AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #1 Skrevet 10. februar 2015 Jeg har vært "overalt" sør for Trondheim, men kunne tenke meg å utforske hva som er nord for Trondheim. Lurer på å ta en bilferie i sommer. Jeg bor i Oslo, så det blir å kjøre fra Oslo og nordover til Nord-Kapp. Er det noen som har erfaringer med dette? Hvor lang tid bruker man å kjøre i ett nordover med sovepauser? Hva kan man se når man kjører nordover mot Nord-Kapp? Er det bensinstasjoner hele veien så man får fylt? Jeg har god tid, så kan godt bruke 2 uker eller mer. Ønsker å stoppe litt her og der på småsteder og i byer, men også viktig med naturopplevelser. Anonymous poster hash: 5faf3...b42
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #2 Skrevet 10. februar 2015 Hvis du skal oppleve noe og ikke bare kjøre kjøre kjøre, så bør du nok avsette minst en måned på dette. Jeg bor i Trondheim og tok en biltur (om sommeren) fra Trondheim til Kirkenes, det tok meg 1 1/2 måned cirka ettersom jeg stoppet innom noen byer på vei (Namsos, Narvik, Tromsø, og Kirkenes). Det jeg skulle ha gjort derimot, var å leie en bil istedet, som jeg bare kunne droppe av der. Hjemturen ble fort kjedelig når man alt har sett det meste. Reiser du med noen forresten? Jeg reiste med kjæresten, men tror en slik tur med barn kan ha blitt litt styr.Anonymous poster hash: ce1b0...6a4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #3 Skrevet 10. februar 2015 Jeg har vært "overalt" sør for Trondheim, men kunne tenke meg å utforske hva som er nord for Trondheim. Lurer på å ta en bilferie i sommer. Jeg bor i Oslo, så det blir å kjøre fra Oslo og nordover til Nord-Kapp. Er det noen som har erfaringer med dette? Hvor lang tid bruker man å kjøre i ett nordover med sovepauser? Hva kan man se når man kjører nordover mot Nord-Kapp? Er det bensinstasjoner hele veien så man får fylt? Jeg har god tid, så kan godt bruke 2 uker eller mer. Ønsker å stoppe litt her og der på småsteder og i byer, men også viktig med naturopplevelser. Anonymous poster hash: 5faf3...b42 Det er ikke akkurat outback i Australia du tenker å kjøre gjennom. Anonymous poster hash: 44efe...417 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #4 Skrevet 10. februar 2015 Ta båten fra Bodø til moskenes, så kjører du opp hele Lofoten Ja, det bensinstasjoner. Og det heter Nordkapp! Dersom du kjører i ett, gjennom Norge så tar det ca 24 timer. Du kan fint bruke Google Maps til tid du bruker. Kjør Norge på langs opp, og når du skal hjem kjør via Finland og Sverige. Fra Trondheim og nordover tar det tid, da merker man avstandene i landet. Fra Tromsø til Nordkapp tar det 8-9-10 timerAnonymous poster hash: cd87a...6b3
Kjetil E Skrevet 10. februar 2015 #5 Skrevet 10. februar 2015 Jeg har vært "overalt" sør for Trondheim, men kunne tenke meg å utforske hva som er nord for Trondheim. Lurer på å ta en bilferie i sommer. Jeg bor i Oslo, så det blir å kjøre fra Oslo og nordover til Nord-Kapp. Er det noen som har erfaringer med dette? Hvor lang tid bruker man å kjøre i ett nordover med sovepauser? Hva kan man se når man kjører nordover mot Nord-Kapp? Er det bensinstasjoner hele veien så man får fylt? Jeg har god tid, så kan godt bruke 2 uker eller mer. Ønsker å stoppe litt her og der på småsteder og i byer, men også viktig med naturopplevelser. Anonymous poster hash: 5faf3...b42 2 uker, da for du ihvertfall ikke sett veldig mye underveis.. Vil annbefale og kjøre E45 (Innlandsvegen) gjennom Sverige ene veien, helt til Karesuando for så å kjøre over på finske side og følge E8 inn i Norge derifra. Enorme skogområder hele veien men du sparer mye tid. Tilbake vil jeg si at Lofoten er et MUST, idag kan du kjøre ferjefritt helt til Å. For å komme ned til fastlandet igjen så har du to reelle alternativer. Er du på den ytterste delen så er det ferje fra Moskenes til Bodø som gjelder, 4 timer plass bør forhåndsbestilles. Avslutter du i Svolværområdet er det ferja mellom Svolvær og Skutvik i Hamarøy som gjelder tar 2 timer. Går mange ganger daglig i sesongen men kan være lang kø. Hurtigruta enten fra Svolvær eller Stamsund til Bodø er og et mulig alternativ, men et dårlig et. For det første kommer den til Bodø kl 2 om natta. I tillegg er det meget vannskelig å få plass på den tiden der. Vil og sterkt annbefale å kjøre FV17 (Kystriskveien) fra Bodø og sørover forbi, Glomfjord, Nesna, Sandnessjøen og Brønnøysund. En fantastisk naturopplevelse, nesten like flott som Lofoten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå