Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg fikk brev i dag om at ung ufør-søknaden ble godkjent fra og med 23. Januar. Jeg fikk utbetaling etter innsending av meldekort i dag, men det er ikke noe i tillegg til den vanlige utbetalingen av AAP. Det står ikke noe om dette i brevet, kommer dette senere?

Jeg søkte i fjor og fikk da beskjed om at det mest sannsynlig kom til å bli tilbakebetalt i og med at jeg har en livsvarig sykdom. Dersom det gjelder fra og med 23. Januar, vil det si at det ikke tilbakebetales?

På forhånd takk for svar :)

Anonymous poster hash: 624f0...7a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det pleier å stå i eget brev. Eller på din side.

Anonymous poster hash: 2b55a...29d

Skrevet

Har du fått ung ufør tillegg på aap din? Du får ikke etterbetalinga fra søknads tiden din. Men om du ikke har fått ung ufør tillegg på aap alle årene du har vært på aap så kan du forvente en pen sum etterbetalinga. Jeg fikk 90.000kr for 2,5 år.

Anonymous poster hash: 51216...d19

Skrevet

Har du fått ung ufør tillegg på aap din? Du får ikke etterbetalinga fra søknads tiden din. Men om du ikke har fått ung ufør tillegg på aap alle årene du har vært på aap så kan du forvente en pen sum etterbetalinga. Jeg fikk 90.000kr for 2,5 år.

Oi, seriöst? Jeg har hatt AAP i iallefall 4 år.

Sjekket nettopp mine sider under uføretrygd, og der står det ingenting. Står det noen andre plasser?

Skrevet

Oi, seriöst? Jeg har hatt AAP i iallefall 4 år.

Sjekket nettopp mine sider under uføretrygd, og der står det ingenting. Står det noen andre plasser?

Sjekk hva du har fått utbetalt hvert år på Nav sidene så vet du om du har fått ung ufør tillegg eller ikke. 😊

Skrevet

Sjekk hva du har fått utbetalt hvert år på Nav sidene så vet du om du har fått ung ufør tillegg eller ikke.

Jeg får ikke til å gå tilbake flere år, kun de siste tre månedene og der står det AAP grunnsats.

Skrevet

Jeg får ikke til å gå tilbake flere år, kun de siste tre månedene og der står det AAP grunnsats.

Søk litt mer på siden så ser du at du kan se tilbake hvert år istedenfor hver mnd.

Skrevet

Søk litt mer på siden så ser du at du kan se tilbake hvert år istedenfor hver mnd.

Noen som vet spesifikt hvor dette er? Jeg må være blind, nå har jeg letet og søkt over halve Nav sine sider men finner ingenting bortsett fra de tre siste månedene.

Skrevet

Noen som vet spesifikt hvor dette er? Jeg må være blind, nå har jeg letet og søkt over halve Nav sine sider men finner ingenting bortsett fra de tre siste månedene.

din

Pensjon og på opptjening. Der står det hva du har tjent 😊

Skrevet

Det er litt tidlig. Når vedtaket om at du fyller vilkårene for ung ufør er fattet, skal NAV forvaltning gjøre ny beregning og lage nytt penge- vedtak. Tar sikkert et par uker.

Anonymous poster hash: 9385a...94e

• Liker 2
Skrevet

Noen som vet om det stemmer da at man får tilbakebetalt for de årene man har gått på AAP?

Skrevet

Noen som vet om det stemmer da at man får tilbakebetalt for de årene man har gått på AAP?

Det stemmer. Google "etterbetaling ung ufør" så får du opp mange tråder på feks. doktoronline og meforum. Det er noen regler hvor man kan skatte for årene det egentlig gjaldt fra, slik at man slipper å skatte så ekstremt det ene året man får det utbetalt. Har hørt om de som har gått i nav-systemet i 10-11 år og fått 300-400.000 etterbetalt.

(Har du hatt sosialstønad i noen av de månedene, feks. supplerende, så trekkes det fra etterbetalingen.)

Anonymous poster hash: 0a6fc...cf2

• Liker 1
Skrevet

Man får kun etterbetaling etter fylte 20 år forresten.

• Liker 1
Skrevet

Okei. I vedtaket står det at jeg har rett til 2,4 G, og er 23. Jeg er 23. Vil dette da si at jeg vil få tilbakebetalt for de tre siste årene? Noen som kan regnestykket?

Skrevet

Okei. I vedtaket står det at jeg har rett til 2,4 G, og er 23. Jeg er 23. Vil dette da si at jeg vil få tilbakebetalt for de tre siste årene? Noen som kan regnestykket?

Du får ikke etterbetaling om du har fått ung ufør på aap din. Du må si hvor mye du har hatt utbetaling disse 4årene. Hva står på pensjonen din?

Skrevet

Man får kun etterbetaling etter fylte 20 år forresten. Anonymous poster hash: 0a6fc...cf2

Hvorfor?

Anonymous poster hash: 00a81...20e

Skrevet

Hvorfor?

Anonymous poster hash: 00a81...20e

Fordi man ikke får innvilget særfradraget ung ufør før fylte 20,og da er det jo det de må ta utgangspunkt i

Anonymous poster hash: 2dba2...d28

• Liker 1
Skrevet

Er det noe automatikk i dette? Min sønn gikk på AAP og fikk så innvilget ung ufør. Skulle han hatt etterbetalt for ung-tillegget for AAP tiden?

Anonymous poster hash: 1e81e...768
Skrevet

Er det noe automatikk i dette? Min sønn gikk på AAP og fikk så innvilget ung ufør. Skulle han hatt etterbetalt for ung-tillegget for AAP tiden?

Anonymous poster hash: 1e81e...768

Ja.

Ung ufør tillegget er en ting som gir to forskjellige stønader, den ene er AAP med ung ufør tillegg, den andre er ung ufør. (Altså uførepensjon) Det er vanskeligere å få ung ufør-tillegget på AAP siden AAP i utgangspunktet er en midlertidig stønad. Hvis man får ung ufør (uføretrygden) så skulle man hatt ung ufør-tillegget på AAP også. Dermed etterbetales dette, men man må søke om det seperat i de fleste saker.

Skrevet

Er det sånn at man IKJE får etterbetalt dersom man kun får ung ufør som tillegg på AAP?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...