ulla25 Skrevet 10. februar 2015 #1 Skrevet 10. februar 2015 Hei jeg trenger noen argumenter for og i mot dødsstraff, og argument begrunnelse Tusen takk for svar
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #2 Skrevet 10. februar 2015 Det var ikke sånn vi gjorde leksene før... (Alt var så meget bedre i gamle dager) Anonymous poster hash: 537a4...26d 5
Andreas_B Skrevet 10. februar 2015 #4 Skrevet 10. februar 2015 Tenk hvis personen blir feildømt og blir dømt til døden for noe h*n ikke har gjort. det er nok til at jeg er imot det i hvert fall. og døden er jo ikke akkurat en straff, da slipper jo personen bare lett unna. bedre å buret h*n inne for resten av livet eller noe sånt noe. ser ingen argumenter for dødsstraff. 2
ulla25 Skrevet 10. februar 2015 Forfatter #5 Skrevet 10. februar 2015 Det var ikke sånn vi gjorde leksene før... (Alt var så meget bedre i gamle dager) Anonymous poster hash: 537a4...26d Oppgaven går ut på at vi skal finne ut hva folk mener om et tema...
ulla25 Skrevet 10. februar 2015 Forfatter #6 Skrevet 10. februar 2015 Argumenter for dødsstraff? For og i mot
Druid Skrevet 10. februar 2015 #7 Skrevet 10. februar 2015 Straff har 3 ulike primære funksjoner: En funksjon er straff om reaksjon fra fellesskapet mot individet, den andre er beskyttelse av samfunnet fra individet. Den tredje handler om oppgjør/hevn Dødsstraff tilhører de to siste funksjonen. I det ene tilfellet forutsetter man at beskyttelsesbehovet er varig. Det siste prinsippet handler om øye for øye tankegang. Vi anerkjenner ikke det siste prinsippet i norsk straffelov, og har sånn sett ingen argumentering rundt dette. Så dødstraffdiskusjonen vil stort sett handle om avveiningen risiko for justismord/ kost av livsvarig fengsling. Siden vi moralsk ikke kan forsvare dødsstraff hvis det finnes risiko for justismord, har vi valgt å fokusere på rehabilitering, der vi hevder at det ikke fines individer som ikke kan rehabiliteres.
Gjest Kim Skrevet 10. februar 2015 #8 Skrevet 10. februar 2015 For og i mot Det er ingen argumenter gode nok for dødsstraff, i forhold til de etiske problemene en slik type straff representerer.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #9 Skrevet 10. februar 2015 For: I visse tilfeller til visse situasjoner, synes jeg samfunnet er moralskt forpliktet til å gjennomføre dødsstraff. Da tenker jeg på mord hvor morderen har begått drapet på en særlig sadikstisk og grusom måte. For eks. slik som disse gutta: https://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Junko_Furuta Begrunnelse? Fordi det er moralskt forkastelig å la dem leve. Enkelte handlinger er så avskyelige og barbariske at en simpelthen fortjener å dø. Da driter jeg i at straffen ikke fungerer avskrekkende og adferdsregulerende. Det å vite at Ander Behring Breivik får anlending til å nyte livets gleder i fengsel, gjør meg sint! Mot dødsstraff: Bla bla bla, noen kan (uheldigvis) dømmes uskyldig. (Det er dog en risiko jeg er villig til å akseptere.) Anonymous poster hash: 95b79...834 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #10 Skrevet 10. februar 2015 Tenk hvis personen blir feildømt og blir dømt til døden for noe h*n ikke har gjort. det er nok til at jeg er imot det i hvert fall. og døden er jo ikke akkurat en straff, da slipper jo personen bare lett unna. bedre å buret h*n inne for resten av livet eller noe sånt noe. ser ingen argumenter for dødsstraff. Nei, det argumentet kjøper jeg ikke. Døden medfører at en for all tid fremover -- ja, bokstavlig talt for alltid -- frarøves livets gleder og nytesler. Aldri vil den dømte noensinne igjen få anlending til å nyte et glass vin, eller nytelsen ved å lese god littertur. Sex, hamburgere, pzza? Ingenting! Det å frarøve en muligheten til å noensinne nyte livet, er den verste tenkelige straffen som finnes. Anonymous poster hash: 95b79...834
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #11 Skrevet 10. februar 2015 Det er ingen argumenter gode nok for dødsstraff, i forhold til de etiske problemene en slik type straff representerer. Det er tilknyttet etiske problemstillinger med så å si alt i vår sfære. Herregud, mann; transhumanisme, genmanipulasjon, stamceller, produksjon av kjerneenergi, dødsstraff! Ja, men vet du hva; det er moralske problemstillinger til det å ikke iverksette dødsstraff. Anonymous poster hash: 95b79...834
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #12 Skrevet 10. februar 2015 Nei, det argumentet kjøper jeg ikke. Døden medfører at en for all tid fremover -- ja, bokstavlig talt for alltid -- frarøves livets gleder og nytesler. Aldri vil den dømte noensinne igjen få anlending til å nyte et glass vin, eller nytelsen ved å lese god littertur. Sex, hamburgere, pzza? Ingenting! Det å frarøve en muligheten til å noensinne nyte livet, er den verste tenkelige straffen som finnes. Anonymous poster hash: 95b79...834 Nå måtte jeg le. Stakkars voldtektsmannen som sendte to kvinner på sykehuset etter å ha grovt voldtatt dem i rumpa og dengt dem i veggen- han får jo ikke drikke vin noensinne igjen! En person som er i stand til å overse andre som gråter i smerte og redsel uten å angre et sekund. Nei, samfunnet har absolutt ingenting å tjene på å la enkelte personer leve. Handler ikke nødvendigvis om hva forbryteren fortjener, bare at han ikke bidrar på noen god måte i samfunnet og aldri ville kunne det. Det har derfor ingenting for seg å bruke ressurser på å vokte han mens han sitter i fengsel og bruke skattepenger på playstation til han. I tillegg kommer ekstra kostnad for psykolog og annen hjelp for nye offer når han slipper ut igjen. Men nei, vi skal ikke drepe fordi folk flest har en illusjon om at vi er edle og moralsk bedre om vi lar dem leve. Anonymous poster hash: 79c28...bc8 1
Druid Skrevet 11. februar 2015 #13 Skrevet 11. februar 2015 ... Mot dødsstraff: Bla bla bla, noen kan (uheldigvis) dømmes uskyldig. (Det er dog en risiko jeg er villig til å akseptere.) Anonymous poster hash: 95b79...834 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #14 Skrevet 14. februar 2015 Om du ser til Usa, og leser om det, så skjønner du hvorfor mange er i mot Mange har blitt uskyldig dømt der i årtider, og da spes den svarte befolkning Også psykisk utviklingshemmende. Man skulle tro at dødsstraff ville virke avskrekkende? Statistikken viser noe annet. Kriminaliteten går ikke ned av den grunn. Så syns jeg det blir for enkelt. Det er ikke den som dømmes som får straffen. den dømte er også barn av en mor og far. Har kanskje barn selv. Det er de som får straffen. Mange er også herdete kriminelle, ganske syke i hodet, og bryr seg ikke om noe. Om de blir dømt til døden, så bryr de seg ikke. Døden er ikke straff for de, ja jeg syns de bør være innesperret istedenfor. Gjerne resten av livet Jeg tenkte på dødsstraff etter 22 juli. Å miste et barn i en så grusom handling, kan ingen mor komme over. ikke bare mor,men det berører veldig mange fammedl. gikk bort fra dødsstraff der også, han kan sitte isolert resten av livet for meg. Passe straff. Anonymous poster hash: 356ee...199
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #15 Skrevet 14. februar 2015 Å dø er ikke noe straff, det er en befrielse. Verre å sitte 24/7 på ei celle resten av livet, med masse innestengt sinne, aggresjon, tanker, følelser, energi som man ikke får ut. Kan vel bli gal av mindre. Nei til dødsstraff. (Og de andre greiene om uskyldige). Anonymous poster hash: 535eb...74e
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #16 Skrevet 14. februar 2015 Nei, det argumentet kjøper jeg ikke. Døden medfører at en for all tid fremover -- ja, bokstavlig talt for alltid -- frarøves livets gleder og nytesler. Aldri vil den dømte noensinne igjen få anlending til å nyte et glass vin, eller nytelsen ved å lese god littertur. Sex, hamburgere, pzza? Ingenting! Det å frarøve en muligheten til å noensinne nyte livet, er den verste tenkelige straffen som finnes. Anonymous poster hash: 95b79...834 Haha, hva leste jeg her?! Anonymous poster hash: 535eb...74e
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #17 Skrevet 14. februar 2015 Straff har 3 ulike primære funksjoner: En funksjon er straff om reaksjon fra fellesskapet mot individet, den andre er beskyttelse av samfunnet fra individet. Den tredje handler om oppgjør/hevn Dødsstraff tilhører de to siste funksjonen. I det ene tilfellet forutsetter man at beskyttelsesbehovet er varig. Det siste prinsippet handler om øye for øye tankegang. Vi anerkjenner ikke det siste prinsippet i norsk straffelov, og har sånn sett ingen argumentering rundt dette. Så dødstraffdiskusjonen vil stort sett handle om avveiningen risiko for justismord/ kost av livsvarig fengsling. Siden vi moralsk ikke kan forsvare dødsstraff hvis det finnes risiko for justismord, har vi valgt å fokusere på rehabilitering, der vi hevder at det ikke fines individer som ikke kan rehabiliteres. Du glemte at straff skal ha en prevantiv effekt. Hvis allemnnheten oppfatter straffene som utmåles for en forbrytelse som avskrekkende/noe en selv ønsker å unngå, kan straff motvirke at andre begår samme handling. Dette ser vi spesielt i land som utøver straffeformer vi i Norge absolutt ikke ønsker : steining, pisking, henging, kappe av hender osv. For øvrig vil jeg ikke si at samfunnets behov for beskyttelse gir grunnlag for dødsstraff. Hvis noen dømmes til livsvarig fengsel, og faktisk får det, slik som i USA f eksempel, så er samfunnet beskyttet mot individet. Argumentet for at personen heller kunne dømmes til døden, er slik jeg ser det, mest et økonomisk spørsmål : langt rimeligere å "avlive" noen, enn å brødfø de i 50 år (noe sikkert mange skattebetalere også tenker...) Iforhold til hevn, tenker jeg at det er mest logisk å tenke seg at å sette noen bak lås og slå, og frata de friheten i 50 år, frem til en naturlig død, er en ganske mektig hevn såfremt fegselet ikke bærer preg av et pensjonat..... Til TS : dødstraff er kulturelt betinget. Du kan si at vi hadde det og, den gang vi brente kvinner på bålet i den tro at de var hekser. Ved å drepe vedkommende, skremte en andre fra å drive med "hekseri", men en fjernet også ganske så effektivt et objekt som skapte "uro" hos prestene og kirken ved sin markering av en annen måte å leve på/tro på. Dette ser vi i dag spesielt i land som utøver en fanatisk form for Islam. "Uroelementer " fjernes, andre blir avskrekket fra å gjøre det samme. Dødsstraff i f eks USA handler nok mest om tradisjoner, og kan kanskje sees i sammenheng med våpenlovgivningen i USA : alle skal ha rett til å forsvare seg, og hevn prinsippet er nok mye sterkere. NB!! USA henretter også mennesker med psykisk utviklingshemming og barn - noe som er ganske horibelt med tanke på evnen disse har til å tenke konsekvenser . Jeg har ikke tro på dødsstraff, men synes samtidig at straffeutmålingen og innholdet i straffen her i norge , ihvertfall utenfra, virker lite prevantivt. Jeg blir også svært opprørt når f eks en mann som har misbrukt sitt barn i flere år, får en straff på kanskje 2 - 3 år. Det er en meget lav pris å betale for å ha ødelagt et annet menneskets liv. Anonymous poster hash: 91402...a53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå