AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #1 Skrevet 10. februar 2015 Hei! Jeg har i mange år nå tenkt på å skaffe meg en hund, siden jeg har vokst opp med hunder, og har savnet det veldig. -Men på grunn av studier og varierende hverdag har det ikke blitt noe av ennå. Akkurat nå tar jeg et enkeltemne som ikke tar opp alt for mye tid, samt jobber bare deltid. Til sommeren håper jeg å finne meg en stabil jobb, og samtidig vil jeg veldig gjerne kjøpe meg en liten kompis. Har tenkt på mange forskjellige raser, men kommer stadig til at fransk bulldog må være den rette for meg. De er så utrolig sjarmerende med sitt stae vesen, flaggermusører og gurglende stemme... De smelter meg, rett og slett! Dessuten er de sosiale, smarte og krever ikke aaaalt for mye mosjon. Problemet her er at mange stadig vekk råder meg til å ikke kjøpe en, fordi denne rasen visstnok er så utrolig usunn? Jeg mener altså at utrolig mange av dem er/blir syke... Noen her som har erfaringer med helsen til franske bulldoger? Er det virkelig slik at de er sykere enn andre raser? -Og er det noe JEG eventuelt kan gjøre for å minimere sjangsen for hvisse sykdommer osv? På forhånd takk for svar : ) Anonymous poster hash: a5e32...4d8
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #2 Skrevet 10. februar 2015 De er veldig utsatte for sykdommer. De, Mops og Cavalier King Charles Spaniel er noen av de generelt sykeste hunderasene. Det du kan gjøre er å undersøke nøye før du velger en oppdretter. Finn en som fokuserer på helse fremfor utseende. Du kan såklart være heldig å få en frisk hund, men sannsynligheten er dessverre stor uansett for at den får en eller annen sykdom i løpet av livet. Anonymous poster hash: 04bbf...6eb
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #3 Skrevet 10. februar 2015 Takk for svar! Ja, jeg har tenkt mye på dette med oppdrettere.. Om det er noen som kanskje avler på friske hunder i steden for bare pene hunder osv. Men synes det er veldig vanskelig å få tak i informasjon. Har sett på sidene til NBK (norsk bulldog klubb), men ingen av kennelsidene ser aktive ut, dessuten står det lite om det jeg er interessert i å vite. Kanskje noen har tips til oppdrettere/kennel-sider osv? Ettersom jeg har jobbet ved siden av studiene har jeg jo greit med penger, men jeg har liksom ikke 40.000 til overs for veterinærbesøk og sånn... Er så utrolig trist at disse vesnene skal være så syke Anonymous poster hash: a5e32...4d8
Gjest Gaea Skrevet 12. februar 2015 #4 Skrevet 12. februar 2015 (endret) Takk for svar! Ja, jeg har tenkt mye på dette med oppdrettere.. Om det er noen som kanskje avler på friske hunder i steden for bare pene hunder osv. Men synes det er veldig vanskelig å få tak i informasjon. Har sett på sidene til NBK (norsk bulldog klubb), men ingen av kennelsidene ser aktive ut, dessuten står det lite om det jeg er interessert i å vite. Kanskje noen har tips til oppdrettere/kennel-sider osv? Ettersom jeg har jobbet ved siden av studiene har jeg jo greit med penger, men jeg har liksom ikke 40.000 til overs for veterinærbesøk og sånn... Er så utrolig trist at disse vesnene skal være så syke Anonymous poster hash: a5e32...4d8 Hvilke egenskaper er det du ønsker deg i en hund da? Du kan garantert finne en like bra hund med langt bedre helse om de leter aktivt etter alternative raser. Og ja, de er sykere enn ''gjennomsnittet''. Det er mye å være obs på, kan finne en liste senere om du vil (eller så finner du det om du googler litt). Er ikke sjeldent jeg møter på fralle/mops/boston terrier/etc som rett og slett ikke klarer å puste normalt under aktivitet, i varme (i de verste tilfellene klarer de det jo ikke selv om de ligger og slapper av...). Her kan man ikke bare se på hvor flattrykket snuten er, de har også et utbredt problem med trange nesebor. Ellers er det jo PL, HD, øyeproblemer, allergi, hjerteproblemer... Jeg hadde holdt meg totalt unna, det er så lett å tenke at man bare må finne en seriøs oppdretter, så går alt bra - men for det første, de fleste førstegangskjøpere vet ikke hva de skal se etter. Og to, det er en generelt syk rase, så sjansen for å få en syk hund er relativt stor (det er lett å tenke at den sjansen er det verdt å ta, men jeg lover at du vil angre når du sitter der med en hund med smerter og/eller store vet.regninger). Kan komme med tips til alternativer om du skriver litt om hva du ønsker i en hund. Endret 12. februar 2015 av Gaea
Gjest Gaea Skrevet 12. februar 2015 #5 Skrevet 12. februar 2015 (endret) Dobbelpost. Endret 12. februar 2015 av Gaea
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #6 Skrevet 12. februar 2015 Det finnes mange andre raser som er mye friskere og like sjarmerende og sta som fransk bulldog. Hva med tibetansk spaniel? De krever ikke allverdens tur og er sta og sjarmerende. Anonymous poster hash: 9fb09...8b5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #7 Skrevet 13. februar 2015 Er ikke helt upartisk her, da jeg har verdens skjønneste franskmann selv. Han har adri vært syk, er glatt med på skogstur i mange timer, er med på joggeturer og løper fra hvem det skulle være. En superfantastisk hund på alle mulige måter. Folk bemerker ofte hvor fin form han er i, muskuløs og energisk.Om min er unntak fra regelen vet jeg ikke, men man kan være uheldig med helsen uansett hva slags rase man velger. Jeg vil iallefall gjerne adoptere en franskmann igjen, herlige hunder. Anonymous poster hash: d6722...9c9 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #8 Skrevet 16. februar 2015 Hei, igjen! Beklager sent svar, har bare ikke hatt tilgang til pcen i helgen som var. Men, ja.. Dere bekrefter jo bare det jeg frykter, egentlig. Med tanke på hvorfor jeg vil ha en franskmann, så er jo utseendet med i betraktningen. Men utenom det har jeg også bare forelsket meg i deres vesen gjennom filmer, historier og et utall facebook-grupper. Men egenskapene jeg ønsker meg i en hund er: Ikke for liten, ikke for stor. Må kunne bo i middels-stor leilighet. LITE pelsstell. Middels aktiv; ikke sånn at de vegrer seg for å gå ut, men ikke sånn som trenger ekstremt mye mosjon heller. (Er oppvokst med jakthunder, og jeg skal aldri binde meg med en sånn... Kan jo gå tur i 5-6 timer og den kunne like så godt gått 6 timer til!) Lett å trene (dette varierer jo fra hund til hund, men dere skjønner) Godt lynne. (Må tåle folk, hunder, andre dyr, barn.. Dette varierer jo også, og har vel mest med eier å gjøre) Vil også gjerne ha en hund med personlighet, som knytter seg spesielt til meg og gjerne er litt "sær". For å snu dette på hodet så er det vel nesten enklere å spørre seg hva JEG kan tilby en hund, og se hvilke som passer? Så, det jeg kan tilby en hund er: Daglige spaserturer, både i byen og i marka/fjellet. Masse tid! (Gjør egentlig ingenting utenom skole/jobb.. ) Så mye kos at det antakelig kan bli for mye Masse morsom trening på triks Et varmt fang i sofaen, og god plass under dynen Et sosialt liv med både andre mennesker, dyr og barn (av og til) En trygg hverdag, hvor det ikke blir for mye stress og pes. Om dere har forslag som kan passe; KJØR PÅ Anonymous poster hash: a5e32...4d8
Gjest Gaea Skrevet 16. februar 2015 #9 Skrevet 16. februar 2015 (endret) Om dere har forslag som kan passe; KJØR PÅ Anonymous poster hash: a5e32...4d8 Dersom jeg skulle hatt småhund selv hadde det blitt italiensk mynde eller lancashire heeler (antakeligvis sistnevnte, jeg er en ''gruppe 1-person'' - de er dog ikke så vanlige i Norge, men du får nok tak i en med litt tålmodighet/flaks/evt. tur til Sverige). Oppfyller alle ønskene du har, og har langt bedre helse enn fraller. Hvis du synes det er greit å børste over hunden en dag i uka, nappe i blant - eller ta med til en profesjonell i blant - så åpner det for mange flere raser da, de jeg nevnte over krever jo null. Endret 16. februar 2015 av Gaea
Skywise Skrevet 17. februar 2015 #10 Skrevet 17. februar 2015 Om du liker fralle, har du vurdert boston terrier? En trivelig, atletisk bygget kortnesehund uten hudfolder og som heller ikke sliter med så mye sykdom fralle. Er en del forskjeller innad rasen da, men det er mulig å finne en slank bygd hund med litt lengde på nesen. Mye futt og fart i liten kropp, og sjarmerende og happy hunder med litt egne meninger. Har et godt inntrykk av de bostons jeg har møtt, både av gemytt og helse. De jeg har vært borti har ikke gryntet, men som sagt, du burde være obs på å kjøpe etter foreldredyr med litt lengde på nesen.
Gjest Gaea Skrevet 17. februar 2015 #11 Skrevet 17. februar 2015 Om du liker fralle, har du vurdert boston terrier? En trivelig, atletisk bygget kortnesehund uten hudfolder og som heller ikke sliter med så mye sykdom fralle. Er en del forskjeller innad rasen da, men det er mulig å finne en slank bygd hund med litt lengde på nesen. Mye futt og fart i liten kropp, og sjarmerende og happy hunder med litt egne meninger. Har et godt inntrykk av de bostons jeg har møtt, både av gemytt og helse. De jeg har vært borti har ikke gryntet, men som sagt, du burde være obs på å kjøpe etter foreldredyr med litt lengde på nesen. Så enkelt er det ikke - det er en brachycephal rase. Mengden bløtvev i ganen, trange luftveier og trange nesebor er et like stort problem som at selve snuten er kort (som er grunnen til at de sliter med i kulde/varme, luften trekkes inn i lungene før den er tilstrekkelig nedkjølt/oppvarmet). Jeg liker hunder som ser ut som hunder, jeg... Skjønner ikke hvorfor flate tryner og andre naturstridige ting mennesker har avlet frem blir sett på som så søtt.
Gjest Gaea Skrevet 17. februar 2015 #12 Skrevet 17. februar 2015 Fransk bulldog er en brachycephal rase. Det vil si at den har en kort snute og ellers "dårlig plass" i luftveiene. Dette gjør dem blant annet utsatt for respirasjonsbesvær i form av det som med en samlebetegnelse kallesBrachycephalic airway syndrome. Andre brachycephale raser er blant annet Shih Tzu, Boxer, Engelsk Bulldog, Pekingeser og Boston terrier. Den korte hodeskallen og de medfølgende anatomiske forholdene i luftveiene gir øket luftmotstand. Samlebetegnelsen Brachycephalic Airway Syndrome inkluderer flere ulike tilstander som ofte kan sees samtidig. Disse er: Trange (stenotiske) nesebor Forlenget bløt gane Kollaps av strupehodet (danner øverst strupeporten overgangen fra svelget, nederst går det over i luftrøret. Strupehodet har et skjelett av brusker). Disse strukturene kan klappe sammen Vrengte små sekker i strupehodet (everterte larynx sacculi) Trangt luftrør (hypoplasi av trachea) Litt forenklet kan man si at de trange neseborene og den lange bløte ganen gir et høyt undertrykk når hunden puster. Dette vil igjen kunne gi inflammasjon og strekk på vevet i området slik at strupehodet lettere kollapser og de små sekkene her vrenger seg ut. Denne obstruksjonen av de øvre luftveiene kan igjen gi lungeødem på grunn av endret trykk i brysthulen. I tillegg vil den dårlige ventilasjonen (pustingen) av lungene gi dårlig metning av oksygen ute i blodet og vi kan observcere blålige slimhinner (cyanose) som i ditt tilfelle. Hypoksien (det lave oksygeninnholdet) vil kunne få karene i lungene til å trekke seg sammen og drive blodet bort ifra de allerede dårlig utluftede lunge(blære)ne. Dette vil igjen kunne føre til høyresidig hjertesvikt.
Skywise Skrevet 17. februar 2015 #13 Skrevet 17. februar 2015 Så enkelt er det ikke - det er en brachycephal rase. Mengden bløtvev i ganen, trange luftveier og trange nesebor er et like stort problem som at selve snuten er kort (som er grunnen til at de sliter med i kulde/varme, luften trekkes inn i lungene før den er tilstrekkelig nedkjølt/oppvarmet). Jeg liker hunder som ser ut som hunder, jeg... Skjønner ikke hvorfor flate tryner og andre naturstridige ting mennesker har avlet frem blir sett på som så søtt. Brachycephal rase eller ikke, - du kommer ikke unna at problemene som forårsaker den dårlige luftgjennomstrømmingen, har en viss sammenheng med snutelengde? Jo kortere snute, jo mindre plass er det til alt som skal være i den snuten. Bløt gane kommer jo av at det ikke er plass til flappen hos hunder med så kort nese. Dessuten er det en del andre problemer relatert til kort snute, som mangel på plass til tenner og bittfeil. At pusteproblemer ikke rent relatert til snutelengde vet jeg godt, staff er ikke en rase som regnes som brachycepal enda det er en andel hunder som sliter med pusten. Samme gjelder andre veien, det finnes fraller og mops som puster fint. Men skal man først støtte avl på flatnesa hunder, så kan man like godt støtte de som avler på det noe sunnere alternativet? https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ2koha3arLyZe1sgYaf3SKiiKP3J0BlYKqzPumuxpdORP2a8cJpQ vs https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRtfl9hhwkdvcIx0XqGafb8HSLMEe2kSUV1UhbpIyHNwTgVKDlv På boxer synes jeg pusteproblemene ikke er like utbredt som hos en del mindre raser med korte snuter, og boxer har vel generelt et bedre snuteparti enn både mops og fralle. Så ja, jeg mener at om man kjøper hund etter foreldredyr med noe lengde på nesa og som ikke grynter eller sliter synlig med pusten, er det lurere enn å kjøpe etter helt flatnesede foredredyr. Dessuten er det ikke pusteproblemene alene som gjør at jeg fraråder fralle, for å finne en fralle uten pusteproblemer er fullt mulig, men når hunden har en fysikk som kan diskuteres og allergier, hudproblemer, hjertelidelser med mer er så pass utbredt og få oppdrettere gidder å teste bikkjene sine, så blir det litt som å vinne i lotto å få tak i en frisk og funksjonell fralle. Boston er, så vidt meg bekjent, mye friskere og har vel øyeproblemer, patella og pusten som hovedproblem. Oddsen for å få tak i en frisk og funksjonell boston er derfor marginalt høyere. Og for ordens skyld, jeg ser ikke greia med korte snuter, ei ser jeg greia med å kjøpe raser som sliter med flere lidelser enn man har fingre på en hånd, eller som dør før de blir 8 år fordi de er så svære. Folk kjøper det de vil, og det er ikke opp til meg å bestemme hvor vidt det er verre å kjøpe en boston som kan komme til å slite med pusten, eller en dobrmann som høyst sannsynlig kommer til å dø før fylte 10 år av eller med minst en av følgende sykdommer; allergi, wobblers, dcm, epilepsi, HD, AD og ja, hva er det den rasen ikke sliter med.
Gjest Gaea Skrevet 17. februar 2015 #14 Skrevet 17. februar 2015 *snip* Men hun skal jo ikke uansett støtte avl av flatnesede hunder, hun spør jo etter alternativer. Da kan man anbefale masse raser som er friskere enn både fraller og BT. Jeg synes også det er dumt at mange får det til å virke som om det bare er å finne en hund med en centimeter eller to lenger snuteparti enn normalen, så er alt fint. Sånn er det ikke - selv om ja, det har en sammenheng. Med andre ord - det er ikke bare det som er fullt synlig (lengden) som er det eneste man må tenke over. Forskjellen er uansett svært liten, det finnes jo ikke en fralle eller BT med lang snute, så man tar en stor risk uansett. For å se hvorvidt foreldredyra sliter med pusten burde du jo i utgangspunktet se hundene i stor fysisk aktivitet, sterk varme, osv også. Mange sliter i slike situasjoner uten at de ''hiver etter pusten'' når man er på besøk i stua til oppdretter. Det er så absolutt ikke opp til meg å bestemme hva folk kjøper heller, men når de faktisk spør er det greit å vite hva man går til. Det er fryktelig mange som kjøper seg hund uten tilstrekkelig kunnskap om hverken helse eller egenskaper, som angrer seg i etterkant. Så hva er galt med å opplyse om hva de faktisk sliter med, komme med mindre risikable forslag (som ikke må være dobermann eller en rase som sliter mye med noe annet)?
Skywise Skrevet 17. februar 2015 #15 Skrevet 17. februar 2015 (endret) *snip* Poenget mitt var jo da at uansett hvilken rase man velger, så er det ytterst få som ikke sliter med noen slags defekter eller sykdom. Dog er det stort sett bare de som kjøper fralle, bulldogg eller mops som blir hundset for rasevalget sitt. Lanchashire heeler som du foreslår selv, sliter med patella, øyesykdom, og jeg vedder på at det finnes ryggforkalkninger (pga de korte beina og lange ryggen) og vet også om hunder med hjerteproblemer. Rasen er relativt ny i Skandinavia, den er enda ikke registrert i FCI og ble først registrert i KC for noen ti år siden. Altså er ikke rasen særlig kartlagt helsemessig enda. Å opplyse om problemene relatert til forskjellige raser er jo vel og bra det, men om TS ønsker seg en hund med kort nese og er villig til å legge ned jobben i å finne en med normalt åndedrett, så må da vel det være lov? Å be oppdretter om å få se hundene løpe løs eller på tur burde da ikke være noe problem om man finner en seriøs oppdretter som tar pusteproblemene seriøst. Selvfølgelig er ikke noen centimeter lengre snute = automatisk bra åndedrett, det tar jeg kritikk for og jeg kunne formulert meg bedre i første post. Det jeg tenkte når jeg skrev det er som sagt at på en rase som gjerne har snuten mellom øynene, så vil det være en viss større sjanse for å få mindre problemer relatert til den korte snuta om man velger en hund med litt lengde på nesegrevet, både med hensyn til tenner og bløt gane. Det er selvfølgelig ingen garanti, men det sier jo også litt om hva oppdretter vektlegger i oppdrettet sitt, sant? Jeg ser ikke så mye annen grunn til å bevisst avle hunder med lengre snute annet enn for bedre funksjon, når det i all hovedsak er hundene med kortest snute som vinner på utstilling. Endret 17. februar 2015 av Skywise 2
Gjest Gaea Skrevet 17. februar 2015 #16 Skrevet 17. februar 2015 *snip* Føler at du kanskje leser ting inn i innlegget mitt som jeg ikke har skrevet. Veldig kort da; - Man kan selvsagt få lov til å velge den rasen/oppdretteren man vil, har ikke sagt noe annet, men når TS spør spesifikt om helsen til fraller og alternative raser svarer jeg på akkurat det. - Alle raser sliter med noe, men det er stor forskjell på hvor utbredt sykdommene er. Det finnes raser med like dårlig helse som brachycephale raser, men man kommer ikke unna at de gjerne er sykere enn gjennomsnittet. Jeg hadde aldri turt det selv, for å si det sånn, akkurat som jeg aldri hadde turt å kjøpe en Cavalier til tross for at de er fine hunder - og det er mange førstegangskjøpere som angrer på valget sitt i etterkant, når man sitter der med en hund som må avlives/har store problemer pga. noe man selv valgte å kjøpe/støtte uten å forstå omfanget av det. - Heeleren har jeg ikke lest meg helt opp på, siden jeg mest sannsynlig aldri skal ha småhund. Men de jeg har møtt har hatt helt supert gemytt, og jeg har hørt/lest et par steder at de har generelt god helse. Kjenner dog ikke rasen godt nok til å kunne gå god for det. - Som også sagt tidligere, så er jeg enig i at lengre snute er bra. Men jeg har sett flere litt mer langsnuta fraller som har veeeldig tette nesebor f.eks. (og det tenker ikke de fleste over, de blir fortsatt dratt frem som eksempler på at avlen går rett vei i diskusjoner som dette). Det var egentlig det eneste jeg forsøkte å få frem, og ettersom det virker som om du er enig i det skjønner jeg ikke helt hva vi diskuterer.
Viktualia Skrevet 17. februar 2015 #17 Skrevet 17. februar 2015 TS, det finnes en fb-gruppe som heter fransk bulldog norge. der er det masse søte bilder, men det er også mye god diskusjon om rasen når det gjelder avl, oppdrettere og helseproblemer, både generell diskusjon og folk somspør om råd rundt sine hunder. Jeg har vært medlem en stund og sitter med inntrykk av at allergier og rygg er et større problem enn pust. Jeg deler selv hus med en herlig franskmann, og han er heldigvis sunn og frisk. Snorker ikke, men kan bli litt pesete ved en kombinasjon av varm sommerdag og stress. Ta bort stresset og han ligger mer enn gjerne og steker seg i sola uten problemer. Er frydefullt med på lange turer, helst i ulendt terreng hvis han får bestemme. Leken, sosial, sta og rar med masse humor og personlighet.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #18 Skrevet 19. februar 2015 Hei, igjen! -Og takk for mange fornuftige svar Viktualia: Jeg er selv medlem, og det er vel medlemsskapet der som har fått meg til å tenke på andre raser... De første timene jeg ble medlem husker jeg det var mange som postet søte bilder av sine små hele tiden (det gjør de vel forsåvidt fortsatt), men de neste dagene var det postet blant annet en som måtte avlives pga. hjertet eller noe, en som hadde fått hjerteoperasjon i tyskland(!!), maange som slet med allergier, flere videoer av merkelig pusting med spørsmål om hva det kunne være etc etc.. (Kan hende jeg blander gruppe her, for jeg er medlem i flere).. Men dette fikk meg rett og slett til å tenke "Dette kan jeg nesten ikke støtte.." Jeg synes jo de er herlige vesen, og jeg kunne ønske jeg kunne ha en sånn, men etter alt dere også har skrevet blir jeg mer og mer sikker på at dette ikke er noe for meg. Jeg knytter meg også voldsomt med hunder, og da vår forrige hund døde gråt jeg mer enn jeg har gjort for noen mennesker, for å si det sånn .. Så tror nok en fralle kunne endt med angst og masse tårer for min del. Men, er det noen flere raser dere kan anbefale? Bare å liste opp Som sagt er det ikke utseendet som er viktigst, men jeg vil helst at den ikke skal være mindre enn 8 kg, eller større enn 16 kg Til dere som har nevnt BT; Jeg har også sett på disse, men fikk inntrykk av at det var en fralle i litt mindre/mer atletisk kropp, som SER sunnere ut, men som egentlig sliter med de samme tingen? Correct me if I'm wrong Igjen, tusen takk for alle svar Anonymous poster hash: a5e32...4d8
Viktualia Skrevet 19. februar 2015 #19 Skrevet 19. februar 2015 En rase som jeg har veldig sansen for i ca samme størrelse er Jack Russell terrier. Har tilgode å møte en jrt som ikke har masse personlighet og glimt i øyet, og det går for å være en sunn rase. Men de trenger mye mosjon og aktivisering.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #20 Skrevet 19. februar 2015 Hvis du liker litt sære hunder så anbefaler jeg deg å sjekke ut italiensk mynde eller whippet. Utrolig kule, liker mennesker og dyr, men samtidig har det lille "sære" ved seg som mange liker. Anonymous poster hash: 0b993...ca2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå