AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #1 Skrevet 10. februar 2015 Hei! Jeg har endret kostholdet mitt, og i den forbindelse ønsker jeg å lage kaker og bakst uten sukker. Jeg har sukrin og sukrinmelis som jeg brukte da jeg lagde en sjokoladekake. Erstattet halvparten av vanlig sukker med sukrin, eks 200 g sukker = 100 g sukrin. Hadde ikke noe vanlig sukker i kaken. Problemet var at smaken ikke var god; smakte metall/kaldt/isende. Endte opp med å kaste hele kaken :-( Har i ettertid lest at sukrin alene nettopp gir den smaken som jeg har beskrevet. Noen som har råd til andre søtningsmidler jeg kan bruke isteden, eventuelt en kombinasjon av sukrin og noe annet?Anonymous poster hash: 8fff7...312
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #2 Skrevet 10. februar 2015 Stevia. Dette er mest utbredt her i dråpeform (kan kjøpes på helsekost). Du kan også bytte ut sukrin med sukrin+, som er blanding av sukrin og steviapulver, og søtere enn vanlig sukrin. Jeg pleier bruke en kombo av sukrin og stevia. For mye stevia lager bitter smak, og for mye sukrin lager kald smak, men ved å kombinere begge deler blir det som regel bra. Men dette funker best i myke kaker. Det er vanskelig å få kjeksene sprø helt uten sukker, siden sukrin ikke har samme smelte-og-stivne-egenskapene til sukker. Anonymous poster hash: 75650...7ac
Gjest Skrevet 10. februar 2015 #3 Skrevet 10. februar 2015 Sukrin kan gi den isende/metall smaken. Sukrin gold eller sukrin pluss syns jeg er mye bedre. Stevia orker jeg ikke bruke. Vet mange liker den, men jeg syns den får en veldig søt bismak som gjør meg kvalm. Tagatesse er det produktet jeg har falt for. Oppfører seg og smaker som sukker. Ingen bismak. Eneste problemet er at mange opplever mye luft i magen om de spiser for mye av det.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #4 Skrevet 10. februar 2015 Takk for svar! Med sukrin gold og sukrin +, hvor mye skal jeg bruke av dette? Tenker da i forhold til vanlig sukker i en oppskrift. Og kan jeg da kombinere sukrin og sukrin gold for å unngå den kalde smaken?Anonymous poster hash: 8fff7...312
Pringle Skrevet 10. februar 2015 #5 Skrevet 10. februar 2015 Sukker. Kaker (kanskje bakst generelt) bør ikke være en sentral del av et godt kosthold, om man ikke er i høy aktivitet så man trenger stor energitilførsel, men det er ingen grunn til å slutte fullstendig å spise det. Det man spiser en sjelden gang både kan og bør være noe ekstra godt, og derfor ville jeg anbefalt å lage ekte kaker med ekte ingredienser, som får resultatet til å smake godt, og kose seg 4
Gjest Skrevet 10. februar 2015 #6 Skrevet 10. februar 2015 Takk for svar! Med sukrin gold og sukrin +, hvor mye skal jeg bruke av dette? Tenker da i forhold til vanlig sukker i en oppskrift. Og kan jeg da kombinere sukrin og sukrin gold for å unngå den kalde smaken?Anonymous poster hash: 8fff7...312 Søk på lchf oppskrifter så ser du sånn ca hvor mye som brukes. tror det finnes en tabell ett eller annet sted på nettet, som viser hvor mye søtning man skal bruke som tilsvaret mengden sukker osv
Gjest Vind Skrevet 10. februar 2015 #7 Skrevet 10. februar 2015 Dersom jeg baker vil jeg ha en kake med ekte vare. Jeg bruker stortsett sukker eller honning. Ingen fan av søtingstoffer. 3
illywhack Skrevet 10. februar 2015 #8 Skrevet 10. februar 2015 Jeg har begynt å lage konfekt og ulik snacks med dadler (kjører masse dadler i foodprossessoren i 5-10 min, så får den en kremete konsistens). Dette er genialt da det er søtt og godt, men uten sukker. Jeg er ikke noe fan av disse kunstige sukkerene. Kake skal bakes med sukker, og ellers bør man lage ting av naturlige råvarer. Google litt oppskrifter med dadler og liknende (ligger ofte på blogger som handler om vegansk mat, raw food ol). Masse godt, uten sukker og kunstig sukker! 1
Gjest Skrevet 10. februar 2015 #9 Skrevet 10. februar 2015 Sukker. Kaker (kanskje bakst generelt) bør ikke være en sentral del av et godt kosthold, om man ikke er i høy aktivitet så man trenger stor energitilførsel, men det er ingen grunn til å slutte fullstendig å spise det. Det man spiser en sjelden gang både kan og bør være noe ekstra godt, og derfor ville jeg anbefalt å lage ekte kaker med ekte ingredienser, som får resultatet til å smake godt, og kose seg Er det kun sukker som er ekte produkt? Ikke alle kan spise kaker med sukker, men ikke ønsker å kutte ut alt av kaker 1
Helje Skrevet 10. februar 2015 #10 Skrevet 10. februar 2015 Jeg synes sukrin gold funker bra! Det er helt annerledes fra vanlig sukrin. Ingenting kan erstatte vanlig sukker selvfølgelig, men på havregrøten om morgenen funker det for eksempel utmerket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå