AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #1 Skrevet 10. februar 2015 Hei, jeg skal bestille et domene. La oss kalle denne www.domene.com. Noen som har litt peiling som kan hjelpe meg: 1) Jeg ønsker .com, gjør dette noen forskjell? På Norid sine sider virker det som det bare er info om .no domener. 2) Hvilken registrar bør jeg bruke? Noen anbefalinger? Spiller det noen rolle? 3) Hvis jeg har en annen nettside (f.eks. www.ennettside.no), med en sidemeny, og ønsker at når man klikker på en av tingene der, så skal man komme til www.domene.com *Må jeg gjøre noe spesielt da, eller er disse to tingene adskilte? Altså at domenet www.domene.com må bestilles uavhengig av denne andre nettsiden www.ennettside.no, og så legger man bare i praksis inn en lenke der? Håper noen kan hjelpe meg Anonymous poster hash: 25f17...dc7
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #2 Skrevet 10. februar 2015 Norid har bare .no domener (ser det ut til). Men One.com (f.eks) har .com domener. Anonymous poster hash: ffdcb...d28
-Jiinxs- Skrevet 10. februar 2015 #3 Skrevet 10. februar 2015 (endret) nvm Endret 10. februar 2015 av -Leon-
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #4 Skrevet 10. februar 2015 Jeg er veldig fornøyd med proisp.no Norske folk, så man får god kundeservice om det er noe man ikke forstår. Ja, du kan linke hvor du vil på nett, man trenger ikke eie et domene for å legge link til det. Skal du ha automatisk videresending så gjør du det når du bestiller domene, feks. hvis karinormann.com ikke skal ha noen nettside i seg selv, men kun videresende til karinormann.net, så bestiller du domene med url-forwarding istedet for webhotell. Anonymous poster hash: 0559c...379 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #5 Skrevet 10. februar 2015 Og du, www foran domene er unødvendig og gammeldags Det er noe man hverken trenger å skrive inn i adressefelt eller som beskrivelse for et domene. (Med mindre man setter innstilling i databasen hvor kun www skal fungere, men de fleste har auto. Altså man ender opp på domene.com uavhengig om man skriver www. først. Anonymous poster hash: 0559c...379 1
Druid Skrevet 10. februar 2015 #6 Skrevet 10. februar 2015 (endret) Hei, jeg skal bestille et domene. La oss kalle denne www.domene.com. Noen som har litt peiling som kan hjelpe meg: 1) Jeg ønsker .com, gjør dette noen forskjell? På Norid sine sider virker det som det bare er info om .no domener. 2) Hvilken registrar bør jeg bruke? Noen anbefalinger? Spiller det noen rolle? 3) Hvis jeg har en annen nettside (f.eks. www.ennettside.no), med en sidemeny, og ønsker at når man klikker på en av tingene der, så skal man komme til www.domene.com *Må jeg gjøre noe spesielt da, eller er disse to tingene adskilte? Altså at domenet www.domene.com må bestilles uavhengig av denne andre nettsiden www.ennettside.no, og så legger man bare i praksis inn en lenke der? Håper noen kan hjelpe meg Anonymous poster hash: 25f17...dc7 1. Det gjør ingen forskjell. Norid er nasjonal administrator av .no og er ikke egentlig en typisk registrar. Stort sett er det samme hvilken registrar du bruker. Det er enklere og la hostingselskapet ta seg av det, så hvis du ikke er veldig teknisk av deg , kan det være grei løsning. 2. Linking er helt uavhengig av domene. Domene er kun "eiendomsregister på nett" Endret 10. februar 2015 av Druid 1
Durinur Skrevet 10. februar 2015 #7 Skrevet 10. februar 2015 Du kan registrere domener (både .no og .com) hos Domeneshop.no. Dette er Norges største registrar, og jeg anbefaler dem varmt. Har du webhosting til nettsiden din fra før av? Hvis ikke må du vurdere å bestille dette også, og om dette er tilfellet kan det lønne seg å kjøpe en pakke som inkluderer både webhosting og domenet i ett, så slipper du styret med å koble dem sammen selv. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #8 Skrevet 10. februar 2015 Takk for hjelpa, folkens! Mange gode svar her jo. Ble litt enklere når jeg fikk litt mer info om hva siden skal brukes til, mtp. webhotell o.l. Jeg endte med å bruke domeneshop.no :-) Nå er det fikset! Anonymous poster hash: 25f17...dc7
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #9 Skrevet 10. februar 2015 Og du, www foran domene er unødvendig og gammeldags Det er noe man hverken trenger å skrive inn i adressefelt eller som beskrivelse for et domene. (Med mindre man setter innstilling i databasen hvor kun www skal fungere, men de fleste har auto. Altså man ender opp på domene.com uavhengig om man skriver www. først. Anonymous poster hash: 0559c...379 Hehe, ja, er enig. Men dessverre er det ikke jeg som bestemmer dette, så da ble det sånn! Anonymous poster hash: 25f17...dc7
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #10 Skrevet 10. februar 2015 Hehe, ja, er enig. Men dessverre er det ikke jeg som bestemmer dette, så da ble det sånn! Anonymous poster hash: 25f17...dc7 Du velger jo å skrive www fast foran alle domener i innlegget ditt, trenger ikke det Anonymous poster hash: 0559c...379
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå