AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #1 Skrevet 10. februar 2015 Er det noen som ikke har cøliaki som får støtte for annen sykdom som gir glutenallergi? Eventuelt hvilken sykdom har du? Jeg har selv en sykdom som gjør at gluten gjør den verre og må ha glutenfrie produkter. Vet at en kan få støtte om det, men usikker på om jeg har rett på det. Student.Anonymous poster hash: d8a69...055
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #3 Skrevet 10. februar 2015 Uten cøliaki er det ekstremt vanskelig og få grunnstønad for fordyret kosthold, men du kan søke og se om du får avslag eller ikke. Anonymous poster hash: a42b0...58a 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #4 Skrevet 10. februar 2015 mener du intolleranse? Ja. Får store smerter av gluten og det gjør sykdommen verre. Bevist av studier at en skal holde seg unna gluten og at livskvaliteten øker betydelig.Anonymous poster hash: d8a69...055
Rotemor Skrevet 10. februar 2015 #5 Skrevet 10. februar 2015 Med legeerklæring kan du søke om grunn- og hjelpestønad. Å søke koster jo ingenting:)
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #6 Skrevet 10. februar 2015 Det hjelper nok på søknaden om du får det påvist med en blodprøve. Ellers er den lett å avslå.Anonymous poster hash: b0cf2...25c
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #7 Skrevet 10. februar 2015 Med legeerklæring kan du søke om grunn- og hjelpestønad. Å søke koster jo ingenting:) Hjelpestønad er bortkastet å bruke tid på, for det er beregnet på folk som trenger hjelp fordi de ikke klarer personlige ting selv. Grunnstønad kan du derimot søke, med legeerklæring på sykdommen/problemet og liste opp ekstrakostnader du har, helst med kvitteringer på utgiftene. Anonymous poster hash: 82e3c...b91 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #8 Skrevet 10. februar 2015 Er det så vanskelig å ha et kosthold som er glutenfritt, uten å måtte kjøpe spesialprodukter? Jeg har en god venn som har cøliaki. Han spiser sunt, er gourmet og er i toppform fysisk. Men han kjøper aldri noen "glutenfrie varer" i butikken. Han påstår at han klarer utmerket å leve glutenfritt basert på matvarer til vanlig pris. Nå er jeg ingen ekspert. Men er det ikke først og fremst endel kornprodukter som skal unngås? Hvis det er det, burde det da gå alldeles utmerket å ha et kosthold basert på kjøtt/fisk og grønnsaker/frukt? Det er vel det menneskene i utgangspunktet har spist i tusenvis (millioner?) av år? Dette er ikke ment som avsporing, men jeg lurer virkelig på hva som er problemet. Eller er min venn unntaket? Lyver han for meg? Anonymous poster hash: 88f3e...164 1
Rotemor Skrevet 11. februar 2015 #9 Skrevet 11. februar 2015 (endret) Hjelpestønad er bortkastet å bruke tid på, for det er beregnet på folk som trenger hjelp fordi de ikke klarer personlige ting selv. Grunnstønad kan du derimot søke, med legeerklæring på sykdommen/problemet og liste opp ekstrakostnader du har, helst med kvitteringer på utgiftene. Anonymous poster hash: 82e3c...b91 Skjemaet het "grunn-og hjelpestønad" før i tiden ihvertfall. Der var ikke hjelpestønad jeg refererte til. PS: det var ikke det jeg mente, mener jeg Endret 11. februar 2015 av Rotemor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå