Gå til innhold

Sparetips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på hva dere gjør for å spare inn på mat, drikke og annet i hverdagen..

Er ganske sløv når det gjelder å spare inn på kronene selv. Jeg handler ikke i de billigste butikkene, det blir sjelden storinnkjøp og vi tenker ikke så veldig over prisen på maten vi kjøper (er inspirert av diskusjonen om matbudsjett).

Hvor handler dere?

Rimelige (men gode) hverdagsmiddager?

Andre sparetips?

Hjelp meg å spare inn på hverdagstingene!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, jeg trenger også tips om mat-/pengeforbruk. Jeg synes altfor stor del av lønna går med til mat og jeg synes ikke vi har råflotte spisevaner.

Eneste tips fra meg er å ofte bruke kokte poteter som tilbehør og å spise mye pasta.

Skrevet

Vi er en familie på 4, 2 voksne og 2 barn. Vi handler på Rema 1000. Der handler vi inn for 1 mnds forbruk av bleier, toalettpapir, hygiensiske artikler og mat.

Av mat så kjøper vi:

*Pytt-i-panne, den som er innpakket i kartong, for den er 2,- billigere enn den som er i pose :lol:

*2-3 middagspølser, spises sammen med pasta/poteter/potetmos/gratinerte poteter

*Grøtris i eske

*Steakburger, spises sammen med potetmos eller stekte egg

*Fiskepudding, spises sammen med poteter

*Middagsservelat, spises sammen med poteter

*Kjøttkaker/kjøttboller, spises sammen med poteter

*Lasagne. Da kjøper vi maaaange kjøttdeig på tilbud

*Pizza på Lørdager

*Pannekaker/vafler er jo alltid billig. Veldig praktisk når melken går ut samme dag eller dagen etter

*Fiskekaker, spises sammen med poteter

*Lasagnette, nesten det samme som Lasagne

*Ostesmørbrød. Noe vi lager av og til

Brød, melk, pålegg, snacks/brus til helgen og diverse annet blir kjøpt hver uke.

Hos Rema 1000 sparer vi en del penger faktisk. De har en del billigere ting som f eks bleier, brus, kjøttprodukter osv.

http://www.fullthus.com/penger/

Her er en side med tips til sparing av penger :wink:

Lykke til!

Gjest Janna
Skrevet

Mitt tips er å kutte ut all unødvendig mat, sånn som 6-7 liter brus per uke, potetgull hver helg osv...

Kjøp mer av:

-melk

-egg

-fisk

-høne

-ris

-poteter

-grønnsaker (løk, brokkoli, spinat, tomater)

-frukt (epler, appelsiner, sitroner, bananer)

-pasta

-mel

-gjær

-tomatpurè

-div. hermetikk

Kjøp mindre av:

-brus

-ferdig-retter

-snacks/snop

-blader/magasiner/aviser

-frossenpizza (mye koseligere å lage selv!!)

-pølser

-MacDonald`s mat og Burger King mat

-røyk

-ta tre-betal for to- tilbud :wink:

Vi kjøper mest av den grunnleggende sunne maten i Sverige og sparer masse på det, pluss ØL selvfølgelig :wink: Tuborg... *smatte* (lenge til jeg får drikke det igjen nå, sukk)

10 stappfulle bæreposer med mat koster i Sverige litt over 1000 lappen :o

Ellers så kan dere jo lage rundstykker selv og ta dere en piknik i det grønne istedet for å gå på Mækkern :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes Vinga har mange gode tips her. Jeg er nok ikke så bevisst på det, men jeg kjente meg faktisk godt igjen i Vinga's forslagslister. Kanskje derfor jeg lever etter filosofien at matvarer er noe jeg ikke sparer på - fordi det egentlig er det jeg ubevisst gjør likevel?

Selv om matbudsjettet er stort, så er det jo ikke mer enn 15000kr per person i året uansett. Billig, altså. Iallefall hvis man sammenligner med bo- og transportkostnader.

Til slutt et lite tips fra meg også: For de som røyker, er det nok en del penger å spare på å slutte, pluss at det gir både deg og dine omgivelser økt velvære.

Skrevet

Dette er tips som du antageligvis ikke er på jakt etter, men hvem vet? Kankje du kan bruke noen av disse tipsene???

Her er en del tips som du kan bruke hver dag.Disse tips bør bli en rutine for deg:

1.Lete etter tomme flasker som du kan pante.Brennevins flasker må være merket med en V i bunn,

for og få pant for de.I disse glass innsamlings "igloene" kan det være noen flasker,sjekk dem.

Gå eller bruk sykkelen når du er ute å lete,ikke bil, a) det er umulig å få letet ordentlig

B) bilen bruker bensin.

2.Gå i butikker der du vet att det er smaksprøver.Vær ikke flau over å forsyne deg flere ganger.

3.Si opp avisen.Avisen kan du lese gratis på biblioteket.Dessuten klipper du ut kupongene med

tilbud om gratis vareprøver for du levere avisene tilbake.

4.Lete igjenom disse gule UFF kassen,der man samler inn klær.Det er utrolig mye fine klær

folk kaster i disse kassene.

5.Se alltid etter gjenglemte mynter i automater.

6.Istenden for å gå på den dyre kinoen,kan du heller gå på en gratis teaterforestilling

--på det lokale gymnaset.

7.Prut på prisene.Også på loppemarked kan du prute på prisene.

8.Kjøpe en sekk med gammelt brød hos bakeren for 10 kr.Si du skal ha det til kanin for.

9.Send alltid C-post istedet for A-post.Ikke bry deg om at det haster.

10.Finner du ikke det du vil ha hos Frelsesarmeen,gå til en bruktbutikk.Hvis du ikke finner det der heller gå i en billigbutikk.Og hvis de ikke har det i billigbutikken.glem det!

11. Tell alltid vekslepengene nøye.

12. Be alltid om en pose til hunden.

13. Betal aldri timelønn.

14. Si aldri nei til noe som er gratis.

15. Forlat aldri et hotell tomhendt.

16. Gi ikke ved dørene.

17. Aldri betale for bæreposer.

18. Aldri betale på offentlig toalett - ikke så lenge det går an å krype under døren.

19. Aldri bestille alkoholfritt med is.

20. Aldri gå på utesteder hvor man forlanger inngangspenger.

Lære deg disse uttrykkene:

Det er pinadø for mye.

Jeg kan gi deg halvparten.

Skal det være en vits?

Arrgghh! Denne regningen er for høy.

Du er en tyv og en kjeltring.

Jeg vil ikke betale det om det så gjalt min mors liv.

Det er sendt!

Nei,det har jeg ikk råd til.

En krone spart er en krone tjent.

Dørsalg forbudt.

Ikke sånne tips du var på jakt etter?

Helt seriøst så er jeg veldig enig i hva de andre har skrevet. Fornuftige tips.

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes du har mange fine råd, Vinga, men du synes folk skal droppe å kjøpe brus, samtidig som du i neste setning snakker om øl! Øl er dyrere og mer usunt enn brus.

Skrevet

men øl er bedre enn brus :D

heretter skal jeg bruke "Du er en tyv og en kjeltring!" mye mer enn jeg hittil har gjordt!!!

• 4 uker senere...
Skrevet

Er ikke noen super-sparer selv, men har lært meg noen ting da :) Bor rett utenfor Oslo, og jobber i byen så noen av tipsene er kanskje 'lokale', men skitt au.....

1. Ikke gå i butikken hver dag! DET flyr det penger av det. Handle inn en-to ganger i uka, med litt planlegging holder det i massevis.

2. Har du mulighet, dra til Sverige. Tar oss en tur hver 2.-3. mnd. Bruker kjøttkvota på kyllingfilet, mørbradbiff og kokt skinke. Sunt og godt pålegg, i tillegg til at du får kjøpt billige vakumpakkede hele biter som er supergode i salat, i pai eller gratenger, på pizza... Ellers handler vi hvetemel, pasta, diverse kolonial som te, bakepulver/vaniljesukker, posesaus, saft...

3. Jeg handler konsekvent grønnsaker på innvandrerbutikker. Kvaliteten er TOPP og prisene mye lavere enn i butikken hjemme. En dag i uka tar jeg med meg sekk eller sørget for å bli hentet med bil. Handler alt av grønnsaker for en uke. Også billige sekker med ris, store kanner olje, rimelig krydder, fersk oliven og fetaost som ikke koster skjorta av ryggen (man skal da kose seg litt og! :)

4. Vi verken røyker eller drikker, men den store lasten er BRUS! Blitt veldig flinke til å droppe brus til middagen hver dag, sparer akkurat det til helgen eller kosemiddagen (uff, dette er nesten litt flaut :oops: ) - setter fram en stor mugge med isbiter og sitronskiver i stedet, så var det plutselig ikke så vanskelig å kutte ut likevel... Gir meg likevel lov til et glass til kos på tv-kvelden da....

5. Merket at det vi kaster mes av hos oss er BRØD. Er ikke sånn som greier å mumse på det samme brødet i tre-fire dager, og fryser man halve brød synes jeg bare skorpa faller av og det drysser og...ja... Svaret er: OPPSKJÆRSMASKIN! Dette finnes i veldig mange forretninger nå, og av en eller annen grunn synes jeg ikke opptint brød i SKIVER ikke drysser like mye som hele/halve brød. Ellers baker jeg brød og rundstykker selv. Skaff deg noen spennende oppskrifter og ikke lag brødene altfor store hvis du ikke greier å spise dem opp....

6. Følg med på tilbud og ti-kroners-markeder i de store kjedene. Kjøttdeig/karbonadedeig, hele kyllinger, ost, 4-pk med brus (jadaaaa :))TØYMYKNER kjøper jeg ALLTID på tilbud.

7. Benytt deg av alle 'gratis-tilbud' - fant ut at solbær-treet i hagen ikke bare var til pynt i sommer. Plukket bær av ETT tre og mamma lærte meg å lage knallgodt solbærsyltetøy av 3 kg bær. Skal plukke bær av det andre treet og lage ny ladning nå i helga som skal byttes mot 3 kg elgkjøtt fra naboen som skal bli deilige karbonader:) Skal komme meg ut i skog og mark og plukke blåbær og tyttebær også....

8. Blir som de fleste andre (regner jeg med?????) grepet av en søthunger i blant og i stedet for å kjøpe massevis av pottis og sjokolade har vi ofte enten en eller annen kake i kjøleskapet, boller i fryseren eller kjeks i boksen - hjemmelagd. (Jaaaa, vi kunne sikkert bare hatt godt av å kutte ut alt det der - men jeg har nå engang det mottoet at jeg skal ha det litt kos i livet, og så lenge jeg er flink og få rørt meg litt 3-4 ganger i uka så synes jeg det er helt greit) I det hele tatt, tror jeg du kommer LANGT hvis du er glad i å bake og lage mat, fordi:

9. Halvfabrikata er dyrt!

10. Jeg har begynt å droppe den lille turen innom kiosken eller butikken eller whatever på vei til jobb. Avisen trenger jeg faktisk ikke, jeg klikker meg innom både VG og Dagbladet på jobben likevel, og Aftenposten fpr vi levert på døra og det er nyheter på både NRK og Tv og.... Og den 10ern til avisen blir fort litt ekstra til en halvliter brus, kanskje en sjokolade, elelr en pølse til hjemveien?....20-30 kr i dagen blir fort stygt mye penger.......

Tror det var mine spareråd..... Kanskje ikke de aller beste, men uten dem hadde jeg ikke hatt råd til noenting tror jeg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...