Gå til innhold

Har ikke naboer rett til å bli varslet om dette på forhånd?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste 2 åra har vi bodd ved siden av røde kors.

I går, mens jeg var alene hjemme med barna hørte jeg plutselig et fryktelig skrik ute, etterfulgt av mer skriking og roping. Jeg skvatt som et helv***, og ungene mine skvatt ikke mindre. Vi kikket ut av vinduet og på veien utenfor lå det en blodig person foran en bil.

Yngstejenta mi ble livredd og skrek som en stukken gris. Jeg fikk lettere panikk men greide å plukke opp tlf og ringe ambulanse. Datteren min nektet å slippe taket i meg, men jeg fikk løsrevet meg fra henne og jeg ba sønnen min ta henne med på soverommet og prøve å få roet henne ned. Mens jeg ringte 113 sprang jeg ut og det hadde flokket seg opp en masse folk der ute. Så ble jeg fortalt at dette bare var røde kors som øvde seg på redningsaksjoner. Jeg spurte om ikke det var vanlig å varsle naboer før de gjorde sånne ting, men fikk ikke noe klart svar på det. I dag har jeg måttet hente datteren min i barnehagen fordi hun gråter mye og snakker om "mann" og "blod" hele tiden. Syns de hvertfall kunne lagt en liten notis i postkassa til folk på forhånd, vil da tro at 113 ikke er intr i å sløse bort ressurser på ting som dette? Snakket med naboen min som forøvrig bor nærmere dette røde kors lokalet enn meg, og hun hadde også trodd dette var alvor og ringt 113...

Anonymous poster hash: e2c91...314

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om de er pliktet til å varsle om det, men jeg ville nok snakket med den som er ansvarlig for øvelsen om muligheten for varsling om sånne ting. Det skal jo ikke være nødvendig å traumatisere datteren din fordi de skal ha øvelse.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke om naboer har rett på varsel, men bruk av sunn fornuft tilsier at de burde ha varslet! Synes du skal ta det opp med Røde Kors enda en gang, så unngår du at sånt skjer igjen, og de blir obs på problemstillingen.

Skrevet

ta deg en tur innom de og forklar situasjonen. Har de folkeskikk innretter de seg etter ønsket ditt om å varsle på forhånd.

Anonymous poster hash: f7876...3bb
  • Liker 1
Skrevet

Det burde de absolutt ha varslet om, slik at man faktisk kan forberede unger og slikt på øvelsen.

• Liker 1
Skrevet

Røde kors gjør en viktig jobb, det går an å si fra til dem på en ordentlig måte. Det forstår de sikkert, så varsler de neste gang. "Hei! Jeg er naboen deres. Dere hadde redningsøvelse i går, og den var såpass autentisk at barna mine ble veldig redde, og jeg varslet ambulanse. Jeg vil gjerne ha beskjed neste gang i forkant, så vi vet om det. Jeg kan kontaktes på .... Synes dere gjør en flott jobb! Hilsen naboen."

Anonymous poster hash: cac17...140
  • Liker 11
Skrevet

Skriv et formelt brev til Røde Kors, der du tar opp det positive RK gjør, men at det er barn i nabolaget som har blitt skremt. Hadde de varslet på forhånd hadde du og flere med deg kunne reagert på annet vis, og sluppet å bli sjokkskadet.

Anonymous poster hash: 69ab4...382

Skrevet

selv om de gjør en flott jobb så må det gå an å bruke huet!

Anonymous poster hash: 2c81e...afc
  • Liker 1
Skrevet

Det er sikkert sånn som er veldig lett å glemme. Man tenker på alt utenom *akkurat den tingen*. Si ifra til de, så husker de det neste gang!

• Liker 2
Skrevet

Foreslår også at du tar kontakt med dem nå i etterkant og snakker med dem på en skikkelig måte. Å ta opp dette midt under øvelsen var ikke det rette tidspunkt. Ikke rart du ikke fikk noe skikkelig og klart svar der og da, de hadde garantert nok å gjøre med selve undersøkelsen og alle naboer som flokken seg rundt.

Generelt så har du som nabo ikke krav på å få vite om slike øvelser. Men tatt i betraktning at det er et boligområde, så burde de kunne gjøre det på en enkel måte. De kan henge lapper på inngangsdøren eller noe slikt.

Samtidig så er nok datteren din sin reaksjon veldig knyttet til din egen reaksjon. Når du utviser panikk slik det virker som du gjorde, så er det ikke rart hun fikk en ekkel opplevelse ut av dette.

Anonymous poster hash: cb4d8...5e0

• Liker 1
Skrevet

Dette burde de ha varslet om, om ikke annet så hadde det spart unødvendige telefoner til 113...

Anonymous poster hash: a86b1...d68
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...