Andi1987 Skrevet 10. februar 2015 #1 Skrevet 10. februar 2015 Hei Håper dette blir riktig sted å poste.. For et år siden var jeg vitne i en rettssak i tingretten, saken ble anket og skal nå opp i borgarting lagmannsrett. Skal ikke vitne denne gangen, men ønsker å følge saken og være tilhørig. Jeg har et stort problem med å klare å konsentrere meg over lang tid (har ADD), og blir da veldig trøtt. Men det hjelper veldig å ha noe å "fikle" med.. Vil jo ikke virke dust i en slik sammenheng, så tar å sjekker her.. Er det lov som tilhørig å sitte å strikke? så lenge det ikke forstyrrer partene? tenkte kanskje starte på en genser eller noe så det ikke er mønster bare å strikke rett frem, og bruke bambus pinner så man slipper denne lyden som ofte kommer når man bruker metall pinner.. Er det frekt eller lov? eller er det mer frekt (kall det hva du vil), å sitte å gjespe?
Thalassos Skrevet 10. februar 2015 #2 Skrevet 10. februar 2015 Hei Håper dette blir riktig sted å poste.. For et år siden var jeg vitne i en rettssak i tingretten, saken ble anket og skal nå opp i borgarting lagmannsrett. Skal ikke vitne denne gangen, men ønsker å følge saken og være tilhørig. Jeg har et stort problem med å klare å konsentrere meg over lang tid (har ADD), og blir da veldig trøtt. Men det hjelper veldig å ha noe å "fikle" med.. Vil jo ikke virke dust i en slik sammenheng, så tar å sjekker her.. Er det lov som tilhørig å sitte å strikke? så lenge det ikke forstyrrer partene? tenkte kanskje starte på en genser eller noe så det ikke er mønster bare å strikke rett frem, og bruke bambus pinner så man slipper denne lyden som ofte kommer når man bruker metall pinner.. Er det frekt eller lov? eller er det mer frekt (kall det hva du vil), å sitte å gjespe? Jeg tviler på at du får ha med deg skarpe gjenstander inn, selvom de ikke er i metall. De sjekket ihvertfall hele meg da jeg skulle inn.. Hvis du "bare" sliter med trøtthet, kan du prøve å ta koffeinpiller?
Rotemor Skrevet 10. februar 2015 #3 Skrevet 10. februar 2015 (endret) Enten så er du i stand til å følge en rettsak eller så er du det ikke! Endret 10. februar 2015 av Rotemor 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #4 Skrevet 10. februar 2015 Det kan virke distraherende så jeg tviler på at det er tillatt. Anonymous poster hash: 822c4...694
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #5 Skrevet 10. februar 2015 Jeg tviler på at du får ha med deg skarpe gjenstander inn, selvom de ikke er i metall. De sjekket ihvertfall hele meg da jeg skulle inn.. Hvis du "bare" sliter med trøtthet, kan du prøve å ta koffeinpiller? Sivile saker kan man følge uten å bli kotrollert formhva man har i vesken, posen eller sekken. Straffesaker med streng kontroll, = ingen spisse gjenstander ol. Men skal man oppholde seg i en lokalet og overhøre en hovedforhandling, så sksl man vise respekt for dommeren, dvs. Ikke spise eller drikke, ikke fikle med saker og ting. Strikking kan medføre bortvisning. Man sksl ikke vise ringeakt for retten. Det kan jo og være at saken går for lukkede dører, da får ingen være tilhører. Anonymous poster hash: 9e4f1...0b8 1
Andi1987 Skrevet 11. februar 2015 Forfatter #6 Skrevet 11. februar 2015 Saken går for åpne dører, det er ikke en straffesak. Saken var oppe i tingretten for et år siden, og da var jeg vitne første dagen og tilhørig 2 dagen. Selv om det er en sak jeg engasjerer meg mye i, så faller konsentrasjonen ut.. Dette er jo et kjent problem for meg da jeg har ADD og en stor konsentrasjonproblematikk.. Dette er altså ankesaken som skal opp i lagmannsretten. Er satt opp 2 fulle dager til saken, så vet at konsentrasjonen kommer til å falle ut. Er veldig klar over at man skal vise respekt for dommeren og det der, men problemstillingen min er jo hva er værst / best? Sitte å gjespe i et sett når konsentrasjonen faller ut, eller å ta opp et strikketøy eller noe annet å fikle med når jeg merker konsentrasjonen er på vei ned, så jeg ikke gjesper? Liker ikke noen av delene, men konsentrasjonen/gjespingen er ikke noe jeg får gjort noe med desverre..
Bbc_tromvik Skrevet 11. februar 2015 #7 Skrevet 11. februar 2015 Saken går for åpne dører, det er ikke en straffesak. Saken var oppe i tingretten for et år siden, og da var jeg vitne første dagen og tilhørig 2 dagen. Selv om det er en sak jeg engasjerer meg mye i, så faller konsentrasjonen ut.. Dette er jo et kjent problem for meg da jeg har ADD og en stor konsentrasjonproblematikk.. Dette er altså ankesaken som skal opp i lagmannsretten. Er satt opp 2 fulle dager til saken, så vet at konsentrasjonen kommer til å falle ut. Er veldig klar over at man skal vise respekt for dommeren og det der, men problemstillingen min er jo hva er værst / best? Sitte å gjespe i et sett når konsentrasjonen faller ut, eller å ta opp et strikketøy eller noe annet å fikle med når jeg merker konsentrasjonen er på vei ned, så jeg ikke gjesper? Liker ikke noen av delene, men konsentrasjonen/gjespingen er ikke noe jeg får gjort noe med desverre.. Du skal ikke på teater. Skjønner ikke helt vitsen med å overvære en rettssak som du ikke skal vitne i. Spørr om dommen når den er forkynt for partene, så får du resultatet. Men ja, for å egentlig svare spørsmålet ditt; spørr rettens formann. Du får ikke et ja eller nei svar på kg
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #8 Skrevet 11. februar 2015 Du skal ikke på teater. Skjønner ikke helt vitsen med å overvære en rettssak som du ikke skal vitne i. Spørr om dommen når den er forkynt for partene, så får du resultatet. Men ja, for å egentlig svare spørsmålet ditt; spørr rettens formann. Du får ikke et ja eller nei svar på kg DET HETER IKKE TILHØRING! Skal man være vitne i en sak for rettwn så får man ikke overhøre noe av det som skjer under hovedforhsndlingen før man selv har avgitt forklaring for dommeren. Så da sitter man på gangen. TS, du får ta en telefon til lagmannsretten og spørre om lov til å bruke strikketøyet, de avgjør ikke brukere på KG. Anonymous poster hash: 9e4f1...0b8
Rotemor Skrevet 11. februar 2015 #9 Skrevet 11. februar 2015 Saken går for åpne dører, det er ikke en straffesak. Saken var oppe i tingretten for et år siden, og da var jeg vitne første dagen og tilhørig 2 dagen. Selv om det er en sak jeg engasjerer meg mye i, så faller konsentrasjonen ut.. Dette er jo et kjent problem for meg da jeg har ADD og en stor konsentrasjonproblematikk.. Dette er altså ankesaken som skal opp i lagmannsretten. Er satt opp 2 fulle dager til saken, så vet at konsentrasjonen kommer til å falle ut. Er veldig klar over at man skal vise respekt for dommeren og det der, men problemstillingen min er jo hva er værst / best? Sitte å gjespe i et sett når konsentrasjonen faller ut, eller å ta opp et strikketøy eller noe annet å fikle med når jeg merker konsentrasjonen er på vei ned, så jeg ikke gjesper? Liker ikke noen av delene, men konsentrasjonen/gjespingen er ikke noe jeg får gjort noe med desverre.. Hva mener du med hva er verst? Dersom du enten må gjespe eller må strikke så får du la vær å gå! Dette er jo ikke noe du må være med på. 1
Andi1987 Skrevet 11. februar 2015 Forfatter #10 Skrevet 11. februar 2015 Ro ned litt a folk! Dere trenger vel ikke henge meg ut som en idiot fordi jeg (med flere) skal følge en rettssak som vi er veldig engasjerte i! og fordi jeg har ADD som gjør at jeg fort mister konsentrasjonen og ja starter å gjespe uten at jeg egt er trøtt.. Det er personlige grunner til at jeg og de andre ønsker å følge hele saken og ikke bare få dommen noen uker senere. Med verst / best mener jeg hva er å foretrekke.. at en sitter i salen og gjesper, eller at man sitter å fikler med noe, som f.eks. strikke. Kan fint være andre ting, MÅ ikke være strikketøy, men noe å fikle med så gjespingen forsvinner.. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #11 Skrevet 11. februar 2015 Ro ned litt a folk! Dere trenger vel ikke henge meg ut som en idiot fordi jeg (med flere) skal følge en rettssak som vi er veldig engasjerte i! og fordi jeg har ADD som gjør at jeg fort mister konsentrasjonen og ja starter å gjespe uten at jeg egt er trøtt.. Det er personlige grunner til at jeg og de andre ønsker å følge hele saken og ikke bare få dommen noen uker senere. Med verst / best mener jeg hva er å foretrekke.. at en sitter i salen og gjesper, eller at man sitter å fikler med noe, som f.eks. strikke. Kan fint være andre ting, MÅ ikke være strikketøy, men noe å fikle med så gjespingen forsvinner.. Kanskje du skulle lære deg noen teknikker du kan bruke for å holde på konsentrasjonen som ikke krever noe utstyr? Det er ikke bare i rettsalen det ikke passer å dra fram strikketøyet. Anonymous poster hash: 822c4...694 1
HvittHus Skrevet 11. februar 2015 #12 Skrevet 11. februar 2015 Ro ned litt a folk! Dere trenger vel ikke henge meg ut som en idiot fordi jeg (med flere) skal følge en rettssak som vi er veldig engasjerte i! og fordi jeg har ADD som gjør at jeg fort mister konsentrasjonen og ja starter å gjespe uten at jeg egt er trøtt.. Det er personlige grunner til at jeg og de andre ønsker å følge hele saken og ikke bare få dommen noen uker senere. Med verst / best mener jeg hva er å foretrekke.. at en sitter i salen og gjesper, eller at man sitter å fikler med noe, som f.eks. strikke. Kan fint være andre ting, MÅ ikke være strikketøy, men noe å fikle med så gjespingen forsvinner.. Hva med penn og papir slik at du kan drodle/tegne? Når jeg er på lange konferanser, blir det mye tegning på slutten av dagen for å holde oppe konsentrasjonen. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #13 Skrevet 11. februar 2015 Jeg er advokat, og hadde ikke reagert om en tilhører satt med strikketøy... Hadde sannsynligvis ikke lagt merke til det engang. Det er bare å prøve? Hvis det plager dommerne, så sier de ifra. De pleier å være rimelig tydelige på sånt så det er bare å legge det bort om du får beskjed om det. Blir du så ukonsentrert da at du ikke klarer å følge med går du i en pause. Enkelt og greit .Anonymous poster hash: a57bb...886
Andi1987 Skrevet 11. februar 2015 Forfatter #14 Skrevet 11. februar 2015 Jeg er advokat, og hadde ikke reagert om en tilhører satt med strikketøy... Hadde sannsynligvis ikke lagt merke til det engang. Det er bare å prøve? Hvis det plager dommerne, så sier de ifra. De pleier å være rimelig tydelige på sånt så det er bare å legge det bort om du får beskjed om det. Blir du så ukonsentrert da at du ikke klarer å følge med går du i en pause. Enkelt og greit .Anonymous poster hash: a57bb...886 Takk for svar! vet det er delte meninger om å ta frem strikketøyet, men som du sier dommerne sier vel fra hvis det plager dem. Det er jo ikke de som sitter som tilhørige de fokuserer så mye på.. Tar nok med noen alternativer, og får heller spørre i en pause om det er greit eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #15 Skrevet 11. februar 2015 Jeg hadde blitt provosert dersom jeg, under tvil, tillot dette og i tillegg måtte bli spurt om det.. Strikking har da ingenting i en rettsal å gjøre. Anonymous poster hash: a6046...bd3 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #16 Skrevet 11. februar 2015 Altså, et strikketøy er ikke noe du tar opp i en rettssal!! Snakk om lite respekt for de involverte! Hilsen aktiv strikker. Anonymous poster hash: 8c609...ad6 3
Avalon Skrevet 11. februar 2015 #17 Skrevet 11. februar 2015 Ryddet for avsporinger og personangrep, samt svar til dette. - Avalon, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå