Gå til innhold

Selgeren på finn hadde plutselig solgt til noen andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor gjør folk sånt?

Vi ringte på en sofa på finn.no i går, og vi var først. Dama vår på jobb ennå, men vi bør langt unna Oslo, så mannen satte seg i bilen og begynte på turer. Etter 1 1/2 time fikk han melding om "sorry, den er solgt til noen andre".

Kjempegøy med 3 timers bomtur med bil og henger....

Hva går av folk? Har de null respekt for andres tid og kostnader?

Anonymous poster hash: 67345...23f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Folk har ingen respekt. Har opplevd dette mange ganger...

Anonymous poster hash: b3086...d28
  • Liker 3
Skrevet

Hvorfor gjør folk sånt?

Fordi de er drittsekker.

Anonymous poster hash: 1806f...c17

Gjest HeiHade
Skrevet

Det er vel ganske åpenbart. Selgeren vil kvitte seg med sofaen så fort som mulig. Til hun/han er dere bare fremmede, så de føler ikke at de trenger å ta hensyn til dere.

• Liker 8
Skrevet

Nei, fordi det er så UTROLIG ofte folk sier de skal ha ditt og datt, og ender opp med å aldri hente det, selv om de sier de kommer.

Selvfølgelig er dette et kjipt tilfelle, men jeg opererer ofte med førstemann til mølla.

Sa han tydelig ifra at han var på vei så langt ifra?

• Liker 22
Skrevet

Derfor kjøper jeg kun ting på finn hvor jeg maks har en times kjøretur. Eller hvis jeg tilfeldigvis er på gjennomreise til selgers bosted.

Eneste unntaket er ved bilkjøp.

Anonymous poster hash: 10233...613
  • Liker 3
Skrevet

Derfor kjøper jeg kun ting på finn hvor jeg maks har en times kjøretur. Eller hvis jeg tilfeldigvis er på gjennomreise til selgers bosted.

Men det selges ingenting på finn nær oss. Å kjøre til Oslo er løsningen. Og det har vi gjort mmange ganger.

At folk ikke klarer å vente til vi kommer fram en gang, har vi heldigvis ikke opplevd før. Utrolig useriøst.

Skrevet

Det er vel ganske åpenbart. Selgeren vil kvitte seg med sofaen så fort som mulig. Til hun/han er dere bare fremmede, så de føler ikke at de trenger å ta hensyn til dere.

For en urimelig tankegang.

Om avhenting samme kvelden ikke er tidsnok, så sier man det da. Ikke avtale kjøp, og så bryte avtalen.

• Liker 5
Skrevet

Sa han tydelig ifra at han var på vei så langt ifra?

Nei. Mener du man skal det.

Trodde en avtale var luke gyldig uten at man skulle trykker på med all slags informasjom som ikke i utgangspunket har noe med saken å gjøre.

Skrevet

Jeg selger selv ting på finn iblant og det har utviklet seg en ukultur blant mange kjøpere. De sier de skal ha en ting og så tar det dager uten at noe som helst skjer.

Før du reiser hjemmefra bør salget være i boks, avtale om hentetidspunkt, utlevert telefonnummer, og med klar beskjed om at du er på vei og når du regner med å være framme om du skulle bli noen minutter forsinket. I tillegg må du ha nøyaktig beløp og ikke begynne å regne på småpenger og prute fordi du tilfeldigvis ikke har den siste hundringsen eller femtilappen av avtalt beløp.

Pga den elendige utviklingen med rare kunder vurderer jeg å droppe helt ut av finn og kun gi bort til naboer/venner.

Anonymous poster hash: 7b7df...3fd
  • Liker 10
Skrevet

Det er veldig synd om det finnes dårlige kjøpere. Men er det er argument for å være en dårlig selger?

Vi hadde avtalt tid og beløp (prutet ikke), og var på veg med kontanter så raskt vi maktet.

Jeg har både kjøpt og solgt tidligere (har selv en dårlig erfaring som selger, men tar det for det var: en tragisk dame med problemer). Og har ingen planer om å gi opp Finn.no, da jeg synes det er veldig riktig å både kjøpe og selge brukt.

Skrevet

For en urimelig tankegang.

Om avhenting samme kvelden ikke er tidsnok, så sier man det da. Ikke avtale kjøp, og så bryte avtalen.

og så ringer det en person til da og tilbyr 1000kr mer for det du selger og kan hente med en gang... Nei ingenting er sikkert før salget faktisk er gjennomført på Finn, det må jo begge parter regne med.

Anonymous poster hash: 2fd60...150

• Liker 3
Skrevet

Kjenner du noen som har skjult nummer? Spør om å få låne den vennens mobil og så sender du en SMS hvor det bare står, "vi vet hva du heter, vi vet hvor du bor". Ikke noe mer.

Tro du meg, den selgeren vil ikke sove godt på en bra lang stund... :fnise:

Anonymous poster hash: 796db...fd1
Skrevet

Nei ingenting er sikkert før salget faktisk er gjennomført på Finn, det må jo begge parter regne med.

Jeg regner faktisk med at mennesker er anstendige og overholder muntlige avtaler.

At det finnes usympatiske og uredelige mennesker, er jeg naturligvis klar over. Men å gå ut å anta slike om sine medmennesker? Aldri om jeg vil synke så dypt.

Gjest incognita
Skrevet

og så ringer det en person til da og tilbyr 1000kr mer for det du selger og kan hente med en gang... Nei ingenting er sikkert før salget faktisk er gjennomført på Finn, det må jo begge parter regne med.

Da sier man "oi, det var virkelig synd, for jeg har lovet den bort til noen andre. Jaja, sånn er livet. Ha en fin kveld". Eier ikke folk moral eller?

• Liker 6
Skrevet

Trur jeg hadde ignorert meldingen og bare dukket opp glad og fornøyd på døra for å hente soffaen, slik at de fikk en litt pinlig affære med å måtte ta det ansikt til ansikt etter en 3 timers kjøretur. Og der ville det også vært enklere å be dem om kompensasjon for tid og penger brukt pga de ikke klarer å holde normal folkeskikk.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Da sier man at man er åpen for bud. Man sier ikke at "ja, da er den solgt til deg", mens man selger den noen kroner dyrere til noen andre. Det er faktisk en bindende kontrakt.

"En avtale, eller kontrakt, er i juridisk forstand en skriftlig eller muntlig enighet mellom to eller flere parter om forhold av rettslig karakter. Etter hovedregelen i avtaleloven blir en avtale til ved at en part aksepterer et tilbud som den andre part har fremsatt, og det er overensstemmelse mellom tilbud og aksept"

Endret av Timza
Skrevet

Det er veldig synd om det finnes dårlige kjøpere. Men er det er argument for å være en dårlig selger?

Det er ikke poenget. Poenget er at man har dannet seg erfaringer og må handle deretter. Jeg har også solgt på Finn og det at folk sier de skal ha noe men aldri henter, eller sier de har satt inn penger på konto og det aldri skjer, er normen - ikke unntaket.

Jeg har allerede tapt summer ved at jeg har sendt en vare og de aldri godkjenner summen hos betalingsgaranti, og ved en anledning at jeg sendte varen for raskt uten at betalingen var gått igjennom.

Jeg unngår faktisk å treffe folk personlig for cash eller kunder som bor langt unna pga. slike situasjoner. For å sikre en avtale er det beste å betale på forhånd (betalingsgaranti for sikkerhet).

Anonymous poster hash: 5c47a...5a0

• Liker 1
Skrevet

Kanskje på vei fra utlandet?

Anonymous poster hash: 1da0b...ac6

Skrevet

Jeg har både kjøpt og solgt endel på Finn, og møkkafolk støter du på uansett. Mange selgere som gjør slik du beskriver TS, og mange kjøpere som aldri dukker opp.

det mange ikke er klar over (eller ikke bryr seg om) er at kjøp og salg mellom private ikke er "fritt frem, gjør som du vil", men reguleres av kjøpsloven. I følge §27 der vil det i tilfeller som dette hvor selger bryter avtalen (med forbehold om at TS og selgeren faktisk inngikk en avtale) og kjøper får økonomisk tap som konsekvens kunne kreves erstatning såvidt jeg forstår det.

§ 27.Erstatning.

(1) Kjøperen kan kreve erstatning for det tap han lider som følge av forsinkelse fra selgerens side.

Men så er det (desverre) tvilsomt hvor lønnsomt det er å forfølge slikt.

Ser finn også såvidt skriver litt om dette: https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/305454-Avtalebrudd-selger-har-trukket-seg

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...