Gjest Étoile Skrevet 10. august 2004 #1 Skrevet 10. august 2004 Noen som har erfaringer med sjampo og balsam fra Aveda og Mop? På tide med nytt igjen, og ettersom jeg alltid er i det eksperimentelle hjørnet har jeg lyst til å prøve med noe nytt. Jeg har tynne og skjøre hårstrå, men mange av dem, og så er det ganske tørt og slitt med lyse striper. Stripene har den siste tiden blitt litt gusjete i fargen. Vurderer derfor f.ex Blue Malva eller Chamomile fra Aveda. Noen som kjenner til disse? Ellers synes jeg c-system fra Mop ser fristende ut, noen som har prøvd? Tar i mot anbefaling om andre merker også, dersom noen har lignende hårtype og har funnet noe som er helt fantastisk. Tips der ute?
Gjest Ethereal Skrevet 10. august 2004 #2 Skrevet 10. august 2004 Jeg har tenkt å prøve enten Aveda Shampure eller MOP Glisten neste gang, som litt lettere shampo og balsam. Jeg bruker Kerastase til daglig, men vil gjerne ha noe lettere til bruk innimellom, så håret ikke blir så slapt og tungt. Jeg har hørt at Blue Malva kan være litt vel blå i fargen, så kanskje den er litt heavy for stripene dine? Kanskje sølv-balsamen fra L'Oreal kan passe bedre? Ellers har jeg hørt masse skryt om Aveda Sap Moss, men den lukter virkelig mose og våt jord. Selv liker jeg veldig godt Sebastian Volume Boost, spesielt balsamen er nydelig, og kan også brukes som Leave-in. Tynger ikke ned håret, men jeg har middels tykke, glatte hårstrå.
Gjest i.i. Étoile Skrevet 10. august 2004 #3 Skrevet 10. august 2004 Stripene mine er blitt ganske gulaktige, og har også en tendens til å få grønnskjær pga varmtvann i kobberrør, synes derfor den kunne høres brukbar ut iflg beskrivelsen. Men det høres litt rart ut at knæsj blå sjampo skal gjøre lyse striper klarere. Vel, ikke vet jeg. Synes ofte volum-sjampoer tørker ut håret mitt jeg. Og så er jeg drittlei Kerastase... Livet er hardt gitt!
Gjest Ethereal Skrevet 10. august 2004 #4 Skrevet 10. august 2004 Sebastian Volume Boost tørker IKKE ut; balsamen gir faktisk endel fuktighet i seg selv! Men jeg får ikke lov til å bruke den hver dag. Til avveksling fra Kerastase, liker jeg Alterna Hemp Seed for behandlet hår, men den kan nok bli litt heftig for deg. Men har du vurdert Hemp Seed Shine shampoo? Den er nok litt lettere. Det jeg mente med Blue Malva, var at den kunne gjøre håret blått, og det vil du vel ikke. Jeg har Redken Color Extend Platinum Infusion til samme bruk, den er lilla. Stripene mine er i hvertfall fortsatt hvite, og jeg bruker den ca 1g/uke. Det er samtidig en kur, og gjør håret mykt. Ellers hadde Jasmin her inne en tråd om produkter for blondt hår, tror hun endte opp med L'Oreal Professional.
Gjest i.i. Étoile Skrevet 10. august 2004 #5 Skrevet 10. august 2004 Så Alterna hadde fått så sinnsykt dårlige tilbakemeldinger på mua, men kan muligens være et alternativ. Er på bruke-opp-rester-stadiet for tiden, og oppdaget til min store "skrekk" at Redken Extreeme som jeg hatet i vinter, kanskje ikke er så ille allikevel... Brukte den igjen i dag, og har den beste "hårdagen" på lenge. Men tror ikke den duger til daglig bruk fordi håret blir så tungt av alle silikonene.
Gjest Cuddly Skrevet 10. august 2004 #6 Skrevet 10. august 2004 Etter å ha prøvd en del Leave-in balsamer, har jeg nå landet på MOP. Har aldri funnet noen jeg har vært spesielt fornøyd med, men liker "konseptet", så derfor har jeg leita videre. Og endelig! Denne liker jeg :-) Om den er noe for ditt hår vet jeg ikke, men den har ihvertfall gitt meg et godt inntrykk av MOP - når de klarer å lage en bra leave-in, noe som ikke mange får til etter min mening :-?
Gjest Ethereal Skrevet 10. august 2004 #7 Skrevet 10. august 2004 Lukter den leave-in-en godt? og håret blir ikke tungt av den? Det er en kremaktig ting, ikke sant? (mange spørsmål). Jeg har bare prøvd nevnte shampo og balsam fra Alterna, og de skal jeg kjøpe om igjen når jeg har brukt opp Kerastase (jeg har maks to stk shampo og balsam om gangen). Spesielt balsamen er flott, den er tykk og kremaktig og kan brukes som kur. Jeg skal etterhvert prøve flere produkter fra Alterna, til tross for prisen.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 10. august 2004 #8 Skrevet 10. august 2004 Jeg har brukt C-system fra MOP nå i sommer og er veldig godt fornøyd. Har brukt mest Kerastase tidligere, vekselvis bain satin og dermo calm, men synes at MOP pleier håret like bra + at den ikke irriterer hodebunnen. Jeg har imidlertid et annet hår enn deg - kraftig og med naturlig fall. Generelt irriterer det meg at hårprodukter som oftest er tilsatt så mye parfyme, så jeg liker at MOP er parfyme- og sulfatfri. Har ikke tall på alle de styling- og hårpleieproduktene jeg har kjøpt som har blitt gitt bort eller gått i søpla pga lukta eller at de har irritert hodebunnen. Jeg kommer til å prøve ut flere produkter fra MOP.
Gjest Ethereal Skrevet 10. august 2004 #9 Skrevet 10. august 2004 Hvis MOP i tillegg har mindre silikoner, kan det jo være verdt et forsøk, i det minste?
Gjest Dalwhinnie Skrevet 10. august 2004 #10 Skrevet 10. august 2004 Hvis MOP i tillegg har mindre silikoner' date=' kan det jo være verdt et forsøk, i det minste?[/quote'] Sjekket nettopp innholdsfortegnelsen nå, og kan ikke se at det står silikon der i det hele tatt. Med mindre det også kan kalles noe helt annet?
Gjest Ethereal Skrevet 10. august 2004 #11 Skrevet 10. august 2004 Silikoner har mange ulike navn; noen jeg kommer på i farta, er dimethicone (ille hvis den står langt framme på innholdslista) amodimethicone, trimethicone, cyclomethicone, liknende navn som ender på -onol, og i tillegg cyclopentasiloxane. Silikoner dekker håret og gjør det på kort sikt blankt, men etterhvert hindrer det pleiestoffer å trenge inn i håret, og gjør det tørt og sprøtt. Hvis det står PEG og et tall foran betegnelsen, er det en vannløselig silikonforbindelse, som er bedre. OG DER SLUTTER MIN KUNNSKAP!
Gjest Dalwhinnie Skrevet 10. august 2004 #12 Skrevet 10. august 2004 Damn, alt det du har plukket opp, Etheral! Finner to PEG'er i shampoen - PEG-150 Pantaerytrithyl Tetrastearate og PEG-6 Capricyl/capric glycerides. Men er det sånn å forstå at PEG brukes som forstavelse i andre forbindelser enn silikoner også?
Gjest Ethereal Skrevet 10. august 2004 #13 Skrevet 10. august 2004 Jeg tror det er en generell betegnelse på at noe er vannløselig; i hvertfall har jeg sett det i sammenheng med div. naturlige oljer. Jeg vil TIPPE at siden MOP er organisk, at de ikke bruker silikoner, eller i hvertfall i små mengder. Isåfall er jeg veldig fristet av Leave-In-balsamen cuddly nevnte.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 10. august 2004 #14 Skrevet 10. august 2004 Nå er kjemikunnskapene mine litt vel rustne, men jeg ser ikke noe jeg tror er silikon i MOP c-system shampo eller blasam. Og er enig i at det rimer dårlig med silikon i organiske produkter. Erfaringene min etter rundt en måneds bruk er hvertfall overveiende positive - både hår og hodebunn ser bra ut, selv etter mye sol og slatvann, produktene er veldig drøye og lukter svakt, men behagelig. Og så liker jeg designet på flaskene. Har forresten også prøvd MOPs orange peel molding creem, men den ga alt for lite hold til mitt kraftige hår.
Gjest Cuddly Skrevet 10. august 2004 #15 Skrevet 10. august 2004 Lukter den leave-in-en godt? og håret blir ikke tungt av den? Det er en kremaktig ting, ikke sant? (mange spørsmål). Den lukter mildt - en god, naturlig lukt. Den er som en tykk lotion, men lett å fordele i håret. Mitt hår blir ikke tungt, men mykt og spenstig. PEG ettellerannet befinner seg ganske langt opp på lista, men det får stå sin prøve, for jeg har nok funnet The Leave-In for meg
Gjest Dalwhinnie Skrevet 10. august 2004 #16 Skrevet 10. august 2004 Nysgjerrig som jeg er, har jeg nå sendt en mail til MOP products og spurt om de bruker silikon i produktene sine. Så får vi se hva (om) de svarer.
Gjest i.i. Étoile Skrevet 10. august 2004 #17 Skrevet 10. august 2004 Så mange muligheter... :D Finnes det ingen som har prøvd Aveda Blue Malva eller Chamomile? Er så lei av gusjestripene mine...
Gjest Dalwhinnie Skrevet 11. august 2004 #18 Skrevet 11. august 2004 Da er silikon-gåten løst: MOP-produktene inneholder ikke silikon, som vi antok. Klipper og limer fra svaret jeg fikk fra MOP products: We do not use silicone in any of our products. We use silica (made from sand) in some of our products to get the smooth, slip needed in some styling products. Here are the definitions of silica and silicone below so you can know the difference. silica: A white or colorless crystalline compound, SiO2, occurring abundantly as quartz, sand, flint, agate, and many other minerals and used to manufacture a wide variety of materials, especially glass and concrete. silicone: Any of a group of semi-inorganic polymers based on the structural unit R2 SiO, where R is an organic group, characterized by wide-range thermal stability, high lubricity, extreme water repellence, and physiological inertness and used in adhesives, lubricants, protective coatings, paints, electrical insulation, synthetic rubber, and prosthetic replacements for body parts.
Gjest Ethereal Skrevet 11. august 2004 #19 Skrevet 11. august 2004 Takk for opplysningen! Skal vurdere MOP neste gang, sammen med Aveda.
Gjest Étoile Skrevet 13. august 2004 #20 Skrevet 13. august 2004 Sendte en mail til Jayne på HQhair jeg, og endte opp med å bestille Blue Malva. Kom i posten i dag, og lukter fantastisk! Skal prøve den om litt, så får jeg se hvordan det går, vil ikke være blå-håret heller! Må ha en shampo til snart da, for burde visst bare bruke denne en gang i uka. Har du prøvd Aveda Shampure Ethereal? Vurderer den litt. Ellers hørtes Curessence også bra ut. Vel det haster jo ikke, har fremdeles rester å bruke opp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå