AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #1 Skrevet 10. februar 2015 Inspirert av tråden om dyre matvarer: hvor mye bruker dere i matbutikken pr måned? (Skriv gjerne også hvor mange dere er i husholdningen og hva slags kosthold dere har. Alt fra bunnen? Lavkarbo? Mye halvfabrikata? Osv) Jeg trodde jeg visste sånn ca hva vi brukte i matbutikken pr måned, men av nysgjerrighet noterte jeg meg likevel alle summer vi brukte i matbutikken i januar, for å kunne sjekke. Det viste seg at vi bruker rundt 7400 kr i måneden i matbutikken. Vi er to voksne og to små barn (så summen inneholder også bleier osv, men dette er jo ikke spesielt dyrt), og all mat lages fra bunnen av (baker også brød selv) Vi er opptatt av at maten skal smake godt (så vi kjøper stort sett det vi har lyst på uavhengig av pris) og at den skal være forholdsvis sunn. Kjøper derfor også mye frukt og grønt. Men ble altså nysgjerrig på hvordan vi ligger an i forhold til andre, så dere som gidder- fortell meg hvor mye dere bruker i matbutikken, 'a Anonymous poster hash: 8ecba...ac2 Anonymous poster hash: 8770e...1cf
Anglofil Skrevet 10. februar 2015 #2 Skrevet 10. februar 2015 4000 kr, 2 stykker. Jeg spiser lavkarbo, min samboer følger meg litt i matveien, men ikke helt (spiser brød, poteter osv). Lager det meste fra bunnen av. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #3 Skrevet 10. februar 2015 Prøver egentlig å unngå å vite hva jeg bruker på mat... Sparer på mange områder, men blir fort litt matlei, så det går litt mer enn nødvendig på mat for å holde matgleden ved like. I januar har jeg forsøkt å spare, men likevel brukt 2300 kr på dagligvarebutikker. Vi er to voksne i husholdningen, men betaler om hverandre på butikken, så jeg antar samboeren har brukt omtrent like mye. Vi lager mest fra bunnen, men baker ikke brød selv (det skorter på tålmodigheten), og jukser litt med posesaus og ferdigfiskegrateng iblant. Spiser lite kjøtt, men mye frukt og grønt. Det jeg "sløser" på er snacks som avokado, yoghurt, oster og nøtter. Anonymous poster hash: 8cdab...4b2
Gatsby Skrevet 10. februar 2015 #4 Skrevet 10. februar 2015 Inspirert av tråden om dyre matvarer: hvor mye bruker dere i matbutikken pr måned? (Skriv gjerne også hvor mange dere er i husholdningen og hva slags kosthold dere har. Alt fra bunnen? Lavkarbo? Mye halvfabrikata? Osv) Jeg trodde jeg visste sånn ca hva vi brukte i matbutikken pr måned, men av nysgjerrighet noterte jeg meg likevel alle summer vi brukte i matbutikken i januar, for å kunne sjekke. Det viste seg at vi bruker rundt 7400 kr i måneden i matbutikken. Vi er to voksne og to små barn (så summen inneholder også bleier osv, men dette er jo ikke spesielt dyrt), og all mat lages fra bunnen av (baker også brød selv) Vi er opptatt av at maten skal smake godt (så vi kjøper stort sett det vi har lyst på uavhengig av pris) og at den skal være forholdsvis sunn. Kjøper derfor også mye frukt og grønt. Men ble altså nysgjerrig på hvordan vi ligger an i forhold til andre, så dere som gidder- fortell meg hvor mye dere bruker i matbutikken, 'a Anonymous poster hash: 8ecba...ac2 Anonymous poster hash: 8770e...1cf Tipper jeg bruker rundt 5000 alene. Spiser en del ute så der går det en del penger. Kunne nok levd bra på 3000 i måneden også, men da måtte jeg spist hjemme hver dag. 1
mijaa Skrevet 10. februar 2015 #5 Skrevet 10. februar 2015 Tror jeg handler for ca 4000,- hver måned, men det er medberegnet et snusforbruk nesten uten like da. Ellers spiser jeg normalt, tror jeg. Lager det meste fra bunnen av, og mye frukt og grønt. Skjemmer meg litt bort angående kjøtt da, kjøper bare indrefilet av svin eller biffstrimler de gangene jeg bruker kjøtt.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #6 Skrevet 10. februar 2015 8-9000. To voksne og en fireåring.Anonymous poster hash: 63734...4b0
Tandra Skrevet 10. februar 2015 #7 Skrevet 10. februar 2015 Vi er 2 voksne og 3 barn, handler for ca 8000 kr pr mnd, totalt for mat og alle dagligvarer. Mengdemessig spiser vi som ca 4 voksne tipper jeg, spørs hva slags mat det er. Er prisbevisst og ser på kilo-/literspriser, men for enkelte varer går jeg etter kvaliteten og smak, uavhengig av pris. Kjøper gode/ikke billigste brød, mye frukt, bær og grønt. Lager mest mat fra bunnen, men bruker endel halvfabrikata også. Matpakker eller middagsrester til lunsj, sparer mye der... Er flink til å handle stort på tilbud.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #8 Skrevet 10. februar 2015 Vi er 2 voksne og bruker 3000 ca., og vi lever godt. Spiser ikke lavkarbo eller noe sånt. Vi lager alt fra bunnen foruten om ting som tacoskjell og lefser, tacosaus, enchiladasaus, osv(ja, vi spiser mye texmex ), knekkebrød, woksaus, nanbrød... Men dette er noe som stort sett bare spises i helgene da. Sånne toro-poser man blander ut med vann/melk er jeg ikke noe særlig begeistret for:\ Ok, og så kjøper jeg ferdig wokblanding fordi jeg er for lat til å reske og skrelle så mange grønnsaker... Anonymous poster hash: 30e67...86b
Miamaia83 Skrevet 10. februar 2015 #9 Skrevet 10. februar 2015 Her er en voksen og tre barn mellom 11 og 3. Lager fra bunnen av, spiser mye grønnsaker og frukt. Jeg spiser paleo, ungene ikke. Bruker i gjennomsnitt 6000 kr i måneden.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #10 Skrevet 10. februar 2015 Vi bruker ca 6000. Det inkluderer alt man kjøper på matbutikk, såpe, øl, etc... Vi er to voksne som lager alt fra bunnen...Anonymous poster hash: 539db...31a 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #11 Skrevet 10. februar 2015 2 voksne og 1 barnehagegutt. Mellom 4000 og 5000 per måned. Lager stort sett all mat fra bunnen. Anonymous poster hash: e0158...594
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #12 Skrevet 10. februar 2015 To voksne og et barn annenhver helg. Bruker rundt 2000 i måneden. Handler på tilbud og er veldig opptatt av å fylle frysen, samt lage sunn mat fra bunnen av. På det minste klarte vi å bruke 1390 kroner på en måned. Mat er dyrt... :/Anonymous poster hash: 17f2c...b2c
Peteesde Skrevet 10. februar 2015 #13 Skrevet 10. februar 2015 4-5000. Kjæreste som trener og spiser mest proteiner. To voksne.
Strikkemamsen Skrevet 10. februar 2015 #14 Skrevet 10. februar 2015 6000-7000 To voksne og to barn. Det inkluderer alt til husholdning som vaske midler osv. Går en del til brus, fyfy
Poserose Skrevet 10. februar 2015 #15 Skrevet 10. februar 2015 Vi bruker vel ca 3500 på en måned, lager "alt" fra bunnen, inkludert brød. Vi er to voksne.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #16 Skrevet 10. februar 2015 To voksne og et barn annenhver helg. Bruker rundt 2000 i måneden. Handler på tilbud og er veldig opptatt av å fylle frysen, samt lage sunn mat fra bunnen av. På det minste klarte vi å bruke 1390 kroner på en måned. Mat er dyrt... :/Anonymous poster hash: 17f2c...b2c Uhm. Nei. Mat er ikke dyrt. http://www.aftenposten.no/okonomi/Vi-bruker-langt-mindre-av-inntekten-pa-mat-7238904.html Anonymous poster hash: 8cdab...4b2 2
Ruby_Tuesday Skrevet 10. februar 2015 #17 Skrevet 10. februar 2015 Vi er to voksne og en baby. Bruker ca 6000 kroner i måneden på butikken. Dette er fordi vi er kjempedårlige på å planlegge sånn generelt, og det blir ofte mange småturer til butikken i løpet av uken. Skal prøve å stramme inn litt nå. Vi lager som regel maten vår fra bunnen av, minus brød. Skal sies at vi brukte mye mer på mat tidligere, siden vi pleide å spise ute ganske ofte før vi fikk baby.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #18 Skrevet 10. februar 2015 TS her: Ser at vi nok bruker litt over gjennomsnittet, ja. Og vi kaster også dessverre en del mat i løpet av en uke, så det forundrer meg vel i grunnen ikke at forbruket vårt er litt høyt... Vi handler også stort sett hver dag i butikken, men føler i grunnen ikke at dette gjør at vi handler noe særlig mer. Skriver handleliste hver dag og holder oss strengt til den (bortsett fra hvis vi oppdager ting på tilbud i butikken, som vi uansett ville ha kjøpt. Da hamstrer vi gjerne litt av det.) Vi prøvde ukeshandling i en måned i høst, men da endte vi med at ukessummene i veldig stor grad tilsvarte det vi handlet for pr dag ganger med seks. Men det er mulig vi har litt dyre vaner som gjør at vi kommer høyere ut enn en del? Vi kjøper for eksempel en del gode, importerte oster som gjerne koster litt. Kjøper også konsekvent økologiske egg og frukt/grønt, noe som også blir dyrere enn konvensjonelt dyrkede varer.Anonymous poster hash: 8770e...1cf
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #19 Skrevet 10. februar 2015 To voksne og en fireåring. Bruker ca 6000 i mnd på matbutikken. Spiser normalt, men endel brus. Kaster lite.Anonymous poster hash: 8a4c9...8dd
Anette.. Skrevet 10. februar 2015 #20 Skrevet 10. februar 2015 I budsjetter har vi satt opp 10.000 pr mnd i mat 2 voksne & 3 barn fra 10-14 år Mannen lager så godt som all mat bra bunnen Vi er opptatt av gode råvarer og dette koster penger, men det er det jammen verdt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå