Gå til innhold

1 t og 45 min på å lage mat som tar 15 min å spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå stått og laget mat i 1 t og 45 min, og det tok meg bare 15 min å nyte maten...

Hvorfor tar det så lang tid? Er det bare meg eller hvordan klarer folk å bruke avsatt tid på 20-minutters retter og 40-minutters retter osv osv ...

Jeg klare det aldri ... da må jo alt være klart på forhånd så jeg slapp og kutte og skjære og rense og skylle.

Maten var god, den, lagde indisk kyllinggryte med ris og salat.

Anonymous poster hash: 0c1c6...56d
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker alltid kanskje 10-20 minutt lengre enn det som står pga at en må hakke opp grønnsaker og slikt ofte, men jeg pleier ikke bruke mer enn i alle fall 1 time på en middag.

Anonymous poster hash: 302db...b63
Skrevet

Du bruker usedvanlig lang tid. For min del bruker jeg litt lang tid på kjøkkenet da jeg liker å lage mat og eksperimentere litt med nye retter, men når jeg skal lage mat som jeg har laget før tar det ikke spesielt lang tid. Det er lurt å planlegge litt i hodet før man starter og multitaske. Da går det jo veldig fort.

Anonymous poster hash: 719fd...cf9
  • Liker 2
Skrevet

Jeg trodde jeg skulle klare det på 1 time, men neida ... 1 t og 45 min.

Jeg liker jo også å ta meg god tid når jeg lager mat på kjøkkenet, men når jeg bare skulle lage middag for å spise, som idag, så trodde jeg ikke at det skulle ta så lang tid!

Det er jo helt latterlig!

Jeg vasket grønsaker, kuttet og skjærte som en gal. Stekte kyllingfilet og blandet i diverse grønsaker og krydder og sånt.. Kokte ris og lagde salat.

Jeg gjorde en ting om gangen...

Først lagde jeg salaten ferdig.

Så skjærte jeg opp alle grønsaker og krydder.

Så skjærte jeg opp kyllingfilet og stekte det.

Så blandet jeg i div i gryta.

Så tok jeg opp kokkosmelk.

Så begynte jeg å smake til med krydder og salt.

Så satte jeg på ris mens retten kokte.

Så tok jeg i lime og sitron i retten.

Alt ble ferdig samtidig.

Så tok det bare 15 min å spise...

Hvordan skulle jeg gjort det fortere?

Anonymous poster hash: db1d9...ab8
Skrevet

Vi spiser sjelden middag her i hus, så har ingen tips dessverre... Vi er alt for late til å lage varm mat. Jeg synes det tar så lang tid, og så bruker vi mellom 5-15 minutter på å spise opp. Og så kommer oppvasken... Og så har jeg aldri vært noe glad i middag uansett. :)

Skrevet

Jeg trodde jeg skulle klare det på 1 time, men neida ... 1 t og 45 min.

Jeg liker jo også å ta meg god tid når jeg lager mat på kjøkkenet, men når jeg bare skulle lage middag for å spise, som idag, så trodde jeg ikke at det skulle ta så lang tid!

Det er jo helt latterlig!

Jeg vasket grønsaker, kuttet og skjærte som en gal. Stekte kyllingfilet og blandet i diverse grønsaker og krydder og sånt.. Kokte ris og lagde salat.

Jeg gjorde en ting om gangen...

Først lagde jeg salaten ferdig.

Så skjærte jeg opp alle grønsaker og krydder.

Så skjærte jeg opp kyllingfilet og stekte det.

Så blandet jeg i div i gryta.

Så tok jeg opp kokkosmelk.

Så begynte jeg å smake til med krydder og salt.

Så satte jeg på ris mens retten kokte.

Så tok jeg i lime og sitron i retten.

Alt ble ferdig samtidig.

Så tok det bare 15 min å spise...

Hvordan skulle jeg gjort det fortere?

Når jeg lager wok (er det det du lagde her?) så bruker jeg en halvtime ca. En trenger ikke salat ved siden av om en har grønnsaker da, så kanskje det er det som tok tid?

Skrevet

Og kjøp deg en sånn avlang boks som kutter grønnsaker om du skjønner hva jeg mener.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Lag trippel oppskrift og frys ned. Så sparer du tid en annen dag :)

Endret av rådyr
Skrevet

Når jeg lager wok (er det det du lagde her?) så bruker jeg en halvtime ca. En trenger ikke salat ved siden av om en har grønnsaker da, så kanskje det er det som tok tid?

Nei, jeg lagde kyllinggryte, men kokkosmelk, ingefær, chili, hvitløk, sjalottlauk, gurkemeie, paprika, tomat.

I salaten var det bare hjertesalat, agurk og paprika.

Ris var bare ris og vann...

Skrevet

Her er det jo mye du kunne gjort samtidig. Det er jo fordi du gjør en ting av gangen at det tar tid! Salat kan du kutte samtidig som kylling steker. Samtidig kan du koke risen. Og sausen. Kjøp deg grønnsakskutter så halverer du tida på å lage salat også.

Ikke rart det tar tid om du gjør en og en ting slik du har listet opp her da.

• Liker 7
Skrevet

Lag trippel oppskrift og frys ned. Så sparer du tid en annen dag :)

Blir ikke det litt dyrt? Men det er vel sparsommelig i lengden.

Føler jeg bruker lang tid på alt... :P

Skrevet

Og kjøp deg en sånn avlang boks som kutter grønnsaker om du skjønner hva jeg mener.

Jeg kutter like fort for hånd.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kutter like fort for hånd.

Ut fra din egen beskrivelse så gjør du ikke det...

Anonymous poster hash: a35a0...982

• Liker 1
Skrevet

Her er det jo mye du kunne gjort samtidig. Det er jo fordi du gjør en ting av gangen at det tar tid! Salat kan du kutte samtidig som kylling steker. Samtidig kan du koke risen. Og sausen. Kjøp deg grønnsakskutter så halverer du tida på å lage salat også.

Ikke rart det tar tid om du gjør en og en ting slik du har listet opp her da.

Skjønner ikke hvordan jeg kunne gjort mer samtidig. Har jo bare to hender.

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg lagde kyllinggryte, men kokkosmelk, ingefær, chili, hvitløk, sjalottlauk, gurkemeie, paprika, tomat.

I salaten var det bare hjertesalat, agurk og paprika.

Ris var bare ris og vann...

http://www.letsdeal.no/deal/9415541/

Kjøp sånn her! Jeg fikk sånn til jul og det går kjempefort å lage salat.

Skrevet

Ut fra din egen beskrivelse så gjør du ikke det...

Anonymous poster hash: a35a0...982

Dessuten må jeg kutte paprikaen i terninger, og tomatene, og agurken,

og salaten må jeg nesten ta for hånd.

Ingefæren må jeg skrelle og raspe for hånd, det samme gjelder hvitløken og chillien

Skrevet

Risen koker seg selv, kyllingen skal ikke plukkes på hele tiden når den stekes heller, og salaten og andre grønnsaker er kjapt gjort å skjære opp samtidig som dette.

Skrevet

Kjøp deg ein ordentleg kniv og skjerefjøl.

Dersom du skal lage ei gryte som skal koke litt, slik som den du nemnte i teksten, så er det betre å lage salaten medan den putrar i veg.

Eg ville gjort det slik: satt på steikepanna og vatnet til risen, kutta opp kjøttet. Vaska kniv og fjøl, kutta opp grønnsakene medan kjøttet brunar seg. Ha alt i gryta og la det putre. Lag salaten. Det skal seiast at komfyren min er over 20 år gamal og derfor treig med å varme opp. Du får tilpasse deg din komfyr ;)

Lukke til!

Skrevet

Du får prøve å få opp farten litt, nesten to timer på det der er fryktelig lang tid. Det er heller ikke viktig å kutte ditten i strimler og datten i terninger, bare kutt i vei å prøv å lære deg en god teknikk med kniven. Øvelse gjør mester!

Anonymous poster hash: a7d57...4b2
Skrevet

Dessuten må jeg kutte paprikaen i terninger, og tomatene, og agurken,

og salaten må jeg nesten ta for hånd.

Ingefæren må jeg skrelle og raspe for hånd, det samme gjelder hvitløken og chillien

Kjøp hvitløkshjul på Enklere Liv. Det bruker du til hvitløk og ingefær. Hvitløk tar jo heller ikke mer enn 30 sekunder å gjøre klar heller. Samme med ingefær. Gjort i en fei. Skjær av riktig mengde, og skrap skallet av med skje.

Og paprika og det andre får man i terninger ved hjelp av en grønnsakskutter. Da er det også gjort på få minutter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...