AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #1 Skrevet 11. februar 2015 Jeg har veldig lyst til å lære et nytt språk, og kjenner jeg er ordentlig gira på tanken. Dette er en helt annen følelse enn den jeg satt med på ungdomsskolen og videregående der vi ble påtvunget fransk/spansk/tysk (som jeg for øvrig nesten ikke kan, 3 år bortkastet ...). Så jeg lurte bare på om noen her inne vet om en lur og morsom måte å lære språk på? Ikke kom med forslag om å sitte å lese i ordbøker og enkle barnebøker - det har jeg allerede tenkt på. Men jeg lærer mer av å gjøre ting som jeg synes er gøy. For eksempel CD-ROM? Men hvilket? Når jeg først skal bruke 300kr + så vil jeg ha et bra et. Andre måter? Takk for hjelpa! Anonymous poster hash: 082bf...22b
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #2 Skrevet 11. februar 2015 Jeg lærer for tiden tysk, og er veldig fornøyd med læreboka Teach Yourself complete german. Det er lærebok og lyd-cd, og Teach yourself-serien finnes for mange språk. Et annet kurs som er populært er Assimil. Assimil og Teach Yourself går fram på forskjellig måte, så det blir litt smak og behag hva man foretrekker. Her kan du lese litt om forskjellige lærebøker: http://www.lingholic.com/the-best-self-study-language-method/ http://www.lingholic.com/the-best-self-study-language-method-part-2/ Hvis du har Netflix så kan du bruke det i språkopplæringa hvis Netflix finnes i land som snakker det aktuelle språket. Ved å bruke for eksempel Hola Unblocker kan du få Netflix til å tro at du befinner deg i et annet land. Jeg bruker mye tysk Netflix. I begynnelsen så jeg mest på Nysgjerrige Nils og annen barnetv på tysk. Og etterhvert som språkforståelsen har blitt bedre har jeg begynt å se mer på voksne programmer. Det finnes mange blogger skrevet av folk som har språk som hobby. Slike kan være til hjelp og inspirasjon. Kindle eller annet lesebrett gjør det lettere å jobbe seg gjennom barnebøker og etterhvert andre bøker. Der trenger du bare trykke på ord du ikke forstår for å få opp oversettelsen. Så mye enklere enn å bla i ordboka for hvert eneste ord. Et annet alternativ er å installere en ordbok-app på mobilen. Da må du skrive inn ordet, og så dukker oversettelsen opp. Det er fortsatt mer lettvint enn en ordbok i papirformat synes jeg. Podcasts kan være til god hjelp. Finn noen som omhandler språket ditt, og hør på dem når du er ute og går. Facebook kan også brukes. Finn blogger og andre sider du liker som dreier seg om å lære ditt språk. Pass på å like sidene på facebook. Da vil innlegg fra disse sidene dukke opp på newsfeeden din. Om du vil lære tysk er Deutsche Welle, Lingolia og Yourdailygerman fine sider. Det finnes all slags apper til mobilen som er laget for språkopplæring, og mange er utformet som spill. Let og prøv deg fram. Anonymous poster hash: de7b0...357 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #3 Skrevet 11. februar 2015 Jeg hadde heller lært meg døvespråk. Siden det finnes døve i alle land så er det mer internasjonalt. Anonymous poster hash: e5236...ac7
Gjest incognita Skrevet 11. februar 2015 #4 Skrevet 11. februar 2015 Jeg hadde heller lært meg døvespråk. Siden det finnes døve i alle land så er det mer internasjonalt. Anonymous poster hash: e5236...ac7 Døvespråk er ikke internasjonalt. 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #5 Skrevet 11. februar 2015 Last ned (GRATIS) språkprogram på The Pirate Bay Les reviews før du laster ned for å forsikre deg om at det er bra Anonymous poster hash: d0994...d39
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #6 Skrevet 11. februar 2015 Duolingo funker fint! Anonymous poster hash: 6bbd6...bcc
Gjest Uhumskheter Skrevet 11. februar 2015 #7 Skrevet 11. februar 2015 Duolingo funker fint! Anonymous poster hash: 6bbd6...bcc Signerer denne jeg og
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #8 Skrevet 11. februar 2015 Har du råd, finnes det språkreiser. Ønsker du å f.eks. lære italiensk, kan du booke deg en reise til Italia, eller planlegge en reise. Så har du et mål å jobbe mot. Du må jo selvsagt lære deg noen grunnleggende gloser og grammatikk, men det er ikke så veldig vanskelig når man først har knekt koden. Det finnes mange interaktive læringsarenaer på internett, eller interaktive bøker med CD'er du kan lytte til. Det finnes mange lærebøker som baserer seg på kunnskaper man faktisk får bruk for, og mer hverdagslige temaer, som kan være gøy å lære seg. Kan du mye engelsk? Jeg har alltid vært interessert i språk, og snakker en del språk. Mye har jeg lært meg gjennom reising, men språk er av og til som en kode man må knekke. Jo flere språk du kan, jo enklere er det å lære seg et nytt språk. Mange språk har samme avstamming - de har bare skilt seg i ulike retninger. Derfor er det mange ord, eller grunnstammen i ordene, som går igjen i mange språk. Jeg lære meg selvsagt engelsk først. Det er ganske lett, fordi det er mange likheter mellom engelsk og norsk. Deretter lærte jeg meg spansk (dro på utveksling, snakker spansk flytende), og der oppdaget jeg at spansk har mange likheter med engelsk. Grammatikken er mye lettere. Senere lærte jeg meg fransk, fordi jeg oppdaget at fransk er en fin blanding mellom engelsk og spansk. Man kan også se noen likheter mellom fransk og norsk. Latin lærte jeg på skolen, men latin er et ufattelig nyttig språk, fordi det er selve grunnelementet i mange språk - som for eksempel spansk og italiensk. Klarer man å identifisere dette grunnelementet, er det plutselig kjempelett å lære språk. Så kommer grammatikken i tillegg, som er litt mer vanskelig - men så lenge man ser den røde tråden og våger å prøve seg frem, er det ikke så vanskelig. Det man ofte lærer mest av, er jo å praktisere språket. Det er også det jeg synes er gøyest. Der kan jeg også få tilbakemelding fra folk som snakker det om at jeg har misforstått noen ord eller grammatikken. Så det går jo an å booke en reise til det landet der ditt ønskede språk snakkes, og så jobber du deg mot dette målet. Kanskje du kan melde seg på språkkurs? Det finnes mange byråer som arrangerer språkreiser for voksne, og du kan være der i alt fra 1 uke til en måned. Bruk også youtube. Der finnes det sikkert mange gode videoer som handler om språklære. Du kan jo forsøke å lytte til sanger og musikk, der du prøver å oversette ordene, du kan se på film, lese barnebøker, apper finnes det sikkert mange av, samt blogger. Man må liksom gjøre det å lære språk til noe morsomt. Å bare pugge gloser er bare kjedelig, og det går man fort lei av. Bruk så mange midler som mulig. Kjenner du noen som snakker språket, eller noen som også ønsker å lære seg språket, kan det være gøy å alliere seg med dem. Anonymous poster hash: bf1ed...47b
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #9 Skrevet 11. februar 2015 Tusen hjertelig takk for tips Anonymous poster hash: 082bf...22b
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #10 Skrevet 11. februar 2015 Jeg lærer for tiden tysk, og er veldig fornøyd med læreboka Teach Yourself complete german. Det er lærebok og lyd-cd, og Teach yourself-serien finnes for mange språk. Et annet kurs som er populært er Assimil. Assimil og Teach Yourself går fram på forskjellig måte, så det blir litt smak og behag hva man foretrekker. Her kan du lese litt om forskjellige lærebøker: http://www.lingholic.com/the-best-self-study-language-method/ http://www.lingholic.com/the-best-self-study-language-method-part-2/ Hvis du har Netflix så kan du bruke det i språkopplæringa hvis Netflix finnes i land som snakker det aktuelle språket. Ved å bruke for eksempel Hola Unblocker kan du få Netflix til å tro at du befinner deg i et annet land. Jeg bruker mye tysk Netflix. I begynnelsen så jeg mest på Nysgjerrige Nils og annen barnetv på tysk. Og etterhvert som språkforståelsen har blitt bedre har jeg begynt å se mer på voksne programmer. Det finnes mange blogger skrevet av folk som har språk som hobby. Slike kan være til hjelp og inspirasjon. Kindle eller annet lesebrett gjør det lettere å jobbe seg gjennom barnebøker og etterhvert andre bøker. Der trenger du bare trykke på ord du ikke forstår for å få opp oversettelsen. Så mye enklere enn å bla i ordboka for hvert eneste ord. Et annet alternativ er å installere en ordbok-app på mobilen. Da må du skrive inn ordet, og så dukker oversettelsen opp. Det er fortsatt mer lettvint enn en ordbok i papirformat synes jeg. Podcasts kan være til god hjelp. Finn noen som omhandler språket ditt, og hør på dem når du er ute og går. Facebook kan også brukes. Finn blogger og andre sider du liker som dreier seg om å lære ditt språk. Pass på å like sidene på facebook. Da vil innlegg fra disse sidene dukke opp på newsfeeden din. Om du vil lære tysk er Deutsche Welle, Lingolia og Yourdailygerman fine sider. Det finnes all slags apper til mobilen som er laget for språkopplæring, og mange er utformet som spill. Let og prøv deg fram. Anonymous poster hash: de7b0...357 Syntes den boka + cden hørtes bra ut, så jeg gikk inn på Google for å sjekke det ut. Dessverre fantes ikke språket mitt i Assimil, og ut fra det jeg har lest så har ikke produsentene tenkt å gi den ut med det første heller. Selv om den fantes i Teach Yourself, så hadde den fått så dårlig kritikk at jeg ikke tørr å kjøpe den. Anonymous poster hash: 082bf...22b
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #11 Skrevet 11. februar 2015 Signerer denne jeg og De hadde ikke språket mitt. De hadde faktisk veldig få språk. Skuffende... Anonymous poster hash: 082bf...22b
Gjest Uhumskheter Skrevet 11. februar 2015 #12 Skrevet 11. februar 2015 De hadde ikke språket mitt. De hadde faktisk veldig få språk. Skuffende... Anonymous poster hash: 082bf...22b hva slags språk er det du skal lære deg?
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #13 Skrevet 11. februar 2015 hva slags språk er det du skal lære deg? Islandsk. Visste jo på forhånd at det kom til å bli vanskelig, men at det skulle bli enda vanskeligere å finne kurs, bøker+cd osv enn jeg først hadde trodd, det visste jeg ikke. Anonymous poster hash: 082bf...22b
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #14 Skrevet 11. februar 2015 Islandsk. Visste jo på forhånd at det kom til å bli vanskelig, men at det skulle bli enda vanskeligere å finne kurs, bøker+cd osv enn jeg først hadde trodd, det visste jeg ikke. Anonymous poster hash: 082bf...22b Du ønsker å lære deg et språk som bare prates av et par tusen mennesker verden over? Hvorfor det? Anonymous poster hash: e5236...ac7
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #15 Skrevet 12. februar 2015 Du ønsker å lære deg et språk som bare prates av et par tusen mennesker verden over? Hvorfor det? Anonymous poster hash: e5236...ac7 Jeg valgte ikke språket fordi jeg ville gjøre meg forstått rundt om i verden - obviously. Jeg valgte språket rett og slett som et hobby språk - lære meg det fordi det er gøy. Og får jeg bruk for det en gang i fremtiden så er det bare bonus. Dessuten er jeg glad i historie, og i og med at islandsk er det nærmeste vi kommer til Old West Norse/Norrønt(språket vårt under vikingtiden frem til ca. 1300-tallet), så syntes jeg det i tillegg var spennende og interessant. Anonymous poster hash: 082bf...22b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå