AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #1 Del Skrevet 10. februar 2015 I det siste har jeg sett flere og flere øvelseskjøre med kjøreskoler i biler med automatgir. Merkelig nok ser jeg dette fordi endel kjøreskoler har dekorert bilene sine med store bokstaver, hvor det står at dette er en bil med automatgir. Gjør de dette for å reklamere? Litt rart i grunn. For jeg hadde blitt kjempeflau om folk kunne se jeg kjørte med automatgir hos en kjøreskole. Når jeg ser noen tar obligatorisk opplæring med automatgir tenker jeg automatisk at enten er de handikappede eller så er det et siste forsøk på å lære å kjøre seg bil fordi de ikke greier manuelt gir. Hva synes dere som kjører opp med automatgir. Blir dere ikke flaue?Anonymous poster hash: dd2bb...172 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #2 Del Skrevet 10. februar 2015 Vet du hva jeg tenker om deg, ts? At du er fordomfull!Anonymous poster hash: 9c270...704 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #3 Del Skrevet 10. februar 2015 Troll. Det lyser ut av innlegget ditt at du kun er ute etter å provosere. I moderne tid har automatgir blitt mer og mer vanlig. Tvert imot ser jeg på de som kjøper bil med manuelt gir NÅ som folk som ikke har særlig god råd og velger det billigste alternativet eller kun trenger en for å øvelseskjøre. Det sistnevnte var derfor vi hadde den. Med en gang jeg og søsteren min kjørte opp (med manuelt gir) solgte vi den. Anonymous poster hash: ee120...32e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mereo Skrevet 10. februar 2015 #4 Del Skrevet 10. februar 2015 Om det er flaut, da bør man ikke ta lappen da. I-landsproblemer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #5 Del Skrevet 10. februar 2015 I USA for eksempel er det vanligere å kjøre opp med automat enn manuell. Anonymous poster hash: ee120...32e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #6 Del Skrevet 10. februar 2015 I USA for eksempel er det vanligere å kjøre opp med automat enn manuell. Anonymous poster hash: ee120...32e Men nå snakker vi om Norge. Og her kjører et stort flertall opp med manuelt gir. I tillegg er det en overvekt av biler med manuelt gir i den norske bilparken. Så USA kan ikke sammenlignes. Det er vel slik for de fleste som ikke er handikappede og kjører opp med automatgir i Norge at de har prøvd seg med manuelt gir først. Men ikke greid dette. Det er jo et slags nederlag. Er det ikke flaut? Viser jo du har klare begrensninger som sjåfør. Anonymous poster hash: dd2bb...172 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #7 Del Skrevet 10. februar 2015 Men nå snakker vi om Norge. Og her kjører et stort flertall opp med manuelt gir. I tillegg er det en overvekt av biler med manuelt gir i den norske bilparken. Så USA kan ikke sammenlignes. Det er vel slik for de fleste som ikke er handikappede og kjører opp med automatgir i Norge at de har prøvd seg med manuelt gir først. Men ikke greid dette. Det er jo et slags nederlag. Er det ikke flaut? Viser jo du har klare begrensninger som sjåfør. Anonymous poster hash: dd2bb...172 Jeg er trailersjåfør og tilbakelegger ca 150 000 km pr år langs veien i traileren med OptiCruise (automat), samt 25 000 km i privatbilen med automat.... Syns du jeg har begrensninger som sjåfør? Det viser vel heller at automat er fremtiden. Anonymous poster hash: eac9d...d54 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whynot Skrevet 10. februar 2015 #8 Del Skrevet 10. februar 2015 Flaut? Nei. Jeg foretrekker manuelt gir forran automat, men dette spiller jo i utgangspunktet ingen rolle. Hvor har du det fra at de som kjører opp med automat ikke klarer å bestå førerprøven med manuelt gir? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #9 Del Skrevet 10. februar 2015 Troll. Det lyser ut av innlegget ditt at du kun er ute etter å provosere. I moderne tid har automatgir blitt mer og mer vanlig. Tvert imot ser jeg på de som kjøper bil med manuelt gir NÅ som folk som ikke har særlig god råd og velger det billigste alternativet eller kun trenger en for å øvelseskjøre. Det sistnevnte var derfor vi hadde den. Med en gang jeg og søsteren min kjørte opp (med manuelt gir) solgte vi den. Anonymous poster hash: ee120...32e Ikke særlig god råd? Vil heller si smart økonomisk. En bil er jo det dårligste investeringsobjektet du kan gjøre. Er vel knapt noe annet som synker så fort og mye i verdi. Hvorfor bruke mer penger enn nødvendig for å komme seg fra A til B. Vil heller si du har mindre økonomisk smartness. Eller er du like dum å kjøper den dyreste jakka i butikken bare fordi den er den dyreste? Foruten at manuelt gir er mye billigere så har det også en bedre teknisk funksjon. Du vil dytte i gang eller slepe bilen om den ikke starter på vinterstid? Dette går ikke på biler med automatgir da converteren på en bil med automat gjør at man ikke får "direkte inngrep", som på en bil med clutch og manuelt gir. Du kan alltids ta sjansen...men ryker kassa på en automat blir det steindyrt. Anonymous poster hash: dd2bb...172 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest incognita Skrevet 10. februar 2015 #10 Del Skrevet 10. februar 2015 Jeg er litt enig med TS jeg da, selv om jeg mener at folk får gjøre som de vil. Men jeg synes egentlig at hvis man har lappen burde man kunne manøvre alle biler i klasse B. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #11 Del Skrevet 10. februar 2015 Jeg er trailersjåfør og tilbakelegger ca 150 000 km pr år langs veien i traileren med OptiCruise (automat), samt 25 000 km i privatbilen med automat.... Syns du jeg har begrensninger som sjåfør? Det viser vel heller at automat er fremtiden. Anonymous poster hash: eac9d...d54 Regner med du har lappen på manuelt gir? Som tittelen i mitt innlegg var ikke dette først og fremst snakk om hva du gjør etter du har tatt lappen. Jeg snakker om de som kjører opp med automatgir. De viser jo sine klare begrensninger som sjåfør. Anonymous poster hash: dd2bb...172 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #12 Del Skrevet 10. februar 2015 Hvis du, som ellers funksjonsfrisk, har så dårlig koordinasjonsevne at du ikke evner å kjøre bil med manuelt gir, har du vel strengt tatt lite ute på vegene å gjøre. Anonymous poster hash: 006f0...7f1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blixen Skrevet 10. februar 2015 #13 Del Skrevet 10. februar 2015 Hvis du, som ellers funksjonsfrisk, har så dårlig koordinasjonsevne at du ikke evner å kjøre bil med manuelt gir, har du vel strengt tatt lite ute på vegene å gjøre. Anonymous poster hash: 006f0...7f1 Og de som tror at det å gire er det som skiller en god sjåfør fra en dårlig sjåfør har misforstått hva bilkjøring er. Idag leveres flere og flere biler med automat som standardutstyr og om ikke så mange år vil rent manuell-girte biler være avleggs. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #14 Del Skrevet 10. februar 2015 Hvis du blir kjempeflau av noe slikt så ønsker jeg deg lykke til og god bedring videre her i livet, siden du kommer til å ende opp i mange flaue situasjoner. Jeg ville over hodet ikke blitt flau, bare tenkt at det var litt dumt for de personene som kun lærer å kjøre opp med automatgir. Jeg tenker som så at det vil bli vanskeligere senere å trene seg opp til å gire med "vanlig" gir dersom man ikke har lært det først. Samtidig er det sikkert praktisk å øvelseskjøre kun med automatgir ettersom at det må være lettere, man bruker færre timer på det, og betaler kanskje da mindre penger til kjøreskolen? Anonymous poster hash: 1df8f...470 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 10. februar 2015 #15 Del Skrevet 10. februar 2015 I det siste har jeg sett flere og flere øvelseskjøre med kjøreskoler i biler med automatgir. Merkelig nok ser jeg dette fordi endel kjøreskoler har dekorert bilene sine med store bokstaver, hvor det står at dette er en bil med automatgir. Gjør de dette for å reklamere? Litt rart i grunn. For jeg hadde blitt kjempeflau om folk kunne se jeg kjørte med automatgir hos en kjøreskole. Når jeg ser noen tar obligatorisk opplæring med automatgir tenker jeg automatisk at enten er de handikappede eller så er det et siste forsøk på å lære å kjøre seg bil fordi de ikke greier manuelt gir. Hva synes dere som kjører opp med automatgir. Blir dere ikke flaue?Anonymous poster hash: dd2bb...172 Innen 10 år er automat antagelig påkrevd. Og i Norge krever automat annet kjøremønster enn manuell, hvilket betyr at sjåfører som tar lappen i dag på automat antagelig er bedre rustet i trafikken framover enn du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #16 Del Skrevet 10. februar 2015 Innen 10 år er automat antagelig påkrevd. Og i Norge krever automat annet kjøremønster enn manuell, hvilket betyr at sjåfører som tar lappen i dag på automat antagelig er bedre rustet i trafikken framover enn du. Påkrevd? haha. hørt den og. Hvor har du fått det fra? Skal Norge som første land i verden kreve automatgir for alle biler? Anonymous poster hash: dd2bb...172 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 10. februar 2015 #17 Del Skrevet 10. februar 2015 Påkrevd? haha. hørt den og. Hvor har du fått det fra? Skal Norge som første land i verden kreve automatgir for alle biler? Anonymous poster hash: dd2bb...172 Gitt utviklingen og den politiske agendaen Norge har styrt etter siste 40 årene ville det absolutt ikke vært rart om vi var først, men det kan hende Tyskland slår oss. De har allerede begynt å planlegge. Og de har markante fordeler praktisk sett. Bevegrunnen til kravet om automatgir, er rett og slett større og større krav til bilenes selvstyringsevne; uten automatgir er det umulig for bilen å overstyre sjåføren. Innen 20 år er jeg ganske sikker på at det blir krav at bilen kjører selv. Og vi vil neppe være først, ettersom den tekniske standarden på veinettet vårt vil kreve lengre oppgraderingstid enn andre land. men så lenge vi styrer etter 0-visjonen, så vet vi hvor vi havner 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #18 Del Skrevet 10. februar 2015 Gitt utviklingen og den politiske agendaen Norge har styrt etter siste 40 årene ville det absolutt ikke vært rart om vi var først, men det kan hende Tyskland slår oss. De har allerede begynt å planlegge. Og de har markante fordeler praktisk sett. Bevegrunnen til kravet om automatgir, er rett og slett større og større krav til bilenes selvstyringsevne; uten automatgir er det umulig for bilen å overstyre sjåføren. Innen 20 år er jeg ganske sikker på at det blir krav at bilen kjører selv. Og vi vil neppe være først, ettersom den tekniske standarden på veinettet vårt vil kreve lengre oppgraderingstid enn andre land. men så lenge vi styrer etter 0-visjonen, så vet vi hvor vi havner Hehe. Du lever i skikkelig drømmeland, akkurat som mange av våre kjære stortingspolitikere. Hvordan kan du seriøst tro at Norge skal være først og ledende på dette når Norge de siste tre tiårene har vekslet mellom å ha den eldste/nest eldste bilparken i Europa og ligger like langt ned på listen når det kommer til veinettet? Typisk norsk drømmerier som ikke har rot i virkeligheten. Anonymous poster hash: dd2bb...172 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #19 Del Skrevet 10. februar 2015 Kjører man opp med automatgir har man faktisk ikke lov å kjøre med manuelt gir. Anonymous poster hash: 52aa4...0d0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 10. februar 2015 #20 Del Skrevet 10. februar 2015 Hehe. Du lever i skikkelig drømmeland, akkurat som mange av våre kjære stortingspolitikere. Hvordan kan du seriøst tro at Norge skal være først og ledende på dette når Norge de siste tre tiårene har vekslet mellom å ha den eldste/nest eldste bilparken i Europa og ligger like langt ned på listen når det kommer til veinettet? Typisk norsk drømmerier som ikke har rot i virkeligheten. Anonymous poster hash: dd2bb...172 For det første er ikke dette drøm, dette er mareritt. Jeg liker å kjøre bil. Sekundært er grunnen til at vi har gammel bilpark nettopp en aktivt styrt politkk. Det er ett forsøk på å legge så kraftig lokk på utviklingen i biltrafikken som mulig. Målet er at så stor del av biltrafikken som mulig skal være nyttebasert. Det er dermed lang tradisjon i Norge for å bruke kraftige verktøy i styring av samferdselen. Så at det skulle være utenkelig at myndigheten skulle sette ufravikelige krav som kunne være negative for biltrafikken, virker på meg som litt naivt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå