Gå til innhold

Hvor lenge varer en legetime?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge er egentlig en legetime? 10 min? 15 min?

Jeg har nettopp byttet fastlege og det virker som det er veldig kort tid til hver pasient. Min forrige fastlege brukte den tiden vi trengte, men det var også alltid laaaang ventetid på venterommet...

Jeg har bestilt dobbelttime nå til uken, og lurer på hvor lang tid jeg kan forvente å få hos legen?

Er litt lengre siden enn det burde siden jeg var hos legen sist, og har endel jeg må gå igjennom som medsinlisten (feil hos forrige lege), et par henvisninger til spesialiseter osv. I tillegg er dette jo en helt ny lege, så han trenger vel tid til å sette seg inn i alt. Må jeg regne med å bare kunne ta opp la oss si to av de fire tingene jeg ønsker, for så å måtte bestille ny time for de andre tingene? Alt er egentlig like viktig (selvom hjertemedisinene kanskje er viktigst da).

Anonymous poster hash: d7894...ba7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge er egentlig en legetime? 10 min? 15 min?

Jeg har nettopp byttet fastlege og det virker som det er veldig kort tid til hver pasient. Min forrige fastlege brukte den tiden vi trengte, men det var også alltid laaaang ventetid på venterommet...

Jeg har bestilt dobbelttime nå til uken, og lurer på hvor lang tid jeg kan forvente å få hos legen?

Er litt lengre siden enn det burde siden jeg var hos legen sist, og har endel jeg må gå igjennom som medsinlisten (feil hos forrige lege), et par henvisninger til spesialiseter osv. I tillegg er dette jo en helt ny lege, så han trenger vel tid til å sette seg inn i alt. Må jeg regne med å bare kunne ta opp la oss si to av de fire tingene jeg ønsker, for så å måtte bestille ny time for de andre tingene? Alt er egentlig like viktig (selvom hjertemedisinene kanskje er viktigst da).

Ring resepsjonen og hør med dem

Anonymous poster hash: 82069...4ac

• Liker 1
Skrevet

Så det finnes ingen standard på dette da? En legetime kan være 10 min hos ett legesenter og 20 hos et annet?

Skrevet

Hos psykologen varer en time 45 minutter, og hos legen varer den vel til du er ferdig tror jeg? Har aldri vært veldig lenge inne hos en lege... Det varierer nok litt fra legesenter til legesenter også

Skrevet

Så det finnes ingen standard på dette da? En legetime kan være 10 min hos ett legesenter og 20 hos et annet?

Det er korrekt. Ingen standard. Noen har 10, noen 15 og noen 20. Dette er avhengig av hvor mange pasienter de har på lista si samt "trykket". En liten tommelfingerregel er at de med færrest pasienter har best tid.

Anonymous poster hash: 82069...4ac

• Liker 2
Skrevet

Hos psykologen varer en time 45 minutter, og hos legen varer den vel til du er ferdig tror jeg? Har aldri vært veldig lenge inne hos en lege... Det varierer nok litt fra legesenter til legesenter også

kan umulig vare til man er ferdig. Da ville de jo aldri hatt peiling på hvor mange pasienter de skulle ta inn daglig. Noen trenger vel 10 min og andre 2 timer...

• Liker 3
Skrevet

kan umulig vare til man er ferdig. Da ville de jo aldri hatt peiling på hvor mange pasienter de skulle ta inn daglig. Noen trenger vel 10 min og andre 2 timer...

Ja, det varer selvsagt ikke "til du er ferdig", det var litt av en teori. Nå er det klart leger i praksis gjør seg ferdige og henter inn nestemann som har kommet så snart de kan, men det er selvsagt satt opp faste tider for hver pasient.

Ved mitt legesenter er det 20 minutter, slik jeg har forstått det. I praksis har jeg fått sitte mer enn 20 minutter når det har vært noe som tar såpass lang tid, mens jeg jo selvsagt går etter fem minutter hvis jeg er ferdig. Det er åpenbart satt av et visst antall minutter til hver pasient, selv om det i praksis ofte går fortløpende fordi man uansett ligger etter skjema.

Anonymous poster hash: d062a...b24

Skrevet

Ja, ja - jeg finner ut av det når jeg har legetimen. Forrige gang var det som sagt så lite tid at jeg ikke fikk tatt opp det jeg var der for, før legen reiste seg og sa tiden var ute. Dette var riktignok en vikar, men burde vel ikke ha noe med saken å gjøre. Jeg skal til ny lege på samme legesenter, så får se hvordan det går denne gangen. Har ihvertfall bedt om dobbelttime.

Skrevet

Når jeg ringer etter legetime spør alltid damen i resepsjonen hva det gjelder.

Nå hadde jeg legetime i går og når jeg da ringte svarte jeg på spm og sa hva det gjaldt det og det... Da vet legen på forhånd hva saken gjelder og setter av den tiden det ca tar. Selvsagt kan en jo ikke booke legen i 3 timer, men legen min har alltid tatt seg tid til det jeg tar opp når han på forhånd vet hva det gjelder.

Men jeg vet også at det kan være litt ventetid på denne legen dess lengre ut på dagen en kommer, ikke at det noensinne har gjort meg noe. Men jeg vet at en legetime i praksis varte 20 min "før i tiden", om det er slik nå vet jeg ikke.

Anonymous poster hash: 9fc0d...394

Skrevet

Det vanligste er vel ca. 15 minutter, men da skal det også skrives journal, så om legen ikke skriver alt ferdig mens du er inne bruker han også av "din" tid til å skrive journalen din før neste pasient kan komme inn. Generelt skal turnusleger være gitt lengre tid per pasient. Det er altså greit å ha litt oversikt over hvor mye man har å ta opp før man kommer inn - men jeg forventer egentlig av legen at han ikke sier "nå er tiden ute" og kaster deg ut, han bør organisere samtalen litt allerede i starten sånn at du er klar over omtrent hvor lang tid det tar, og slik at han kan forklare at vi tar opp X og Y denne gangen og så setter vi deg opp på en ny time for å snakke om resten.

Anonymous poster hash: e599a...174
Skrevet

på legekontoret mitt er det satt av 20 minutter til hver pasient og det er selvfølgelig lov å ta opp flere ting når man først er der. legen min spør alltid om det er noe mer jeg lurer på før jeg går. en dobbelttime vil nok vare 30-40 minutter så da bør jo rekke alle fire tingene du lurer på:)

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Det varierer veldig. Det korteste jeg har har brukt på tid på en legetime har vært 4 minutt. Tror det var bare for å få en ny resept på noe jeg hadde fra før av, eller noe slikt..

Skrevet

på legekontoret mitt er det satt av 20 minutter til hver pasient og det er selvfølgelig lov å ta opp flere ting når man først er der. legen min spør alltid om det er noe mer jeg lurer på før jeg går. en dobbelttime vil nok vare 30-40 minutter så da bør jo rekke alle fire tingene du lurer på :)

Min erfaring er at det kommer helt an på legen. Noen bruker ekstremt mye tid på å skrive journal mens man er der, og da sitter man i mange minutter å venter på skrivingen. I tillegg til at om det er en ny lege for meg så er det mye å sette seg inn i, for dette er jo ikke gjort på forhånd (aldri oipplevd det ihvertfall).

Forrige gang ville jeg ha en gjennomgang av medisinlisten min, og legen brukte så lang tid fordi hun måtte slå opp alle medisinene fordi hun visste så lite om de. Og når hun var ferdig med det så var tiden ute og jeg måtte gå uten å få gått igjennom de andre tingene jeg var der for.

Skrevet

Det varierer veldig. Det korteste jeg har har brukt på tid på en legetime har vært 4 minutt. Tror det var bare for å få en ny resept på noe jeg hadde fra før av, eller noe slikt..

Spørsmålet var ikke hvor lang tid folk generelt bruker hos legen, men hvor mye tid som er satt av til en time til hver pasient. :)

Skrevet

TS her.

I går var jeg hos legen og ble veldig positivt overrasket. Virket som en hyggelig og oppegående lege, og han tok seg god tid til (dobbelt)timen. Faktisk nesten en hel klokketime!

Tenker på de som evt. kom til forsinket lege senere på dagen, men jeg ble ihvertfall veldig fornøyd og nettopp fordi han tok seg tiden, så vil det antagelig bli lenge til neste gang jeg behøver å gå.

• Liker 3
Skrevet

15 min er vanlig for en bestilt legetime, akutt-timer gitt samme dag er 10 min. Utrolig frekt å snake, snakke, snakke i det lange og breie slik at legen blir forsinket og alle de andre må vente.

Anonymous poster hash: c6575...577

Skrevet

15 min er vanlig for en bestilt legetime, akutt-timer gitt samme dag er 10 min. Utrolig frekt å snake, snakke, snakke i det lange og breie slik at legen blir forsinket og alle de andre må vente.

Jo da, jeg regnet med et sånt type svar. Nå vet du ingenting om hvem som snakket, og hva dette gjaldt, så jeg synes ikke du skal hisse deg så mye oppover dette. Både legen og personalet jeg bestilte time hos, visste hva dette gjaldt, og jeg ba som sagt om en dobbelttime - og jeg fikk mer tid enn jeg hadde forventet.

TS

• Liker 4
Skrevet

Dette varierer jo veldig fra lege til lege, da. Det viktigste er at legen gir pasientene den tiden de trenger, og det må også legen vurdere individuelt. Med akuttimer er det jo heller ikke sikkert at problemet lar seg løse på ti minutter. Noen ganger har jeg selv trengt halvannen time, mens andre ganger har det tatt tre minutter. Jeg har ingenting imot å vente på egen time så lenge jeg vet at det betyr at det neste gang kan være meg som trenger ekstra tid. Det blir for dumt å måtte gå hjem med uforettet sak bare fordi legen skal holde seg til tidsskjema.

Anonymous poster hash: 50065...fbb

• Liker 2
Skrevet

Vi har 15 min per pasient. Vet om andre legekontor som har lapper hengende i venterommet hvor det står: Kun en ting per legebesøk, ønsker du å snakke om flere problemer må du bestille ny time.

Om en pasient får fritt velge blir h*n gjerne hele dagen er vår erfaring, så legene her sier gjerne til pasienten at timen er 15 minutt og om du ønsker å ta opp flere ting en det vi alt har snakket om, da må du bestille ny time.

Anonymous poster hash: 790d6...aac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...