Gjest Margit Spat Skrevet 11. februar 2015 #41 Del Skrevet 11. februar 2015 Når eg tok lappen kunne ein ikkje velgje å ta lappen med automatgir, kortid blei dette innført? Køyrer automat sjølv, men foretrekker manuell. Aldri tenkt at det er flaut. Når ein har lappen bør ein eigentleg beherske manuelt gir, meiner eg. Og når ein har lappen er det ganske lett å setje seg inn i korleis automatgir fungerer. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men tilbudet har vært der i svært mange år, bare at det stort sett har vært bilførere med ulike handicap som har vært informert om det og valgt å kjøre opp med automatgir. Dette rett og slett fordi de ikke har hatt fysiske forutsetninger for å kunne kjøre bil med manuelle gir. Jeg har en bekjent på ca 45 år som har en bevegelseshemming i venstre fot pga en medfødt skade. Vedkommende tok i alle fall lappen for bil med automatgir som 18-åring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #42 Del Skrevet 11. februar 2015 Som andre har påpekt: Du er nok er troll, ute etter å provosere. Jeg har kjørt opp med automat(men det står jo selvsagt ikke utenpå bilen at den er automat, selv om det ikke hadde gjort meg noe). Gidder ikke bruke manuellgir når automat er så lett tilgjengelig, det er jo like dumt som å insistere på lage all maten din utendørs på bål når du i stedet enkelt kunne brukt komfyr inne. Anonymous poster hash: c6493...43c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blixen Skrevet 11. februar 2015 #43 Del Skrevet 11. februar 2015 Nå leser du vel litt mye inn i det, tror jeg. Jeg har kjørt på en del grisete vinterføre i vinter uten å en eneste gang ha hatt behov for å gjøre noe spesielt som ville involvert et manuelt gir. Jeg kan fint sette kassa i nøytral i fart, men det har ikke vært behov for det. Trenger jeg det, så kan jeg skifte gir. Jeg har antiskrens og antispinn, og så vidt jeg har fått med meg så gjør de to funksjonene en utmerket jobb. Gode vinterdekk og sjåfør uten dødsønske hjelper også. Anonymous poster hash: 037c0...3a8 Jeg er helt enig. Kjørte automat i mange år og har aldri opplevd å miste kontrollen på glatten. Har manuell nå men min neste bil skal være automat igjen - uten tvil. Må le av de som sier at det er så kjedelig å kjøre automat, at de må kjøre manuell for å føle at de virkelig kjører bil. På langkjøring er det minimal giring uansett og på bykjøring er automat en befrielse - synes nå jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 11. februar 2015 #44 Del Skrevet 11. februar 2015 Har ikke de fleste nye biler idag antispinn? De teknologiene er lite til hjelp i de tilfellene jeg tenker på. Typisk fil skifter i høy hastighet over snødekke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blixen Skrevet 11. februar 2015 #45 Del Skrevet 11. februar 2015 De teknologiene er lite til hjelp i de tilfellene jeg tenker på. Typisk fil skifter i høy hastighet over snødekke. Jeg har kjørt bil i over 30 år og jeg kjører hver dag. Det verste jeg har opplevd var en begynnende vannplaning da jeg nettopp hadde fått lappen som 18-åring. Og den gang kjørte jeg en gammel bil med manuell gir. Nye biler idag er så gode på is og vått føre at dersom man er aktsom og kjører etter hodet og føret så opplever man ikke ukontrollert skrens. Å skifte fil på snødekke i høy fart er ikke akkurat det jeg forbinder med aktsom kjøring. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 11. februar 2015 #46 Del Skrevet 11. februar 2015 Jeg har kjørt bil i over 30 år og jeg kjører hver dag. Det verste jeg har opplevd var en begynnende vannplaning da jeg nettopp hadde fått lappen som 18-åring. Og den gang kjørte jeg en gammel bil med manuell gir. Nye biler idag er så gode på is og vått føre at dersom man er aktsom og kjører etter hodet og føret så opplever man ikke ukontrollert skrens. Å skifte fil på snødekke i høy fart er ikke akkurat det jeg forbinder med aktsom kjøring. Det er nå hverdagen når man har noe snø her jeg bor, det er ikke slik at de er noe flink med å brøyte motorvegen akkurat. Og det er jo en standardprosedyre, så det aktsom kjøring i situasjonen. Det er jo ikke slik at man ikke skal kunne gjøre feltskifter i ordinær hastighet bare fordi det er snø. Det er en stund til jeg får de nye bilen, så jeg får satse på å ta en tur på fjellet og finne ut hvordan den fungerer. Jeg må vel finne ut hvordan jeg provoserer sladd på den også (På dagens bil virker antiskrensen så godt at det er livsfarlig.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjibba Skrevet 11. februar 2015 #47 Del Skrevet 11. februar 2015 Jeg vet ikke hvor gammel du er, men tilbudet har vært der i svært mange år, bare at det stort sett har vært bilførere med ulike handicap som har vært informert om det og valgt å kjøre opp med automatgir. Dette rett og slett fordi de ikke har hatt fysiske forutsetninger for å kunne kjøre bil med manuelle gir. Jeg har en bekjent på ca 45 år som har en bevegelseshemming i venstre fot pga en medfødt skade. Vedkommende tok i alle fall lappen for bil med automatgir som 18-åring. OK, takk for info. Ja, at dei som har fysiske handikap er eg klar over fekk det tilbodet, eller, eg rekna med det. Men eg fekk høyre at det hadde vore lov for oss "friske" om eg kan sei det slik, tidlegare, men at det blei slutt på det. Det var i 2008 eg tok sertifikatet, var det verkeleg ein moglegheit for å ta det på kun automat då? Eller har reglane endra seg i ettertid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Reza08 Skrevet 12. februar 2015 #48 Del Skrevet 12. februar 2015 Det er ikke flaut å kjøre opp med automatgir. Praktisk sett vil nok manuelt lønne seg. Da kan man kjøre alle slags motorvogner som går innenfor klasse B. Hvis man først tar lappen, kan man like gjerne velge full pakke i samme slengen. Totalt sett blir det noe dyrere om du en gang i fremtiden vil ta oppkjøring for å fjerne denne koden. Manuell giring er ikke vanskelig. Har man først lært seg det, sitter kunnskapen i hele tiden. Kan være ulike girsystemer fra bil til bil, men dette lærer man seg fort. Er bare en tilvenningssak. Automatgir blir mer utbredt, og mange velger å kjøre med det. Man må bare velge det man vil, men det lønner seg å ta førerkort med alt inkludert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #49 Del Skrevet 12. februar 2015 Ikke flaut. Jeg synes det virker upraktisk å ikke kunne kjøre med manuelt gir, så mange som har manuelt gir i Norge, men flaut er det nå ikke. Anonymous poster hash: b66dc...709 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 15. februar 2015 #50 Del Skrevet 15. februar 2015 Jo, det er flaut. Av den enkle grunn at man da ikke har lov å kjøre manuelle biler etterpå om jeg ikke husker heeelt feil. "Jasså, du klarte ikke engang kjøre opp med manuell? hahah" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #51 Del Skrevet 15. februar 2015 Jo, det er flaut. Av den enkle grunn at man da ikke har lov å kjøre manuelle biler etterpå om jeg ikke husker heeelt feil. "Jasså, du klarte ikke engang kjøre opp med manuell? hahah" Hvis du syns det er flaut at andre kjører automat og ikke manuell så ville jeg vært flau av deg om jeg kjente deg. For meg er det viktigste å være ansvarsfull og hensynsfull i trafikken. Om jeg best er det med automat eller manuell er ikke viktig, eller flaut.Anonymous poster hash: 395c6...b96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 16. februar 2015 #52 Del Skrevet 16. februar 2015 Hvis du syns det er flaut at andre kjører automat og ikke manuell så ville jeg vært flau av deg om jeg kjente deg. For meg er det viktigste å være ansvarsfull og hensynsfull i trafikken. Om jeg best er det med automat eller manuell er ikke viktig, eller flaut.Anonymous poster hash: 395c6...b96 Nei, det var ikke det jeg sa. Jeg har kjørt automat selv Jeg sa det er flaut å kjøre opp med automat, i og med at man da ikke har lov å kjøre manuell etterpå (Eller noe sånt) Les før du svarer, så slipper man rette deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå