---93--- Skrevet 10. februar 2015 #1 Skrevet 10. februar 2015 Jeg og typen min har diskutert fram og tilbake hvordan vi skal løse dette med økonomien oss i mellom og jeg lurer derfor hva dere andre der ute gjør? akkurat nå så er tanken mine penger er dine penger og det fungerer godt for oss da vi har ulik inntekt og yter etter evne. men vi vet jo selvfølgelig at så naiv kan eg ikke være og vi kan en dag komme i en konflikt som ender opp med en taper og en vinner, noe vi ikke ønsker! fyr løs med forslag!
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #2 Skrevet 10. februar 2015 Vi betaler 50-50 på alle felles utgifter, resten av pengene som er til overs er privat. Vi tjener også veldig ujevnt og jeg sitter alltid igjen med veldig lite eller ingenting, så får aldri spart eller kjøpt meg noe til meg selv. Men kan ikke tvinge mannen til at vi betaler etter evne akkurat, er hans penger så..Anonymous poster hash: 2db56...0b2
neon_sun Skrevet 10. februar 2015 #3 Skrevet 10. februar 2015 Vi har ganske lik inntekt da, han har noen tusen mindre enn meg i måneden. Vi deler boutgifter 50/50 og setter inn 4000 hver på en felles konto vi bruker til mat/diverse annet.
Anglofil Skrevet 10. februar 2015 #4 Skrevet 10. februar 2015 Vi har det jeg vil kalle semi-separat økonomi. Den er egentlig separat, men felles tankegang. Det er ikke slik at han skylder meg penger hvis jeg betaler. Vi bidrar etter evne, der jeg betaler mest. Noe vi begge trives med, vi er i grunn enig i om alt når det gjelder det økonomiske. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #5 Skrevet 10. februar 2015 Vi har separat økonomi nå, men når vi flytter sammen kommer vi til å ordne det sånn at vi begge betaler inn en forholdsmessig andel av inntekten vår til en felleskonto, feks 20% av inntekten vår hver, slik at det som går til felles gjør et prosentvis like stort innhugg i økonomien vår. Jeg kommer aldri opp på hans inntektsnivå, og derfor er det urimelig om vi skulle dele 50-50 fordi det vil føre til at jeg sitter igjen blakk på slutten av måneden, mens han legger seg opp penger. Anonymous poster hash: 11192...5a0
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #6 Skrevet 10. februar 2015 Vi har separat økonomi nå, men når vi flytter sammen kommer vi til å ordne det sånn at vi begge betaler inn en forholdsmessig andel av inntekten vår til en felleskonto, feks 20% av inntekten vår hver, slik at det som går til felles gjør et prosentvis like stort innhugg i økonomien vår. Jeg kommer aldri opp på hans inntektsnivå, og derfor er det urimelig om vi skulle dele 50-50 fordi det vil føre til at jeg sitter igjen blakk på slutten av måneden, mens han legger seg opp penger. Anonymous poster hash: 11192...5a0 Så planen vår er: Lag et budsjett på inntekter og utgifter for hver av oss. Se på utgifter for oss i fellesskap. Lage felleskonto for fellesutgifter Regne ut en prosent av hver vår inntekt som vil gå til å dekke fellesutgifter som vi betaler til felleskonto Alt annet er separatøkonomi Håper at på grunn av dette vil det bli rettferdig og ingen øknomiske issues mellom oss. Anonymous poster hash: 11192...5a0
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #7 Skrevet 10. februar 2015 Han tjener en god del mer enn meg så vi har løst det med at begge setter over 70% av netto innntekt til felleskontoer. Det dekker da alt av regninger, mat, kos og litt til sparing. Anonymous poster hash: f37a8...039
Tirkes Skrevet 10. februar 2015 #8 Skrevet 10. februar 2015 Vi hadde svært ulik økonomi når vi ble samboere, deretter likt i et par år og nå er det forskjell igjen. Karrieremessig kan det endre seg til å bli likere om kort tid. Vi har levd med at alt mitt er ditt siden starten. Jeg velger å investere alt i forholdet og gjør det jeg kan for å øke fellesverdier osv som jeg eier 50% av. Hittil i forholdet har mest kroner kommet fra meg, men han har på sin side lagt ned mange fler timer arbeid på hus og eiendom, og brukt yrket sitt der. Så... Det jevner seg ut i mitt hode.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #9 Skrevet 10. februar 2015 Så planen vår er: Lag et budsjett på inntekter og utgifter for hver av oss.Se på utgifter for oss i fellesskap. Lage felleskonto for fellesutgifterRegne ut en prosent av hver vår inntekt som vil gå til å dekke fellesutgifter som vi betaler til felleskontoAlt annet er separatøkonomi Håper at på grunn av dette vil det bli rettferdig og ingen øknomiske issues mellom oss. Anonymous poster hash: 11192...5a0 Jeg og samboer har ganske lik inntekt, så nå deler vi 50/50, men hvis det endrer seg, er det slik som du beskriver, den beste planen. Synes 50/50-deling blir feil hvis det er veldig ulike inntekter. Da må den som tjener minst strekke seg alt for langt for å bidra like mye og blakker seg fullstendig mens den rikeste kan bruke mye penger på seg selv hver eneste måned. Det tror jeg er veldig usunt og kan føre til unødvendige konflikter. Det blir også sånn at enten må den rikeste senke levestandarden eller så må den fattigste leve over evne. Det funker aldri i lengden.Anonymous poster hash: 02750...240 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #10 Skrevet 10. februar 2015 Vi har en felleskonto hvor vi sette over et vist beløp (likt beløp da vi har lik inntekt). Enkelte måneder betaler jeg inn ekstra på denne da det er han som administrerer lånet osv. Hadde vi hadde veldig ulik inntekt så hadde jeg sett for meg at en viss prosent av inntekten hadde vært mest rettferdig. Vet om flere som har valgt å gjøre det på denne måten, men det er vell viss begge administrerer lånet osv. Anonymous poster hash: 5f68b...75b
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #11 Skrevet 10. februar 2015 Jeg og samboer har ganske lik inntekt, så nå deler vi 50/50, men hvis det endrer seg, er det slik som du beskriver, den beste planen. Synes 50/50-deling blir feil hvis det er veldig ulike inntekter. Da må den som tjener minst strekke seg alt for langt for å bidra like mye og blakker seg fullstendig mens den rikeste kan bruke mye penger på seg selv hver eneste måned. Det tror jeg er veldig usunt og kan føre til unødvendige konflikter. Det blir også sånn at enten må den rikeste senke levestandarden eller så må den fattigste leve over evne. Det funker aldri i lengden.Anonymous poster hash: 02750...240 Hvordan skal man forklare dette til en mann og få han til å forstå dette? Jeg må som du skrive leve fattig og over evne. Han klager når han har kjøpt ting til hjemmet som koster en del, som møbler eller andre dyre ting, når vi egentlig har det vi trenger men han vil ha nyere og flottere utgaver. Har prøvd å forklare at jeg har aldri multighet til å spare penger fordi vi deler alt av utgifter likt selv om han tjener mye mer. Da er jeg bare urimelig og hvis han må, i følge han selv, betale "alt" så kommer han til å slutte å jobbe så mye. Anonymous poster hash: 2db56...0b2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #12 Skrevet 10. februar 2015 Hvordan skal man forklare dette til en mann og få han til å forstå dette? Jeg må som du skrive leve fattig og over evne. Han klager når han har kjøpt ting til hjemmet som koster en del, som møbler eller andre dyre ting, når vi egentlig har det vi trenger men han vil ha nyere og flottere utgaver. Har prøvd å forklare at jeg har aldri multighet til å spare penger fordi vi deler alt av utgifter likt selv om han tjener mye mer. Da er jeg bare urimelig og hvis han må, i følge han selv, betale "alt" så kommer han til å slutte å jobbe så mye. Anonymous poster hash: 2db56...0b2 Mannen din virker veldig urimelig, så jeg vet ikke hvordan man kan tvinge han til å komme til fornuften. Men du kan jo prøve. Først setter du opp et budsjett basert på din inntekt, du kan sikkert bruke noe herfra som referanse:http://www.sifo.no/page/Lenker/Meny_lenker_forsiden/10242/10278 Så tar du regnskapet, dokumenter hva du har brukt i gjennomsnitt på forskjellig ting i det siste, f.eks. De siste 6 mnd. Vis at fellesutgiftene spiser opp alt av inntekten din, du har ikke råd til sparing eller "lommepenger". Forklar at du lever over evne, og at hvis han vil at dere skal betale 50/50, må dere basere dere på din inntekt, ikke hans. Dvs at hvis du tjener 20 000 i mnd og han 40, må han også "late som" at han også tjener 20, og heller spare eller bruke resten av pengene på ting som han har lyst på, men som dere ikke trenger. Men da må dere prioritere og revurdere livsstilen, er han villig til det? Spise billigere mat, kanskje finne et billigere sted å bo, mindre ferier osv. Hvis han ikke er villig til å få med på enten redusere utgiftene eller bidra mer er det kanskje lurt å ta inn en tredjepartAnonymous poster hash: 02750...240 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #14 Skrevet 10. februar 2015 Hvordan skal man forklare dette til en mann og få han til å forstå dette? Jeg må som du skrive leve fattig og over evne. Han klager når han har kjøpt ting til hjemmet som koster en del, som møbler eller andre dyre ting, når vi egentlig har det vi trenger men han vil ha nyere og flottere utgaver. Har prøvd å forklare at jeg har aldri multighet til å spare penger fordi vi deler alt av utgifter likt selv om han tjener mye mer. Da er jeg bare urimelig og hvis han må, i følge han selv, betale "alt" så kommer han til å slutte å jobbe så mye. Anonymous poster hash: 2db56...0b2 Det er også lurt å ha en separat konto til fellesutgifter som regninger og mat, bensin, klær og utstyr til eventuelle barn og andre fellesting. Synes det blir mye ryddigere enn "du tar strømregningen og jeg tar SFO"-ordningene som mange har. Da er det enklere å lage budsjett og holde seg til det, og man vet at det blir rettferdig og at avtaler holdes.Anonymous poster hash: 02750...240
Selma1984 Skrevet 10. februar 2015 #15 Skrevet 10. februar 2015 Vi deler 50-50 på alt til huset og setter inn 2500 hver på en felleskonto som skal dekke mat og diesel. Deretter betaler vi 30-70 på bilen der han betaler mest. Han betaler også alle forsikringer og bompenger, ekstra på mat hvis vi ikke klarer oss med 5000 i måneden, samt at han alltid fyller tanken hvis det skorter på slutten av måneden. Jeg betaler noen andre regninger som f.eks NRK-lisensen. Målet er å betale 50-50 på det meste, men per i dag tjener han ca 10 000 mer enn meg i måneden. Han er forståelsesfull og fornuftig, så det er greit for han. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #16 Skrevet 11. februar 2015 matkonto, regningskonto og han har kjøpt seg inn i huset så han har lån på huset, mens jeg sparer på fond. Alt går til ungene til slutt uansett. Men om det skulle skje noe så er det lettere og dele ting enn at man skal ha alt felles. Anonymous poster hash: 11bc8...ac8
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #17 Skrevet 11. februar 2015 Vi deler mat 50/50, husleie, strøm og forsikring 50/50. Resten er mine penger og hans penger Anonymous poster hash: a3a53...625 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #18 Skrevet 11. februar 2015 Vi deler mat 50/50, husleie, strøm og forsikring 50/50. Resten er mine penger og hans penger Anonymous poster hash: a3a53...625 OG 50/50 på diesel! Anonymous poster hash: a3a53...625
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #19 Skrevet 11. februar 2015 Vi har en felles lønnskonto i hans navn og felles sparekonto i mitt navn. Vi eier 50/50 på to boliger. Han tjener 1,2 i året men jeg tjener 270. Vi har alltid levd med full deling, fra vi var 19 år. Jeg var den som kjøpte meg leilighet da vi traff hverandre og delte overkuddet med han. Vi brukte det som ek i ny bolig. Vi deler arv og krangler aldri om penger. Anonymous poster hash: cca09...f25
Tabris Skrevet 11. februar 2015 #20 Skrevet 11. februar 2015 Vi har vært samboere i ti år og har hatt felles økonomi fra dag èn. For oss har det vært helt naturlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå