AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #1 Skrevet 11. februar 2015 Jeg slanket meg 5 kg i fjor, og skal nå forsøke å bli kvitt de siste 5. Er 165cm høy og veier 65 kg. Har forsøkt å spise fornuftig siden 5.januar. Spiser ingenting godterier og mener selv jeg spiser normalt i ukene. Blir pizza og slikt når det blir helg. Brus drikker jeg heller ikke utenom helgene. Går tur eller jogger ca 5 ganger per uke. En vanlig dag spiser jeg følgende: Frokost: 3 rugsprø med soft light og noe frukt (druer, blåbær, klementin) Lunsj: 3 rugsprø med eple på, en appelsin Middag: Det vi måtte ha til middag denne dagen. Spiser meg mett. Kvelds: Yoghurt med frukt/bær, litt cashewnøtter og havregryn med kanel. Har ikke orket å telle kalorier, men har en viss peiling i forhold til i fjor når jeg talte kalorier i over et halvt år. Føler jeg spiser mindre nå enn jeg gjorde da, men går likevel ikke ned i vekt. Er aldri sulten annet enn kanskje den siste halve timen før neste måltid. Kom gjerne med råd. Anonymous poster hash: 04dbb...787
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #2 Skrevet 11. februar 2015 Ville kuttet ut/kuttet ned på all frukten. Bytt det ut med grønne grønnsaker heller. Frukt har mye karbo og ofte høy GI. Anonymous poster hash: ff841...081 3
Ulveedderkopp Skrevet 11. februar 2015 #3 Skrevet 11. februar 2015 Tell kalorier og tren styrke er rådet jeg kan komme med. Det var styrketreningen som gjorde susen for meg, ikke kondisjonstreningen. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #4 Skrevet 11. februar 2015 Beveger du deg noe særlig utenom trening? Anonymous poster hash: 3c7dc...83d 2
Pringle Skrevet 11. februar 2015 #5 Skrevet 11. februar 2015 Dietten din høres litt ubalansert ut, det er mye frukt og (samme type) knekkebrød, jeg savner grønnsaker og kjøtt/fisk, og margarinen bør du snarest kutte ut - enten bare droppe den, eller bruke smør eller bremykt. Det er OK med litt godteri i helgene, så lenge det ikke tar av. Det er naturlig at du ikke går ned med samme diett og treningsregime nå som du er lettere, kroppen din bruker mindre energi jevnt over. Du kunne kanskje registrere det du spiser gjennom en uke og sammenholde med din nåværende TDEE? 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #6 Skrevet 11. februar 2015 Spiser grønnsaker og fisk til middag, lite kjøtt da jeg stort sett kun spiser kylling. Akkurat nå rører jeg ikke godterier da jeg har inngått et veddemål, hos meg er det dessverre også sånn at når jeg først spiser godterier, så klarer jeg ikke å stoppe, og da er det like greit å holde seg helt unna. Er forøvrig litt kresen i matveien, og det er mange ting jeg ikke spiser. Beveger meg ikke mye utenom trening da jeg har en stillesittende jobb. TS Anonymous poster hash: 04dbb...787
XaoS Skrevet 11. februar 2015 #7 Skrevet 11. februar 2015 Husk at alle utskeielser teller. Det hjelper ikke å holde seg på 1500 kalorier (for eksempel) i ukedagene, om man skeier ut hver helg med 3000 kalorier både lørdag og søndag. Da blir gjennomsnittet per dag likevel 2000 kcal, og når du allerede ikke veier så mye så vil du ikke gå ned på det. Jeg anbefaler å loggføre alt du spiser en periode for å ha litt bedre kontroll. 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #8 Skrevet 11. februar 2015 Prøv å loggføre med appen myfitnesspal Anonymous poster hash: 9124d...8e9
Jade Skrevet 12. februar 2015 #9 Skrevet 12. februar 2015 Spørsmålet er hvor mye middag du spiser. Og hvor mye pizza og annet og brus du spiser i helgene. Det er mye kalorier i brus, og mye kalorier i pizza. For ikke å snakke om hvor mange kalorier det er i "annet".
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #10 Skrevet 12. februar 2015 Spørsmålet er hvor mye middag du spiser. Og hvor mye pizza og annet og brus du spiser i helgene. Det er mye kalorier i brus, og mye kalorier i pizza. For ikke å snakke om hvor mange kalorier det er i "annet". Drikker kun pepsi max og den inneholder ikke kalorier. Spiser ikke mer middag enn det jeg gjorde sist jeg slanket meg, samme når det gjelder pizza og annen helgemat. Også har jeg jo i tillegg kuttet ut sjokoladen og potetgullet som jeg spiste av både fredag, lørdag og søndag sist. Anonymous poster hash: 04dbb...787
magicpie Skrevet 12. februar 2015 #11 Skrevet 12. februar 2015 (endret) Kanskje du bør prøve å spise litt mindre frukt? Det inneholder en del sukker, selv om det også innholder sunne vitaminer og fiber. Bytt heller ut en del av frukten med grønnsaker. Det metter godt og har lite kalorier. Når du spiser frukt såpass mange ganger daglig vil dette føre til en brå økning i blodsukkeret, noe som gjør at kroppen produserer mer insulin. Og insulin stimulerer til dannelse og lagring av fett i kroppen. Det er derfor det er bra å holde blodsukkeret stabilt når man skal ned i vekt (og egentlig ellers også). Du kan også prøve å lese deg litt opp på GI - mat med lav GI gir mindre økning i blodsukkeret og holder deg mett lenger, så det er lurt å velge det framfor mat med høy GI. I tillegg synes jeg du spiser mye karbohydrater. Prøv å spis mer fett og proteiner, det metter mer. Forresten ser jeg at du spiser nøtter også - det er veldig sunt det, men det kan fort bli mange kalorier, så pass litt på Endret 12. februar 2015 av magicpie
Jade Skrevet 12. februar 2015 #12 Skrevet 12. februar 2015 Tror jeg ville telt kalorier en ukes tid bare for å sjekke at du spiser det du tror. Eller kanskje du må røre litt mer på deg. Når du har kommet så langt ned i vekt som du har, så forbrenner du mindre og mindre, og må gjerne ta litt av kaloriene på trening i stedet for ikke å sulte aldeles ihjel! 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #13 Skrevet 12. februar 2015 Bytt frukt med grønnsaker. Cherrytomater er kjekke å knaske på og har få kalorier. Hvor mye cashewnøtter spiser du? Det er hundrevis av kalorier i relativt liten mengde. Du trenger ikke telle kalorier men jeg anbefaler deg å telle mengder. Logg i en app eller på Grete Roede sine sider på nettet. Der kan du velge pr enhet og ikke gram. F.eks 10 cashewnøtter, 1/2 banan etc. Du må få en oversikt. Tenk også over hvor mye du beveger deg hver dag. For å ta meg selv som eksempel - jeg trener nesten hver dag og gikk ut fra at jeg forbrenner mye. Skjønte derfor ikke hvorfor jeg måtte helt ned i 1300 kcal for å ta av. Brukte en pulsklokke som registrerte all bevegelse i løpet av noen uker og fant ut at selv om jeg er en del på farten så sitter jeg stille store deler av dagen. Hjelper ikke å forbrenne 400 kcal på trening når jeg sitter 8-10 timer i ro hver dag (jobb, i bilen, i sofaen) + ligger 8 timer i sengen. Forbrenning har også med høyde, vekt og muskler å gjøre. J Tenk på helheten, så finner du nok ut av det. Anonymous poster hash: 205bd...dc7 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #14 Skrevet 12. februar 2015 Spiser ikke mye nøtter, er klar over at de inneholder mye kalorier. Er mulig jeg må notere igjen, men synes det er et pes. Mente å ha sånn relativt god kontroll på kaloriinnhold etter å ha registrert hva jeg har spist i et halvt år, men mulig man lurer seg selv etterhvert. Anonymous poster hash: 04dbb...787
Jade Skrevet 13. februar 2015 #15 Skrevet 13. februar 2015 Jeg er nesten avhengig av å telle kalorier. Jeg gjør ikke det akkurat nå, og jeg merker at jeg mister oversikten og spiser mer enn jeg tror.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #16 Skrevet 13. februar 2015 Bruk fitnesspal og tell kalorier. Hvis du ikke går ned ellers så spiser du ikke mindre enn du forbrenner. Husk også at de siste kiloene ("forfengelighetskiloene") krever litt mer innsats eller litt mer tid. Regn ut din TDEE, hva du forbrenner på en normal dag, og legg deg noe under det. Jeg er omtrent i samme situasjon - forbrenner mellom 1800 og 1900 på en stillesittende dag og legger meg på 1500 eller 1600 i kaloriinntak. Det er kjedelig å telle kalorier men det er jo bedre enn å gå rundt og tenke at man slanker seg og så ikke ha resultater. Matvekt er din venn. Anonymous poster hash: 67fe2...7b0 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #17 Skrevet 14. februar 2015 Er klar over at de siste kiloene tar lengre tid, men det er så frustrerende. Og jeg skjønner det egentlig ikke helt, for jeg spiser lile mye middag og i helgene som jeg gjorde før, men har kuttet ut snopet som sikkert var 2000kalorier i løpet av en uke, og fortsatt går jeg ikke ned. Merker at kroppen holder på en del vann for plutselig kan jeg ha dager hvor jeg springer på do i ett sett og da har jeg plutselig nedgang i noen dager. Nå ligger jeg i overkant av 64 kilo, og der ser det ut til at jeg blir foreløbig. Jeg vet jo at når vinteren er over og det tiner i skog og mark så kommer jeg meg ut på lengre turer hvor jeg forbrenner mer, så jeg får bare smøre meg med tålmodighet. Anonymous poster hash: 04dbb...787
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå