AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #1 Skrevet 10. februar 2015 Mennesker kan få angst, schizofreni, OCD, generelt sett bli gærne. Kan dyr også bli gærne? Finnes det noen slags dyre-psykolog for slike tilfeller? Anonymous poster hash: 06f31...1dd
PPM Skrevet 10. februar 2015 #2 Skrevet 10. februar 2015 De kan bli gærne. Om det hjelper med psykolog eller ikke, det er jeg ikke sikker på, men har sett dyr bli avlivet pga galskap noen få ganger. 1
Djungelvrål Skrevet 10. februar 2015 #3 Skrevet 10. februar 2015 (endret) Har du aldri vært i en zoo? Der er det jo eksempler på det overalt. I et zoo i Belfast så jeg en elefant som sto med nesa inn i en krok utenfor et bygg. Jeg gikk en runde som tok ca 1 time, da jeg kom til elefanten sto den fremdeles helt stille akkurat på samme sted. Et annet eksempel er dyr som er holdt i bittesmå bur for pelsens skyld. De er "gale" alle sammen. Endret 10. februar 2015 av KG dama 7
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #4 Skrevet 10. februar 2015 Har du aldri vært i en zoo? Der er det jo eksempler på det overalt. I et zoo i Belfast så jeg en elefant som sto med nesa inn i en krok utenfor et bygg. Jeg gikk en runde som tok ca 1 time, da jeg kom til elefanten sto den fremdeles helt stille akkurat på samme sted. Jeg har aldri tenkt over det før. Så nei, jeg har ikke lagt merke til det. Men hvorfor finnes det ikke da noen slags dyre-psykolog? Anonymous poster hash: 06f31...1dd
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #5 Skrevet 10. februar 2015 Jeg har aldri tenkt over det før. Så nei, jeg har ikke lagt merke til det. Men hvorfor finnes det ikke da noen slags dyre-psykolog? Anonymous poster hash: 06f31...1dd Se for deg at du er hos en psykolog, bytt ut deg selv med tanta di sin gale hund Men, det er vel ingen fordi ingen har egenskapen til å snakke med dyr på en ordenlig måte Anonymous poster hash: 9a63d...f97
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #6 Skrevet 10. februar 2015 Jeg har aldri tenkt over det før. Så nei, jeg har ikke lagt merke til det. Men hvorfor finnes det ikke da noen slags dyre-psykolog? Anonymous poster hash: 06f31...1dd Det finnes atferdsspesialister som arbeider med å trene vekk uønsket atferd, det vil nok være det nærmeste du kommer en dyrepsykolog. Anonymous poster hash: d8947...a80 1
Djungelvrål Skrevet 10. februar 2015 #7 Skrevet 10. februar 2015 Jeg har aldri tenkt over det før. Så nei, jeg har ikke lagt merke til det. Men hvorfor finnes det ikke da noen slags dyre-psykolog? Anonymous poster hash: 06f31...1dd Disse dyrene trener selvsagt frihet, psykolog kan aldri hjelpe et dyr i fangenskap. Tror du mennesker som lever i små bur har særlig hjelp av psykolog? 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #8 Skrevet 10. februar 2015 Disse dyrene trener selvsagt frihet, psykolog kan aldri hjelpe et dyr i fangenskap. Tror du mennesker som lever i små bur har særlig hjelp av psykolog? Du tenker på fanger? Det er vel fordi de er gale at de endte opp der. Litt omvendt kanskje? Men ja, de trenger psykolog. Anonymous poster hash: 06f31...1dd
Gjest Haaploes Skrevet 10. februar 2015 #9 Skrevet 10. februar 2015 Naboens hund ble visst schizofren. Litt usikker på hvordan de fant det ut - kanskje den bjeffet i forskjellig toneleie eller noe?
Gjest avocadoen Skrevet 10. februar 2015 #10 Skrevet 10. februar 2015 Mennesker kan få angst, schizofreni, OCD, generelt sett bli gærne. Kan dyr også bli gærne? Finnes det noen slags dyre-psykolog for slike tilfeller? Anonymous poster hash: 06f31...1dd Jeg hadde en katt som ikke hadde hatt det bra i sitt tidligere hjem i det hele tatt. Den kunne plutselig av ingenting løpe og gjemme seg under kommoden og være kjemperedd og mange slike ting (jeg vet at katter hører bedre enn oss, men den andre katten reagerte ikke) så den virket litt skadet av det hjemmet den hadde hatt tidligere. Finnes også hester som har blitt slått mye i ansiktet av dårlige eiere som blir redd for mye (spesielt dette med veiving foran ansiktet og slikt). Så jeg tror at dyr kan bli skadet mentalt de også slik som oss. Men OCD får ikke et dyr altså.
Fiolinisten Skrevet 10. februar 2015 #11 Skrevet 10. februar 2015 Er ikke et ukjent fenomen at dyr får tvangshandlinger. (Jage etter hale, bli irritert på eget bein, gå rundt i ring eller til stadighet sjekke huset. Sånn for å nevne noen.) I tillegg har det blitt mer og mer vanlig å gi dyr medisin for psyken. Det tyder på at dyr også kan få psykiske problemer, men i hvilken grad er fortsatt under forskning. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #12 Skrevet 11. februar 2015 Særlig hester får jo den tvagsatferden at de setter tennene over kanten på båsen og trekker inn og svelger luft, ut av ren kjedsomhet. Jeg tror mange dyr får en slik tvangsadferd, som jo er en mental lidelse. Anonymous poster hash: e8e37...f59 5
Tvist Skrevet 11. februar 2015 #13 Skrevet 11. februar 2015 Kan dyr som lever i det fri få mentale problemer? Mye tvangsatferd skyldes jo at de ikke får utløp for sine behov. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #14 Skrevet 11. februar 2015 Særlig hester får jo den tvagsatferden at de setter tennene over kanten på båsen og trekker inn og svelger luft, ut av ren kjedsomhet. Jeg tror mange dyr får en slik tvangsadferd, som jo er en mental lidelse. Anonymous poster hash: e8e37...f59 Jeg tenker også spesielt på hester og tvangslidelser. Ved biting og luftsluking smører man gjerne inn treverket med noe som smaker skikkelig dritt, så har man liksom "løst" det problemet.. Mange hester som står på boks driver også med "weaving": Dette kommer jo av kjedsomhet og stress, og at de er tvunget inn i et levesett som er fullstendig unaturlig for dem. Jeg venter på den dagen det blir ulovlig å plassere en hest inn i en trang boks flere timer i døgnet. Anonymous poster hash: 6fffa...4b4
Gjest Anubiel Skrevet 12. februar 2015 #15 Skrevet 12. februar 2015 Luftsluking og veving på hest kommer som regel av understimulering og kjedsomhet. I staller der hestene er mye ute, har leker på boksen osv. så er det mindre forekomster av dette. Imidlertid så er det utrolig vanskelig å få en hest som har begynt å sluke luft til å slutte. Så den fortsetter med det selv om den kommer til en ny stall med bedre leveforhold. En gjeterhund jeg vokste opp med ble gal på sine eldre dager. Den gikk fra å være verdens beste gjeterhund til å angripe og bite sauen til blods. Den ble derfor avlivet da den var 13 år. Det var ikke noe annet feil med den, dvs. den ble undersøkt og funnet frisk, bortsett fra personlighetsendringen
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #16 Skrevet 12. februar 2015 Noen hunder virker psykisk syke. De er helt ville etter å hente pinner eller gjøre eieren til lagd. Jeg har sett videoer av trente hunder som pistrer mens de lyster. Virker som om den gode følelsen av å lystre er så intens at det nærmest er vondt for dem. Man kan også se det i øynene deres. De kan bli helt besatt. Samme når de blitt helt ville når eierne kommer tilbake. Tror ikke de har godt av det. Regner med det kommer av at de lydige hundene har blitt avlet videre, selv om ulempen med det er en veldig stresset og intenst hund. Noen hunder er avlet på en slik måte at det ikke kan være godt for dem, vil jeg tro. Chihuahua er eksempel på hunder som ser syke ut. Anonymous poster hash: 63dec...4b5
Mons Skrevet 12. februar 2015 #17 Skrevet 12. februar 2015 Man ser jo klart at enkelte avlslinjer eller kull av både kjæledyr og husdyr kan være helt sprø. Så i genene ligger nok mye galskap. Jeg vil tro dyrs gener styrer de mer en hva tilfellet er med oss mennesker. Noen ganger blir dyr sprø som følge av fysiske plager. Hjernesvulst kan f eks være en årsak hvis en hund skifter modus og blir agressiv. 1
Chizue Skrevet 15. februar 2015 #18 Skrevet 15. februar 2015 En venn av meg fortalte at han hadde en schæfer. Han og noen venner av ham var på hyttetur og helt plutselig startet hunden å flekke tenner og før kompisen min skjønte hva som foregikk, så hoppet hunden rett på ham. Han hadde tatt armen sin opp mot ansiktet sitt for å beskytte seg og hunden hadde bitt rett på arma. Hele endte med at de fikk hunden ut og fått til å dytte den litt bort, rett før hunden bykset mot eieren sin igjen så ble hunden skutt. Dette var en 11år gammel hannhund
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #19 Skrevet 15. februar 2015 Vi har en gammel katt som plutselig har blitt ganske leken igjen. Han har ikke vært det på mange år. Enten så kjeder han seg bare mer, siden han sikkert har større vansker for å fange mus nå, og han holder seg mer inne, eller så har han blitt scizho. Anonymous poster hash: dab8b...a89
Chizue Skrevet 16. februar 2015 #20 Skrevet 16. februar 2015 Vi har en gammel katt som plutselig har blitt ganske leken igjen. Han har ikke vært det på mange år. Enten så kjeder han seg bare mer, siden han sikkert har større vansker for å fange mus nå, og han holder seg mer inne, eller så har han blitt scizho. Anonymous poster hash: dab8b...a89 Eller dement? Kanskje han tror han er en kattunge igjen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå