XaoS Skrevet 11. februar 2015 #1 Skrevet 11. februar 2015 Kan noen anbefale et program til meg? Hva gjør dere selv? Jeg løper en del og er i grei form, men nesten bare langkjøring. De gangene jeg har prøvd meg på intervalltrening har det blitt litt halvveis, og jeg føler at kanskje pausene blir litt for lange i forhold til dragene. Hvilken stigning og km/t løper dere på? Hvor mange minutter om gangen? Og hvor mange intervaller tar dere i løpet av en økt?
Gjest Vena Cava Skrevet 11. februar 2015 #2 Skrevet 11. februar 2015 (endret) Jeg er ikke dreven på intervalltrening. Men spurte en av de ansatte på senteret jeg trener og han anbefalte å ha 2 min løping, Evt jogging med stigning, og 1-1,5 min jogging i rolig tempo, eller rask gange i samme stigning som i dragene. (Hvor lang pause må man nesten bare kjenne på selv, siden tiden man bruker på å få behagelig puls igjen varierer fra person til person) Er dette jeg gjør iallefall. Og da løper jeg til sammen 35 min. Dette er utenom oppvarming og nedkjøling da. Vet ikke hvor høy stigning jeg bruker men setter mølla på 6, og farten på 7-8 under dragene. (Jeg er ikke i superform ) Fordelen med mølle er jo at når man løper under dragene tvinges man jo til å løpe i samme tempo hele tiden så man har ingen mulighet til å jukse:) Endret 11. februar 2015 av Madam
XaoS Skrevet 11. februar 2015 Forfatter #3 Skrevet 11. februar 2015 Vet ikke hvor høy stigning jeg bruker men setter mølla på 6, og farten på 7-8 under dragene. (Jeg er ikke i superform ) Takk for svar. Litt usikker på hva du mener med at du setter mølla på 6?
Christiania_Oslo Skrevet 11. februar 2015 #4 Skrevet 11. februar 2015 Takk for svar. Litt usikker på hva du mener med at du setter mølla på 6? TROR hun mener helling. Der jeg trener er maks helling 15. Starter på 4 i helling og 5 km/t så øker jeg hellinga 2-3x pr minutt pluss øker farten samtidig, så har jeg helling på 15 og fart på ca 6 km/t, da brenner det i låra hehehe...så senker jeg helling og fart til jeg er på 4 helling og 5 km/t igjen. Så går jeg litt der også tar jeg og løper på 9 km/t i 2 min,går på 5 i 4 min osv til jeg har brukt ca 20min. Forbrenner mye mere kalorier slik sett. Helling=oppoverbakke. Prøvde 15 helling og jogge på 8km/t en gang,klarte det et halvt minutt før jeg falt av,hehehe...
Gjest Vena Cava Skrevet 11. februar 2015 #5 Skrevet 11. februar 2015 Takk for svar. Litt usikker på hva du mener med at du setter mølla på 6? Er helling jeg mener ja;) Litt dårlig til å forklare noen ganger. Men blir det for lett for deg kan du jo bare ha den enda brattere, og løpe fortere under dragene. Jeg rører ikke hellinga iløpet av hele økten, den står fast på samme hver gang. Øker heller farten. Men, skal prøve å øke snart. Er utrolig god trening for forbrenning. Er helt utkjørt etter en halvtime med intervall.
Alvea Skrevet 11. februar 2015 #6 Skrevet 11. februar 2015 (endret) Jeg har helning på 3 og starter med: 6 min oppvarming. (3 min er rolig jogg og de siste 3 minuttene løper jeg som jeg skal i de aktive pausene) 4 min med høy fart 3 min der jeg jogger roligere (ikke for rolig, men akkurat sånn at du skal greie å prate det siste minuttet her).. 4 min høy fart. 3 min roligere 4 min høy fart 3 min roligere. 4 min høy fart. 3 min roligere. 6 min nedtrapping. Tar ned farten 0,5 hvert andre minutt. Dette tar akkurat 40 min tilsammen Kort fortalt: 6 min oppvarming. 4x4 med høy intensitet med 3 min aktive pauser og det hele avsluttes med 6 min nedtrapping. (Viktig med 3 min aktiv pause før nedtrapping).. Endret 11. februar 2015 av Alvea
kapteinNorge Skrevet 11. februar 2015 #7 Skrevet 11. februar 2015 Jeg pleier å løpe gode gamle 4x4 intervaller. Jeg har 5% stigning. Kjører først et kvarter med god oppvarming så jeg blir god og varm før selve intervallene. Da har jeg 4 min i et relativt høyt tempo og 2 min med pause. Etter første draget så skal du kjenne at du har mer og gå på, mens du skal kjenne at du er tilnærmet lik tom etter siste. Deretter jogger jeg ned veldig rolig i 5-6 min før jeg av og til avslutter med et minutt med bare spasering. Det avhenger av hvor mye folk det er der.
XaoS Skrevet 11. februar 2015 Forfatter #8 Skrevet 11. februar 2015 Takk for gode tips! Et spørsmål til: Bruker dere pulsklokke når dere løper? Selv blir jeg litt forvirret av denne fordi pulsen ikke samsvarer med hvor sliten jeg føler meg. Ofte føler jeg feks at jeg har mer å gå på selv om pulsen er oppe i 90% området.
Gjest Vena Cava Skrevet 11. februar 2015 #9 Skrevet 11. februar 2015 Takk for gode tips! Et spørsmål til: Bruker dere pulsklokke når dere løper? Selv blir jeg litt forvirret av denne fordi pulsen ikke samsvarer med hvor sliten jeg føler meg. Ofte føler jeg feks at jeg har mer å gå på selv om pulsen er oppe i 90% området. Jeg har ikke pulsklokke. Men har eller aldri prøvd. Følger magefølelsen, og kjenner etter hvor sliten jeg føler meg.
pippip Skrevet 11. februar 2015 #10 Skrevet 11. februar 2015 Jeg bytter på to forskjellige intervalltyper. Bruker 20-30 min på begge, oppvarming og nedtrapping kommer i tillegg. Alt 1 - 45 sek løp,15 sek pause(står på siden av mølla), for hver runde øker jeg farten med 0,2 Alt 2 - 2 min rolig jogg etterfulgt av 2 min rask løp.
Karen82 Skrevet 11. februar 2015 #11 Skrevet 11. februar 2015 Jeg pleier å kjøre etapper med løping i 4 min på 14 km/t etterfulgt av rolig jogg på ca 7 km/t i 2 min. Holder på i en halvtime ca. Alt med 5 % stigning. Husk å varme godt opp først! Spurting er belastende for muskulaturen, og det er viktig å være god og varm før man setter igang.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #12 Skrevet 12. februar 2015 Selv blir jeg litt forvirret av denne fordi pulsen ikke samsvarer med hvor sliten jeg føler meg. Ofte føler jeg feks at jeg har mer å gå på selv om pulsen er oppe i 90% området. Da har du nok stilt inn for lav makspuls. Den eneste måten å finne makspulsen korrekt er en makspulstest. Å benytte en eller annen formel vil "aldri" gi korrekt verdi. Anonymous poster hash: 5231e...f0c 1
pippip Skrevet 12. februar 2015 #13 Skrevet 12. februar 2015 Takk for gode tips! Et spørsmål til: Bruker dere pulsklokke når dere løper? Selv blir jeg litt forvirret av denne fordi pulsen ikke samsvarer med hvor sliten jeg føler meg. Ofte føler jeg feks at jeg har mer å gå på selv om pulsen er oppe i 90% området. Det kan være at du har registrert for lav makspuls. Men vi er alle forskjellige, jeg ligger som regel over 90% av makspulsen hele veien hvis jeg løper ute. Kan holde meg der i en time.
magicpie Skrevet 12. februar 2015 #14 Skrevet 12. februar 2015 Det kan være at du har registrert for lav makspuls. Men vi er alle forskjellige, jeg ligger som regel over 90% av makspulsen hele veien hvis jeg løper ute. Kan holde meg der i en time. Jeg kan også ligge rundt 90% av makspuls i en time med løping! Muligens lenger også, men jeg har ikke prøvd. Får ikke antydning til melkesyre engang, synes egentlig det er litt rart. Makspulsen min ligger på 203-205 slag i minuttet er jeg ganske sikker på, og kan ha en gjennomsnittspuls på mellom 180 og 185 på en løpetur. Det plager meg ikke, men jeg bare stusser litt på det, og håper at det ikke er noe farlig. (Er ikke noe galt med pulsklokka heller, jeg har alltid vært sånn og har hatt flere pulsklokker)
XaoS Skrevet 12. februar 2015 Forfatter #16 Skrevet 12. februar 2015 Løp ute Her jeg bor er det rett og slet ikke forhold til å løpe ute om vinteren. Jeg har sklidd og falt på isen mer enn en gang når jeg har forsøkt, og det er rett og slett ikke verdt det. Da er mølle et flott alternativ for oss som liker å løpe. Og den første løpeturen ute i mars blir desto mer magisk.
ShiningStar Skrevet 12. februar 2015 #17 Skrevet 12. februar 2015 Jeg bruker å veksle mellom 2 forskjellige intervaller Alt 1: 5 minutter rolig oppvarming f.eks fart på 5-6 4 minutter rolig jogging f.eks fart på 8-8,5 1 minutt rolig fart på 6 Intervalldrag: 1,5 minutter, stigning 4-5 og fart på 12 eller mer Jeg bruker å kjøre 7 slike drag ,,, Husk nedtrapping etterpå det er viktig.. Ellers kjører jeg de vanlige 4x4 intervallene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå