Gå til innhold

Lite glad i middagsmat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er ei jente på 20 år, bor for meg selv (student), og trener omtrent 5-6 dager i uka. Jeg er glad i mat, spiser tilstrekkelig mengde, men "problemet" er at jeg ikke synes sånn typisk middagsmat er noe godt. Derfor har det resultert i at jeg sjelden spiser ordentlig middag, siden jeg som regel spiser alene og derfor ikke blir "påtvunget" middag av noen andre. Unntakene er i helgene, da spiser jeg middag omtrent hver fredag og lørdag (av og til søndag), og når jeg er på besøk hos foreldrene mine i ferier etc.

Det vil si at jeg sjelden spiser matvarer som kjøtt, fisk, pasta/ris/poteter, saus osv. Ja, sånn typisk middag.

Jeg spiser mye brød/knekkebrød med pålegg som ost, skinke, egg, syltetøy osv., samt mye kornblanding, meieriprodukter (yoghurt, kesam, skyr, cottage cheese osv.), samt en del frukt og grønnsaker.

Jeg lurer nå på om jeg kommer til å være i mangel på noen næringsstoffer dersom dette fortsetter...? Er det veldig viktig å spise matvarer som er typisk å ha til middag?

Håper noen kan svare meg :)

Anonymous poster hash: 8fc0b...4a9
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Badabing
Skrevet

Ser ikke ut som du er i fare for å mangle næringsstoffer, så lenge du spiser variert av melkeprodukter, egg, grønnsaker og frukt (og det ikke dreier seg om et par agurkskiver på brødskiva og et eple). Eneste er at du ikke vil få i deg særlig med D-vitamin og Omega 3, så hvis du ikke vil spise fisk i form av makrell i tomat eller lignende, bør du spise valnøtter og linfrø hver dag. Kan jo bruke det i kornblandingen for eksempel. Ta i så fall D-vitamin i vinterhalvåret.

Ellers, hva er det du faktisk kan like av middagsmat? Jeg var heller ikke særlig glad i middagsmat da jeg var yngre, men det var fordi jeg vokste opp med tunge middager med potet, kjøtt og saus.

Etter å ha flyttet for meg selv elsker jeg middag fordi det er mat jeg liker, som wok, thaisalater, indiske gryter, supper osv.

Skrevet

Ser ikke ut som du er i fare for å mangle næringsstoffer, så lenge du spiser variert av melkeprodukter, egg, grønnsaker og frukt (og det ikke dreier seg om et par agurkskiver på brødskiva og et eple). Eneste er at du ikke vil få i deg særlig med D-vitamin og Omega 3, så hvis du ikke vil spise fisk i form av makrell i tomat eller lignende, bør du spise valnøtter og linfrø hver dag. Kan jo bruke det i kornblandingen for eksempel. Ta i så fall D-vitamin i vinterhalvåret.

Ellers, hva er det du faktisk kan like av middagsmat? Jeg var heller ikke særlig glad i middagsmat da jeg var yngre, men det var fordi jeg vokste opp med tunge middager med potet, kjøtt og saus.

Etter å ha flyttet for meg selv elsker jeg middag fordi det er mat jeg liker, som wok, thaisalater, indiske gryter, supper osv.

Jeg spiser nøtter, minst to håndfulle, hver dag. Men ikke valnøtter. Kanskje jeg burde gå til innkjøp av det ;)

Har prøvd å spise litt lettere middagsmat enn jeg er vant med fra hjemme med familien, men jeg synes det er så mye bedre med den maten jeg ramset opp som jeg spiser mye av. Får ikke meg selv til å lage noe, når jeg egentlig har lyst på noe annet :P

Anonymous poster hash: 8fc0b...4a9

Skrevet

Hei! Helsedirektoratet har en enkel oversikt på sine nettsider. Disse rådene er basert på den beste forskningsbaserte kunnskapen tilgjengelig. Mange gode tips der! Nederst på siden er det også lenket til mer utfyllende informasjon.

Skrevet

Tror ikke du står i stor fare, men jeg hadde prøvd å lage en salat hver dag, feks til middag eller lunsj, og tatt en skje tran hver dag. Liker du noe fiskepålegg?

Anonymous poster hash: 66b5a...29c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...