Gå til innhold

Solstormer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil en voldsom solstorm være farlig for mennesker, eller er det bare teknologien den vil ramme?

Anonymous poster hash: 7175b...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man regner med at kun teknologien vil rammes. Millioner uten strøm, satellitter som ikke fungerer lengre osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man regner med at kun teknologien vil rammes. Millioner uten strøm, satellitter som ikke fungerer lengre osv.

Ja, det blir jo litt galt av meg å si "bare", for jeg forstår at dette er alvorlig i seg selv. Jeg lurte bare på om det kunne føre til direkte død.

Så når man snakker om at millioner kan dø, så er det på grunn av at sanitæranlegg kan bryte sammen og føre til epidemier osv.? Altså kun indirekte? Hva med stråling? Mener å ha lest en gang at solstormer kan påvirke vær også, altså føre til flere naturkatastrofer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir jo litt galt av meg å si "bare", for jeg forstår at dette er alvorlig i seg selv. Jeg lurte bare på om det kunne føre til direkte død.

Så når man snakker om at millioner kan dø, så er det på grunn av at sanitæranlegg kan bryte sammen og føre til epidemier osv.? Altså kun indirekte? Hva med stråling? Mener å ha lest en gang at solstormer kan påvirke vær også, altså føre til flere naturkatastrofer?

Jepp, antall døde handler om indirekte årsaker av solstormen, som da for det mester handler om ødelagt infrastruktur da vi er ganske avhengig av strøm nå idag. Gamle som dør grunnet kulde osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

I teorien, blir en solstorm kraftig nok, vil den kunne gi dødelig dose stråling. Men dette er det ingen ting som tyder på at sola våres har gjort, og vill ikke kunne gjøre det på minst en milliard år til, kanskje lengre(og man regner uansett med at jorda er for varm til komplekst liv om ca. 800 milloner år, så ingen er i live til å oppleve sola på sitt sinteste.

Men vi ser solstormer på andre stjerner som kunne gi dødlige doser til liv på planeter rundt de. Men dette er annerledes type stjerner enn det vår sol er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...