Gjest gjest1 Skrevet 10. august 2004 #1 Del Skrevet 10. august 2004 Stemmer det at kirken får penger for meg selv om jeg er utmeldt av Statskirken så lenge jeg ikke er innmeldt i noe annet trossamfunn? Og hvis så, finnes det en oversikt over hvilke trossamfunn/retninger jeg kan melde meg inn i for at det ikke skal gå til kirken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 10. august 2004 #2 Del Skrevet 10. august 2004 Kirken får penger over statsbudsjettet. Pengene kirken får deles på antall medlemmer den har for så å beregne hva andre livssynssamfunn skal få pr. medlem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 10. august 2004 #3 Del Skrevet 10. august 2004 Så hva med oss som står utenfor? Faller lotten vår i den ene eller andre leiren, eller holdes vi utenfor hele pakka? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 10. august 2004 #4 Del Skrevet 10. august 2004 Så hva med oss som står utenfor? Faller lotten vår i den ene eller andre leiren' date=' eller holdes vi utenfor hele pakka?[/quote'] Som sagt får kirken penger via statsbudsjettet uavhengig av hvor mange medlemmer det har(så sant dette antallet da ikke skulle endres drastisk). Støtteordningen for de andre samfunnene baseres på antall medlemmer kirken har, så slik jeg forstår så regnes ikke du med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 10. august 2004 #5 Del Skrevet 10. august 2004 Støtteordningen for de andre samfunnene baseres på antall medlemmer kirken har' date=' så slik jeg forstår så regnes ikke du med.[/quote'] Det er feil. De som ikke tilhører noe registrert trossamfunn regnes med som statskirkens medlemmer. Helt urimelig i mine øyne, men slik er det desverre. Og statskirken får også betalt per medlem, jo flere medlemmer de andre har, jo mere vil statskirken ende opp med etterhvert. Det vanligste er vel å melde seg inn i human-etisk forbund dersom man ønsker at noen andre skal få pengene, men for meg er det ikke noe alternativ, siden de strengt tatt er mot religion. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 10. august 2004 #6 Del Skrevet 10. august 2004 Der tar du feil. Støtte til kirken avgjøres i statsbudsjettet uavhengig av hvor mange medlemmer den har (så sant den ikke endres drastisk, regner jeg med). http://odin.dep.no/kkd/norsk/kirke/kirkens...okonomi/bn.html Ellers er ikke hef mot religion. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 10. august 2004 #7 Del Skrevet 10. august 2004 Jeg tror dette med kirken og 'kirkeskatten' for folk utmeldt fra Statskirken er en av de seigeste mytene omkring Statskirken. Jeg har hørt den flere ganger, og i dag kom den opp igjen i en diskusjon. Det var fint å få den avlivet en gang for alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 10. august 2004 #8 Del Skrevet 10. august 2004 I praksis blir det jo samme saken, så lenge folk som er utmeldt og ikke innmeldt ett annet sted regnes med i statskirkens medlemsmasse. Ved å regnes være med i den sørger man jo får at alle andre trossamfunn får mindre pr medlem, og at statskirkens dominans virker mere overbevisende i antall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 10. august 2004 #9 Del Skrevet 10. august 2004 I praksis blir det jo samme saken, så lenge folk som er utmeldt og ikke innmeldt ett annet sted regnes med i statskirkens medlemsmasse. Ved å regnes være med i den sørger man jo får at alle andre trossamfunn får mindre pr medlem, og at statskirkens dominans virker mere overbevisende i antall. Hvorfor skal de gjøre det? Det er da lettere å beregne støtten ut fra kirkens medlemsmasse enn Norges befolkning minus medlemmer i alle andre trossamfunn. I gamle dager da det var en kirkeskatt fikk kirken din del hvis du ikke var med i et annet trossamfunn. Det er nok derfor denne myten fortsatt biter seg fast. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 10. august 2004 #10 Del Skrevet 10. august 2004 Mens jeg mener at dette bare er en dårlig måte å prøve å dekke over problemstillingen på. Og leter videre etter ett trossamfunn som passer for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå