Gjest Anonymous Skrevet 10. august 2004 #1 Skrevet 10. august 2004 Oppskrift på en god havregrøt, gjerne en som kan lages i mikroen?
Gjest glaciera ulogget Skrevet 10. august 2004 #2 Skrevet 10. august 2004 1 del lettkokte havregryn 2 deler vann eller melk evt rosiner Kjør i mikron på full effekt i ett minutt, rør, så ett minutt til. Eller kok opp på plate og kok et par minutter til passe tykkelse. Spises med syltetøy eller eplemos og kanel, og evt kald melk.
-Fisken- Skrevet 10. august 2004 #3 Skrevet 10. august 2004 Jeg synes egentlig det går fortere å koke havregrøten på platen enn i mikroen, hvis du har vannkoker da. Jeg bruker ikke oppskrift, heller bare oppi havregryn og salt, kanskje litt kornblanding, havrekli, mandler, solsikkekjerner og eller/linfrø. Deretter heller jeg på kokende vann, og koker så lenge man vil. (jeg liker at den er godt kokt, slik at grynene er helt myke.) Når den er ferdig, har jeg oppi litt melk og rører rundt. Jeg bruker bare kanel på, men sukker og/eller rosiner, kanskje litt melk, er også godt på.
Gjest 1111 Skrevet 10. august 2004 #4 Skrevet 10. august 2004 Jeg pleier å lage det i mikroen, tar ikke mer enn et par minutter. ta så mye havregryn du vil ha og dekk dem med vann. noen sier det blir bedre med en klype salt, men jeg syns det er best uten. smak og behag. sett mikroen på, ikke på max, da er det så lett at det koker over. pass på hele tiden og ta den ut når den har passende konsistens. ha på sukker og kanel og/eller bland i noen rosiner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå