AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #1 Skrevet 11. februar 2015 Så, min far har bestemt seg for å bosette seg i Spania, nå som han er pensjonist. Det er flott det, kjekke damer og mye sol der. Men - hvordan går vi fram? Kontakter vi en megler der nede for å finne eiendommer, hva må vi tenke på? Dette har jeg aldri gjort før, og aner ikke i hvilken ende vi skal begynne for å finne en leilighet. Han er ikke så flink i engelsk, og jeg har ikke mulighet til å være med ned mer enn et par dager for å ordne ting.. Noen som har gjort dette før og har noen gode råd? De kommer godt med Anonymous poster hash: 6b18e...49c
Target_Aquired Skrevet 11. februar 2015 #2 Skrevet 11. februar 2015 Det første er å egentlig å finne ut hvor du vil kjøpe leilighet, I byen, nær sjøen, nær Nordmenn etc. Det er fordeler og ulemper med alle lokasjoner men det beste er nok å reise ned å føle det på kroppen selv. Har du noen i familien eller kjente som eier leilighet, kan du spør om råd. Erfaringen min er at det er kaldere nær sjøen om vinteren + mer vedlikehold (salt), lengre inn i landet er det ofte litt "lunere" om vinteren. Trenger ikke å være store avstanden (20 - 40 min) Skal han bo der hele året? Skal han ha egen bil? Dette må dere tenke på i forhold til lokasjon. Jeg kjøpte min eiendom via en spansk megler da jeg følte at flere av annonsene på finn.no var overpriset. Prøv eventuelt å finne en Norsk megler i Spania. Jeg kan anbefale http://camarsol.com/pag/portada/no/ Også tenke på et område hvor det er mest mulig fastboende, typiske ferie områder er forlatt om vinteren. Ta også en titt her: http://spaniaforum.no/
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #3 Skrevet 11. februar 2015 Det første er å egentlig å finne ut hvor du vil kjøpe leilighet, I byen, nær sjøen, nær Nordmenn etc. Det er fordeler og ulemper med alle lokasjoner men det beste er nok å reise ned å føle det på kroppen selv. Har du noen i familien eller kjente som eier leilighet, kan du spør om råd. Erfaringen min er at det er kaldere nær sjøen om vinteren + mer vedlikehold (salt), lengre inn i landet er det ofte litt "lunere" om vinteren. Trenger ikke å være store avstanden (20 - 40 min) Skal han bo der hele året? Skal han ha egen bil? Dette må dere tenke på i forhold til lokasjon. Jeg kjøpte min eiendom via en spansk megler da jeg følte at flere av annonsene på finn.no var overpriset. Prøv eventuelt å finne en Norsk megler i Spania. Jeg kan anbefale http://camarsol.com/pag/portada/no/ Også tenke på et område hvor det er mest mulig fastboende, typiske ferie områder er forlatt om vinteren. Ta også en titt her: http://spaniaforum.no/ Takk for svar! Han skal bo der hele året ja, og blir nok uten bil. Tenker han vil bo med sjøen, da han liker båtliv og slikt. Skal ta meg en prat med ham, så får vi sette oss ned og se på det. Men du vil anbefale å ta kontakt med en norsk megler? De vil gjerne også kunne finne eiendommer han kunne tenke seg for oss? Takk! Anonymous poster hash: 6b18e...49c
Target_Aquired Skrevet 11. februar 2015 #4 Skrevet 11. februar 2015 (endret) Takk for svar! Han skal bo der hele året ja, og blir nok uten bil. Tenker han vil bo med sjøen, da han liker båtliv og slikt. Skal ta meg en prat med ham, så får vi sette oss ned og se på det. Men du vil anbefale å ta kontakt med en norsk megler? De vil gjerne også kunne finne eiendommer han kunne tenke seg for oss? Takk! Anonymous poster hash: 6b18e...49c Camarsol som jeg nevnte, har Norske meglere. De vil hjelpe dere gjennom hele prosessen. Men det finnes også andre Norske meglere i Spania, dere må søke litt på nett da jeg ikke har oversikt. Endret 11. februar 2015 av Target_Aquired
illywhack Skrevet 11. februar 2015 #5 Skrevet 11. februar 2015 (endret) Denne vil jeg henge meg på Endret 11. februar 2015 av illywhack
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå