninger? Først strimler, og så en og en strimmel i biter? I så fall: Skjær først strimler, samle alle strimlene i en bunt og skjær deretter biter av alle strimlene på en gang. Dette funker for det aller meste som skal skjæres i terninger. Og når du skjærer stimlene: Bruker du tuppen av kniven, og snitter paprikaen fra en ende til en annen? Prøv i så fall å bruke hele knivbladet på en gang, så slipper du unna med mye kortere bevegelser og det går fortere.

(Jeg hadde den tvilsomme fornøyelsen av å se en venninne skjære opp paprika en gang. Måtte nesten gå inn i stua for ikke å rive kniven ut av hendene hennes og overta. Jeg holdt på å bli gal av å se på henne.)

Anonymous poster hash: faefc...5a7

• Liker 2
Skrevet
Skrevet

Fordi du tar deg usedvanlig lang tid. De mente vel at du ikke stresser, og det er jo bra det, men du bruker da grusomt lang tid. Dette er heller ikke særlig positivt når man har gjester.

Dersom du er veldig flink med kniven fatter jeg ikke hvorfor du bruker så lang tid selv om du ikke multitasker.

Anonymous poster hash: 719fd...cf9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...