Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvilke sikkerhetstiltak har du når du reiser?

- selv ungår jeg å ha på meg smykker, dyre vesker og klær, jeg ønsker ikke å være noe mål for tyver.

- Har kopi av pass og bankkort i baggasjen i tilfelle det skulle forsvinne.

- unngår bruk av ryggsekk mtp at det er enkelt for andre bakfra å ta ting som er i lommene.

- unngår å legge mobil og penger i lommer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk nødutganger på hotellet før du legger deg, følg gjerne hele veien ut. Har flere ganger kommet til stengt dør.

Anonymous poster hash: b31e1...ef3

Skrevet

Jeg reiser en del, så dette tenker jeg ganske mye på. Noe av det jeg gjør er bl a:

• Når jeg reiser med weekendbag som carryon på fly, så har jeg alltid en liten veske oppi denne som jeg tar ut og legger under stolen foran meg og har weekendbaggen i hattehyllen. I denne vesken har jeg lommebok m/bankkkort, pass, billetter (tur-retur), visum, mobil, lader til mobil. Om weekendbaggen blir stjålet har jeg allikevel det viktigste.
  • En kopi av pass, visum og billetter oppbevarer jeg i kofferten.
  • Uansett hvor jeg går på reise har jeg pass eller kopi av pass medbrakt.
  • Legger aldri igjen bankkkort eller kreditkort på hotell om ubevoktet.
  • Har kjøpt topp reiseforsikring og har en egen forsikring på fotokamera
  • Jeg reiser ofte til Tyrkia, og registrerer meg alltid hos reiseregistrering.no som administreres av Utenriksdepartementet. Da er de klar over hvor jeg er, og de kan lett komme i kontakt med meg om det skjer noe i distriktet jeg oppholder meg i.
  • Jeg prøver å unngå å bruke dyre vesker/sko/smykker etc.
  • Tar forbehold om hvilke gater jeg går på om jeg går alene. Jeg går heller omveier for å unngå mørke gater/trange smug etc.
  • Er restriktiv på hvor jeg bruker minibankkort. Jeg gjør meg kjent med hvilke banker som er trygge og unngår å bruke bankkkort i butikker/restauranter som fremstår som "mistenksomme". Går aldri med mye kontanter.
  • Bruker som regel vesker med skulderstropp eller anheng jeg kan feste rundt håndleddet. Bruker omtrent aldri sekk da jeg selv føler ting lettere kan bli stjålet uten at jeg merker det.
  • Har lite verdisaker i vesker både på kvelds- og dagtid.
  • Sjekker rømningsveier på eventuelt hotell
  • I Tyrkia benytter jeg et transportselskap eid av blant annet norske (deres web side er oversatt på korrekt norsk, og opplyser godt om hva som er reglement når det gjelder transport av mennesker i Tyrkia

Det var det jeg kom på pr. nå :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...