Gå til innhold

Sønner på 15 og 16 som krangler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to sønner, en på 15 og en på 16. De krangler innimelom, noe jeg te i alder.ker ofte skjer med søsken, i alle fall samme kjønn og tette.
Eldstegutten er ganske mye større og sterkere enn han på 15.
I dag toppet en krangel seg fryktelig, 15 åringen hadde for 2 dag på rad tjuvlånt et belte hos 16 åringen.

16 åringen roper og skriker, anklager meg, at jeg ikke straffer 15 åringen, at jeg ikke bryr meg.
jeg har sagt til 15 åringen at dette er uakseptabelt, at han må slutte osv. 16 åringen har sagt til 15 åringen at han kan få låne om han spør, men nå er han ute av huset lenge før 15 åringen står opp. 16 åringen bruker heller ikke det beltet.
Jeg sliter litt med hvor mye jeg skal blande meg, hvor mye jeg skal straffe 15 åringen utenom å ta den praten med han. I dag kom det frem at hans eget belte var ødelagt, derfor har han nå lånt 16 åringen sitt belte 2 dagen på rad. Jeg sa ha kunne snakket med meg om det sånn at jeg kan kjøpe et belte til han, noe jeg selvfølgelig skal gjøre nå.
I dag, da 16 åringen lot mesteparten av frustrasjonen sin gå ut over meg, sa jeg til sutt til 15 åringen at hans x-box ble inndratt et døgn på grunn av dette med beltet og at neste gang han tok noe uten lov ville jeg ta x-boxen igjen. Dette var ikke 16 åringen fornøyd med, han fortsatte med kjefitng og skriking.
Og alt resulterte i at 16 åringen hoppet på 15 åringen og slo til han.
Jeg føler meg sliten og rådvill.
Tar gjerne i mot råd eller tanker.

Anonymous poster hash: cd19a...521
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor lar du 16 åringer styre sånn? Han har ikke noe med å være fornøyd eller ikke med oppdragelsen dere foreldre felger overfor broren.

Forøvrig er det å slå i en helt egen kategori mhp konsekvenser. Så her er det absolutt på tide å la 16 åringen få merke en betydelig konsekvens. Synes "straffen" av 15 åringen godt kan oppheves i denne situasjonen.

Anonymous poster hash: d4e61...733

• Liker 4
Skrevet

Brødre må da vel kunne låne belter av hverandre. Hvorfor oppdrar du dem til å bli egoistiske og materialistiske mennesker som ikke gir til en som mangler?

Alt det jeg eide som barn kunne brødrene låne av meg når som helst.

• Liker 4
Skrevet

Straff ene for å tyvlåne, andre for å slå. Koble ut internettet en uke for eks.

Og ja, de er fortsatt så unge at du skal blande deg inn.

Anonymous poster hash: 868bc...045
  • Liker 4
Skrevet

Straff ene for å tyvlåne, andre for å slå. Koble ut internettet en uke for eks.

Og ja, de er fortsatt så unge at du skal blande deg inn.

Anonymous poster hash: 868bc...045

Mener du at de skal ha lik straff? Det henger ikke på greip. Tyvlåne er en bagatell, slå er en alvorlig forseelse.

Gjest Phoenix
Skrevet

Helt grei straff for 15 åringen.

16 åringen bør få en straff så det svir langt inn i ryggraden på han. Å slå andre mennesker er ikke greit.

Hvis du tror 16 åringen klager på at du ikke bryr deg så kan du bare forvente hva 15 åringen tenker. Han blir straffet for å låne belte, men broren får ingen konsekvens?

• Liker 2
Gjest Phoenix
Skrevet

Mener du at de skal ha lik straff? Det henger ikke på greip. Tyvlåne er en bagatell, slå er en alvorlig forseelse.

Helt enig. 16 åringen forventer virkelig så det svir.

• Liker 1
Skrevet

Dette kan løses svært enkelt, og jeg fatter ikke hvorfor ingen foreslår det! Gi de lås og nøkkel til rommene sine. En selvfølge å kunne låse eget rom når de er så store, slik at ingen kan gå inn og hverken snoke eller låne noe uten å spørre først.

Anonymous poster hash: 8e839...0ca
Gjest Kaffelattn
Skrevet

Jeg har to sønner, en på 15 og en på 16. De krangler innimelom, noe jeg te i alder.ker ofte skjer med søsken, i alle fall samme kjønn og tette.

Eldstegutten er ganske mye større og sterkere enn han på 15.

I dag toppet en krangel seg fryktelig, 15 åringen hadde for 2 dag på rad tjuvlånt et belte hos 16 åringen.

16 åringen roper og skriker, anklager meg, at jeg ikke straffer 15 åringen, at jeg ikke bryr meg.

jeg har sagt til 15 åringen at dette er uakseptabelt, at han må slutte osv. 16 åringen har sagt til 15 åringen at han kan få låne om han spør, men nå er han ute av huset lenge før 15 åringen står opp. 16 åringen bruker heller ikke det beltet.

Jeg sliter litt med hvor mye jeg skal blande meg, hvor mye jeg skal straffe 15 åringen utenom å ta den praten med han. I dag kom det frem at hans eget belte var ødelagt, derfor har han nå lånt 16 åringen sitt belte 2 dagen på rad. Jeg sa ha kunne snakket med meg om det sånn at jeg kan kjøpe et belte til han, noe jeg selvfølgelig skal gjøre nå.

I dag, da 16 åringen lot mesteparten av frustrasjonen sin gå ut over meg, sa jeg til sutt til 15 åringen at hans x-box ble inndratt et døgn på grunn av dette med beltet og at neste gang han tok noe uten lov ville jeg ta x-boxen igjen. Dette var ikke 16 åringen fornøyd med, han fortsatte med kjefitng og skriking.

Og alt resulterte i at 16 åringen hoppet på 15 åringen og slo til han.

Jeg føler meg sliten og rådvill.

Tar gjerne i mot råd eller tanker.

Anonymous poster hash: cd19a...521

Jeg har ikk erfaring med så store barn men har dine sønner en far tilstede i hverdagen - og/eller en mannsperson de har som en av sine rollemodeller? Kanskje du kan få innspill fra en av de som kjenner dine sønner? Det er jo en utfordrende alder i tillegg.

Skrevet

Brødre må da vel kunne låne belter av hverandre. Hvorfor oppdrar du dem til å bli egoistiske og materialistiske mennesker som ikke gir til en som mangler?

Alt det jeg eide som barn kunne brødrene låne av meg når som helst.

Det er ikke ok om den ene ikke vil låne bort. Jeg hadde selv en søster som stadig tyvlånte klær, vesker, smykker og sminke av meg. Man føler seg ikke respektert når de ikke spør. Og når man er i den alderen, hvert fall for meg da, var det viktig for meg å uttrykke meg gjennom klær, også skulle lillesøstra mi fly rundt i de klærne so. Om de var hennes liksom.

Endte med at jeg fikk hengelås på skapet en periode :P nå når vi er blitt voksne kan vi låne av hverandre (vi har fremdeles en del klær igjen hjemme hos foreldra våre da vi ofte er på besøk), men sånt var viktigere i ungdomstida.

Jeg tror du kan ta en prat med ungene om det å respektere mitt og ditt. Og felles lage regler om konsekvenser hvis folk ikke spør. Også kan dere bli enige om det er noe som er greit å låne uten å spørre.

Plutselig låner 15-åringen noe ham mister/ødelegger og da blir 16-åringen hvert fall forbanna. Spesielt om 15-åringen ikke spurte!

Anonymous poster hash: 3d557...f75

Gjest Magdalene
Skrevet

Å sraffe pga en har lånt et belte uten å spørre? Helt serieøst? Det er jo en bagatell.

Man snakker med 15åringen, og sier at han får spørre neste gang, og ber han si til deg om han mangler noe.

Og 16åringen som slo. DET bør det slåes hardt ned på.

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke la 16-åringen diktere deg! Uansett om 15-åringen ikke bør tyvlåne. Ikke lå han på 16 bli sjefen. Det er det du som er.

• Liker 1
Skrevet

Du straffer han som lånte et belte han trengte av broren, men ikke han som slo?

Skrevet

Brødre krangeler og kan ofte sloss så busta fyker og en av de ender opp med å gråte, det er relativt normalt. Å skulle straffe eldstemann skikkelig hardt er ikke veien å gå her. Det som ble foreslått med individuell straff og samlet straff for hendelsen er nok en god løsning.

Dersom du ikke er nok tilstede og straffer/korrigerer vil det føles svært urettferdig for den parten det hele tiden går ut over og da vil man til slutt nå et punkt der man tar saken i egne hender, akkurat slik som hendte. Han hadde prøvd å snakke med broren, det hjalp ikke, han hadde snakket med deg, det hjalp ikke, at broren tyvlånte ble ikke straffet og så videre...

Sett regler og følg dem. Lær de at man bør kunne dele og at broren på 15år må kunne ringe og spørre, evt. planlegge dagen i forveien dersom han må låne noe. Når noe er din eiendel liker man vanligvis å ha en viss peiling på hvor det befinner seg og hva det blir brukt til, eller iaffall å gi sitt samtykke til at andre kan bruke det.

• Liker 1
Skrevet

Å sraffe pga en har lånt et belte uten å spørre? Helt serieøst? Det er jo en bagatell.

Man snakker med 15åringen, og sier at han får spørre neste gang, og ber han si til deg om han mangler noe.

Og 16åringen som slo. DET bør det slåes hardt ned på.

Det er ikke en bagatell for den som vil ha tingene sine i fred. Og det har man rett til. Man bestemmer selv over egne ting, og man spør før man låner noe. Dette hadde jo skjedd to dager på rad.

Helt naturlig at 16åringen blir sint, og når han samtidig føler at han ikke blir hørt så blir det mye følelser, fristrasjon og sinne som dessverre kom ut i slag. Det er ikke greit selvfølgelig, men det er forståelig i den alderen. Noen skader seg selv, noen skader andre.

La de låse rommet sitt, og krev at man har respekt for hverandres ting. Å låne noe uten å spørre først er ikke låning, det kalles å stjele.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke en bagatell for den som vil ha tingene sine i fred. Og det har man rett til. Man bestemmer selv over egne ting, og man spør før man låner noe. Dette hadde jo skjedd to dager på rad. Helt naturlig at 16åringen blir sint, og når han samtidig føler at han ikke blir hørt så blir det mye følelser, fristrasjon og sinne som dessverre kom ut i slag. Det er ikke greit selvfølgelig, men det er forståelig i den alderen. Noen skader seg selv, noen skader andre. La de låse rommet sitt, og krev at man har respekt for hverandres ting. Å låne noe uten å spørre først er ikke låning, det kalles å stjele. Anonymous poster hash: 8e839...0ca

du, det er snakk om et belte til en tenåring. Skal du være firkanta og snakke om stjeling kan du si at det er morens belte siden hun mest sannsynlig har betalt det
Skrevet

du, det er snakk om et belte til en tenåring. Skal du være firkanta og snakke om stjeling kan du si at det er morens belte siden hun mest sannsynlig har betalt det

Fra det øyeblikket en gjenstand er gitt vekk er den, uansett hvor firkantet man ser på det, tilhørende mottakeren.

• Liker 2
Skrevet

Det handler om respekt. Respekt for andres ting og eiendom, det er noe man burde lære tidlig, allerede da man sitter som toåring og vil låne en leke, så lærer man barna at man kan spørre og man må dele. Man lærer ikke barn at det er greit å bare ta andres ting om de vil ha de!

Spiller ingen rolle om det er et belte eller en pc, det var noe som tilhørte 16åringen, og da SKAL man spørre. Ingen har rett til å ta andres ting uten lov.

• Liker 2
Skrevet

Det handler om respekt. Respekt for andres ting og eiendom, det er noe man burde lære tidlig, allerede da man sitter som toåring og vil låne en leke, så lærer man barna at man kan spørre og man må dele. Man lærer ikke barn at det er greit å bare ta andres ting om de vil ha de!

Spiller ingen rolle om det er et belte eller en pc, det var noe som tilhørte 16åringen, og da SKAL man spørre. Ingen har rett til å ta andres ting uten lov.

Endog så er det fremdeles mere ekstremt graverende å bruke vold for en bagatell

Skrevet

Endog så er det fremdeles mere ekstremt graverende å bruke vold for en bagatell

Selvfølgelig, men det unnskylder ikke det faktum at det var 15åringen som startet med respektløs oppførsel først. Når hverken 15åringen eller mor tydeligvis skjønte hvor frustrerende 16åringen synes det var så blir man fortvilet. En 16år gammel gutt kan sikkert sammenlignes med ei 14 år gammel jente hva gjelder hormonnivå og ekstreme mengder følelser, jeg synes ikke det virker så unaturlig å fly i tottene på hverandre etter en slik krangle. Jeg og broren min slåss fysisk og slo til vi rundet 13-14 år, og det var på grunn av mye mindre ting enn dette, stort sett bare uenigheter.

Tenk hva en 16åring kan ha på rommet sitt, kanskje alt fra diverse leketøy, blader, pc med privat chat og bilder etc. Jeg hadde klikket i vinkel om noen tok seg den frihet å gå inn på mitt rom og lete gjennom mine saker for å finne noe, om det så var en kulepenn de skulle ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...