Gjest Anonymous Skrevet 10. august 2004 #1 Skrevet 10. august 2004 Er du enig i denne artikkelen? Er det ikke på kanten å hevde at det er bare bra at alle bibliotek nedlegges i Norge? Har du noen gode motargumenter? http://www.liberaleren.no/arkiv/001580.php
Gjest Skatt Skrevet 10. august 2004 #2 Skrevet 10. august 2004 Det er jo vi skattebetalerne som må betale for dem..dersom vi la ned bibliotekene ville vi kanskje betale mindre skatt?
Grooo Skrevet 10. august 2004 #3 Skrevet 10. august 2004 Tror vi får mye mer igjen for bibliotekene hvis vi ruster dem opp enn det vi ev. ville spart i skatt med å legge dem ned..
Gjest gjest1 Skrevet 10. august 2004 #4 Skrevet 10. august 2004 Noe slikt som 55 biblioteker ble lagt ned i fjor, og ja, de som er igjen har problemer med å kjøpe nye bøker pga dårlig økonomi. Liberalen (eller hva de kaller seg) mener dette er positivt, men befolkningen er uenig med de, for bibliotekene har en stadig større pågang fra publikum. Liberalen (eller hva de kaller seg) spør: 'Hvorfor skal staten og kommunene ha ansvaret for å dekke folks behov for musikk, film og bøker?' Det viser jo bare at de aldri har satt sin fot i et bibliotek, og dermed ikke satt seg inn i saken. Mitt lokale bibliotek har et rikt utvalg i musikk, ja visst, men det er stort sett norsk musikk, og dekker nok ikke behovet til en musiker-frelst ungdom. Men det gir andre en sjanse til å lære mer om norsk musikk, å lytte til retninger de kanskje ellers ikke ville lyttet til. Filmene har bedret seg på mitt lokale bibliotek. Før var det gjerne noen traustige opplysningsfilmer eller videoer om lokale turtistattraksjoner. Nå har de noen nye 'block busters' (som jo likevel tjener penger til alle ledd så det monner på forhånd), samt et godt utvalg i utenlandske filmer som IKKE er fra Hollywood (franske, asiatiske, Sør-amerikanske etc). Igjen, folk får en sjanse til å prøve noe de ellers ikke ville prøvd, rett og slett fordi de ikke tar en økonomisk risk med å satse femti kroner i nærmeste videosjappe. Og når det kommer til bøker, så er innkjøpsordningen med å støtte norsk litteratur. Bibliotekene har i tillegg et rikt og spennende utvalg av faglitteratur, og det er ikke sjelden jeg kommer fra biblioteket med flere bøker på andre emner enn det jeg først gikk der for. Bibliotekene utdanner, informerer, og underholder befolkningen. I tillegg er det en møteplass for mange nyere innvandrere (i alle fall her jeg bor) som får lese nyhetene på eget språk, surfe nettet og i tillegg omgås mennesker de ellers kanskje aldri hadde møtt. Som dere skjønner er jeg en ivrig tilhenger av biblioteket, og jeg håper inderlig at de snart får penger til å fortsette å kjøpe inn ny litteratur, film og musikk. Og en av kritikkene til Liberalen (eller hva de nå kaller seg) er jo nettopp dette at bibliotekene snyter andre for penger, men bibliotekene må da kjøpe inn fra ett eller annet sted? Ellers ville vel ikke problemet med økonomien spilt noen rolle?
Maetzii Skrevet 10. august 2004 #5 Skrevet 10. august 2004 Det er jo vi skattebetalerne som må betale for dem..dersom vi la ned bibliotekene ville vi kanskje betale mindre skatt? Liberaleren er motstander av offentlig finansierte bibliotek. Hvorfor skal staten og kommunene ha ansvaret for å dekke folks behov for musikk, film og bøker? ? ...for ikke å snakke om helsetjenester, utdannelse, eldreomsorg osv...
Gjest Anonymous Skrevet 11. august 2004 #6 Skrevet 11. august 2004 Noe slikt som 55 biblioteker ble lagt ned i fjor, og ja, de som er igjen har problemer med å kjøpe nye bøker pga dårlig økonomi. Liberalen (eller hva de kaller seg) mener dette er positivt, men befolkningen er uenig med de, for bibliotekene har en stadig større pågang fra publikum. Liberalen (eller hva de kaller seg) spør: 'Hvorfor skal staten og kommunene ha ansvaret for å dekke folks behov for musikk, film og bøker?' Det viser jo bare at de aldri har satt sin fot i et bibliotek, og dermed ikke satt seg inn i saken. Mitt lokale bibliotek har et rikt utvalg i musikk, ja visst, men det er stort sett norsk musikk, og dekker nok ikke behovet til en musiker-frelst ungdom. Men det gir andre en sjanse til å lære mer om norsk musikk, å lytte til retninger de kanskje ellers ikke ville lyttet til. Filmene har bedret seg på mitt lokale bibliotek. Før var det gjerne noen traustige opplysningsfilmer eller videoer om lokale turtistattraksjoner. Nå har de noen nye 'block busters' (som jo likevel tjener penger til alle ledd så det monner på forhånd), samt et godt utvalg i utenlandske filmer som IKKE er fra Hollywood (franske, asiatiske, Sør-amerikanske etc). Igjen, folk får en sjanse til å prøve noe de ellers ikke ville prøvd, rett og slett fordi de ikke tar en økonomisk risk med å satse femti kroner i nærmeste videosjappe. Og når det kommer til bøker, så er innkjøpsordningen med å støtte norsk litteratur. Bibliotekene har i tillegg et rikt og spennende utvalg av faglitteratur, og det er ikke sjelden jeg kommer fra biblioteket med flere bøker på andre emner enn det jeg først gikk der for. Bibliotekene utdanner, informerer, og underholder befolkningen. I tillegg er det en møteplass for mange nyere innvandrere (i alle fall her jeg bor) som får lese nyhetene på eget språk, surfe nettet og i tillegg omgås mennesker de ellers kanskje aldri hadde møtt. Som dere skjønner er jeg en ivrig tilhenger av biblioteket, og jeg håper inderlig at de snart får penger til å fortsette å kjøpe inn ny litteratur, film og musikk. Og en av kritikkene til Liberalen (eller hva de nå kaller seg) er jo nettopp dette at bibliotekene snyter andre for penger, men bibliotekene må da kjøpe inn fra ett eller annet sted? Ellers ville vel ikke problemet med økonomien spilt noen rolle? Skriver under på dette. Jeg er for øvrig totalt uenig i absolutt alt liberalerne står for, deres verdisyn er så ulikt mitt som det kan bli overhodet. Vil likevel nevne at mange kan bli litt flinkere til å bruke bibiliotekene..
Gjest Anonymous Skrevet 11. august 2004 #7 Skrevet 11. august 2004 Mindre skatt om de ble lagt ned? den var jamen det god. Så mye en kutter ut/legger ned i dette landet. Har du merket det over skatteseddelen?
Gjest Anonymous Skrevet 12. august 2004 #8 Skrevet 12. august 2004 Det er jo vi skattebetalerne som må betale for dem..dersom vi la ned bibliotekene ville vi kanskje betale mindre skatt? Uten å vite nøyaktig hva det koster å drive et bibliotek vil jeg anslå at årlige driftsutgifter for en filial er maks to millioner, trolig mindre. Hvor mye skattelette tror du det ville utgjort fordelt på innbyggerne i kommunen? Biblioteket hvor jeg vokste opp (drabantby til Oslo) var et samlingssted i skoletida, og ga meg tilgang på bøker vi ikke hadde hjemme eller jeg ikke hadde råd til å kjøpe. Sånn er det fortsatt, i hvert fall fram til biblioteket ble bestemt nedlagt - det er alltid flere barn og unge der, og eldre også, de leser aviser, låner bøker de ikke ville hatt råd til eller visst om om det ikke var for biblioteket, spiller spill og bruker internett. Jeg er sikker på at biblioteket har reddet en del små sjeler ved å tilby et alternativ til mobbing eller kjedsomhet i storefri, og vekke interessen for å tilegne seg kunnskap i et tempo som passer bedre enn skolens. I drabantbyene er biblioteket også et av FÅ samlingssteder hvor alle passer inn (om enn ikke så sosialt, men i hvert fall et sted man kan føle tilknytning til). For de som "likevel" ville lest (gjerne fra ressurssterke familier hvor utdanning/dannelse er viktig) er ikke gratis bibliotek en nødvendighet for å klare å hevde seg i samfunnet. Men et nedlagt bibliotek ville uten tvil føre til at barn som vokser opp i familier hvor kunnskap ikke er prioritert (med fare for generalisering - "lavere" sosiale klasser uten særlig reell påvirkningskraft) får dårligere muligheter til å skaffe seg informasjon, øke sin formuleringsevne og derved endre sin sosiale posisjon. Kunnskap ER viktig - og kunnskap er faktisk også makt. Skillet mellom de som HAR og de som ikke har vil øke ved biblioteksnedleggelse. Et alternativ som privat finansierte biblioteker er etter min mening betenkelige fordi - man ikke er garantert tilstrekkelig støtte alle steder - investorene ville kunne legge føringer på hva slags bøker som var tilgjengelige (veien til indirekte sensur er ikke så lang) - hvorfor i alle dager skal vi ikke kunne ta oss råd til å holde bibliotekene åpne? Hva skal du gjøre for skattepengene du får igjen? Kjøpe en ost?
Kalas Skrevet 12. august 2004 #9 Skrevet 12. august 2004 Jeg leser mye bøker, men har ikke barn. Hvis kommunen la ned barnehagene, kunne de bruke skattepengene på å kjøpe inn flere bøker til bibliotekene. 8)
Grooo Skrevet 14. august 2004 #10 Skrevet 14. august 2004 Jeg leser mye bøker, men har ikke barn. Hvis kommunen la ned barnehagene, kunne de bruke skattepengene på å kjøpe inn flere bøker til bibliotekene. 8) Kloke ord, jeg støtter denne jeg og!
Gjest Anonymous Skrevet 15. august 2004 #11 Skrevet 15. august 2004 Jeg brukte biblioteket masse som barn/ungdom, spesielt pga bøkene men oxo teater og andre ting som ble arrangert der. Nå ser jeg til min store glede at datteren min bruker biblioteket om mulig enda mer! Hun har en utrolig leseslyst, og heldigvis har vi biblioteket i gaten her som en utømmelig kilde til nytt stoff! Uten dette hadde vi ikke hatt sjans i havet til å tilby henne et tilstrekkelig utvalg. Vi MÅ ha bibliotek! Leselyst er en av de stadig færre sunne interessene våre barn kan ha, og det må vi støtte opp om, ikke sabotere. Og det er meget usannsynlig at en nedleggelse av biblioteket ville gitt oss mer i lønningsposen å kjøpe egne bøker for......
MarianneE Skrevet 17. august 2004 #12 Skrevet 17. august 2004 *danner FolkeForening For Bibliotek!* Støtt FFFB!! Jeg elsker biblioteket! (sitter der nå) det er så morro og bare kikke på bøkene, bladene o.l. Synes biblioteker er verdifulle jeg.
Grooo Skrevet 17. august 2004 #13 Skrevet 17. august 2004 Jeg elsker også bøker, bokklubber, bokhandlere og bibliotek - og det er da også derfor jeg er med i omtrent alle bokklubbene og dessuten jobber som bibliotekar De som mener at bibliotekene burde legges ned har virkelig ikke fått med seg hva ett bibliotek er for noe, og hva bøker gjør med oss...
dreamy Skrevet 17. august 2004 #14 Skrevet 17. august 2004 Jeg er på biblioteket ca. 1 gang i uken. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten biblioteket, jeg er en lesehest og det er datteren min også. Leser noen aviser når jeg er der borte og leier en film av og til.. Jeg støtter FFFB
Gjest Catwoman Skrevet 17. august 2004 #15 Skrevet 17. august 2004 *danner FolkeForening For Bibliotek!* Støtt FFFB!! Jeg støtter. *melder seg inn i FFFB*
Fakse Skrevet 17. august 2004 #16 Skrevet 17. august 2004 Her i Tromsø bygges det nytt bibliotek nå. Tre etasjer bøker, midt i sentrum, like ved kulturhuset og kaffebar like innenfor døra i første etasje. Tror det kommer til å bli knallbra :-)
dreamy Skrevet 17. august 2004 #17 Skrevet 17. august 2004 Jeg ikke bare støtter FFFB, jeg melder meg herved inn også..
nyibyen Skrevet 17. august 2004 #18 Skrevet 17. august 2004 Eh... må innrømme at jeg ikke har lest linken i trådstarters innlegg... Men i Nederland har man gjort det slik at man BETALER for å være låntaker i biblioteket. Det er ca 200 kr i året. Og skal man låne ting som CDer og videofilmer så betaler man ti-tjue kroner per lån. Pga dette var det ikke så vanlig å bruke biblioteket så aktivt der nede, og det er veldig synd (for dem).
Gjest Lizbet Skrevet 17. august 2004 #19 Skrevet 17. august 2004 Jeg ikke bare støtter FFFB Jeg og! Tilbrakte mangfoldige timer i slengen på biblioteket da jeg var yngre. Og når jeg blir ferdig med å studere kommer jeg til å begynne med det igjen. Det er så koselig en atmosfære der!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå