Gå til innhold

Tannbehandling - økonomisk støtte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Viser seg at 2 tenner er brukket helt oppe med roten og disse må tas ut og erstattes med implantater. Dette koster egentlig over 60 000 men mye blir dekt av HELFO tror jeg det er. Så jeg må selv betalte 13 000. Men dette er likevel mye mer enn jeg har råd til.

Men så har jeg jo en gammel bil (helt avhengig av den for å komme til/fra jobb) og har boliglån sammen med samboer. Jeg jobber i 40 % stilling, er under utdanning og går så mye ekstra som mulig. Så får utbetalt rundt 15 000 hver måned men alt går til huslån, regninger, bensin og mat. Og da er det fritt ca 2 uker før neste lønning.

Har snakket med NAV og de sier jeg kan komme innom med oversikt over min og samboers økonomi og prøve å søke om sosial stønad.

Er det noen andre som har fått dekket noe av NAV?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Viser seg at 2 tenner er brukket helt oppe med roten og disse må tas ut og erstattes med implantater. Dette koster egentlig over 60 000 men mye blir dekt av HELFO tror jeg det er. Så jeg må selv betalte 13 000. Men dette er likevel mye mer enn jeg har råd til.

Men så har jeg jo en gammel bil (helt avhengig av den for å komme til/fra jobb) og har boliglån sammen med samboer. Jeg jobber i 40 % stilling, er under utdanning og går så mye ekstra som mulig. Så får utbetalt rundt 15 000 hver måned men alt går til huslån, regninger, bensin og mat. Og da er det fritt ca 2 uker før neste lønning.

Har snakket med NAV og de sier jeg kan komme innom med oversikt over min og samboers økonomi og prøve å søke om sosial stønad.

Er det noen andre som har fått dekket noe av NAV?

Nei, får ikke dekket en krone. Har lavere inntekt enn deg.

Har slitt mye med tenner så jeg trenger en behandling på over 100 000. Det kan jeg bare glemme.

Har fått avslag på to søknader.

Du er heldig som bare trenger å betale 13.000 i egenandel. Når min tann knakk ved roten måtte jeg trekke den ut, noe annet hadde jeg ikke råd til.

Jeg sparer 500 kr hver mnd, det er det jeg klarer med lønnen min, på en egen konto som kun går til tannlege, men jeg går i minus hvert år :-(

Anonymous poster hash: 17cba...95f

Skrevet

Jeg synes det høres rart ut at du skal få dekket implantater av helfo. Har du perio? Det er ulike innslagspunkt med krav som skal tilfredsstilles for at det skal utløse refusjon fra helfo.

Skrevet

Kanskje det blir billigere hvis du får satt inn en delprotese? I allefall til økonomien har bedret seg...

Skrevet (endret)

Har ikke perio men agenesi på nabotenner så derfor får jeg mye trygderefusjo om det står på betalingsoversikten.

Da er det nok liten sjanse for meg og skulle få støtte fra Nav. Får høre hvor lang avbetalingsperiode det er mulig å få fra tannlegen men mener de sa at det ble delt opp i 2 betalinger.

Får eventuelt høre om lån i banken.E

Edit: de sa at det ikke var noen vits med delprotese.

Økonomien blir nok ikke bedre før om 2 år når jeg har tatt fagbrev og kanskje stiger litt i lønn.

Endret av Nimbi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...