Gå til innhold

Rettigheter ved barns sykdom, nattevakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har hatt feber, oppkast og på toppen av alt hostet hele natten gjennom. Det har vært våkenatt med skifting av sengeklær og ta meg av den syke lille skatten min. Han blir hjemme fra skolen idag, dvs at det er ingen sjanse for meg å legge meg nedpå. Skal gå nattevakt ikveld. Har ikke vært borte fra jobb på over et år, men mener at jeg som nattevakt har rett på egenmelding ved barns sykdom på lik linje som de som arbeider på dagvakt? Kan ikke se for meg en nattevakt når jeg overhode ikke har sovet siden 7 igår morges!

Anonymous poster hash: 0a8fd...c81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle du ikke ha egenmeldingsdager ved sykt barn?

Dette er det samme enten du går dag eller natt.

Selv om nattevakten begynner på en gato og slutter etter midnatt og dermed ny dato, regnes dette som en sykedag. (Sykedag= hjemme pga. Syktbarn, her).

Men hvor er pappaen?

Anonymous poster hash: df21a...571

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skulle du ikke ha egenmeldingsdager ved sykt barn?

Dette er det samme enten du går dag eller natt.

Selv om nattevakten begynner på en gato og slutter etter midnatt og dermed ny dato, regnes dette som en sykedag. (Sykedag= hjemme pga. Syktbarn, her).

Men hvor er pappaen?

Anonymous poster hash: df21a...571

Det er vel et tvilstilfelle ettersom hun da bruker sykt barn-dag fordi hun er sliten etter for lite søvn, ikke direkte fordi barnet er sykt. Kan du ikke sove i ettermiddag, ts?

Anonymous poster hash: 68d89...fc6

• Liker 2
Skrevet

Ja du har sykt barn dager som alle andre. Sønnen din er hjemme i dag fra skolen, og du er da hjemme med ham syk. Ville ansett det som sykt barn dag og blitt hjemme fra nattevakt selv.

Og hvilken rolle spiller det hvor far er? Siden det ikke nevnes i hovedinnlegget er det nok lite relevant. Hvorfor ikke bare forholde seg til det som skrives?

Anonymous poster hash: 49126...2ad

• Liker 3
Skrevet

Jobber på et sted det er nattevakter, og når nattevakten har brukt sykt-barn-dag, må jeg innrømme at jeg tenker at noen måtte jo passet det syke barnet uansett, når mor er på nattevakt. Var alternativet at barnet var alene hjemme, men nå som det er sykt, så må mor være hjemme? Hvorfor kan ikke far/barnepasser være med barnet?

Men hvis du understreker at du har pass til barnet, men at du er utslitt etter våkenatt, og ingen muligheter til å ta igjen søvnen, så stiller det seg litt annerledes. Men egentlig tenker jeg at dette bør du klare..... Et skolebarn holder deg ikke opptatt hele dagen uansett, og kan fint ligge å se på tv mens du sover på sofaen.

Anonymous poster hash: 525f2...f56

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor kan du ikke sove nå selv om sønnen er hjemme fra skolen?

Anonymous poster hash: c4fcd...6d4
  • Liker 1
Skrevet

Jeg jobber nattevakt, men har ikke selv barn. Men vet mange jeg jobber sammen med er hjemme fra nattevakt da de har sykt barn, du har samme rettidheter som de som jobber dag. Dersom barnet derimot blir friskt til kvelden og i utgangspunktet ikke trenger pass så vil jeg ikke ha ringt inn syk. Kommer jo litt ann på hvor du jobber også, dersom du er feks. sykepleier og håndterer medisin så er det vel ikke forsvarlig å være på jobb uten søvn.

Skrevet

Jeg bruker egenmelding for meg selv om jeg er søvndeprivert før nattevakt.

Uansett så skal vel ikke barnet tilbake på skolen før 48 timer etter siste oppkast, og disse dagene går på sykt barn.

Anonymous poster hash: 2cf67...8d5

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor kan du ikke sove nå selv om sønnen er hjemme fra skolen?

Fordi man ligger ikke å sover når et barn er syk med feber og kaster opp.. Man kan slappe av ja, men det blir ikke det samme.

Og siden barnet må være hjemme i morgen også, så får ikke TS sovet noe særlig etter nattevakten heller.

• Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet

Det er vel et tvilstilfelle ettersom hun da bruker sykt barn-dag fordi hun er sliten etter for lite søvn, ikke direkte fordi barnet er sykt. Kan du ikke sove i ettermiddag, ts?

slutt å være så pirkete. Av og til faller man gjennom to stoler og velger den beste løsningen. Dette går under sykt barn selv om det er ikke er 100% korrekt. Det er lov å ikke være så firkantet.

Skrevet

Fordi man ligger ikke å sover når et barn er syk med feber og kaster opp.. Man kan slappe av ja, men det blir ikke det samme.

Og siden barnet må være hjemme i morgen også, så får ikke TS sovet noe særlig etter nattevakten heller.

Det er godt å lese at enkelte har fått med seg 48 timers regelen. Vi hadde ikke hatt på langt nær så mye omgangssyke om alle foreldre fulgte denne, og ikke sendte barna i bag/skole med en gang kun fordi de selv "må" på jobb.

Anonymous poster hash: 49126...2ad

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig kan være hjemme med sykt barn, du har like mye rett på det som andre har.

Skrevet

Jobber på et sted det er nattevakter, og når nattevakten har brukt sykt-barn-dag, må jeg innrømme at jeg tenker at noen måtte jo passet det syke barnet uansett, når mor er på nattevakt. Var alternativet at barnet var alene hjemme, men nå som det er sykt, så må mor være hjemme? Hvorfor kan ikke far/barnepasser være med barnet?

Men hvis du understreker at du har pass til barnet, men at du er utslitt etter våkenatt, og ingen muligheter til å ta igjen søvnen, så stiller det seg litt annerledes. Men egentlig tenker jeg at dette bør du klare..... Et skolebarn holder deg ikke opptatt hele dagen uansett, og kan fint ligge å se på tv mens du sover på sofaen. Anonymous poster hash: 525f2...f56

Det er nå stor forskjell å la noen passe ett friskt barn og ett sykt barn.

Syke barn bør få være hjemme med en av foreldrene sine.

Å det er ikke sikkert barnevakteb vil passe ett sykt barn heller.

Skrevet

Eh jo. Man sitter ikke og overvåker barn som er så store at de går på skolen. (Ikke ellers heller forsåvidt.) Null problem å legge seg på en madrass ved siden av, eller på den andre sofaen e.l. Ha på alarm annenhver time for å sjekke feber og gi drikke, man våkner hvis ungen kaster opp.

De fleste barn sover tungt så fort de er ferdige med oppkasten. Jeg står ihvertfall ikke opp og holder meg våken hele natten med syke barn fordi de KAN kaste opp og jeg kan ikke sove. Jeg tar da med ungen i min seng og sover videre selvfølgelig.

• Liker 1
Skrevet

slutt å være så pirkete. Av og til faller man gjennom to stoler og velger den beste løsningen. Dette går under sykt barn selv om det er ikke er 100% korrekt. Det er lov å ikke være så firkantet.

Ånei, unnskyld så meget da. Antar ts også lurte litt på dette, ettersom hun spurte, men kanskje jeg tok feil.

Gjest Coolaid
Skrevet

Ånei, unnskyld så meget da. Antar ts også lurte litt på dette, ettersom hun spurte, men kanskje jeg tok feil.

Syns det er helt greit at du har meninger som du har. Og helt greit at jeg svare på dem. :blomst:

Skrevet

Syns det er helt greit at du har meninger som du har. Og helt greit at jeg svare på dem. :blomst:

Jeg har ingen meninger, jeg bare påpekte at det kunne være et tvilstilfelle (noe ts trolig også tenker, ellers hadde hun jo ikke spurt), og det er jo greit å finne ut av slike ting på forhånd slik at man ikke roter det til for seg selv. Takk for blomsten, forresten!

Skrevet

Eh jo. Man sitter ikke og overvåker barn som er så store at de går på skolen. (Ikke ellers heller forsåvidt.) Null problem å legge seg på en madrass ved siden av, eller på den andre sofaen e.l. Ha på alarm annenhver time for å sjekke feber og gi drikke, man våkner hvis ungen kaster opp.

De fleste barn sover tungt så fort de er ferdige med oppkasten. Jeg står ihvertfall ikke opp og holder meg våken hele natten med syke barn fordi de KAN kaste opp og jeg kan ikke sove. Jeg tar da med ungen i min seng og sover videre selvfølgelig.

Nå var det vel ikke snakk om å våke over de om natten da. For da ville jo TS vært på jobb😊

Og barna mine sover i alle fall svært sjelden om dagen, selv om de er syke..

Skrevet (endret)

Alle har sykt barn-dager, også nattevakter. Da skulle det bare mangle at man skal kunne benytte seg av dem også! Man ber ikke noen andre passe syke barn med mindre det er helt nødvendig, både natt og dag.

Ellers sover jeg helt elendig når barnet mitt er sykt, det er ikke snakk om at barnet sover tungt da og jeg kan sove som vanlig ... det er tusen oppvåkninger, og jeg føler meg helt elendig selv neste morgen. Og barnet mitt sover ikke på dagen, selv om hun er syk.

Endret av Harlekin
  • Liker 1
Skrevet

Nå var det vel ikke snakk om å våke over de om natten da. For da ville jo TS vært på jobb😊

Og barna mine sover i alle fall svært sjelden om dagen, selv om de er syke..

Et skolebarn kan da fint ligge å sløve og se tv f.eks når det er sykt og mor kan sove. Ikke engang når man ligger på sykehuset har man konstant tilsyn, annet enn om det er så alvorlig at man er på overvåkningen.

Anonymous poster hash: 9e064...d3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...