Gå til innhold

Jogging-Smerter i beina

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt opp løpingen igjen etter to års pause. Engang var jeg i knall-løpeform, men det er jeg tydeligvis ikke lenger og jeg kan ikke huske at det gjorde så vondt å løpe.

Jeg merker veldig stor progresjon på kort tid og er supermotivert, men nå begynner de tette beina mine å streike. Jeg har trappet ned til 3-4 ganger i uka og løper kun 30 min hver gang for å prøve å skåne beina litt. Men jeg får jo aldri trappet opp igjen fordi en vondte byttes ut med en annen vondte! Ekstremt frustrerende! Ikke noe beinhinnebetennelse eller noe altså, tok laaang fri når jeg merket antydning til det. Men akkurat nå har jeg smerter i den ene tykke senen bak det ene kneet som en avveksling for hofta jeg hadde vondt i sist. Jeg har skikkelige joggesko.

Noen råd på hvordan jeg kan løpe meg igjennom? Jeg vil ikke slutte å løpe og jeg vil heller ikke at skaden skal bli verre. Jeg vil løpe fort og jeg vil løpe langt igjen. Ikke sånne såmåturer som jeg holder på med nå. Har jogget i tre måneder denne gangen.

Anonymous poster hash: a2828...be1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg gjør det. Her jeg bor er asfalt eneste alternativ. Men jeg har joggesko som er ment til det formålet.

Gjest Runforit
Skrevet

Om du har startet å løpe etter 2 år som om du aldri har hatt pause og nå har fått beinhinnebetennelse så MÅ du stoppe med en gang. Prøver du å presse deg til å løpe med det så kan du skade deg for resten av livet.

Skrevet

Hei!

Sliter med det samme, men er nå på bedringens vei. Tok 2 uker heeelt løpefri, for deretter å ha mølla på 5% helning og i roligere tempo (8-9 km/t). Bytter mellom 3 ulike sko, og tar helst noen økter ute også. Elsker å løpe ute, men mitt problem er at der er enkelte nedoverbakker (og det tåler ikke kneet mitt..). Så det jeg egentlig anbefaler er å løpe oppover i roligere tempo! Merket enorm avlasting på kneet med en gang. Og vær flink å tøye! Ble også anbefalt av en venn å trene styrke på gluteus medius, og dette gjør jeg et par ganger i uka. Er ikke helt bra, men mye bedre. Denne uka klarte jeg for første gang på lenge en fin 10km med litt lavere helning, 3-4%, uten noe særlig smerter.

Det er noe dritt når alt en vil er å løpe langt og lenge, men kroppen ikke henger med. Så ønsker deg god bedring! :blomst:

Skrevet

Om du har startet å løpe etter 2 år som om du aldri har hatt pause og nå har fått beinhinnebetennelse så MÅ du stoppe med en gang. Prøver du å presse deg til å løpe med det så kan du skade deg for resten av livet.

Nei selvfølgelig har jeg ikke gjort det. Jeg løp 10 km økter + når jeg stoppet for to år siden og denne gangen hadde jeg store problemer med å løpe 2 km så det sier seg selv at det ikke går.

Jeg har ikke beinhinnebetennelse. Smertene i leggen hadde ikke gitt seg etter en uke om det var beinhinnebetennelse og jeg har ikke vondt der lenger.

Gjest Runforit
Skrevet

Nei selvfølgelig har jeg ikke gjort det. Jeg løp 10 km økter + når jeg stoppet for to år siden og denne gangen hadde jeg store problemer med å løpe 2 km så det sier seg selv at det ikke går.

Jeg har ikke beinhinnebetennelse. Smertene i leggen hadde ikke gitt seg etter en uke om det var beinhinnebetennelse og jeg har ikke vondt der lenger.

Så nå at det var kneet. Runners Knee da?

Skrevet

Hei!

Sliter med det samme, men er nå på bedringens vei. Tok 2 uker heeelt løpefri, for deretter å ha mølla på 5% helning og i roligere tempo (8-9 km/t). Bytter mellom 3 ulike sko, og tar helst noen økter ute også. Elsker å løpe ute, men mitt problem er at der er enkelte nedoverbakker (og det tåler ikke kneet mitt..). Så det jeg egentlig anbefaler er å løpe oppover i roligere tempo! Merket enorm avlasting på kneet med en gang. Og vær flink å tøye! Ble også anbefalt av en venn å trene styrke på gluteus medius, og dette gjør jeg et par ganger i uka. Er ikke helt bra, men mye bedre. Denne uka klarte jeg for første gang på lenge en fin 10km med litt lavere helning, 3-4%, uten noe særlig smerter.

Det er noe dritt når alt en vil er å løpe langt og lenge, men kroppen ikke henger med. Så ønsker deg god bedring! :blomst:

Jeg jeg har droppet intervall og alt av bakker. Løper utelukkende rett-frem strekning i rolig tempo med håp om at smertene ikke skal forverre seg. Jeg løper også mye kortere distanse enn det jeg har kapasitet til for å roe mest mulig.

Jeg kan ikke løpe på mølle da det er noe av det kjedeligste jeg kan tenke meg. Jeg må være ute.

Men jeg skal prøve å bytte litt på skoene. Kanskje det går seg litt til da :)

Skrevet

Så nå at det var kneet. Runners Knee da?

Tror ikke det altså. Problemet er at smertene flytter seg. Til nå har jeg hatt vondt i skuldrer, hofter (begge men ikke samtidig), en legg, under føtter (begge men ikke samtidig) oppå fotbladet, i muskelfestet på det ene kneet, begge legger (men ikke samtidig) og nå i den tykke senen bak det andre kneet. Sjelden vondt mere enn ett sted av gangen.

Er det normalt at kroppen lider litt før det går seg til?

Det er så lenge siden jeg var "begynner løper" så jeg husker ikke hvordan det var sist. Jeg tenker jo om jeg tar det rolig så burde det jo evt gå vekk av seg selv. Om det er kroppen som hyler opp om at dette bare er uvant så kan jeg jo pushe-igjennom uten problemer, men så er jeg jo litt redd for at jeg skal bli skadet så jeg må kutte helt. Det er frustrerende nok å holde på med disse sjeldne små øktene som jeg gjør nå liksom uten å ha mulighet til å avansere.

Gjest Runforit
Skrevet

Tror ikke det altså. Problemet er at smertene flytter seg. Til nå har jeg hatt vondt i skuldrer, hofter (begge men ikke samtidig), en legg, under føtter (begge men ikke samtidig) oppå fotbladet, i muskelfestet på det ene kneet, begge legger (men ikke samtidig) og nå i den tykke senen bak det andre kneet. Sjelden vondt mere enn ett sted av gangen.

Er det normalt at kroppen lider litt før det går seg til?

Det er så lenge siden jeg var "begynner løper" så jeg husker ikke hvordan det var sist. Jeg tenker jo om jeg tar det rolig så burde det jo evt gå vekk av seg selv. Om det er kroppen som hyler opp om at dette bare er uvant så kan jeg jo pushe-igjennom uten problemer, men så er jeg jo litt redd for at jeg skal bli skadet så jeg må kutte helt. Det er frustrerende nok å holde på med disse sjeldne små øktene som jeg gjør nå liksom uten å ha mulighet til å avansere.

Jeg startet helt utrent og hadde ikke noe av det du beskriver. kun typisk stølhet.

Når du sier muskelfestet i kneet så tenker jeg iallefall med en gang Runners Knee. Og det skal ikke gjøre vondt i leggene.

Hvor fort løper du? Jeg startet på 8 km/t. I tillegg er det lurt med minst 2-3% helling for mindre belastning.

Skrevet

Ville tatt en kikk på denne http://www.loplabbet.no/lopeskader hvert fall, og så holdt meg til de korte øktene en stund til.. . Kan du eventuelt løpe mer i grøften så du slipper asfalt hele tiden?

Anonymous poster hash: 1e17f...d44

Skrevet

Jeg startet helt utrent og hadde ikke noe av det du beskriver. kun typisk stølhet.

Når du sier muskelfestet i kneet så tenker jeg iallefall med en gang Runners Knee. Og det skal ikke gjøre vondt i leggene.

Hvor fort løper du? Jeg startet på 8 km/t. I tillegg er det lurt med minst 2-3% helling for mindre belastning.

Snedig,kanskje jeg bare begynner å bli gammel :( Jeg får stå over løpingen denne uken å se om det kan hjelpe noe. De vondtene jeg ramset opp var vondter jeg har hatt siden jeg startet å løpe. Har bare vondt en plass om gangen stort sett :) Den eneste vondten jeg har nå er i senen bak kneet, men jeg venter spent på hva som er neste..

Jeg løper ute så jeg aner ikke helning eller hastighet. Har byttet på litt forskjellige løyper og på hvor hardt jeg har løpt. Den siste tiden nå har jeg holdt meg på en løype som er helt rett-frem. Tar ca 25-30 min å løpe den i svært rolig tempo.

Skrevet

Ville tatt en kikk på denne http://www.loplabbet.no/lopeskader hvert fall, og så holdt meg til de korte øktene en stund til.. . Kan du eventuelt løpe mer i grøften så du slipper asfalt hele tiden?

Hjertelig takk :) Jeg kan jo prøve å løpe i grøfta, men er bare litt bekymret for å tråkke i hundebæsj eller noe annet greier, men jeg kan krysse fingrene å gi det en tjanse. Godt mulig det kan hjelpe

Skrevet

Hjertelig takk :) Jeg kan jo prøve å løpe i grøfta, men er bare litt bekymret for å tråkke i hundebæsj eller noe annet greier, men jeg kan krysse fingrene å gi det en tjanse. Godt mulig det kan hjelpe

:) greit å lese litt om mulige problemer som kan oppstå i det minste. Strevde litt med knær etter en pause på et par uker, men det gikk over med nye sko og mer målrettet tøying av innside lår og hofteleddsbøy. Merker jeg kan få litt vont dersom jeg ikke er flink med tøyingen, Har også begynt med litt mer benstyrke. Og så merket jeg skikkelig vondt i leggene da jeg la om til mer forfotløping for et par uker siden Trodde en stund jeg hadde fått benhinnebetennelse, men snakket med PT som forklarte at det trolig bare skyldtes ny løpestil, og at jeg kan forsøke å bare løpe på nye måten halve økten, og så gradvis jobbe meg opp til kun å lande på forfot/midt ettervert. Det er jo også mye mer skånsomt for knærne.

Jeg er hundeeier (som alltid plukker opp!), og har i dag selv forbannet hundeeiere som ikke plukker opp etter hunden sin. Så isete her, så har måttet gå ut i grøften flere ganger i dag, og tråkket rett uti dritt. SÅ irriterende... .

Løp 8 km med brodder forrige uke, og det merket jeg med litt vondter både her og der etterpå. Mulig det skyldes overproneringen min og skoen som ikke kom helt til sin rett med brodder på.. . Du får lese litt, og prøve å tenke gjennom om det er noe spesielt du gjør underveis som kanskje kan føre til nye vondter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...