Gå til innhold

Hvordan lære hva passer sammen? interiør, klær, pynt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan jeg lære meg hva som passer sammen når det gjelder:

Klær: føler jeg bare tar på meg noe. Har feks samme buksa i div farger, samme singlet i mange farger og noen få gensere. Kjeeedlig, men veit ikke hva som passe til min kropp osv. Nekter å spørre jo på 16 med altfor mye sminke bak disken i butikken.. Håret henger ned eller i strikk uansett anledning og sminken er kun maskara. Når jeg har på kjole er det vanskelig å beregne hvor mye acsessorier. Blir ofte for mye. Men det ser jeg ikke før på bildene seinere...

Pynt hjemme. Lysestaker, lysfat med pynt, bilder osv. Synes det blir så stygt, klarer ikke få det fint... har to bord ganske nærme hverandre... for mye å ha på begge men for lite med bare det ene. ...

interiør:

Trenger ny kommode, vanskelig farge og str valg. Hvordan velge benkeplate.. Og ny farge på veggene i stua. Alt jeg har er svart og brunt. Trenger noen lyse farger, og gjerne farger i form av gardiner, duker eller puter...

Jeg kan ingenting og trenger lynkurs!

Anonymous poster hash: e965d...8f2

Skrevet

Når det gjelder farger hjemme, hva med å starte med et par fargeputer og så bytte ut alle etterhvert i kanksje sterkere farger? Eller en duk med farge? et kubbelys er kanskje lurt, det brenner opp om det skulle være feil farge for deg...

• Liker 1
Skrevet

Selv finner jeg en del inspirasjon på instagram :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg kler på meg det jeg føler meg komfortabel i og pynter hjemmet slik jeg liker det. Så er det ikke så nøye om det passer sammen eller ikke så lenge jeg føler meg vel.

Skrevet

Det er jeg enig i, men føler det ikke vel...

Skrevet

det er ikke noe regler fo hva som passer sammen eller hva som er fint og ikke. det du må finne ut av er hva du liker selv? på instagram og pinterest er det haugevis med bilder av klær og interiør som du kan bli inspirert av. selv går jeg i de klærne jeg selv synes er fine og driter i om andre synes de ikke passer sammen osv. det viktigste for meg er at jeg er komfortabel og liker det:) samme med interiør! det blir også mye mer personlig da. finn masse bilder av klær og interiør som du liker og la deg inspirere!!

• Liker 1
Gjest Allergikeren
Skrevet

Jeg er ganske nybegynner selv, og føler at det å finne inspirasjonskilder, og å få til det samme hjemme, fort blir to forskjellige ting. En tidligere kollega sa det samme; det var sjeldent hun fikk det til så fint som hun ville ha det/som det så ut på bildene.

Jeg er slik at i begynnelsen trenger jeg regler/oppskrifter, jeg trenger å forstå de grunnleggende prinsippene. Når jeg forstår dem, så kan jeg begynne å leke meg og bryte reglene jeg nettopp har lært.

Dette eksempelet blir litt på siden, men det har jo versert en "historie" en god stund på sosiale medier, der bokstavene blir byttet om. Den går ut på at en undersøkelse i Cambridge har vist at det ikke spiller noen rolle hvordan bokstavene er plassert, så lenge første og siste er der de skal. Resten plasserer hjernen selv. Dette forutsetter jo at hjernen har lært hva som er riktig? Les den samme historien på et språk du ikke kan, og du forstår like lite uansett om bokstavene er plassert riktig eller feil.

Jeg har blitt litt flinkere med årene, og først nå føler jeg at jeg nærmer meg dit jeg vil komme.

Jeg leste nettopp en farge-guide i BoligPluss(oktober-utgaven fra i fjor), og den syns jeg forklarte en del:

- Man tar utgangspunkt i fargene på vegger og gulv, disse to er hovedfargene. De bør passe sammen, men trenger/bør ikke være samme farge. Jeg har dessverre ikke noe godt eksempel her, men på malerforretninger har de ofte god peiling på sånt.

- Så har man det hun kaller aksentfarger. Det har du på mindre ting som småbord, puter, pledd og pynt(vaser, kunst etc). Disse skal fremheve/harmonere med hovedfargene. Det kan du gjøre på to måter. Nyanselikhet er f.eks. pasteller. Så lenge de er like duse/svake og lyse, ser de bra ut sammen selv om fargene er forskjellige. Blått og grønt, f.eks. En annen måte er å bruke samme farge, men forskjellige nyanser. For å ta grønt som eksempel, kan du kombinere mørkgrønn, knallgrønn og lysgrønn.

- Til sist har man kontrastfargen. Denne har man på ett element i rommet, enten et møbel eller pyntegjenstand. Kontrastfargen gir dybde og "spill" til rommet. Dette kan være en svart/veldig mørk benkeplate på kjøkken som ellers er i ulike varianter av hvitt.

Hjelper dette deg litt på vei?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...