Gjest GreenSky Skrevet 10. august 2004 #1 Skrevet 10. august 2004 - Vi er lei av at han stadig låser seg inn i leiligheten uten å gi beskjed til oss på forhånd. Ikke så kult å komme ut av dusjen med et lite håndkle også står han der, plutselig. - Vi er også lei av at han utsetter og utsetter å reparere vaskemaskinen som lekker (det blir oversvømmelse på badet, vi må bokstavelig talt vasse der inne) - At han ikke reparerer vasken som lekker - Samt at han vil vi skal begynne å betale strøm Så vi skal ha et møte nå snart. Jeg har tatt kopi av husleieloven, samlet noen avisartikler om hvor bra utleigemarkedet er for leiger nå, osv. Hvis tingene ikke blir bedre og vi ikke få det vi har krav på kommer vi til å flytte og heller danne et nytt kollektiv. Jeg lurte på om dere har noen flere tips til ting vi kan 'slå i bodet med' utover hva jeg allerede har nevnt. Vi har diskutert å holde tilbake husleige, men det vil det garantert bli bråk ut av. :-? Strømmen blir kanskje verre med å "vri" seg unna. Det er bare det, at han bor i leiligheten over, og det er felles strømmåler for de to leilighetene. Det er ikke aktuelt for oss å betale på hans strøm. Han hadde ingen god løsning for å unngå at det skulle skje. Det er ikke det at huseieren er slem eller noe, han er en trivelig fyr. Men han er så forferdelig slapp og giddaløs.
Gjest Poirot Skrevet 10. august 2004 #2 Skrevet 10. august 2004 Det er ikke lov å låse seg inn slik, ihvertfall. (Men det vet dere nok fra før...) Jeg kjenner noen som fant ut hva gjennomsnittlig leie var, og fikk senket husleien en del.
Gjest gjest1 Skrevet 10. august 2004 #3 Skrevet 10. august 2004 Skal man betale strøm SKAL man ha egen strømmåler! Angående det med å låse seg inn. Det er faktisk innbrudd.. Det er så mange teite huseiere :evil:
Gjest GreenSky Skrevet 10. august 2004 #4 Skrevet 10. august 2004 Har vi lov til å bytte låser på dørene hvis han fortsetter å låse seg inn?
birgitte242 Skrevet 10. august 2004 #5 Skrevet 10. august 2004 Leieboerforeningen anbefaler faktisk at man anmelder dersom huseier låser seg inn uten å ha fått tillatelse på forhånd. Det burde jo skremme han. Han kan heller ikke uten videre forlange at dere skal betale strøm når dere ikke har egen strømmåler. Da må det isåfall settes opp en kontrakt utifra ca. forbruk. Og du kan faktisk holde tilbake leie med loven i hånd dersom det er mangler/feil ved leiligheten som tilsier at dere kan kreve reduksjon i leien. Vask og vaskemaskin som lekker slik at det blir oversvømmelse høres ille ut.. Si meg, er han ikke redd for vannskader på eget hus?
Gjest Poirot Skrevet 10. august 2004 #6 Skrevet 10. august 2004 NB Vikitg mht å holde tilbake leie. Opprett en egen konto og sett leien inn der "på vent". Da kan han ikke klage på dere og si at dere har forsømt dere, da dere viser betalingsvilje og evne.
Veronal Skrevet 10. august 2004 #7 Skrevet 10. august 2004 Har vi lov til å bytte låser på dørene hvis han fortsetter å låse seg inn? Jupp. Les her.
Gjest GreenSky Skrevet 10. august 2004 #8 Skrevet 10. august 2004 Si meg' date=' er han ikke redd for vannskader på eget hus?[/quote'] Det burde han være, da det ikke er hus, men leiligheter det er snakk om. Før eller siden vil det jo bli vannlekasje til naboen under oss. Men han vil ikke kjøpe ny vaskemaskin fordi det blir så dyrt. :o Han prøver stadig å fikse den selv, men får det ikke til. Og å betale for vask av klærne våre på vaskeri vil han ikke, og han vil heller ikke at vi ringer etter en reperatør. Siden vi har meldt i fra om problemet fortsetter vi bare å vaske, men det blir ganske mye vann/oversvømmelse på gulvet med 5 personer som trenger å vaske klær. Før eller siden vil det bli fuktskader. I dag tidlig da jeg var på badet, tok jeg av sokkene og dro opp buksekanten for å unngå å bli våt. Det var vann til oppå ankelen.
Gjest GreenSky Skrevet 10. august 2004 #9 Skrevet 10. august 2004 NB Vikitg mht å holde tilbake leie. Opprett en egen konto og sett leien inn der "på vent". Da kan han ikke klage på dere og si at dere har forsømt dere, da dere viser betalingsvilje og evne. Ja, det var lurt.
aline Skrevet 10. august 2004 #11 Skrevet 10. august 2004 finn dere ett annet sted å bo!! Dere kan ikke finne dere i slikt, og dere kan da heller ikke BO slik??
Gjest GreenSky Skrevet 10. august 2004 #12 Skrevet 10. august 2004 finn dere ett annet sted å bo!! Dere kan ikke finne dere i slikt, og dere kan da heller ikke BO slik?? Vi skal gi han en sjanse nå, og slå hardt mot hardt. Vi har nok vært for snille med han. Han er så slapp at han får bare fart i seg hvis vi blir "slemme" tror jeg. Forøvrig er jeg litt slapp selv - stress å flytte! :-?
Laban Skrevet 10. august 2004 #13 Skrevet 10. august 2004 Er han forpliktet til å holde dere med vaskemaskin i det hele tatt, da? Står det i kontrakten? Hadde tilsvarende problem med en tidligere utleier jeg leide av. Endte med at jeg fant en billig brukt èn, og ringte og spurte om vi ikke abre kunne kjøpe den og trekke fra på husleien. Det var helt i orden. Litt stress selvsagt, men sparte frustrasjoner og sørget for fortsatt godt leieforhold. Hva angår at han stadig låser seg inn; der må dere sete hardt mot hardt!! Print ut linken overfor og ta med husleieloven og vis ham. Forklar ham at dere synes dette er ubehagelig osv.
Gjest GreenSky Skrevet 10. august 2004 #14 Skrevet 10. august 2004 Er han forpliktet til å holde dere med vaskemaskin i det hele tatt, da? Står det i kontrakten? Hva angår at han stadig låser seg inn; der må dere sete hardt mot hardt!! Print ut linken overfor og ta med husleieloven og vis ham. Forklar ham at dere synes dette er ubehagelig osv. Vaskemaskin står i kontrakten, ja. Ang. at han låser seg inn, tenkte jeg at vi kunne vise han utskrift på at det faktisk er ulovlig, og hvis han ikke respekterer det, kommer vi til å skifte låser.
Donnie Darko Skrevet 10. august 2004 #15 Skrevet 10. august 2004 Gi meg adressa så kan jeg komme å ta en alvorsprat med han..
Bokalven Skrevet 10. august 2004 #17 Skrevet 10. august 2004 Tenker han ikke over at å betale vannskader vil bli betraktelig dyrere for ham enn en ny vaskemaskin?
Twigi Skrevet 10. august 2004 #18 Skrevet 10. august 2004 - Vi er også lei av at han utsetter og utsetter å reparere vaskemaskinen som lekker (det blir oversvømmelse på badet, vi må bokstavelig talt vasse der inne) - At han ikke reparerer vasken som lekker Dette med at han låser seg inn et selvfølgelig helt uakseptabelt :evil: Men det er faktisk leietaker som er forpliktet til å holde i orden og reparere innvendig utstyr. Dette står i forslag til husleiekontrakt fra huseiernes landsforening: 7.4 Plikter under leieforholdets gang. 7.41 Utleiers plikter Utleier skal sørge for at boligen til enhver tid er i ordentlig stand og forsvarlig vedlikeholdt. Vedlikeholdsplikten omfatter bl. a. ledninger og innretninger for avløp og forsyning med vann, gass, varme og elektrisk strøm. Fornyelse av tapet, maling som følge av slit og elde skal forøvrig utføres så ofte det er sedvanemessig påkrevet under hensyn til boligens beskaffenhet. 7.42 Leietagers plikter Leietager har ansvaret for det vanlige vedlikeholdet, dvs. innenfor boligens fire vegger. For eksempel av låser, nøkler, ruter, servanter, vannklosettskåler med sete og lokk, badekar, lampekupler, elektriske kontakter, brytere og sikringer, i tillegg til oppstaking av avløpsrør til egen vannlås. Vedlikeholdet må være forsvarlig utført.
Dru Skrevet 10. august 2004 #19 Skrevet 10. august 2004 Leietager har ansvaret for det vanlige vedlikeholdet, dvs. innenfor boligens fire vegger. For eksempel av låser, nøkler, ruter, servanter, vannklosettskåler med sete og lokk, badekar, lampekupler, elektriske kontakter, brytere og sikringer, i tillegg til oppstaking av avløpsrør til egen vannlås. Vedlikeholdet må være forsvarlig utført. Det er en forskjell mellom fast inventar og løst inventar i det tilfellet der. Her er det snakk løst inventar, og det er ettersom jeg har forstått huseier som eier vaskemaskinen. Jeg vet heller ikke om noen plass der det står at leier plikter å reparere eiers hvitevarer, med mindre skaden er selvforskyldt. Men nå sier jo GreenSky at de ikke får lov til å ringe etter reparatør/kjøpe ny. Så huseier har jo tatt ansvaret for den selv. Så sånn sett så er saken opp og avgjort. Huseier vil ikke reparere/kjøpe ny, huseier får stooooor ekstraregning for vannskader. Til pass for han.
Gjest Anonymous Skrevet 11. august 2004 #20 Skrevet 11. august 2004 Han har ikke lov å gå inn så fremt det ikke erfare for at leiligheten kan bli ødelagt osv... da må dere få se strømregningen. Se hva han betaler igjennom året. Har dere mindre bolig enn han , så skal dere betale mindre. Har dere kontrakt på at dere ikke skal betale strøm? du har rett ti fradrag i leie om alt ikke virker som dere har leid. Såfremt han har fått tid på seg til å utbrede skaden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå