Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

kjenner jeg begynner å bli rimelig lei nå. hadde en SA for fem uker siden, og det var kjempe trist. nå venter jeg og venter på at tr skal komme tilbake, slik at jeg kan begynne å prøve på nytt.. har hatt mye mensmurringer i snart en uke nå, men ingen mens.. tok en test på lørsdag, denne var negativ, så jeg er nok ikke så heldig at jeg har blitt gravid igjen med engang..

så da lurer jeg på om noen av dere har hatt SA og hvor lang tid det tok før dere fikk tilbake tr og hvordan det var før det, om dere hadde mye mensmurringer, og hvis du er så heldig å ha blitt gravid igjen etter, hvor lang tid tok det?

:blomst:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min situasjon er kanskje litt ulik din. Jeg tok nemlig provosert abort... etterpå slet jeg med (sparsom) langvarig blødning. Tror det gikk nesten tre måneder før spottingen sluttet helt. Har legeskrekk, så gikk ikke til legen (jeg vet, helt idiotisk). Men til slutt måtte jeg bare.... dagen etterpå sluttet jeg å blø av meg selv, kan godt hende stresset mitt førte til blødningene. For de fant ikke rester i livmor, og ingen betennelse. Gynekologen mente det var hormonell ubalanse, som noen sliter litt med etter en abort. Og jeg regner med det gjelder alle slags aborter. Og at balansen kanskje ikke er helt på plass selv om den ikke gir utslag i blødninger - men kanskje heller uteblitt mensturasjon.

Så en helg knappe to måneder etter at jeg var hos legen og fikk vite at ting var ok, så slurvet vi med prevensjonen. Jeg ble gravid - altså ved første mulighet. Likevel var dette nesten fem måneder etter aborten, så det tok jo på en måte litt tid. Kroppen må jo gjerne hente seg inn litt, men når den har gjort det, så går det bra. Du vil bli gravid igjen. Men for min del tok det litt tid å komme inn på rett spor igjen, men når jeg var der, så klaffet det raskt.

Denne gangen orker jeg ikke tanken på abort, for det føltes som et tap selv om det var selvvalgt. Jeg skjønner godt at du er fortvilet og lei, men ikke stress. Kanskje en tur til legen for å sjekke at ting er i rute vil hjelpe. For meg var det i hvert fall det som skulle til for å senke skuldrene, og da gikk kroppen tilbake til seg selv. Jeg fikk noen piller som jeg lot være å ta - siden blødningene stoppet opp av seg selv. De var for å "få igang systemet". Jeg leste pakningen, og de brukes både for å stoppe blødninger, og for å sette igang systemet igjen ved uteblitt mensturasjon. Litt sånn "kickstrart" ved hormonell ubalanse. Kanskje du kan høre med legen om du kan få noe sånt om mensen ikke dukker opp?

Siden jeg blødde, så kan det jo godt hende jeg stresset mer enn deg med å "bli normal" igjen, selv om vi ikke planla noe prøving. Men var i hvert fall påfallende hvordan jeg sluttet å blø, og kom tilbake til normalen, idet jeg fikk høre at det ikke var noe galt med meg. Stress gjør mye rart med kroppen, og det er jo klart man er stresset etter en SA.

Håper du blir gravid igjen snart. :) Personlig ville jeg pratet med legen om du lurer på om hormonene er litt på avveie. Min gyenkolog sa at de tablettene hun gav meg ble brukt påfallende lite etter aborter, selv om de er gode til å få ting tilbake på rett spor igjen. Hun skjønte ikke hvorfor legene vegrer seg sånn for å skrive de ut, særlig med prøvere som vil raskt tilbake i balanse.

Anonymous poster hash: ccf2d...155
Skrevet

Tusen tusen takk for svar! :) tenkte å komme meg til legen om når det har gått rundt 8 uker, hvis jeg ikke har fått mensen før det, for det var visst vanlig at det tok mellom 4-8 uker.

Skrevet

Har hatt 3 tidlige SA (uke 6) og har så og si gått rett tilbake i normal syklus (32, 38 og 35 dager og har en syklus på ca. 29 dager til vanlig). Men dette er nok "takket være" lave hormonverdier under graviditene hos meg, slik at hcg var nede på ikkegravid nivå ganske kjapt.

Da vi begynte å prøve ble jeg først gravid i pp2, og etter spontanabortene ble jeg gravid i pp5 og pp6, men har ikke prøvd så veldig aktivt alle mnd.

Anonymous poster hash: 3b8ff...168
Skrevet

Jeg småblødde og spottet i ca 6-7 uker etter min SA..

Anonymous poster hash: 20c09...9bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...