Gå til innhold

oppkjøring..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, er i gang med det obligatoriske på kjøreskolen og lurer litt på om sensor på oppkjøringen vil forvente at vi er perfekt? Kan man ha skjønnhetsfeil i kjøringen? Hva er det egentlig sensor ser etter?

Noen som vet eller nettopp har kjørt opp og som vil dele erfaring? :)

Anonymous poster hash: 1de9d...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har snart oppkjøring og nei, sensor forventer ikke perfekt kjøring. Ikke at jeg kan dele så mye erfaring selv i og med at jeg ikke har lappen men mener at sensor forventer selvstendig tenking og handling. At du behersker bilen og ser trafikkbildet, tar gode vurderinger osv. Det er som en muntlig-praktisk eksamen i "vanlig" skolesammenheng.

Kort oppsummert skal du vise at du nå er i stand til å fortsette øvelseskjøringen på "egenhånd" dvs. at du ikke lenger trenger L og ledsager for at kjøremåten skal være tydelig og sikker og gi god trafikkavvikling.

Alt dette skal kjøreskolen din informere deg om - http://www.teori-prover.no/praktisk-prøve-bil

Endret av t0nje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å du det kommer ann på sensoren. Jeg strøk min første oppkjøring, hadde bare små tullefeil - som at hun mente jeg ikke lå tett nok inn mot kanten når jeg svingte (noe jeg gjorde) og hun strøk meg. Tok oppkjøring 4 uker etter (pga karaktene), hadde såvidt kjørt mellom disse to oppkjøringene og jeg bestod forsøk nr 2 med glans. Selvom jeg kjørte akkuratt som gang nr 1.



Anonymous poster hash: e91df...7bc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Castielz

Det som er kjibt er at sensorer har retningslinjer de skal følge, det SKAL være ett satt antall strykprosent hvert år.

Så er du uheldig, så stryker de deg nesten uansett hvor bra du kjører, og ingen kjører 100% feilfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte nettopp opp, og fikk egentlig bare skryt selv om jeg selv synes jeg kjørte temmelig slurvete... Hadde mye fart inn mot veier hvor jeg har vikeplikt, men fikk beskjed av sensor at jeg hadde kontroll, kunne stoppet om nødvendig og man skal jo fram!

Kjør mye før du skal kjøre opp, og kjør jevnt ellers. Spør kjørelærer hva du må trene mer på. Kikk mye i speiler, se deg godt rundt og hold vikeplikte. Ikke kjør for sent, men bryt heller ikke fartsgrensen. Har du sykkelfelt der du kjører opp (sånn stiplet linje på selve veien) skal du kjøre på den for å stenge syklister når du svinger mot høyre.

Dette går fint! Jeg var veldig nervøs, men overlevde. Sensor er ikke der for å gjøre livet ditt surt, men er du for dårlig til å kjøre bil så er du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er kjibt er at sensorer har retningslinjer de skal følge, det SKAL være ett satt antall strykprosent hvert år.

Så er du uheldig, så stryker de deg nesten uansett hvor bra du kjører, og ingen kjører 100% feilfritt.

Javel? Det tror jeg ingenting på. Min kjørelærer hadde f. eks bare 3 som strøk av 90 elever i fjor, og en annen kjøreskole hadde ca 20 av 90 som strøk. Min kjøreskole har mye kjøretimer som et krav før du kjører opp, for at du faktisk skal være god nok. Er du flink nok og oppfyller kravene, står du. Gjør du farlige feil, eller generelt kjører som en tulling, og kjører dårlig jevn over, stryker du.

Anonymous poster hash: d090f...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler jeg sitter med god informasjon her nå, siden min min far er sensor (ta-ta!)

Nei, du stryker ikke på skjønnhetsfeil, men gjør du de ofte nok blir det fort en grunn. Sensor ser etter at du kan kjøre trafikksikkert, med god flyt til de andre rundt deg og vet hva du holder på med. Kveler du motoren en gang, ingen problem - så lenge du ikke freaker ut i fullstendig panikk (1 feil, starter du opp kontrollert får du ingen feil)

Bryter du en vikeplikt har du strøket, pass på skilt, se godt rundt deg og ikke la nervene komme i overhånd. Kjører du feil gjør ikke dette noe, du vil få beskjed om å snu på første og den mest egnete plassen for det.

Eventuelt kan du sende meg en pm.

Det som er kjibt er at sensorer har retningslinjer de skal følge, det SKAL være ett satt antall strykprosent hvert år.
Så er du uheldig, så stryker de deg nesten uansett hvor bra du kjører, og ingen kjører 100% feilfritt.

Neida, dette stemmer ikke. De stryker deg fordi du ikke kjører sikkert nok og skaper farlige situasjoner.
Endret av dillyduzit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere ka si hvor mye dere vil at dette ikke stemmer, men det gjør det.

Bare sur for at du strøyk du sikkert ;)

Anonymous poster hash: d090f...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Castielz

Bare sur for at du strøyk du sikkert ;)Anonymous poster hash: d090f...360

Nei, absolutt ikke.

Har aldri hatt bil, eller forsøkt å ta lappen.

Men har dette fra 5 forskjellige kilder, alså, folk som jobber med dette.

Har og sett emailer osv hvor de får beskjed dersom de ikke har strøket nok folk.

Kjørelærere har taushetsplikt, ergo dette er ikke common knowledge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke.

Har aldri hatt bil, eller forsøkt å ta lappen.

Men har dette fra 5 forskjellige kilder, alså, folk som jobber med dette.

Har og sett emailer osv hvor de får beskjed dersom de ikke har strøket nok folk.

Kjørelærere har taushetsplikt, ergo dette er ikke common knowledge.

Rart at jeg som har jobbet i vegvesenet aldri har hørt om denne policyen!!! Hvorfor sendes sensorene på kurs hvis de likevel bare kan stryke folk som de vil?? Så statsansatte har null yrkesstolthet eller bare sensorene?? Man prøver å ikke legge føringer via mail så dette må inn i en forskrift, kan du vise til det? Kan noen vise til det? Og alle vet vel at sensorene har fastlønn. Ingen som tjener på stryk!

Dette er bare BS! så slutt og skrem alle de fra før nervøse kandidatene.

Anonymous poster hash: 7af0b...2c6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg skal også snart kjøre opp. Jeg kan ikke forskjell på høyre og venstre, eller jo, men når jeg blir nervøs blander jeg de sammen. Er det viktig at man kjører til riktig plass og tar veianvianing eller går det for det samme så lenge man kjører korrekt ift trafikkregler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det aller viktigste er å vise at du kjører trygt, tar hensyn til trafikken rundt deg og samarbeider godt med andre bilister og ikke minst at du har hensyn til myke trafikanter. Tilpass farten, hold vikeplikten, vær tydelig og gi tegn, så spiller det ingen rolle om du f.eks. girer feil e.l.

Må alltid le litt inni meg når jeg hører noen si at de strøk på fillefeil. Da tenker jeg at de ikke har forstått hva som er viktig når man ferdes i trafikken.

Anonymous poster hash: e7a3f...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal også snart kjøre opp. Jeg kan ikke forskjell på høyre og venstre, eller jo, men når jeg blir nervøs blander jeg de sammen. Er det viktig at man kjører til riktig plass og tar veianvianing eller går det for det samme så lenge man kjører korrekt ift trafikkregler?

Jeg holdt på å kjøre feil på min oppkjøring, men det spilte selvfølgelig ingen rolle så lenge jeg klarte å komme meg dit jeg egentlig skulle uten å skape farlige situasjoner :)

Anonymous poster hash: e7a3f...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på å kjøre feil på min oppkjøring, men det spilte selvfølgelig ingen rolle så lenge jeg klarte å komme meg dit jeg egentlig skulle uten å skape farlige situasjoner :)

Anonymous poster hash: e7a3f...442

Så deilig ;) hvor mye hjelper sensor med å finne frem? Sier de lissom " ta til høyre her og til venstre inn på E6 forsett med å kjøre mot Trondheim og ta av på .." eller er det sånn " ja,nå kan du kjøre til helsfyr" finn veien selv lissom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjørte konsekvent feil. Fikk beskjed om å følge skilt mot Oslo, og kjørte motsatt hver gang. Men jeg kjørte rett likevel, altså fulgte regler, plasserte meg riktig etc... Jeg sto, så det går nok bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte konsekvent feil. Fikk beskjed om å følge skilt mot Oslo, og kjørte motsatt hver gang. Men jeg kjørte rett likevel, altså fulgte regler, plasserte meg riktig etc... Jeg sto, så det går nok bra!

Det var godt å høre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så deilig ;) hvor mye hjelper sensor med å finne frem? Sier de lissom " ta til høyre her og til venstre inn på E6 forsett med å kjøre mot Trondheim og ta av på .." eller er det sånn " ja,nå kan du kjøre til helsfyr" finn veien selv lissom

Det er ikke en kjentmannsprøve. Sensoren min sa at han kun sa at jeg skulle kjøre mot steder det finnes skilter til. Så om sensor sier "Kjør til Helsfyr", så skal du mest sannsynlig følge skiltene :P

Anonymous poster hash: 4e44d...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...