Sitronmelis Skrevet 9. februar 2015 #1 Skrevet 9. februar 2015 Bor i et borettslag sammen med samboer og to hunnkatter. Vi flyttet hit for 1,5 år siden. Fra første stund har kattene våre blitt jaget av en ganske stor hannkatt som tydeligvis er sjefen her i borettslaget. Denne katten er ute etter å sloss, han unngår på ingen måte en slosskamp . Når jeg f.eks er ute og leker med kattene eller bare er ute med de og jeg snakker til kattene osv, så kan han høre oss og da kommer han snikende. Han legger seg på lur og så angriper han kattene mine! Han bryr seg fint lite om at jeg er der og husjer på han. Neida, angripe skal han. Kattene mine blir jo livredde stakkarse og ender opp med å løpe for livet. Kloremerker på kroppen har de ofte. Vi har også katteluke. Før hadde vi ikke chippet kattene, og da pleide denne katten å snike seg inn hos oss. Det skjedde ikke så mange ganger heldigvis. Kom også inn en annen nabokatt (men denne katten er de venn med og han blir godtatt og våre katter blir godtatt av han Denne katten satt også å stirret ved senga en natt da jeg og ene katten vår lå i senga og skulle til å sove , skal tro jeg skvatt til da, og han var rask ut igjen . Men disse er altså venner, i motsetning til den andre hannkatten..) Vi bestemte oss ivhertfall for å chippe kattene så bare de to kan komme inn her. Denne psyko hannkatten kan sitte utenfor katteluka vår på lur og venter på at våre katter skal komme ut. Jeg har prøvd å stikke foten bort til luka noen ganger for å se hva som skjer, og da angriper han katteluka med all sin makt! Jeg bare tenker på hva som kan skje hvis en av våre katter er på tur ut luka og denne katten sitter der på lur for å så angripe en stakkars katt som er halveis gjennom luka.. Har også sett/hørt at denne katten prøver å komme inn luka også, står og dytter på den... Skjønner jo at katter ikke går overens, men at en katt bevisst oppsøker andre katter for å sloss syns jeg er merkelig? Jeg trodde katter unngikk slosskamper hvis det ikke var nødvendig? Har ihvertfall sett det på et sånn katte program som gikk på tv'n en gang.. Og skulle vel kanskje tro at han begynte å bli vant til at våre katter er her nå som vi har bodd her i 1,5 år. Dette er jo kattene våre sitt territorium nå også.. (altså verandaen vår og katteluka ihvertfall). Har prøvd å jage han vekk maange ganger. Han går hvis jeg åpner døra, men han er ikke særlig redd. Har prøvd å kaste vann etter han også, men funker dårlig. Han kommer alltids tilbake.. Freser til meg gjør han også noen ganger. Og noen ganger mjauer han så uskyldig. Merkelig katt det der.. Og det er vel ikke stort å gjøre heller? Godt vi skal flytte om 1,5 år
Gjest HappyWaffle Skrevet 9. februar 2015 #2 Skrevet 9. februar 2015 Men i alle dager det har jeg aldri hørt en katt gjøre! Å hvertfall ikke at en hankatt angriper noen av motsatt kjønn uprovosert! Du har sterilisert dine ja? Har du snakket med eieren av psyko å hørt om han er kastrert? Når det er i borettslag så er det vel noe med at dyr ikke skal være til sjeanse for andre? Eller er det valgfri regel?
Sitronmelis Skrevet 10. februar 2015 Forfatter #3 Skrevet 10. februar 2015 Ja mine er sterilisert Har ikke hørt om psyko er kastrert nei.. Men det må jeg høre om når jeg treffer på eieren. Jeg aner ikke om det er en regel? Hmm
Gjest HappyWaffle Skrevet 10. februar 2015 #4 Skrevet 10. februar 2015 Ja mine er sterilisert Har ikke hørt om psyko er kastrert nei.. Men det må jeg høre om når jeg treffer på eieren. Jeg aner ikke om det er en regel? Hmm Her er det jo til og med en regel at kattene skal være innestengt evt gå i bånd, men vi bor i en liten blokk da. Men uansett så ville jeg tatt opp med eier hvordan katten er. For alt vi vet kan katten være syk, som igjen gjør den sint
Minya Skrevet 10. februar 2015 #5 Skrevet 10. februar 2015 Jeg regner igrunnen med at terrorpus ikke er kastrert, for det høres ut som veldig normal ukastrert pus-oppførsel i contested område. Terrorpus har hatt eller vil ha tomta deres som en del av reviret, og prøver å jage bort dine katter fra "sitt" revir. Er det plussgrader ville jeg satt hageslangen på terrorkatta hver gang du så den på området, det kan hjelpe med å få den til å slutte å kreve revir på deres tomt. 1
Aurora M. Skrevet 10. februar 2015 #6 Skrevet 10. februar 2015 Som Minya sier, jeg er 99% sikker på at vi snakker om en ukastrert hanne her. Disse har opprinnelig (altså fra naturens side) svært store territorier, og har det som heltidsjobb å holde disse "rene" for inntrengere. Noen av dem er også ekstremt lite tilpasningsdyktige og godtar ikke inntrengere, selv etter 5, 10,15 år... En skikkelig særing (sett med våre øyne) med andre ord! Det er jo ikke pus sin feil stakkar. Han er fra naturens side en sterk og dyktig katt! Fryktløs og mest sannsynlig også en drivende god jeger. Og sammen med andre ukastrerte hanner i et helt naturlig habiat, er slike karer som han her eslet til å være sjefer (må føye til at det kan være en hunn også, for alt jeg vet)! Men i dagens samfunn må man bare kastrere kattene sine. Først og fremst fordi det flommer over av kattunger ingen vil ha, noe som igjen resulterer i hundretusener av hjemløse katter som lider. Dernest fordi de aller fleste av oss bor slik til at kattene må dele territorier med mange andre. En ukastrert hanne plassert sammen med en gjeng kastrerte "forsvarsløse huspuser" i et boligområde er bare dømt til å skjære seg, med mindre den ukastrerte er av en svært underdanig karakter (noe som selvsagt også hender ibland). Jeg ville definitivt ha snakket med eier først. Siden katten praktisk talt forfølger dine katter inn på "deres område", betyr det nok at området nærmest hjemmet dens for lengst er kattefritt. Det kan bety at eier faktisk ikke vet om konfliktene som foregår. Fortell hva du opplever!! Det mange ikke tenker over med slike "terrorkatter" er at det ikke bare er til plage for omgivelsene og andre katter, men at det er minst like frustrerende for den katten det gjelder! Den har det ikke godt. Hvis du ikke kommer noen vei med eier, bør du ta det opp med styret i borettslaget. Du sier du skal flytte om halvannet år. Man kan jo håpe det løser seg før den tid, men hvis ikke kan du jo tenke at du har gjort en god ting før du flytter. Og skulle det mot all formodning lede til konflikter mellom deg og eier, så går du jo "klar av det" i motsetning til en som skal være nabo i 20 år til.. Jeg pleier å si at om en bare skulle gjøre en eneste ting for dyrevelferd, så måtte det være å få en katt kastrert! 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #7 Skrevet 10. februar 2015 Ja, prat med eier. Jeg har selv en hannkatt som er så snill som dagen er lang, og koser seg hjemme. Hvordan han er ute, vet jeg ikke ... men han passe godt på hagen vår og eiendommen vår. Jeg hadde ikke tenkt å kastere han , men jeg kjenner iblant under pelsen hans små sår, så han slåss nok. Håper det ikke er min katt det er snakk om? Jeg bor i Oslo, og katten min halvt oci-katt, og ser mer stripete ut. Jeg har tenkt å kastere han om ting blir ille. Han er straks 1 år. Anonymous poster hash: ecca6...e25
Sitronmelis Skrevet 10. februar 2015 Forfatter #8 Skrevet 10. februar 2015 Jeg regner igrunnen med at terrorpus ikke er kastrert, for det høres ut som veldig normal ukastrert pus-oppførsel i contested område. Terrorpus har hatt eller vil ha tomta deres som en del av reviret, og prøver å jage bort dine katter fra "sitt" revir. Er det plussgrader ville jeg satt hageslangen på terrorkatta hver gang du så den på området, det kan hjelpe med å få den til å slutte å kreve revir på deres tomt. Har ikke hageslange desverre, er bare en felles her i borettslaget..
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #9 Skrevet 10. februar 2015 Ingen katter er ustabile og angriper eller plager naboene. Det har jeg lært i kattetråden Anonymous poster hash: 3b4cb...07b
Sitronmelis Skrevet 10. februar 2015 Forfatter #10 Skrevet 10. februar 2015 Som Minya sier, jeg er 99% sikker på at vi snakker om en ukastrert hanne her. Disse har opprinnelig (altså fra naturens side) svært store territorier, og har det som heltidsjobb å holde disse "rene" for inntrengere. Noen av dem er også ekstremt lite tilpasningsdyktige og godtar ikke inntrengere, selv etter 5, 10,15 år... En skikkelig særing (sett med våre øyne) med andre ord! Det er jo ikke pus sin feil stakkar. Han er fra naturens side en sterk og dyktig katt! Fryktløs og mest sannsynlig også en drivende god jeger. Og sammen med andre ukastrerte hanner i et helt naturlig habiat, er slike karer som han her eslet til å være sjefer (må føye til at det kan være en hunn også, for alt jeg vet)! Men i dagens samfunn må man bare kastrere kattene sine. Først og fremst fordi det flommer over av kattunger ingen vil ha, noe som igjen resulterer i hundretusener av hjemløse katter som lider. Dernest fordi de aller fleste av oss bor slik til at kattene må dele territorier med mange andre. En ukastrert hanne plassert sammen med en gjeng kastrerte "forsvarsløse huspuser" i et boligområde er bare dømt til å skjære seg, med mindre den ukastrerte er av en svært underdanig karakter (noe som selvsagt også hender ibland). Jeg ville definitivt ha snakket med eier først. Siden katten praktisk talt forfølger dine katter inn på "deres område", betyr det nok at området nærmest hjemmet dens for lengst er kattefritt. Det kan bety at eier faktisk ikke vet om konfliktene som foregår. Fortell hva du opplever!! Det mange ikke tenker over med slike "terrorkatter" er at det ikke bare er til plage for omgivelsene og andre katter, men at det er minst like frustrerende for den katten det gjelder! Den har det ikke godt. Hvis du ikke kommer noen vei med eier, bør du ta det opp med styret i borettslaget. Du sier du skal flytte om halvannet år. Man kan jo håpe det løser seg før den tid, men hvis ikke kan du jo tenke at du har gjort en god ting før du flytter. Og skulle det mot all formodning lede til konflikter mellom deg og eier, så går du jo "klar av det" i motsetning til en som skal være nabo i 20 år til.. Jeg pleier å si at om en bare skulle gjøre en eneste ting for dyrevelferd, så måtte det være å få en katt kastrert! Hmm, godt mulig han ikke er kastrert da ja. Merkelig at eier ikke gjør det. Snakket med henne i sommer da de drev å ordnet i blomsterbeddet utenfor borettslaget her, og da sa vi at katten hennes hadde kommet inn luka her, og da bare lo hun av det. Her hadde vi ikke opplevd angrepene mot katteluka enda så kunne ikke få sakt noe om det. Men nevnte jo også at kattene sloss, hun sa jo selv hun hadde hørt slosskamper. Men lo bare av det også Syns også ganske synd på denne katten også hvis den ikke er kastrert, som du sier er det jo ikke pus sin feil. Tror ikke han får jaktet heller fordi eier har satt på han halsbånd med bjelle nå. Fikk det sikkert til jul for var etter jul vi oppdaget han hadde fått bjelle.. Ja, skal nok ta det opp med eier, har ikke troen på at dette vil gi seg innen vi flytter. Og det er jo fint om eier får vite også
Sitronmelis Skrevet 10. februar 2015 Forfatter #11 Skrevet 10. februar 2015 Ja, prat med eier. Jeg har selv en hannkatt som er så snill som dagen er lang, og koser seg hjemme. Hvordan han er ute, vet jeg ikke ... men han passe godt på hagen vår og eiendommen vår. Jeg hadde ikke tenkt å kastere han , men jeg kjenner iblant under pelsen hans små sår, så han slåss nok. Håper det ikke er min katt det er snakk om? Jeg bor i Oslo, og katten min halvt oci-katt, og ser mer stripete ut. Jeg har tenkt å kastere han om ting blir ille. Han er straks 1 år. Anonymous poster hash: ecca6...e25 Er ikke din katt, bor ikke i oslo området
Aurora M. Skrevet 10. februar 2015 #12 Skrevet 10. februar 2015 (endret) Hmm, godt mulig han ikke er kastrert da ja. Merkelig at eier ikke gjør det. Snakket med henne i sommer da de drev å ordnet i blomsterbeddet utenfor borettslaget her, og da sa vi at katten hennes hadde kommet inn luka her, og da bare lo hun av det. Her hadde vi ikke opplevd angrepene mot katteluka enda så kunne ikke få sakt noe om det. Men nevnte jo også at kattene sloss, hun sa jo selv hun hadde hørt slosskamper. Men lo bare av det også Syns også ganske synd på denne katten også hvis den ikke er kastrert, som du sier er det jo ikke pus sin feil. Tror ikke han får jaktet heller fordi eier har satt på han halsbånd med bjelle nå. Fikk det sikkert til jul for var etter jul vi oppdaget han hadde fått bjelle.. Ja, skal nok ta det opp med eier, har ikke troen på at dette vil gi seg innen vi flytter. Og det er jo fint om eier får vite også En forferdelig uting med de bjellene! Grenser til dyreplageri spør du meg. Ikke bare fordi de ikke får jaktet, men de blir også stresset av det. Tenk deg selv om du hadde en bjelle rundt halsen som bråkte hver gang du beveget deg.. Jeg mener det samme om bjeller på husdyr som sauer o.l, og dette er jo enda verre i.o.m at pus har fått den i voksen alder, og tatt i betraktning at katter har ekstremt god hørsel.. Jeg har fått ekstra sympati for dette etter at jeg selv fikk en ekstrem tinnitus som hyler og skriker 24/7.. Bra du vil snakke med henne i alle fall! Høres ikke ut som hun har så god forstand på katter (eller folk..) siden hun ler når noen forteller at katten hennes går inn andres katteluker. Endret 10. februar 2015 av Aurora M.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #13 Skrevet 10. februar 2015 En forferdelig uting med de bjellene! Grenser til dyreplageri spør du meg. Ikke bare fordi de ikke får jaktet, men de blir også stresset av det. Tenk deg selv om du hadde en bjelle rundt halsen som bråkte hver gang du beveget deg. Enig! Jeg fjernet bjellen til nabokatten, og det oppfordrer jeg folk til å gjøre. De som har bjelle på halsbåndet er ofte folk som ikke tenker seg om. De bare kjøper det som blir solgt i butikken. Anonymous poster hash: 554ff...877
Sitronmelis Skrevet 10. februar 2015 Forfatter #14 Skrevet 10. februar 2015 En forferdelig uting med de bjellene! Grenser til dyreplageri spør du meg. Ikke bare fordi de ikke får jaktet, men de blir også stresset av det. Tenk deg selv om du hadde en bjelle rundt halsen som bråkte hver gang du beveget deg.. Jeg mener det samme om bjeller på husdyr som sauer o.l, og dette er jo enda verre i.o.m at pus har fått den i voksen alder, og tatt i betraktning at katter har ekstremt god hørsel.. Jeg har fått ekstra sympati for dette etter at jeg selv fikk en ekstrem tinnitus som hyler og skriker 24/7.. Bra du vil snakke med henne i alle fall! Høres ikke ut som hun har så god forstand på katter (eller folk..) siden hun ler når noen forteller at katten hennes går inn andres katteluker. Ja jeg syns ikke man skal ha på bjeller på katter! Jeg selv hadde blitt sprø! Katten har jo ikke sjans til å få jaktet heller når man har en jævla bjelle på seg. Kattens instinkt er jo å jakte, så stakkars pus. Kanskje han tar det ekstra sinnet utover mine katter? Uff får håpe ikke.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #15 Skrevet 10. februar 2015 Som Minya sier, jeg er 99% sikker på at vi snakker om en ukastrert hanne her. Disse har opprinnelig (altså fra naturens side) svært store territorier, og har det som heltidsjobb å holde disse "rene" for inntrengere. Noen av dem er også ekstremt lite tilpasningsdyktige og godtar ikke inntrengere, selv etter 5, 10,15 år... En skikkelig særing (sett med våre øyne) med andre ord! Det er jo ikke pus sin feil stakkar. Han er fra naturens side en sterk og dyktig katt! Fryktløs og mest sannsynlig også en drivende god jeger. Og sammen med andre ukastrerte hanner i et helt naturlig habiat, er slike karer som han her eslet til å være sjefer (må føye til at det kan være en hunn også, for alt jeg vet)! Men i dagens samfunn må man bare kastrere kattene sine. Først og fremst fordi det flommer over av kattunger ingen vil ha, noe som igjen resulterer i hundretusener av hjemløse katter som lider. Dernest fordi de aller fleste av oss bor slik til at kattene må dele territorier med mange andre. En ukastrert hanne plassert sammen med en gjeng kastrerte "forsvarsløse huspuser" i et boligområde er bare dømt til å skjære seg, med mindre den ukastrerte er av en svært underdanig karakter (noe som selvsagt også hender ibland). Jeg ville definitivt ha snakket med eier først. Siden katten praktisk talt forfølger dine katter inn på "deres område", betyr det nok at området nærmest hjemmet dens for lengst er kattefritt. Det kan bety at eier faktisk ikke vet om konfliktene som foregår. Fortell hva du opplever!! Det mange ikke tenker over med slike "terrorkatter" er at det ikke bare er til plage for omgivelsene og andre katter, men at det er minst like frustrerende for den katten det gjelder! Den har det ikke godt. Hvis du ikke kommer noen vei med eier, bør du ta det opp med styret i borettslaget. Du sier du skal flytte om halvannet år. Man kan jo håpe det løser seg før den tid, men hvis ikke kan du jo tenke at du har gjort en god ting før du flytter. Og skulle det mot all formodning lede til konflikter mellom deg og eier, så går du jo "klar av det" i motsetning til en som skal være nabo i 20 år til.. Jeg pleier å si at om en bare skulle gjøre en eneste ting for dyrevelferd, så måtte det være å få en katt kastrert! Ja, prat med eier. Jeg har selv en hannkatt som er så snill som dagen er lang, og koser seg hjemme. Hvordan han er ute, vet jeg ikke ... men han passe godt på hagen vår og eiendommen vår. Jeg hadde ikke tenkt å kastere han , men jeg kjenner iblant under pelsen hans små sår, så han slåss nok. Håper det ikke er min katt det er snakk om? Jeg bor i Oslo, og katten min halvt oci-katt, og ser mer stripete ut. Jeg har tenkt å kastere han om ting blir ille. Han er straks 1 år. Anonymous poster hash: ecca6...e25 AB ovenfor, jeg blir sjokkert over at du ikke har tenkt å kastrere katten din. Du burde ha skaffet deg såpass kunnskap om katter, spesielt når du bor i en by. Jeg tipper halvt oci-katt er en ekstra tøff katt også, siden den har villkatt i genene. Oppfordrer deg til å lese Aurora sitt innlegg ovenfor. Anonymous poster hash: 554ff...877 1
Sitronmelis Skrevet 26. februar 2015 Forfatter #16 Skrevet 26. februar 2015 (endret) Blir så forbanna på denne jævelen av en katt. Nå kommer den på verandaen vår hver eneste dag. Gjerne to ganger om dagen og. Har ikke snakket med eieren enda. Prøver å sprute han ned med vann når han er her. Men ser ikke ut til å skremme han. I dag så satt han utenfor her igjen og jeg jagde han. Så gikk ene katten vår ut litt etterpå og da har sikkert den jævelen sittet å lurt rundt hjørnet for hører et voldsomt til skrik og vræling på disse kattene. Katten min skriker i og jeg løper ut og ser bare store pelsdotter som ligger igjen på naboverandaen.. Stakkars pusen min som må gjennomgå dette Var ikke hyggelig å høre det skriket, for det var tydelig katten fikk vondt! Kjenner det bobler av sinne inni meg, så jeg løp ut med vannflaska i hånda for å prøve å sprute ned denne jævelske katten. Fant han til slutt og løp etter den så den ble ihvertfall litt redd... Lurer på i all verden som feiler denne katten.. Hun som eier denne katten er hun som er styrer i dette sameie og, så er ikke mye å få gjort om hun ikke vil gjøre noe med katta si.. Men for nå forsøke å ringe på døra og fortelle hvordan katta hennes oppfører seg på vegne av alle katter i nabolaget. Endret 26. februar 2015 av Sitronmelis
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #17 Skrevet 27. februar 2015 AB ovenfor, jeg blir sjokkert over at du ikke har tenkt å kastrere katten din. Du burde ha skaffet deg såpass kunnskap om katter, spesielt når du bor i en by. Jeg tipper halvt oci-katt er en ekstra tøff katt også, siden den har villkatt i genene. Oppfordrer deg til å lese Aurora sitt innlegg ovenfor. Anonymous poster hash: 554ff...877 Jeg har tenkt å kastrere hankatten min nå. Jeg gikk hjemmefra huset her om dagen, og hankatten min fulgte etter meg. Han gikk og mjauet ved visse hus, så tydelig at det bodde hunkatter der? Og mjauingen hans var veldig spesiell, haha, veldig dyp, hul stemme på pus. Nei, jeg skal kastere katten min, og skal ringe å bestille time så fort som mulig. Anonymous poster hash: ecca6...e25
pressplay Skrevet 27. februar 2015 #18 Skrevet 27. februar 2015 hvorfor er det forskjell på hunder og katter? Hadde en hund terrorisert nabolaget sitt på den måten hadde den blitt begjært avlivet. Kan ikke eieren sørge for at andre ikke blir plaget av katten må katten vekk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå