Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker veldig på å søke på NMH (Norges Musikk Høyskole), og lurer på om jeg er for gammel?

Jeg blir 34 iår...

Jeg har dessverre ikke hatt muligheten før, og nå har jeg sjangsen til det om det ikke er for sent da...

Anonymous poster hash: e77d5...ffb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiller fiolin, forresten, men også piano.

Skrevet

De har vel ingen øvre aldersgrense så vindt jeg vet?

Anonymous poster hash: dfa12...4d5
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor skulle du være for gammel? :klo:

Det er ikke for sent før du ligger under jorda.

Den kuleste dama jeg noensinne har møtt utdannet seg (fra bunnen av) til arkeolog i slutten av 40-åra. Og hun var sabla god til det. Jobbet med det i snart 20 år..

Det verste som kan skje, ts, er at du mislykkes. Og dersom du gir deg nå så har du jo også mislykkes. Så det kan bare gå bedre!

Anonymous poster hash: d64c2...fc2
Skrevet

Skrevet

Nei, jeg har lett litt rundt, men fant ingen aldersgrense.

Skrevet

Nei, jeg har lett litt rundt, men fant ingen aldersgrense.

Jeg syns du skal søke :) Gjør det du har lyst til og bry deg ikke om hva andre mener.

Det er mange som begynner å studere når de er pensjonister, så jeg mener det aldri er for sent.

Skrevet

Hvorfor skulle du være for gammel? :klo:

Det er ikke for sent før du ligger under jorda.

Den kuleste dama jeg noensinne har møtt utdannet seg (fra bunnen av) til arkeolog i slutten av 40-åra. Og hun var sabla god til det. Jobbet med det i snart 20 år..

Det verste som kan skje, ts, er at du mislykkes. Og dersom du gir deg nå så har du jo også mislykkes. Så det kan bare gå bedre!

Anonymous poster hash: d64c2...fc2

Du har rett.

Så lenge det ikke er en aldersgrense har jeg veldig lyst til å søke. Ønsker å gjøre noe i livet jeg også, men er dessverre så redd...

Skrevet

Jeg syns du skal søke :) Gjør det du har lyst til og bry deg ikke om hva andre mener.

Det er mange som begynner å studere når de er pensjonister, så jeg mener det aldri er for sent.

Ja, jeg elsker jo dette, så jeg skal prøve å finne motet. :)

Skjønte ikke helt søknadsfristen, men det ser ut til at det er i nov/des 2015.

Skrevet

Ja, jeg elsker jo dette, så jeg skal prøve å finne motet. :)

Skjønte ikke helt søknadsfristen, men det ser ut til at det er i nov/des 2015.

Måtte inn og se. Stemmer at du må ha søkt innen 15. desember 2015. Men da har du god til til å trene gehør og teori før prøvene neste år :)

Skrevet

Måtte inn og se. Stemmer at du må ha søkt innen 15. desember 2015. Men da har du god til til å trene gehør og teori før prøvene neste år :)

Går du selv på NMH? :)

Jeg vet ingenting om prøvene, eller hva man bør kunne... Har veldig godt gehør, men kan lite teori ...

Skrevet

Går du selv på NMH? :)

Jeg vet ingenting om prøvene, eller hva man bør kunne... Har veldig godt gehør, men kan lite teori ...

Jeg gikk musikklinja på videregående, så vi tok prøva som en del av undervisningen. Her står det hva du testes i. Du burde virkelig få opp farta og lære deg teorien, for den prøva er faktisk ganske vanskelig.

• Liker 1
Skrevet

Men du kan jo for eksempel ta kontakt med en student på nmh som kan gi deg undervisning? De vet jo hva som skal til :)

Skrevet

Jeg gikk musikklinja på videregående, så vi tok prøva som en del av undervisningen. Her står det hva du testes i. Du burde virkelig få opp farta og lære deg teorien, for den prøva er faktisk ganske vanskelig.

Men du kan jo for eksempel ta kontakt med en student på nmh som kan gi deg undervisning? De vet jo hva som skal til :)

Tusen takk for at du er så positiv og støttende, og at du gidde å svare. :)

Følte jeg mistet litt motet med disse teoriprøvene... Jeg har null erfaring med dette.

Jeg får kjøpe meg bøkene og begynne å lese, rett og slett! :)

Skrevet

Kjør på! Du vet hvert fall ikke om du klarer det om du ikke har prøvd! :)

Det er over 10 år siden jeg gjorde dette, så jeg har dessverre ingen råd, men om dette er noe du virkelig vi, klarer du det!

Lykke til! :blomst:

Skrevet

Kjør på! Du vet hvert fall ikke om du klarer det om du ikke har prøvd! :)

Det er over 10 år siden jeg gjorde dette, så jeg har dessverre ingen råd, men om dette er noe du virkelig vi, klarer du det!

Lykke til! :blomst:

Å, takk. :)

Gikk du selv på NMH?

Hva slags instrument, og hva driver du med idag?

Bare lurte på hvordan opptaksprøvene er.

Skrevet

Bare lurte på hvordan opptaksprøvene er. Anonymous poster hash: e77d5...ffb

Jeg har ikke gått på NMH, men kjenner til NMH fra kjente som har gått der og/eller søkt. Selv gikk jeg musikkvitenskap på universitetet - trodde aldri at jeg var god nok til å komme inn på NMH. ;-)

Du skal holde et høyt nivå for å komme inn, både på spillingen og teorien. En jeg kjente kom ikke inn pga for dårlig teori - selv om vedkommende ble bedømt til å være usedvanlig god på instrumentet sitt. De ser vel også litt etter utviklingspotensial på instrumentet, og der kan du muligens ha et handikap pga alderen sammenlignet med yngre kandidater - dvs at du som trettifireåring må forventes å utvikle deg mindre spillemessig enn de som er yngre enn deg. Men siden du tenker på å søke regner jeg med at du vet hvor god du er til å spille. :-)

Om du er dårlig på teori ville jeg klart ha fulgt rådet over om å skaffe deg privattimer i musikkteori og musikkhistorie, og ikke minst hørelære om du ikke er kjent med det. Du kan lese deg til mye, men hørelære er en praktisk ferdighet som du rett og slett må trene på. I tillegg må du sikkert øve som en gal på instrumentet ditt som de fleste andre. Husk også å øve på prima vista-spill, da det er en del av opptaksprøven. Lykke til! :-)

Skrevet

Det ligger eksempler på teori- og gehørprøver ute på nettet, her er linker:

http://nmh.no/opptak/sok-bachelor/prove-musikkteori-gehor

Man kan også melde seg på forhåndsprøver, da får man en ekstra sjanse. Nmh har høyere poengkrav her enn landets øvrige musikkinstitusjoner, som f.eks. Griegakademiet, NTNU Institutt for musikk ol.

Hvis du skal søke, så finn en god lærer! En som jobber som utøvende musiker, ikke en kulturskolelærer. Denne læreren kan antakelig også hjelpe deg med teorien, og det er mye lettere å lære når man har noe praktisk å knytte det opp til.

Jeg øvde mye på intervaller, akkorder, melodidiktat, rytmediktat, mm.

På nettsidene deres står også hvilket reportoar som er obligatorisk på prøvespillet!

Anonymous poster hash: 4ceb4...eea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...